SM42, SP42 informacje i galeria

UniqueModelFactory - www.eaos.pl

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
sabien

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: sabien »

Dowcip polega na tym że w latach 70-ych jako szczyl bawiłem się na bocznicy rzeźni Garbary w Poznaniu gdzie takich wagonów stały dziesiątki i wszystkie k... były żólte :o Sepia jak nic :lol: :lol: :lol:
Też pamiętam żółte lodówy a wszystkie stonki na bocznicy gdzie pracował mój ojciec
a którymi miałem radochę odbywać jazdy były soczyście zielone jak trawka
(nie oliwka ani nie khaki) i wszystkie miały podwójne V.
A stan taki pamiętam od wczesnych lat 80-tych.
Ostatnio zmieniony 10 paź 2014, 10:45 przez sabien, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 892
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: tydzial »

Trochę wyjaśnieni SM42 z "fabloku " w pierwszej wersji jasnozielona i żółte pasy (z tond nazwa "łaciata) potem zielona i pomarańczowy z dwoma "V" dopiera jak wysyłano do ZNTK do Piły lub Nowy Sącz nie dam głowy który ZNTK malował oliwkowy a który zielony,z tond te różnice w kolorystyce .
Ostatnio zmieniony 09 paź 2014, 18:33 przez tydzial, łącznie zmieniany 2 razy.
AK
Posty: 360
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: AK »

Te kilka zdjęć stonek (zdjęcia wykonane w 80-tych latach)
Czyli jak rozumiem ustalasz sposób malowania całej grupy lokomotyw na podstawie fotek w necie?
Jeżeli tak to u mnie jest inaczej. Ponad 20 lat przeżyłem w PRL i pamiętam jak wtedy tabor był malowany ale pamięć jak wiadomo bywa zawodna więc niech będzie że do 1990 wszystkie były oliwkowe :mrgreen:

Nawiasem podobny dialog był na sąsiednim forum po tym jak napisałem że w PRL chłodnie 202L były żółte, po czym mnie wyśmiano a jeden gostek stwierdził że to sepia na zdjęciu. Dowcip polega na tym że w latach 70-ych jako szczyl bawiłem się na bocznicy rzeźni Garbary w Poznaniu gdzie takich wagonów stały dziesiątki i wszystkie k... były żólte :o Sepia jak nic :lol: :lol: :lol:
Ostatnio zmieniony 09 paź 2014, 16:37 przez AK, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3930
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: Ranger »

A czego masz nie męczyć, męcz ;)
Ta z 75 roku jest pomalowana farbą do ST44 ;)
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: jafrap »

Ta fabryczna zieleń z wczesnej produkcji to mniej więcej taka była jak na tym egzemplarzu na boku budy: http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 5359_n.jpg

Dobra, więcej nie męczę tymi dywagacjami :)
Rangerowi życzę zbytu bo sTTonka piękna ;)
Ostatnio zmieniony 08 paź 2014, 22:23 przez jafrap, łącznie zmieniany 5 razy.
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: jafrap »

Te kilka zdjęć stonek (zdjęcia wykonane w 80-tych latach) zamieszczonych na stronie http://www.raymondkies.nl/ w katalogu 'polen' i podkatalogu '1987' to mniej więcej takie malowania jakie były w latach 80-tych. Szczerze mówiąc wszystkie są khaki / oliwkowe (taką farbę mieli w kryzysie, to malowali nią wszystko przy naprawach):

- http://www.raymondkies.nl/gpolen_01008.JPG
- http://www.raymondkies.nl/gpolen_01015.JPG
- http://www.raymondkies.nl/gpolen_01005.JPG

Wydaje mi się, że większość stonek z 80-tych miała mniej więcej właśnie taki odcień. Jasna zieleń to od mniej więcej połowy 90-tych lat do dzisiaj (aczkolwiek w początku 90-tych wiele miało jeszcze kolory oliwkowe). Nie wiem czy stonki wyjeżdżające z fabryki nie miały też jasnej zieleni ale nie żarówiastej.

Z kolei w połowie 70-tych latach ich kolor był mniej więcej taki jak tej SM42 stojącej w 1975 roku przy peronach w Lublinie (jeszcze bez górnych lamp): https://www.flickr.com/photos/52467480@N08/7915565828/ Nie jest to khaki / oliwka, ale raczej zwykła lub lekko ciemna zieleń.

Gdzieś na forum modelarstwo.info w dyskusji na ten temat było zdjęcie fabrycznej SM42 z początku 70-tych lat, i ona była raczej też jasnozielona. Ale to wszystko nie jest reguła.

Tak naprawdę jak ktoś chce mieć wycmokany model to musi mieć zdjęcia konkretnego egzemplarza z konkretnego czasu.
Ostatnio zmieniony 08 paź 2014, 22:11 przez jafrap, łącznie zmieniany 4 razy.
AK
Posty: 360
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: AK »

Fajne info z tym, że oliwka czy khaki (jak kto woli) to także kolor budy spotykany już latach 80-tych, a nie tylko po 90-tych jak napisałeś.... np. SM42-647 jeszcze bez górnych reflektorów w 1981 roku:
Faktycznie wzmianki o przypadkach stosowania przed 1990 emalii do malowania pojazdów wojskowych stosowanej standardowo do malowania wagonów osobowych w kolorze khaki ciemny (żadne tam oliwkowe) zabrakło.
Dzięki za zwrócenie uwagi
Ostatnio zmieniony 10 paź 2014, 10:44 przez AK, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3930
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: Ranger »

Zapraszam do oglądania krótkiego klipu prezentującego dźwięk oraz możliwości świetlne lokomotywy. Dźwięk podkręćcie w głośnikach bo w rzeczywistości jest głośny a filmu nie oglądajcie z powiększeniu na cały ekran ;) Mój aparat nie wyrabia z filmami.
Kliknij aby zobaczyć film.
Film dostępny również na stronie.
Ostatnio zmieniony 07 paź 2014, 16:07 przez Ranger, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3930
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: Ranger »

Oliwki nie znam ale Cargo to RAL 5010.
Awatar użytkownika
Sudovia
Posty: 330
Rejestracja: 11 lip 2008, 21:28
Lokalizacja: Suwałki
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: Sudovia »

A mogliby koledzy podać numery farb z palety Vallejo Air na stonkę :oliwkową i cargo?
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: jafrap »

AK pisze:natomiast po roku 1990 ze względu na przejście na RAL jest to czysta improwizacja do tego stopnia że częste są egzemplaże malowane w khaki (ewentualnie oliwkowy jak kto woli)
Fajne info z tym, że oliwka czy khaki (jak kto woli) to także kolor budy spotykany już latach 80-tych, a nie tylko po 90-tych jak napisałeś.... np. SM42-647 jeszcze bez górnych reflektorów w 1981 roku: https://www.flickr.com/photos/42309484@N03/4029142322/
Ostatnio zmieniony 07 paź 2014, 14:39 przez jafrap, łącznie zmieniany 5 razy.
AK
Posty: 360
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: AK »

W temacie malowania lokomotyw typu 6D serii SM42
Fabrycznie:
czołownica
do 1969 - pasy ukośne żółto-ciemnozielone szerokości 120 mm,
1969-1990 - pomarańczowy
przednie blachy stopni naroznych
do 1972 - pasy ukośne żółto-ciemnozielone szerokości 120 mm,
1972-1990 - pomarańczowy
wnęki stopni narożnych
do 1972 - jasnoszary
1972-1990 - czarny
wózki, ostoja, zbiorniki paliwa i powietrza, pomosty
do 1972 - jasnoszary
1972-1990 - czarny
dach kabiny
do 1972 - jasnoszary
1972-1990 - zielony jasny
ściany boczne przedziałów maszynowych i kabiny
do 1990 - zielony jasny
dachy przedziałów maszynowych i obudowy reflektorów
do 1972 - zielony ciemny
1972-1990 - zielony jasny
poszycie zewnętrzne ostoi (tylko niskie numery które je mają)
do 1972 zielony ciemny
1972-1990 - czarny
ZNTK zwykle przyjmowały ten układ z pewnym opóźnieniem
z tym że po 1980 z wielu powodów (głównie braków w zaopatrzeniu) stosowane były różne odcienie zielonego jasnego i nawet ciemne natomiast po roku 1990 ze względu na przejście na RAL jest to czysta improwizacja do tego stopnia że częste są egzemplaże malowane w khaki (ewentualnie oliwkowy jak kto woli)
Odnośnie pozostałych kolorów to w zasadzie bez zmian w stosunku do okresu przed 1990
V na czole do ok 1972 było skomplikowanym układem kresek który można obejżeć na fotkach (np Świat Kolei 06/2013 str 23 - przy okazji widać układ kolorów z pierszej połowy lat 70-ych w tym pas na kabinie), natomiast potem stosowane były 3 wariany
- podwójne V (najbardziej typowe dla całego okresu eksploatacji (ok 80% pojazdów)
- pojedyńcze V z dołem w 1/3 wysokości od dołu (ok 15% pojazdów)
- pojedyńcze V z dołem na styku ściany i pomostu (ok 5% pojazdów)
Przy okazji zwracam uwage że do końca lat 80-ych standardowo były stosowane zderzaki z prostokątną tarczą.
Awatar użytkownika
elvis
Posty: 105
Rejestracja: 08 kwie 2010, 10:35
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: elvis »

ArturSchŁ pisze:
elvis pisze:Po zainstalowaniu dekodera dźwiękowego otrzymujemy następujące funkcje:
...
F3 - gwizdawka niskotonowa
F4 - jazda pod obciążeniem (nawet na postoju wysokie obroty silnika)
...
F8 - zał./wył. dźwięk
Pozwolę sobie wtrącić, że:
:arrow: załączanie dźwięku dopiero na F8 to jest chory pomysł gdy sporo myszy np lokmaus2 ma max F4. Proponuje F3.
:arrow: F4 to przecież jazda manewrowa !!
Niestety, ale LM2 to przeżytek. Jak ktoś sobie funduje taką loczkę, to pewnie ma też MM.
W dekoderach Zimo standardowo dźwięk odpala się klawiszem F8 i nikt nie protestuje, że jest to chory pomysł.
Całość została tak skonfigurowana, by najważniejsze funkcje były uruchamiane do F8 ze względu na fredi na spotkaniach modułowych. Załączania dźwięku celowo nie przenosiłem na F1, bo jeśli na spotkaniu ktoś załączy dźwięk, to go co chwila nie wygasza, a funkcje świetlne, czy podstawową gwizdawkę uruchamia się bez klawisza shift.
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: WM-MODEL »

Ranger pisze:Trzeba będzie nosić w ręku jakąś ściągawkę na zloTTach ;)
Średnio inteligentna @ opanuje światełka w co najwyżej 2 minuty :P

Funkcje oczywiście dla najprostszego przypadku, każdy wstawi sobie swoje właściwe :mrgreen:
ArturSchŁ pisze: ...
1. Chorym pomysłem to jest w ogóle używanie "urządzeń" typu Lokmaus2 :? :/ :roll:
2. A dlaczego akurat "...przecież manewrowe to F4"?
Załączniki
swiatla-stonka-pl.JPG
Ostatnio zmieniony 02 paź 2014, 08:21 przez WM-MODEL, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: SM42, SP42 informacje i galeria

Post autor: ArturSchŁ »

elvis pisze:Po zainstalowaniu dekodera dźwiękowego otrzymujemy następujące funkcje:
...
F3 - gwizdawka niskotonowa
F4 - jazda pod obciążeniem (nawet na postoju wysokie obroty silnika)
...
F8 - zał./wył. dźwięk
Pozwolę sobie wtrącić, że:
:arrow: załączanie dźwięku dopiero na F8 to jest chory pomysł gdy sporo myszy np lokmaus2 ma max F4. Proponuje F3.
:arrow: F4 to przecież jazda manewrowa !!
ODPOWIEDZ

Wróć do „UMF”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość