Płoty i nie tylko

A&S PROJEKT / modelekartonowe.eu

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2066
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: T_Domagalski »

Wracając do zdjęć lokomotywowni Sławka, pozwolę sobie zwrócić uwagę na jeszcze jeden, nietypowy obiekt, znajdujący się na tej samej stacji.
Chodzi o rampę czołowo-boczną, widoczną na obu czarno-białych zdjęciach. Ciekawostką jest tu fakt, że w przeciwieństwie do klasycznych ramp, ta jedna jest zbudowana praktycznie równo z poziomem drogi dojazdowej, natomiast tor ładunkowy jest zagłębiony w ziemi na odpowiednią wysokość. Na ostatnim zdjęciu widać betonowe umocnienie, ujawniające różnicę poziomów.
Ciekawe, ile jeszcze takich "rodzynków" znajduje się w archiwum Sławka? ;)
Awatar użytkownika
Borczy
Posty: 2385
Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: Borczy »

bankier pisze:Miło było czytać Wasze wypowiedzi:

- z jednej strony można było sporo się dowiedzieć o arkanach sztuki budowy obiektów kolejowych (i nie tylko)
- z drugiej wizualne uzasadnienie poczynionych przez Sławka budowli.

Panowie - dziękuję!

ps. dobrze, że nie od razu zostały zamieszczone fotki oryginału! ;)
:lol: :lol:
Czytałem z zapartym tchem ...

Added in 2 minutes 9 seconds:
womo pisze:Siedzę nad kamienicą i tak sobie myślę, że w tych modelach piętrowych przydałoby się jakieś miejsce na poprowadzenie kabli do oświetlenia.
Wystarczy jakiś szyb wentylacyjny, lub chociaż otwory :P
Wojtek...ale kable elektryczne są schowane...sprytnie to Sławek zaprojektował, nawet ich nie widać :)
Awatar użytkownika
Slawek77
Posty: 2054
Rejestracja: 04 lut 2015, 18:06
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: Slawek77 »

A nie pomyślałem o tym, dziurki porób wiertłem wtedy będzie bezpieczniej się przebić przez karton 1mm

Added in 14 minutes 58 seconds:
Kiedyś zadano mi pytanie czy most będzie wytrzymały, więc oto pierwszy test.
Jedna polówka nie jest jeszcze sklejona w 100 % po sklejeniu całości udźwig mostu będzie jeszcze większa.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2500
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: womo »

Siedzę nad kamienicą i tak sobie myślę, że w tych modelach piętrowych przydałoby się jakieś miejsce na poprowadzenie kabli do oświetlenia.
Wystarczy jakiś szyb wentylacyjny, lub chociaż otwory :P
Awatar użytkownika
Slawek77
Posty: 2054
Rejestracja: 04 lut 2015, 18:06
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: Slawek77 »

Postanowiłem w końcu posklejać ten most w całość, sporo detali zniechęca mnie aby ten projekt ukończyć :|
Lecz nie poddaję się i kiedyś go skończę ;)
Awatar użytkownika
Slawek77
Posty: 2054
Rejestracja: 04 lut 2015, 18:06
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: Slawek77 »

A były wstawiane widocznie nie uważnie śledzicie moje prace :|
A wybaczcie wstawiłem tylko jedno zdjęcie ;)

Added in 8 minutes 40 seconds:
bankier pisze: ps. dobrze, że nie od razu zostały zamieszczone fotki oryginału! ;)

Od jakiegoś czasu staram się nie wstawać fotek orginału, tak by nie mielibyście się do czego doczepić :mrgreen:
Choć widać byłem w błędzie :mrgreen:
Oczywiście to jest żart !!!! jak ktoś ma pytania lub uwagi do prac pisać !!! przyjmę wszystko prawie na klatę :mrgreen: ;)

T_Domagalski jak tylko otrzymałem zdjecia wiedziałem ze to jest mały misz masz, lecz tez zrobię parowozownię na dwie lokomotywy tak jak kiedyś powstała.
Tylko w tym przypadku będę jedną ścianę robił w ciemno, chyba że znajdą sie zdjęcia orginału to co innego

PS. znam wasze wymagania i staram się zrobić modele tak jak są w orginale

Czasami zdarza sie zrobić budynek który nie istneije to nawet nie wstawiam tego na forum i na sklep, ;) dla was wstawiam tylko orginały ;)
bankier
Posty: 475
Rejestracja: 21 kwie 2015, 14:06
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: bankier »

Miło było czytać Wasze wypowiedzi:

- z jednej strony można było sporo się dowiedzieć o arkanach sztuki budowy obiektów kolejowych (i nie tylko)
- z drugiej wizualne uzasadnienie poczynionych przez Sławka budowli.

Panowie - dziękuję!

ps. dobrze, że nie od razu zostały zamieszczone fotki oryginału! ;)
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2066
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: T_Domagalski »

Slawek77 pisze:Ale się rozpisałeś :shock: lecz moim zdaniem nie potrzebnie traciłeś czas na tą cała teorię zasad budowy.
Skoro rysowałeś z oryginału, to OK.
A co do teorii, to ta nikomu nie zaszkodzi. ;) Po prostu ten budynek "wymyka" się regułom. A to pewnie za sprawą jego bogatej historii, która jest chyba nawet bogatsza, niż opisałeś wyżej. Ze zdjęć wnioskuję np., że tylna część przybudówki istniała jeszcze przed wojną (pompownia?). Tylko część "magazynowa" przybudówki z bramą i 3 małymi okienkami jest nowsza. W miejscu tego dużego prostokątnego okna był najprawdopodobniej... wielki lej po bombie. Tego fragmentu moim zdaniem nigdy nie odtworzono zgodnie z oryginałem. Front głównej hali to prawdopodobnie też pochodna działań wojennych - zamiast odbudować ją w pierwotnym miejscu, wybudowano w nowym, dostosowując halę do współcześniejszych lokomotyw. Całość jest, jak napisałem - przypadkową mieszaniną stylów i rozwiązań, jakie w warunkach odbudowy powojennych zniszczeń udało się zastosować. ;) Efektem jest straszliwy brzydal, ale przynajmniej teraz wiadomo, skąd się wziął... :D
Awatar użytkownika
Slawek77
Posty: 2054
Rejestracja: 04 lut 2015, 18:06
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: Slawek77 »

Ale się rozpisałeś :shock: lecz moim zdaniem nie potrzebnie traciłeś czas na tą cała teorię zasad budowy.
Każdy projekt który robię jest robiony z prawdziwych budowli które istniały lub istnieją do dzisiejszego dnia.
Jak sobie to wyobrażałeś że usiadam przy komputerze i z głowy rysuję ?
Aby zrobić dany model muszę mieć całą dokumentację budynku, zdjecia + wymiary wtedy dopiero przystępuję do rysowania budowli.

Zdjęcie pierwsza jest z roku 1972 i widać że jest tam tylko lokomotywownia na 3 stanowiska i brakuje przybudówki bocznej, która kilka lat później została dobudowana ;)
Kolejne zdjęcie zostało zrobione kilka dni temu przez osobę zamawiającą tą budowlę.
Wszystkie wymiary zgadzają się z orginałem, więc nic tu nie jest przekłamane tak jak jest w orginale tak zrobiłem co do mm :mrgreen:
Mam xx zdjęć lecz nie ma sensu wstawiać ;)

Na zdjęciu czwartym widać że najpierw powstała lokomotywownia na dwa stanowiska, potem dobudowali trzecie stanowiska w latach xx-1972, a w latach 90siątych dobudowali boczne pomieszczenie.
Tam gdzie jest strzałka widać pozostałości po oknie na ścianie.

Na ostatnim zdjęciu widac jakie okna kiedyś były, i takie same będą w modelu.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2066
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: T_Domagalski »

Slawek77 pisze:Ściany praktycznie gotowe...
A ja mam pytanie, robiące za łyżkę dziegciu do beczki miodu ;) - czym kierowałeś się, projektując tak, a nie inny układ ścian, okien i bram?
Wg mnie ten budynek zawiera zbyt przypadkową mieszankę stylów. Wieża ciśnień ze swoją konstrukcją szachulcową sugeruje, że lokomotywownia w swej pierwotnej wersji (razem z główną halą) powstała w XIXw. Tymczasem hali brakuje typowych dla tego okresu detali. Okna hali są moim zdaniem nieco za szerokie (kwestie wytrzymałości ścian i zwieńczających okna łuków), natomiast sama hala powinna być nieco wyższa, aby zapewnić wewnątrz sensowną cyrkulację powietrza i spalin ze stojących tam "kopciuchów". Nieuzasadniony konstrukcyjnie jest uskok, oddzielający ostatnie okno od reszty tej hali. Do stylu hali nie pasuje też ściana frontowa - betonowe belki wieńczące bramy są typowe dla bardziej współczesnego budownictwa, zahaczającego o PRL. Ale wtedy zakładając, że fragment hali od uskoku został do(od?)budowany później, to dlaczego okna w tej "nowszej" części nie są w tej samej technologii, co bramy?
Wymieszanie stylów widać też w trzeciej nawie, która wyraźnie sugeruje, że też była dobudowana później. Brama ma sklepienie łukowe, co się gryzie z mocno uproszczoną konstrukcją ściany frontowej hali głównej. W dodatku łuk nad bramą wydaje się zbyt filigranowy, nie mógłby robić za element nośny. Betonowa belka prędzej by tam pasowała. Okna pomieszczeń pomocniczych ze sklepieniami łukowymi też nie pasują do sugerowanego późniejszego okresu powstania trzeciej nawy. Od przedwojnia nie bawiono się już w takie łuczki, dominowała prostota. Inna kwestia, to dlaczego trzecia nawa jest krótsza? Takie "zygzaki" marnują miejsce i podrażają budowę. ;) Ukształtowanie dachu też normalnie stwarzałoby niezły problem po każdej większej burzy... :D

Jeśli więc mogę coś zasugerować, to proponuję podwyższyć główną halę, "upiększyć" ją detalami ze zdjęć poniżej, a trzecią nawę zrobić jako dobudowa ceglano-betonowa z dachem stanowiącym kontynuację linii spadku. Jeśli któraś z hal miałaby być dłuższa, to logiczniejszym byłoby, żeby to ta dobudowana hala była nieco dłuższa... Zaś pomieszczenia pomocnicze proponuję zrobić z niewyszukanymi, prostokątnymi oknami.

Poniżej, jak mogłaby wyglądać pierwotna część hali parowozowni (XIXw.):
http://fotopolska.eu/Niemcza/b21790,Par ... 74230-foto
http://www.koscian.net/photos/p_20714_1.jpg
Awatar użytkownika
Slawek77
Posty: 2054
Rejestracja: 04 lut 2015, 18:06
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: Slawek77 »

Ściany praktycznie gotowe, teraz zabieram się za dodatki takie jak okna parapety dachy itd..
Awatar użytkownika
Slawek77
Posty: 2054
Rejestracja: 04 lut 2015, 18:06
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: Slawek77 »

Ale ja chcę dać możliwość zarobienia komuś z naszego grona ;) czyli TT :)

Nie chodzi tu o spółki czy korporację, moim zdaniem spółki to jaskółki, lecz na takie produkty jak dodatki do moich modli znajdą zbyt, oczywiście w odpowiedniej cenie !!!
Ja nie jestem wstanie czasowo ogarnąć wszystkiego sam.
A nie raz maiłem zapytanie czy będą dostępne dodatki do modeli fototrawione.
Nie trzeba zakładać działalności czy spółek by produkować w domowym zaciszu takie produkty ;)
Kupie takie produkty nawet bez FV czy paragonu ;)

Jakiś czas temu korespondowałem z firmą ostbahn lecz kazali zapłacić za wykonanie projektów + cena produktu, wiec zerwałem dalszą Korespondencja :)
Nie szukam takiej współpracy !!

Choćby zrobic takie dodatki zbyt byłby na bank w naszej skali
bankier
Posty: 475
Rejestracja: 21 kwie 2015, 14:06
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: bankier »

A że detale robią różnicę widać na przykładzie "braci większych":

http://forum.modelarstwo.info/threads/f ... 741/page-2

szczególnie, że Sławek miałeś na warsztacie podobną dwustanowiskową szopę.

ps. Dobry pomysł z połączeniem sił - powodzenia!
Awatar użytkownika
Borczy
Posty: 2385
Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: Borczy »

Myślisz o utworzeniu korporacji ? :D
Pomysł jak najbardziej dobry. Na pewno detale dodadzą smaczku i będą bardziej szczegółowe Twoje projekty. Myślę ,że przy tym poziomie umiejętności i coraz bardziej zaawansowanych konstrukcjach zgodzę się z Tobą jeśli chodzi o ekspansję na rynki europejskie ;) .
Awatar użytkownika
Slawek77
Posty: 2054
Rejestracja: 04 lut 2015, 18:06
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Płoty i nie tylko

Post autor: Slawek77 »

Jarek to jest bardzo prosta konstrukcja dlatego nie wymaga sporo czasu, gorzej będzie zrobić te dystrybutory, może piotrek092 zrobi odlewy żywiczne ?
Powiem wam tak, przydały by się dwie osoby do współpracy, jedna z odlewami żywicznymi i jedna co by fototrawiła elementy, i Europę podbijemy w ciągu roku :mrgreen:
ODPOWIEDZ

Wróć do „A&S PROJEKT”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość