Oświetlenie ST44-003 Tillig
Moderator: mod-Elektryka i DCC
- oggr
- Posty: 98
- Rejestracja: 05 paź 2016, 17:57
- Lokalizacja: Przemyśl
- Kontakt:
Re: Oświetlenie ST44-003 Tillig
Dzięki panowie, będę i tak to robić w full dcc bo przerabiam swoją BR130 BTTB na dcc po zmianie silnika oraz chcę odpicować swoją ST44 też w dcc. Więc w analogu raczej takich rzeczy nie będę już robić.
Z tego co pamiętam w dcc nie może być kondensatora przed dekiem.
Z tego co pamiętam w dcc nie może być kondensatora przed dekiem.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10874
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Oświetlenie ST44-003 Tillig
Nie inaczej:wicy pisze:równolegle.

...oczywista oczywistość ...tfu


- wicy
- Posty: 1708
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Oświetlenie ST44-003 Tillig
Wyłożone jak krowie na rowie, ale zapomniałeś dodać, że
równolegle.ArturSchŁ pisze:Diodę LED i uniwersalną łączymy ze sobą
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10874
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Oświetlenie ST44-003 Tillig
Jeśli ktoś zamienia żaróweczkę na diodę LED ( a nie leda
) w lokomotywie ANALOGOWEJ, to trzeba ją zabezpieczyć zwykłą diodą (uniwersalną) przed przepalaniem SEM.
Silniczki komutatorowe podczas pracy generują ujemne szpilki napięcia o dużej wartości, które przepalają diody LED.
W momencie przerwania przepływu prądu w układach z indukcyjnością (cewka) pojawia się chwilowy impuls ujemnego napięcia - zjawisko dobrze znane z instalacji zapłonowej silników benzynowych.
Natomiast przyrządy półprzewodnikowe (tranzystory, diody czy układy scalone) bardzo nie lubią ujemnych napięć (najczęściej dochodzi do uszkodzenia przy przekroczeniu -5V).
By tego uniknąć konieczne jest połączenie zwykłej diody z diodą LED, ale w odwrotnej polaryzacji (odwrotnie plus z minusem).
W normalnym trybie pracy dioda LED przewodzi prąd i odkłada sie na niej napięcie charakterystyczne dla złącza (LED biały i niebieski ok. 4V), natomiast druga zwykła dioda nie przewodzi prądu bo jest połączona zaporowo.
W przypadku odwrotnej polaryzacji (ujemne napięcie) zwykła dioda przewodzi prąd, napięcie na niej osiąga napięcie złącza (typowo 0,67 V) co zabezpiecza LED'a przed przebiciem.
Diodę LED i uniwersalną łączymy ze sobą i dopiero taki zestaw poprzez rezystor wpinamy w miejsce żaróweczki.
W lokomotywach z dekoderem DCC zjawisko to nie występuje gdyż LEDy są podłączone do wyjść dekodera, a nie bezpośrednio do styków silnika.

Silniczki komutatorowe podczas pracy generują ujemne szpilki napięcia o dużej wartości, które przepalają diody LED.
W momencie przerwania przepływu prądu w układach z indukcyjnością (cewka) pojawia się chwilowy impuls ujemnego napięcia - zjawisko dobrze znane z instalacji zapłonowej silników benzynowych.
Natomiast przyrządy półprzewodnikowe (tranzystory, diody czy układy scalone) bardzo nie lubią ujemnych napięć (najczęściej dochodzi do uszkodzenia przy przekroczeniu -5V).
By tego uniknąć konieczne jest połączenie zwykłej diody z diodą LED, ale w odwrotnej polaryzacji (odwrotnie plus z minusem).
W normalnym trybie pracy dioda LED przewodzi prąd i odkłada sie na niej napięcie charakterystyczne dla złącza (LED biały i niebieski ok. 4V), natomiast druga zwykła dioda nie przewodzi prądu bo jest połączona zaporowo.
W przypadku odwrotnej polaryzacji (ujemne napięcie) zwykła dioda przewodzi prąd, napięcie na niej osiąga napięcie złącza (typowo 0,67 V) co zabezpiecza LED'a przed przebiciem.
Diodę LED i uniwersalną łączymy ze sobą i dopiero taki zestaw poprzez rezystor wpinamy w miejsce żaróweczki.
W lokomotywach z dekoderem DCC zjawisko to nie występuje gdyż LEDy są podłączone do wyjść dekodera, a nie bezpośrednio do styków silnika.
- oggr
- Posty: 98
- Rejestracja: 05 paź 2016, 17:57
- Lokalizacja: Przemyśl
- Kontakt:
Re: Oświetlenie ST44-003 Tillig
Ok panowie dzięki za info na pewno sprawdzę co i jak w święta jak będę miał chwilę czasu na coś od siebie zrobić. Miejsce w st44 mam i to sporo. Br130 też będę niedługo oświetlał i ucyfrawiał.
- drlukasz
- Posty: 1040
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Oświetlenie ST44-003 Tillig
Po co przepłacać? Diodę w obudowie 1206 czy 0805 lutuje się bez problemu (dioda naklejona na taśmie dwustronnej, topnik + odrobina cyny i pobielony kabel). Koszt LEDa to ok. 10gr...oggr pisze:2. zacznę się bawić w SMD z Ostbahna i wtedy będę bardziej skomplikowaną konstrukcję tworzyć.
Sprawdź w instrukcji jaka jest wydolność wyjść funkcyjnych a nie dekodera. Ten 1A to chwilowy maksymalny prąd silnika nie mający nic wspólnego z wyjściami funkcyjnymioggr pisze:I pytanie czy Dekoder do 1A wyrobi ze zwykłymi 3mm diodami?
Taka dioda jest większa niż żaróweczka stosowana firmowo. Nie wiem czy się zmieści.oggr pisze:Czy jeśli wsadze taką diodę 12V to czy to wystarczy?
Patrz punkt 2 i porównaj z parametrami diody.oggr pisze:Czy dek to uciągnie?
Jeszcze jedno.
Jeśli w lokomotywie używasz niebieskiego kabla z dekodera (wspólny +) to faktycznie masz około 12V zasilania. Jeśli nie i jako plus "robi" jeden z odbiorników prądu z szyn, to faktycznie często masz ok. 15-17V.
Wyliczenia które wcześniej pisał Artur są słuszne ale prąd diód należy zakładać na jak najmniejszym sensownym poziomie (2-3mA), żeby nie świeciły pełną mocą. Z doświadczenia rezystor ok. 10kOhm jest wystarczający dla białej ledy. Przy czerwonych mam zwykle 22k.
- oggr
- Posty: 98
- Rejestracja: 05 paź 2016, 17:57
- Lokalizacja: Przemyśl
- Kontakt:
Re: Oświetlenie ST44-003 Tillig
Myslę o DCC mam Roco Multimaus i nie podobają mi się te żarówki stare. Jesli idzie tam z deka 12V to resztę już wiem jak robić. Normalnie 1Kohm mi wystarczał gdy robiłem oświetlenie w analogu. Dzięki za info. Bardzo przydatne. Zastanawiam się nad dwoma opcjami.
1 dam 3mm diodę zamiast żarówki z opornikiem i to opcja najtańsza
2. zacznę się bawić w SMD z Ostbahna i wtedy będę bardziej skomplikowaną konstrukcję tworzyć.
Przemyślę jeszcze co i jak zrobię i pewnie wrzucę relację z budowy.
I pytanie czy Dekoder do 1A wyrobi ze zwykłymi 3mm diodami?
Added in 10 minutes 11 seconds:
http://allegro.pl/dioda-diody-led-5mm-1 ... 88277.html
Czy jeśli wsadze taką diodę 12V to czy to wystarczy?
Czy dek to uciągnie?
1 dam 3mm diodę zamiast żarówki z opornikiem i to opcja najtańsza
2. zacznę się bawić w SMD z Ostbahna i wtedy będę bardziej skomplikowaną konstrukcję tworzyć.
Przemyślę jeszcze co i jak zrobię i pewnie wrzucę relację z budowy.
I pytanie czy Dekoder do 1A wyrobi ze zwykłymi 3mm diodami?
Added in 10 minutes 11 seconds:
http://allegro.pl/dioda-diody-led-5mm-1 ... 88277.html
Czy jeśli wsadze taką diodę 12V to czy to wystarczy?
Czy dek to uciągnie?
- golab
- Posty: 1359
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: Oświetlenie ST44-003 Tillig
I białe/żółte min 100-150lm, czerwone jak najsłabsze (ja zakładam 25-40 lm)
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10874
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Oświetlenie ST44-003 Tillig
Standardowo oświetlenie żarówkowe w lokomotywach analogowych to żaróweczki na 12V, zgodnie z max napięciem w torach z transformatorów (np Fz1).
Oczywiście nie ma tam żadnych dodatkowych elementów, w tym oporników (pomijam elementy na silniku służące blokowaniu zakłóceń od iskrzenia na komutatorach).
Czy wstawisz LED w obudowie 5mm, 3 mm, perełki (1,8mm) czy SMD zależy od ...miejsca w lokomotywie.
Diody białe mają "napięcie zapłonu" (napięcie złącza) rzędu 4 V.
Pytanie czy chcesz przystosować lokę do jazdy w analogu (+/- 12V) czy w DCC (nawet >20V) ?
Wartość opornika obliczamy z prawa Ohma. Załóżmy, że w analogu:
12V - 4V = 8V -> na rezystorze musisz stracić te 8V,
jeśli przyjmiemy prąd LED'a 1 mA to otrzymamy (R = U / I )
R = 8 / 0,001 (Ohm, Volt, A) = 8000 om (=8K).
Jenak często prąd LED musi być większy, nawet 10 mA, wtedy mamy 800 om.
Najbliższa wartość: 1Kom
Analogicznie przy 20 V i 1Kom uzyskamy prąd 20mA co jeszcze jest w zakresie normalnej pracy LED.
Wypośrodkowując ( 8000 - 1000 om) jak użyjesz rezystora z przedziału 1Kom - 8Kom będzie OK.
Proponuję empirycznie dopasować wartość rezystora dopasować do oczekiwanej jaskrawości świateł zaczynając od największej wartości R.
Możesz zakupić 10 szt rezystorów 1Kom i łącząc je szeregowo otrzymujesz sumę oporności (2 w szereg = 2Kom, 3 w szereg = 3Kom, itd).
Oczywiście nie ma tam żadnych dodatkowych elementów, w tym oporników (pomijam elementy na silniku służące blokowaniu zakłóceń od iskrzenia na komutatorach).
Czy wstawisz LED w obudowie 5mm, 3 mm, perełki (1,8mm) czy SMD zależy od ...miejsca w lokomotywie.
Diody białe mają "napięcie zapłonu" (napięcie złącza) rzędu 4 V.
Pytanie czy chcesz przystosować lokę do jazdy w analogu (+/- 12V) czy w DCC (nawet >20V) ?
Wartość opornika obliczamy z prawa Ohma. Załóżmy, że w analogu:
12V - 4V = 8V -> na rezystorze musisz stracić te 8V,
jeśli przyjmiemy prąd LED'a 1 mA to otrzymamy (R = U / I )
R = 8 / 0,001 (Ohm, Volt, A) = 8000 om (=8K).
Jenak często prąd LED musi być większy, nawet 10 mA, wtedy mamy 800 om.
Najbliższa wartość: 1Kom
Analogicznie przy 20 V i 1Kom uzyskamy prąd 20mA co jeszcze jest w zakresie normalnej pracy LED.
Wypośrodkowując ( 8000 - 1000 om) jak użyjesz rezystora z przedziału 1Kom - 8Kom będzie OK.
Proponuję empirycznie dopasować wartość rezystora dopasować do oczekiwanej jaskrawości świateł zaczynając od największej wartości R.
Możesz zakupić 10 szt rezystorów 1Kom i łącząc je szeregowo otrzymujesz sumę oporności (2 w szereg = 2Kom, 3 w szereg = 3Kom, itd).
- oggr
- Posty: 98
- Rejestracja: 05 paź 2016, 17:57
- Lokalizacja: Przemyśl
- Kontakt:
Oświetlenie ST44-003 Tillig
Czy ktoś z was wymieniał oryginalne żarówki w Tilligu ST44-003 na diody? Lepiej dać SMD czy wstawić zwykłą LED? Jakie napięcie idzie na te żarówki? Czy są tam jakieś oporniki żeby wstawić LED? W przyszłości planuję wstawić gagarowi wiadra.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość