Foty PKS lata 80-te i okolice

Cała reszta o naszej skali

Moderator: mod-Ogółem

Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: DBv »

Tomas coś o tym modelu kiedyś wspominał. To zdaje sie na zamówienie jakaś firma z Ukrainy dla niego robiła. Z tego co wiem, to ta pierwsza seria rozeszła sie dość szybko. Czy były (lub sa planowane) kolejne to nie wiem.

PS
TomekW pisze:Model ten wypuściła firma Sammlermodell
A co to takiego?
Ostatnio zmieniony 25 wrz 2006, 20:38 przez DBv, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
TomekW
Posty: 74
Rejestracja: 27 lip 2006, 12:02
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: TomekW »

Google szuka, google radzi, google nigdy cię nie zdradzi :P

i zwróciło na delikatne zapytanie -> Skoda 706 RTO TT
taki między innymi link:
http://cgi.ebay.de/TT-Reisebus-SKODA-70 ... dZViewItem

Model ten wypuściła firma Sammlermodell na zamówienie (co wynika z innego linku) firmy Deltax - myślę że Tomas mógłby więcej napisać na ten temat.

BTW Skoda 706 to nie do końca to samo co nasz ogórek (który był robiony na licencji Skody)
Awatar użytkownika
WojTTek
Posty: 465
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: WojTTek »

britie pisze:
WojTTek pisze:Czy przypadkiem nasi południowi sąsiedzi nie mająw ofercie ogórka / jelcza 043/272mex.
WojTTku, czy wiesz kto jest producentem tych ogórków??
Sam chciałbym to wiedzieć...
Awatar użytkownika
J.R.
Posty: 85
Rejestracja: 21 kwie 2006, 22:27
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: J.R. »

PR110 były często używane przez PKSy. Nowosądecki PKS używał ich do około 2000 roku. Malowania były różne: kremowo-niebieskie, kremowo-brązowe, popielato-brązowe. Nie wiem tylko czy to na pewno miało oznaczenie PR bo miały (na 99%) silniejsze silniki (więcej niż 185KM) od miejskich (może były dwie wersje). Co do M11 i L11 zdarzały się przebudowy tych pojazdów - zarówno z L11 na M11 jak i odwrotnie. Natomiast podstawę zawsze stanowiły H9 (malowania biało (czesto również kremowo) czerwone, niebieskie lub brązowe oraz najpopularniejsze kremowo-pomarańczowe).
A wracając do dalekobierznych Ikarusów to takie pojazdy eksploatował ORBIS natomiast sporadycznie trafiały one do PKSów (np PKS KATOWICE) ale były eksploatowane na liniach dalekobierznych.
Co do zdjeć tych pojazdów i innych jeszcze eksploatowanych dysponuję książką "Samochody ciężarowe, specjalne i autobusy" zawierającą opisy większości autobusów o któych mowa. Mogę wrzucić skany lub zdjęcia z tej książki (rok wydanie 1988 ale pisze że oddano do druku w 1985 roku - co potwierdza brak w zestawieniu Jelczy L11 i M11 oraz Zelmutów).
et22
Posty: 552
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: et22 »

A moze to byl to M11, lub L11
Nie, z całą pewnością 110, wtedy już zwracałem na to uwagę, bo w Warszawie już ich wtedy właściwie nie było, a bardzo je lubiłem (być może był to kolejny "rodzynek").
Awatar użytkownika
Charakterek
Posty: 1760
Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: Charakterek »

Z pekaesa pamiętam to:

Obrazek

Mam jeszcze foto przysanku,, zrobione wczoraj, ale odkąd pamiętam ten przystanek tak wyglądał, tylko kolory zmieniał. Wrzucić?
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: oelka »

et22 pisze:
oraz w lokalnym - ale byly to autobusy montowane na podwoziu Ikarusa260 - Jelcz L11
Używali też zwykłych miejskich 110-tek, choć może w mniejszej ilości, sam jechałem taką w Beskidzie Żywieckim, w II połowie lat 80-tych - to była standartowa, 3-drzwiowa wersja miejska w standartowym, kremowo - czerwonym malowaniu.
A moze to byl to M11, lub L11 z serii sprzed 1987 roku, ktora to seria byla trzydrzwiowa. Zreszta z tymi M11 i L11 w pewnym momencie sie tak zakotlowalo w rozdzielniku, ze po kilka sztuk dwudrzwiowych autobusow w wersji podmiejskiej (w tym z polkami na bagaz) dostali przewoznicy z duzych miast, w tym MZK Warszawa. Dla rownowagi PKSy mialy w tym czasie autobusy w wersji miejskiej, pozniej modernizowane na podmiejska.
Przy okazji, co do malowania ogórków - na początku lat 80-tych pamiętam na W-wie Zach. dwa ogórki - jeden kremowo-trawiastozielony, drugi kremowo-szary. Więc takie rodzynki też się trafiały.
Ja spotkalem kremowo-bezowego, ale to byly wypadki przy pracy, czasem spwodowane brakiem farby.
Co do Ikarusów 280 - te które ja pamiętam były kremowo-niebieskie, ale miały już szeroką, gumową listwę ozdobną w pasie "nadkolowym". To było charakterystyczne dla końca lat 80-tych, o ile dobrze pamiętam. Pamiętam też że ten lakier dość szybko im się wycierał, i potem jeździły z plamami, w których widoczny był podkład.
Gumowe listwy ozdobne pojawily sie w 1987 roku.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
et22
Posty: 552
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: et22 »

oraz w lokalnym - ale byly to autobusy montowane na podwoziu Ikarusa260 - Jelcz L11
Używali też zwykłych miejskich 110-tek, choć może w mniejszej ilości, sam jechałem taką w Beskidzie Żywieckim, w II połowie lat 80-tych - to była standartowa, 3-drzwiowa wersja miejska w standartowym, kremowo - czerwonym malowaniu. Tamże również ostatni raz w życiu jechałem liniowym ogórkiem.
Przy okazji, co do malowania ogórków - na początku lat 80-tych pamiętam na W-wie Zach. dwa ogórki - jeden kremowo-trawiastozielony, drugi kremowo-szary. Więc takie rodzynki też się trafiały.
Co do Ikarusów 280 - te które ja pamiętam były kremowo-niebieskie, ale miały już szeroką, gumową listwę ozdobną w pasie "nadkolowym". To było charakterystyczne dla końca lat 80-tych, o ile dobrze pamiętam. Pamiętam też że ten lakier dość szybko im się wycierał, i potem jeździły z plamami, w których widoczny był podkład.
britie
Posty: 53
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:06
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: britie »

Charakterek pisze:A co na to Mod Art?

Obrazek
Z tego co stoi napisane na stronie TTclubu, to chyba dopiero prototyp? Bo na stronie Mod-Artu go jeszcze niema.

Zresztą, jak...
oelka pisze:byl w uzyciu tylko w komunikacji miejskiej, a poza nia w dowozie pasazerow do samolotow na Okeciu)
...a ja poszukuję czegoś dla zilustrowania połączeń lokalnych i dalekobieżnych :)
oelka pisze:Ma w planach Jelcze z rodziny PR110. PKS wykorzystywal Jelcze glownie w ruchu miedzymiastowym (Jelcz IL110 i PR110DLux ), oraz w lokalnym - ale byly to autobusy montowane na podwoziu Ikarusa260 - Jelcz L11.
A to z kolei brzmi baaardzo interesująco! :) Chyba napiszę do Grzegorza w tej sprawie
WojTTek pisze:Czy przypadkiem nasi południowi sąsiedzi nie mająw ofercie ogórka / jelcza 043/272mex.
WojTTku, czy wiesz kto jest producentem tych ogórków??
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: oelka »

Charakterek pisze:A co na to Mod Art?

Obrazek
ModArt z tego co mialem okazje zobaczyc, na razie opracowuje poza wyzej pokazanym Berlietm PR100 (ktory byl w uzyciu tylko w komunikacji miejskiej, a poza nia w dowozie pasazerow do samolotow na Okeciu). Ma w planach Jelcze z rodziny PR110. PKS wykorzystywal Jelcze glownie w ruchu miedzymiastowym (Jelcz IL110 i PR110DLux ), oraz w lokalnym - ale byly to autobusy montowane na podwoziu Ikarusa260 - Jelcz L11. Wszystkie te autobusy to raczej domena drugiej polowy lat 80.
Mowiac o Jelczach pochodnych od licencyjnego Berlieta, nie sposb nie wspomniec o podstawie transportu zakladowego: Jelczu 080. Ale transport zakladowy, czy dowoz dzieci do szkoly i zwiazane z tym wechikuly, na czele z osinobusami, to juz inna calkiem dluga bajka...

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
WojTTek
Posty: 465
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: WojTTek »

Czy przypadkiem nasi południowi sąsiedzi nie mająw ofercie ogórka / jelcza 043/272mex ??
Awatar użytkownika
Charakterek
Posty: 1760
Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: Charakterek »

A co na to Mod Art?

Obrazek
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: oelka »

britie pisze:Krzysztof, mega wielkie dzięki za ogrom pracy, nawet jeśli zdązyłem się wcześniej sam przebić przez część przytoczonych tu przez Ciebie stron
Pracy nie bylo az tak bardzo duzo, bo choc mieszkam w centrum duzego miasta, to jednak jakis styk z komunikacja lokalna mialem w latach 80. I cos mi tam w pamieci pozostalo z tamtych czasow. Reszta to kwestia dobrania odpowiednich przykladow :)
mam nadzieję żę przydadzą się też innym Forumowiczom :)
Ja tez mam taka nadzieje, zreszta piszac o tym tez myslalem. Zwlaszcza ze temat PKSu - taboru, czy przystankow, nie jest specjalnie eksponowany, a przeciez to bardzo ciekawy motyw na modul czy makiete.
Jedyne czego mi w tej chwili brakuje w tym opisie, to oznaczenia literowe i cyfrowe autobusow. Ktos to gdzies kiedys podawal, ale na razie nieudalo mi sie tego odszukac.
Jesli uda sie mi znalezc, to dolacze te dane do tego tematu.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
britie
Posty: 53
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:06
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: britie »

oelka pisze:
Ikarusy 256 (...) Autobusy te byly spotykane glownie w firmach zajmujacych sie turystyka.
No właśnie takie paskudztwo mam i rzeczywiście, nie spotkałem się z tym żeby wykorzystywał je PKS. Ale dopóki nie doczekamy się w skali TT np. klasycznego Autosana H9 trzeba się cieszyć z tego co jest :/

oelka pisze: Typowe malowanie autobusow PKS z lat 80. to byly rozne odcienie niebieskiego, czerwonego lub zoltego dol do listwy bocznej oraz w tym samym kolorze waski pas podokienny. Reszta kremowa lub kosc sloniowa. Inne malowanie posiadaly wlasnie Ikarusy 280, oraz kursujace jeszcze czasami Jelcze 043 lub niedobitki SANow H100, ktore byly malowane na bialo-niebiesko.
Autobusy PKS posiadaly z przodu dwa znaczki PKS na scianie po jednym na kazdej scianie bocznej, pod nim znajdowala sie nazwa PPKS do ktorego nalezaly, oraz numer taborowy autobusu w systemie alfanumerycznym.
I za to info jestem wdzięczny najbardziej! Bywam co prawda czasem (i to od dziecka, czyli właśnie lat 80.) w okolicach obsługiwanych przez PKS Stalowa Wola, ale nie zwróciłem uwagi że ich oznaczenia nie zmieniły się od tamtej epoki :)
oelka pisze: Napewno napisy i znaczek PKS wykonalbym jako kalkomania, a reszte jako malowanie. Ale to zalezy jak skomplikowany jest schemat malowania.
I tak właśnie zrobię, opierając się o Twoje sugestie :)

Krzysztof, mega wielkie dzięki za ogrom pracy, nawet jeśli zdązyłem się wcześniej sam przebić przez część przytoczonych tu przez Ciebie stron, mam nadzieję żę przydadzą się też innym Forumowiczom :)
Trojan również dzięki, choć nie do końca o to mi chodziło ;)
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Foty PKS lata 80-te i okolice

Post autor: oelka »

britie pisze:Koledzy, może ktoś z Was jest w posiadaniu fotek pekaesów (nie mówię o bakach :mrgreen: ) sprzed 20 lat ?
Planuję przyozdobić średnio udane Ikarusy, które nabyłem jakiś czass temu na allegro, oryginalnym malowaniem z tamtych czasów.
PKS posiadal glownie autobusy Ikarus 280 w wersji miejskiej, o identycznym rozplanowaniu wnetrza jak w komunikacji miejskiej. Rowniez i malowanie bylo takie samo: albo kosc sloniowa z czerwonym dolem - jak w przypadku Ikarusa 280.26 z PKS Minsk Mazowiecki, albo gora kosc sloniowa i ciemnoniebieski dol - tu przykladem moze byc Ikarus 280.53 z Garwolina i IK280.53 z Minska Maz.. Ikarusy 280 i 260 posiadalo przedsiebiorstwo PKS Warszawa w swoich oddzialach: Warszawa, Piaseczno, Grodzisk Maz., Nowy Dwór Maz., Mińsk Maz., Siedlce, Sokołów Podl., Garwolin. IKarusy 280.26 importowane byly w latach 1984-86, oraz
1988-89 - w ilosci 53 sztuk. A Ikarusy 280.53 sprowadzono w latach 1985-87 w ilosci 85 sztuk. Podto IK280.53 w tym samym czasie kupil (36 sztuk) tez PKS Katowice w swoich odzialach: W Rybniku, Wodzisławiu Śl., Pszczynie)
Wiecej szczegolow o Ikarusach 260, 280 i pozniejszych typow mozna znalezc na stronie Autobusy Ikarus w Polsce
Nie spotkalem sie, z tym aby PKS posiadal w latach 80. Ikarusy turystyczne modele 250, 255 , lub najczesciej w Polsce spotykane Ikarusy 256. Autobusy te byly spotykane glownie w firmach zajmujacych sie turystyka. Np. spora ich liczbe posiadal w latach 80. Orbis. Z tej klasy autobusow w PKSie dominowaly produkty jugoslowianskie, a wiec Sanos S14, oraz TAM.
Ale Ikarus to nie tylko produkty zakladow IKARUS- KAROSSZÉRIA- ES JÁRMŰGYÁR, BUDAPEST, MARGIT U. 2, ale tez zupelnie nie zwiazanej z nim firmy w Jugoslawii Ikarus-Zemun. W Polsce spotykane byly w bardzo wielu PKSach dwa modele: IK4VP, oraz IK160P, ktorego montaz koncowy prowadzono w latach 1983-89 w Jelczu. Chyba najbardziej typowe malowanie dla PKS (nie tylko Zemunow) to kremowe z zoltym dolem i zoltym pasem po srodku pudla - taka jak w PKS Krasnik
A inne malowania i historia tych autobusow jest dostepna na stronie Katalog autobusów marki Ikarus-Zemun w Polsce, oraz ciekawa galeria zdjec.

Typowe malowanie autobusow PKS z lat 80. to byly rozne odcienie niebieskiego, czerwonego, lub zoltego dol do listwy bocznej oraz w tym samym kolorze waski pas podokienny. Reszta kremowa lub kosc sloniowa. Inne malowanie posiadaly wlasnie Ikarusy 280, oraz kursujace jeszcze czasami Jelcze 043 lub niedobitki SANow H100, ktore byly malowane na bialo-niebiesko.
Autobusy PKS posiadaly z przodu dwa znaczki PKS na scianie przedniej, po jednym na kazdej scianie bocznej, pod nim znajdowala sie nazwa PPKS do ktorego nalezaly, oraz numer taborowy autobusu w systemie alfanumerycznym.
Może ktoś z Was ma dośwadczenie w tym temacie i doradzi mi, czy lepiej je pomalować, czy raczej przygotować pasy i oznaczenia na kompie i wydrukować na kalkomianii?
Napewno napisy i znaczek PKS wykonalbym jako kalkomania, a reszte jako malowanie. Ale to zalezy jak skomplikowany jest schemat malowania.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogółem”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość