ArturSchŁ pisze: ↑01 maja 2024, 11:18Bo jak się mówi w TT:
Halberstadt to każdy wie o czym...
No i tak własnie tworzy się fikcję, której ofiarą padł - jak się domyślam - nasz kolega NemoTT.
Dlatego wyjaśnijmy to jeszcze raz - wagon typu "Halberstadt" oraz wagon typu 120A (z zakładów H. Cegielskiego) to dwa ZUPEŁNIE RÓŻNE wagony, produkowane w różnych krajach.
Ich ogólne podobieństwo wynika tylko z faktu, że służyły do tego samego celu, czyli przewozów podmiejskich. Ale poza tym różnią się one w każdym aspekcie, począwszy od długości ( "Halberstadt" to wagon standardu Z (26,4m), zaś 120A to standard Y (24,5m) ) i innym kształcie pudła, na takich detalach jak wózki ("Halberstadt" - wózki Goerlitz V, zaś 120A - wózki 4ANc) skończywszy.
I co ważne - wagony te nigdy nie służyły w sąsiednich krajach, tj. "Halberstadt" nigdy nie pojawił się wśród wagonów eksploatowanych na PKP, zaś 120A nigdy nie trafił do parku wagonów DR.
To, że swego czasu Tillig w przypływie "pomroczności jasnej" pomalował "Halberstadt'a" w barwy PKP odpowiadające 120A, nie upoważnia do mieszania nazw tych wagonów i stosowania ich zamiennie.