moduł pętli w obrotnicy

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: darg »

Dziękuję za te wyjaśnienia.
To ,że w momencie wykrycia zwarcia polaryzacja w pętli jest zamieniana to rozumiem
Dla pełnej jasności chciałbym wiedzieć jak to jest ,że jadąc torem (szlak) do pętli i po jej przejechaniu znowu mogę jechać tym samym torem jednak w kierunku przeciwnym??? To co "czarna skrzynka" zamieniła polaryzację prądu w szynach na szlaku i całej makiecie ??? (Może zamieniła kabelki w silniku lokomotywy) Nie znam się na tym - może w DCC jest to możliwe ???Kiedyś uważałem, że trochę znam się na elektryce, a tu taki klops.

bardzo serdecznie dziękuję.
Darek G.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10846
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: moduł pętli w obrotnicy

Post autor: ArturSchŁ »

Moduł p.zwarciowy ma dwie pary styków:
- wejściowe (IN),
- wyjściowe (OUT).
ltips_4_0001.gif
Lenz-LK100-4.png
Lenz-LK100-3.png
Styki wejściowe łączymy zawsze do szyn zasilanych z boostera/centralki.
Styki wyjściowe łączymy z szynami, na których pojawia się zwarcie/zmiana polaryzacji.

W przypadku obrotnicy wszystkie tory dojazdowe do obrotnicy oraz wjazdowe do szopy łączymy ze sobą, po kolei (lewy-lewy oraz prawy-prawy) dookoła "dziury", natomiast styki wyjściowe łączymy z torem na pomoście.


Ważne: długość toru na wyjściu układu p.zwarciowego MUSI być większa niż najdłuższy dopuszczony skład, bo inaczej wystające koła pierwszego i ostatniego pojazdu zwierają główny tor i niestety booster wykrywa zwarcie.
Szczególnie jest to ważne na pętlach gdy dopuszczamy bardzo długie składy, a bywają dłuższe niż pętla.
W przypadku obrotnicy i trójkąta (do nawracania) mamy do czynienia tylko z samą lokomotywą.

Jak działa ?
A to taka "czarna skrzynka", która wykrywa zwarcie i wtedy obraca polaryzację.
:mrgreen:


PS:
z21 wykrywa moduł p.zwarciowy jako zwarcie i trzeba całą pętlę (z dojazdem) zasilać z osobnego boostera (np 10764).
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

moduł pętli w obrotnicy

Post autor: darg »

Chciałbym dowiedzieć się jak działa i jak podłączyć moduł pętli do obrotnicy . Myślę o kupnie modułu rubikus 9602. Problemem jest zgodne dopasowanie prądu pomostu i torów dojazdowych obrotnicy.
Dziękuję za pomoc.
Darek G.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości