MojeTT - mae

Nasz tabor TT i galeria jego zdjęć

Moderator: mod-Moja TT

mae
Posty: 253
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: mae »

Lecimy dalej, czas na 601W z UMF.
IMG_2043.jpg
IMG_2044.jpg
IMG_2045.jpg
IMG_2046.jpg
IMG_2047.jpg
IMG_2048.jpg
IMG_2049.jpg
IMG_2051.jpg
Z racji, że to model blaszany, to mogłem co nieco dokonać destrukcji jego blach tak by mieć ślady zużycia wagonu. Udało się też odcisnąć w blachach poszycia strukturę wzmocnień wagonu (co nie było takie łatwe na poszyciu bocznym, które ma pełną grubość blach). Mam nadzieję, że będzie to jako tako widoczne końcowo. Model lutowało mi się całkiem fajnie, jedyna trudność to cienka blacha podłogi i frontów pudła. Zwłaszcza fronty łatwo się wypaczają po przyłożeniu ciepła. Model pewnie będzie w kolorze mocno wypłowiałego PKPC z jakimiś świeżymi podmalówkami. Przy czym z racji, że to model budowany od podstaw, to większość oznaczeń trafi na kolor mocno wypłowiały i zostanie zniszczona (w przeciwieństwie do wielu patynowanych/modyfikowanych gotowych modeli).
Awatar użytkownika
Tomasz
Posty: 208
Rejestracja: 23 gru 2019, 11:08
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: Tomasz »

Gratuluję! pięknie wyszło!!
Zmotywowałeś mnie do działania bo to samo malowanie mam na warsztacie... trzeba w końcu skończyć :)
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3940
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: Ranger »

Chyba szukasz trochę dziury w całym. Jakby się tak przypatrzeć dokładnie to każdy odlew będzie miał jakieś wady. W końcu technologia ich wytwarzania polega na wyciąganiu jeszcze nie w pełni utwardzonego odlewu z silikonowej formy.
Wystarczy, że odlewnik pociągnie za bardzo jakiś róg formy i może skrzywić odlew przy rozformowywaniu.
mae
Posty: 253
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: mae »

Na szczęście chyba jednak mimo wszystko żywica nie degraduje się jakoś drastycznie. U mnie faktycznie ostoja miała lekkiego banana, który łatwo było naprawić suszarką, natomiast elementy budy mają krzywizny, które nie wiem czy by się dało wyprostować bez pogorszenia stanu aktualnego. Nie próbowałem, bo bałem się, że osiągnąłbym owalne linie podziału blach zamiast prostych acz pochylonych xD

Tutaj jest przykład:
1.jpg
Tył budy jest przekoszony, wraz z nim żaluzje na bokach budy. Obudowa tłumika wklęśnięta z góry i jakby skręcona. W przypadku tego typu wypaczeń chyba jednak bezpieczniej jest nie kombinować, bo suszarką dość trudno jest selektywnie nagrzewać żywicę, a potem upilnować by każda płaszczyzna była prosta.

Dzięki za komentarze.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3940
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: Ranger »

mae pisze: 04 sty 2025, 20:12Troszkę mnie wymęczył ten model, odlew budy niestety okazał się krzywy w wielu płaszczyznach i choć widać to w modelu końcowym, to chyba nie rzuca się to tak mocno w oczy. SM-ka w barwach PKP Intercity, zapraszam do oglądania.
Z tego co ja obserwuję to im odlewy dłużej leżą tym wraz z odparowywaniem rozpuszczalników itd zaczynają się deformować.
To co było proste pół roku temu po wróceniu do tematu okazuje się już lekko skrzywione. Temat głównie dotyczy długich elementów typu rama czy przedział maszynowy.
Nie ma też znaczenia odlewnik. Zauważyłem ten efekt zarówno w odlewach mistrza Franciszka z APM, odlewach Resin Model jak i ostatnich z RC Wrocław.

:arrow: Pisałem to już kiedyś ale być może się komuś przyda.
Ja np efekt wyginania się ramy albo przedziału maszynowego kasuję nagrzewając odlew suszarką do włosów. Nagrzewam do temperatury aż odlew staje się plastyczny (ok 60-70st.) a następnie układam go na płaskiej i zimnej powierzchni aż wystygnie.
Najlepiej go przyłożyć jakimś ciężarkiem.

:arrow: Pretensje oraz hejt ze strony niektórych osób spadł na nas słusznie ale i z powodu braku wiedzy dotyczącej obróbki, przechowywania i obchodzenia się z odlewami żywicznymi.
Żywice są higroskopijne. Należy je przechowywać z suchym i zaciemnionym środowisku do czasu pomalowania modelu. Tj. odcięcia dostępu do wilgoci.

:arrow: Jest mi przykro, że odlewy się krzywią ale zapewniam, że od nas wychodziły proste.

:arrow: Mogę podpowiedzieć jeszcze, ze aby części współpracujące typu rama i przedział maszynowy się tak nie krzywiły można je przechowywać spięte ze sobą gumką recepturką. Warunki przechowywania jw.

Podsumowując, era odlewania z żywicy epoksydowej lu poliuretanowej już za nami. Miejmy nadzieję, że druki 3D nie będą się tak zachowywać. Oczywiście o ile ktoś nie wpadnie na pomysł trzymania części 3D na słońcu. Są wykonane nomen

PS. SM42 i SP42 też były wykonywane z tych odlewów i również konieczne było prostowanie na ciepło.
glowasiek
Posty: 51
Rejestracja: 15 lis 2013, 18:39
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: glowasiek »

Świetna robota!
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3940
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: Ranger »

Jak zwykle miło popatrzeć na Twoje prace. Nie sądziłem, ze to malowanie bedzie takie ladne w modelu.
Awatar użytkownika
NemoTT
Posty: 438
Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: NemoTT »

mae pisze: 04 sty 2025, 23:01 A tutaj w ruchu:

https://youtu.be/NFLcnFK152M?si=5gCbiYUfEk9TxMDx
👏👍
mae
Posty: 253
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: mae »

mae
Posty: 253
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: mae »

Tak to wygląda w środku. Faktycznie warto było podciąć części pod silnikiem, w budzie było bardzo mało miejsca.
i1.jpg
i2.jpg
i3.jpg
i4.jpg
i5.jpg
i6.jpg
i7.jpg
i8.jpg
i9.jpg
mae
Posty: 253
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: mae »

IMG_2011.jpg
IMG_2012.jpg
IMG_2013.jpg
IMG_2054.jpg
IMG_2055.jpg
mae
Posty: 253
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: mae »

IMG_1970.jpg
IMG_1971.jpg
IMG_1972.jpg
IMG_1973.jpg
IMG_1974.jpg
IMG_1975.jpg
IMG_1985.jpg
IMG_1986.jpg
IMG_1988.jpg
IMG_1988.jpg
IMG_1989.jpg
IMG_1991.jpg
IMG_1993.jpg
IMG_1995.jpg
IMG_1996.jpg
IMG_2003.jpg
IMG_2004.jpg
IMG_2006.jpg
IMG_2007.jpg
IMG_2008.jpg
IMG_2009.jpg
mae
Posty: 253
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: mae »

SM-42 ukończona jeszcze w 2024 roku. Troszkę mnie wymęczył ten model, odlew budy niestety okazał się krzywy w wielu płaszczyznach i choć widać to w modelu końcowym, to chyba nie rzuca się to tak mocno w oczy. SM-ka w barwach PKP Intercity, zapraszam do oglądania.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
mae
Posty: 253
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: mae »

Prace nad SM42 postępują, rama gotowa, przygotowałem blaszki z kksem i zgarniaczami. Niedługo będę uzbrajał reflektory i montował elektronikę.
IMG_6664.jpg
IMG_6665.jpg
IMG_6667.jpg
IMG_6669.jpg
IMG_6670.jpg
IMG_6673.jpg
IMG_6674.jpg
IMG_6677.jpg
IMG_6677.jpg
IMG_6678.jpg
IMG_6681.jpg
IMG_6683.jpg
IMG_6686.jpg
IMG_6687.jpg
IMG_6688.jpg
mae
Posty: 253
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: MojeTT - mae

Post autor: mae »

Dzięki Panowie za miłe słowa!
ODPOWIEDZ

Wróć do „Moja TT”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość