Napędy czeskiej firmy MTB

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 11052
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: ArturSchŁ »

zibi33 pisze: 01 paź 2023, 11:20...mam pytanie co do przekaźnika zaznaczonego jako F1 i F2...
Tak na prawdę to nie jest PRZEKAŹNIK, tylko styki (wyjściowe) zależne o położenia mechanizmu napędu. Wykorzystuje się je do polaryzacji elementów rozjazdu, które muszą być podłączone raz do lewej, raz do prawej szyny.
Są sytuacje gdy pojedyncze styki wykonawcze to za mało, np jeden zestaw do iglic/krzyżownicy, a drugi komplet jest potrzebny do sterowania dalszymi układami (kolejny rozjazd, sygnały lub przekaźnik) - wtedy możemy użyć napędu MP5.
Oczywiście, jeśli ich nie używamy, można nimi bezpośrednio sterować lampkami informacji zwrotnej.
ZTCMW są na ON, dopiero gdy następuje zakończenie ruchu mechanizmu.

Opisywane przez Grega rozwiązanie pozwala zaoszczędzić styki wykonawcze mechanizmu.
zibi33
Posty: 230
Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: zibi33 »

Nie posiadam tych mechanizmów więc nie wiem co i jak, ale mam pytanie co do przekaźnika zaznaczonego jako F1 i F2, z opisu wynika że jest to sposób na odcinanie napięcia po przełączeniu na zadaną pozycję, czy nie można tych styków wykorzystać do powiadomień lub sterowania innymi urządzeniami ?
Może ma ktoś schemat zastosowania F1 i F2 ?
Zapytam też inaczej, czy przekaźnik przełącza się dopiero po dojściu silniczka do zadanej pozycji czy w trakcie a może zaraz po rozpoczęciu ruchu...
Awatar użytkownika
trainbrains
Posty: 12
Rejestracja: 06 cze 2021, 20:18
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: trainbrains »

Też polecam. Podrzucam też jeden ze sposobów na podłączenie napędu tak, aby uzyskać informację zwrotną o ułożeniu zwrotnic na pulpit:
Obrazek Obrazek

:arrow: trainbrains.eu.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2504
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: womo »

Mam je pod semaforami ramiennymi . Bardzo fajnie pracują.
Marsal
Posty: 160
Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
Lokalizacja: Gdynia / Rumia
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: Marsal »

To jest właśnie jedna z zalet napędów MTB. Są ciche, słychać pracę silniczka, a nie strzał, jak w przypadku Conradów. Przełączanie jest na tyle wolne, że można obserwować pracę rozjazdu. Naprawdę wyższa kultura pracy tego mechanizmu.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1294
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: wlodar »

Używacie tych napędów? Jak z ich kulturą pracy? Mam na myśli "cichość" działania oraz "powolność i majestatyczność" ruchu. Czy nie strzelają i nie hałasują jak np. Conrady?
Fajne i przydatne zestawienie.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 11052
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: ArturSchŁ »

W jednym miejscu, o chyba obecnie najpopularniejszych napędach rozjazdów.

MP1:
Napęd MP1
Napęd MP1
Schemat połączeń
Schemat połączeń
MP1-setup_CZ_EN_DE.pdf
Instrukcja do MP1
(92.31 KiB) Pobrany 107 razy
Napęd podstawowy:
- zaciski silnika Com (wspólny), Poz1, Poz2,
- 1 komplet zacisków wyjściowych F1, F2 i wspólny.
Wysokość obudowy napędu to ok 17 mm.

--------------------------------------------------------------------------------

MP5:
Napęd MP5
Napęd MP5
Schemat połączeń
Schemat połączeń
MP5-instrukceCZ_V1.pdf
Instrukcja do MP5
(107.73 KiB) Pobrany 92 razy

Napęd rozszerzony:
- 2 sposoby sterowania, pierwszy analogicznie jak MP1, drugi dwoma przewodami poprzez podanie napięcia o przeciwnych polaryzacjach,
- 2 komplety zacisków wyjściowych Aux1 i Aux2, każdy analogiczny jak w MP1.
Wysokość obudowy napędu to ok 20 mm.

--------------------------------------------------------------------------------

MP6:
Napęd MP6
Napęd MP6
Schemat połączeń
Schemat połączeń

Napęd impulsowy, sterowany impulsami o długości min 40ms.
Elektronika napędu zapewnia osiągnięcie pozycji końcowej nawet po zaniku impulsu sterującego
Rozumiem, że wymaga cały czas zasilania, niezależnie od impulsów sterujących. W niższych modelach silnik jest zasilany impulsem sterującym, aż do momentu osiągnięcia żądanej pozycji gdy następuje przerwanie zasilania silnika (w tą stronę).

--------------------------------------------------------------------------------

MP10:
Napęd MP10
Napęd MP10
Schemat połączeń
Schemat połączeń
MP10-instrukceCZ_web1.pdf
Instrukcja do MP10
(71.5 KiB) Pobrany 88 razy

Podłączenie napędu MP10 jest uniwersalne – trójprzewodowe (jak elektromagnesy) lub dwuprzewodowe (zasilanie napięciem o przeciwnych polaryzacjach), dzięki czemu oryginalne typy można łatwo wymienić bez zmiany instalacji elektrycznej toru.
--------------------------------------------------------------------------------

:arrow: Strona MTB o napędach
:arrow: Regulacja napędu MP1 od MTB
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość