MojeTT - mae
Moderator: mod-Moja TT
-
- Posty: 253
- Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: MojeTT - mae
Lecimy dalej, czas na 601W z UMF.
Z racji, że to model blaszany, to mogłem co nieco dokonać destrukcji jego blach tak by mieć ślady zużycia wagonu. Udało się też odcisnąć w blachach poszycia strukturę wzmocnień wagonu (co nie było takie łatwe na poszyciu bocznym, które ma pełną grubość blach). Mam nadzieję, że będzie to jako tako widoczne końcowo. Model lutowało mi się całkiem fajnie, jedyna trudność to cienka blacha podłogi i frontów pudła. Zwłaszcza fronty łatwo się wypaczają po przyłożeniu ciepła. Model pewnie będzie w kolorze mocno wypłowiałego PKPC z jakimiś świeżymi podmalówkami. Przy czym z racji, że to model budowany od podstaw, to większość oznaczeń trafi na kolor mocno wypłowiały i zostanie zniszczona (w przeciwieństwie do wielu patynowanych/modyfikowanych gotowych modeli).
Z racji, że to model blaszany, to mogłem co nieco dokonać destrukcji jego blach tak by mieć ślady zużycia wagonu. Udało się też odcisnąć w blachach poszycia strukturę wzmocnień wagonu (co nie było takie łatwe na poszyciu bocznym, które ma pełną grubość blach). Mam nadzieję, że będzie to jako tako widoczne końcowo. Model lutowało mi się całkiem fajnie, jedyna trudność to cienka blacha podłogi i frontów pudła. Zwłaszcza fronty łatwo się wypaczają po przyłożeniu ciepła. Model pewnie będzie w kolorze mocno wypłowiałego PKPC z jakimiś świeżymi podmalówkami. Przy czym z racji, że to model budowany od podstaw, to większość oznaczeń trafi na kolor mocno wypłowiały i zostanie zniszczona (w przeciwieństwie do wielu patynowanych/modyfikowanych gotowych modeli).
- Tomasz
- Posty: 208
- Rejestracja: 23 gru 2019, 11:08
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: MojeTT - mae
Gratuluję! pięknie wyszło!!
Zmotywowałeś mnie do działania bo to samo malowanie mam na warsztacie... trzeba w końcu skończyć
Zmotywowałeś mnie do działania bo to samo malowanie mam na warsztacie... trzeba w końcu skończyć

- Ranger
- Posty: 3940
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: MojeTT - mae
Chyba szukasz trochę dziury w całym. Jakby się tak przypatrzeć dokładnie to każdy odlew będzie miał jakieś wady. W końcu technologia ich wytwarzania polega na wyciąganiu jeszcze nie w pełni utwardzonego odlewu z silikonowej formy.
Wystarczy, że odlewnik pociągnie za bardzo jakiś róg formy i może skrzywić odlew przy rozformowywaniu.
Wystarczy, że odlewnik pociągnie za bardzo jakiś róg formy i może skrzywić odlew przy rozformowywaniu.
-
- Posty: 253
- Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: MojeTT - mae
Na szczęście chyba jednak mimo wszystko żywica nie degraduje się jakoś drastycznie. U mnie faktycznie ostoja miała lekkiego banana, który łatwo było naprawić suszarką, natomiast elementy budy mają krzywizny, które nie wiem czy by się dało wyprostować bez pogorszenia stanu aktualnego. Nie próbowałem, bo bałem się, że osiągnąłbym owalne linie podziału blach zamiast prostych acz pochylonych xD
Tutaj jest przykład:
Tył budy jest przekoszony, wraz z nim żaluzje na bokach budy. Obudowa tłumika wklęśnięta z góry i jakby skręcona. W przypadku tego typu wypaczeń chyba jednak bezpieczniej jest nie kombinować, bo suszarką dość trudno jest selektywnie nagrzewać żywicę, a potem upilnować by każda płaszczyzna była prosta.
Dzięki za komentarze.
Tutaj jest przykład:
Tył budy jest przekoszony, wraz z nim żaluzje na bokach budy. Obudowa tłumika wklęśnięta z góry i jakby skręcona. W przypadku tego typu wypaczeń chyba jednak bezpieczniej jest nie kombinować, bo suszarką dość trudno jest selektywnie nagrzewać żywicę, a potem upilnować by każda płaszczyzna była prosta.
Dzięki za komentarze.
- Ranger
- Posty: 3940
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: MojeTT - mae
Z tego co ja obserwuję to im odlewy dłużej leżą tym wraz z odparowywaniem rozpuszczalników itd zaczynają się deformować.
To co było proste pół roku temu po wróceniu do tematu okazuje się już lekko skrzywione. Temat głównie dotyczy długich elementów typu rama czy przedział maszynowy.
Nie ma też znaczenia odlewnik. Zauważyłem ten efekt zarówno w odlewach mistrza Franciszka z APM, odlewach Resin Model jak i ostatnich z RC Wrocław.

Ja np efekt wyginania się ramy albo przedziału maszynowego kasuję nagrzewając odlew suszarką do włosów. Nagrzewam do temperatury aż odlew staje się plastyczny (ok 60-70st.) a następnie układam go na płaskiej i zimnej powierzchni aż wystygnie.
Najlepiej go przyłożyć jakimś ciężarkiem.

Żywice są higroskopijne. Należy je przechowywać z suchym i zaciemnionym środowisku do czasu pomalowania modelu. Tj. odcięcia dostępu do wilgoci.


Podsumowując, era odlewania z żywicy epoksydowej lu poliuretanowej już za nami. Miejmy nadzieję, że druki 3D nie będą się tak zachowywać. Oczywiście o ile ktoś nie wpadnie na pomysł trzymania części 3D na słońcu. Są wykonane nomen
PS. SM42 i SP42 też były wykonywane z tych odlewów i również konieczne było prostowanie na ciepło.
-
- Posty: 51
- Rejestracja: 15 lis 2013, 18:39
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: MojeTT - mae
Świetna robota!
- Ranger
- Posty: 3940
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: MojeTT - mae
Jak zwykle miło popatrzeć na Twoje prace. Nie sądziłem, ze to malowanie bedzie takie ladne w modelu.
- NemoTT
- Posty: 438
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
-
- Posty: 253
- Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
-
- Posty: 253
- Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: MojeTT - mae
Tak to wygląda w środku. Faktycznie warto było podciąć części pod silnikiem, w budzie było bardzo mało miejsca.
-
- Posty: 253
- Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
-
- Posty: 253
- Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
-
- Posty: 253
- Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: MojeTT - mae
SM-42 ukończona jeszcze w 2024 roku. Troszkę mnie wymęczył ten model, odlew budy niestety okazał się krzywy w wielu płaszczyznach i choć widać to w modelu końcowym, to chyba nie rzuca się to tak mocno w oczy. SM-ka w barwach PKP Intercity, zapraszam do oglądania.
-
- Posty: 253
- Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: MojeTT - mae
Prace nad SM42 postępują, rama gotowa, przygotowałem blaszki z kksem i zgarniaczami. Niedługo będę uzbrajał reflektory i montował elektronikę.
-
- Posty: 253
- Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: MojeTT - mae
Dzięki Panowie za miłe słowa!
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 2 gości