Stacja Lipowa
Moderator: mod-Makieta Modułowa
-
- Posty: 815
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
1) U mnie jest płyta ze sklejki na całej powierzchni. Dzięki temy łatwiej jest montować od spodu serwa, semafory, eletronikę, korytka na przewody itp.
2) W Grabiach St. tory był kładzione na korku. W Wiśle Gł. tory lezą bezpośrednio na sklejce. Wg mnie to się sprawdziło.
3) Podobnie jak Kamil. Tory kładłem przy skręconych skrzynkach. Najpierw jednak skręciłem skrzynki, ustawiłem je precyzyjnie i mocno dokręciłem. Gdy upewniłem się że powierzchnie terenu stacji są równe nawierciłem profile segmentów robiąc dwa otwory ø5mm i włożyłem w nie metalowe kołki (jak te do mocowania półek w szafkach). Dzięki temu segmenty się nie przemieszcają. Tory kładłem wyrównując je względem siebie przy pomocu sztywnego profilu aluminiowego o szerokości 12mm wkladanego pomiędzy szyny toru.
2) W Grabiach St. tory był kładzione na korku. W Wiśle Gł. tory lezą bezpośrednio na sklejce. Wg mnie to się sprawdziło.
3) Podobnie jak Kamil. Tory kładłem przy skręconych skrzynkach. Najpierw jednak skręciłem skrzynki, ustawiłem je precyzyjnie i mocno dokręciłem. Gdy upewniłem się że powierzchnie terenu stacji są równe nawierciłem profile segmentów robiąc dwa otwory ø5mm i włożyłem w nie metalowe kołki (jak te do mocowania półek w szafkach). Dzięki temu segmenty się nie przemieszcają. Tory kładłem wyrównując je względem siebie przy pomocu sztywnego profilu aluminiowego o szerokości 12mm wkladanego pomiędzy szyny toru.
Ostatnio zmieniony 28 sie 2013, 16:05 przez whosho, łącznie zmieniany 2 razy.
- aquirlan
- Posty: 366
- Rejestracja: 03 lis 2011, 13:44
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
Terenu raczej nie będę za bardzo modelował, co najwyżej bardzo małe wzniesienia. Ostatecznie stację przeniosłem do Wielkopolski, bo znam lepiej tamtejszy krajobraz; poza tym są same pola i lasy, więc nie trzeba bawić się w modelowanie gór itd. Na pewno boki modułu będą podniesione w stosunku do profilu o ok. 1cm i z tego będę ewentualnie rzeźbił.
-
- Posty: 1047
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
Kształt terenu lepiej zaplanować przed zmontowaniem skrzynek i wtedy odpowiednio przyciąć boczne ściany modułu. Późniejsze sztukowanie sklejki na pagórki może być podatne na uszkodzenia.
Z drugiej strony zazwyczaj równia stacyjna wypełnia całą powierzchnię modułów, więc może lepiej stację pozostawić płaską.
Z drugiej strony zazwyczaj równia stacyjna wypełnia całą powierzchnię modułów, więc może lepiej stację pozostawić płaską.
- KamilW
- Posty: 1076
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
1) Ja daję na wierzch zawsze płytę ze sklejki, nie lubię mieć pod skrzynką styropianu pianki czy styroduru.
2) Ja daję korek pod tory, jedynie pod rozjazdy sklejkę 4mm ale to ze względu na ich konstrukcję do tego przygotowaną. Tyle, że korek daję w postaci całych mat 0,5 x 0,25 m - pod wszystko od torów przez zabudowania, etc. Łatwiej mi wtedy w razie potrzeby zrobić jakiś płytki kanał drenażowy czy lekkie obniżenie terenu.
3) Ja przyklejam tory na każdej skrzynce oddzielnie przy skręconych ze sobą dwóch lub trzech skrzynkach żeby uzyskać poprawną geometrię.
2) Ja daję korek pod tory, jedynie pod rozjazdy sklejkę 4mm ale to ze względu na ich konstrukcję do tego przygotowaną. Tyle, że korek daję w postaci całych mat 0,5 x 0,25 m - pod wszystko od torów przez zabudowania, etc. Łatwiej mi wtedy w razie potrzeby zrobić jakiś płytki kanał drenażowy czy lekkie obniżenie terenu.
3) Ja przyklejam tory na każdej skrzynce oddzielnie przy skręconych ze sobą dwóch lub trzech skrzynkach żeby uzyskać poprawną geometrię.
- aquirlan
- Posty: 366
- Rejestracja: 03 lis 2011, 13:44
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
W związku z tym, że nieco mi się "zapomniało" o makiecie, wrzucam aktualny i (w zasadzie) ostateczny plan.
Jedyną kwestią, nad którą myślę, jest wymiana EW2 prowadzącego pod magazyn i dworzec (A+B) na EW3 - i na 99% tak też zrobię. W kwestii objaśnień - C - magazyn tartaku, D - tartak, E- szopa.
Budowę zaczynam na dobre po 5.09 - póki co są same skrzynki, nawet nie wykończone.
I teraz dwa pytania do kolegów już stacje posiadających - czy na wierzch skrzynki dajecie jednolitą płytę ze sklejki i na niej kształtujecie teren (styropian, pianki, następnie trawki), czy sklejkę tylko pod same tory, a pozostałą przestrzeń wypełniacie styropianem? Osobiście skłaniam się ku przykryciu całości płytą celem wzmocnienia konstrukcji.
Drugie pytanie - co w obrębie stacji kładziecie pod tory? Korek? Nic? Coś innego? Najprawdopodobniej jak już zacznę, to na całego, żeby zrobić ile się da przed początkiem roku akademickiego.
Pytanie trzecie - czy ktoś eksperymentował z kładzeniem całego układu torowego na skręconej stacji, wstępnym zafiksowaniem torów i dopiero po tych zabiegach cięciem ich na łączeniach segmentów? Zastanawiam się, czy nie da się dzięki temu uniknąć - chociaż w części - niedokładnego spasowania między segmentami.
Jedyną kwestią, nad którą myślę, jest wymiana EW2 prowadzącego pod magazyn i dworzec (A+B) na EW3 - i na 99% tak też zrobię. W kwestii objaśnień - C - magazyn tartaku, D - tartak, E- szopa.
Budowę zaczynam na dobre po 5.09 - póki co są same skrzynki, nawet nie wykończone.
I teraz dwa pytania do kolegów już stacje posiadających - czy na wierzch skrzynki dajecie jednolitą płytę ze sklejki i na niej kształtujecie teren (styropian, pianki, następnie trawki), czy sklejkę tylko pod same tory, a pozostałą przestrzeń wypełniacie styropianem? Osobiście skłaniam się ku przykryciu całości płytą celem wzmocnienia konstrukcji.
Drugie pytanie - co w obrębie stacji kładziecie pod tory? Korek? Nic? Coś innego? Najprawdopodobniej jak już zacznę, to na całego, żeby zrobić ile się da przed początkiem roku akademickiego.
Pytanie trzecie - czy ktoś eksperymentował z kładzeniem całego układu torowego na skręconej stacji, wstępnym zafiksowaniem torów i dopiero po tych zabiegach cięciem ich na łączeniach segmentów? Zastanawiam się, czy nie da się dzięki temu uniknąć - chociaż w części - niedokładnego spasowania między segmentami.
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 05 maja 2010, 22:36
- Lokalizacja: Warszawa/ Długosiodło
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
Ja tylko podsunę pomysł byś zwrócił uwagę na dwie stacje leżące na linii 29, tj stacja PRZETYCZ oraz DALEKIE TARTAK. Ta ostatnia stacja jest już teraz przystankiem ale kiedyś obsługiwała jeden z największych tartaków w Polsce. Obie stacje zawierają to czego szukasz, szlak jednotorowy, stacja osobowa z mijanką, bocznice do obsługi tartaku. Szopę umiejscowisz fikcyjną.
Ostatnio zmieniony 23 mar 2013, 13:31 przez skorpionek81, łącznie zmieniany 1 raz.
- KamilW
- Posty: 1076
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
A rzuć okiem na to:
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/%C5%81eba
Lepiej sięgnąć po sprawdzone i gotowe rozwiązanie zamiast tworzyć od zera jak to napisał jeden z kolegów.
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/%C5%81eba
Lepiej sięgnąć po sprawdzone i gotowe rozwiązanie zamiast tworzyć od zera jak to napisał jeden z kolegów.
-
- Posty: 1047
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
Jeśli już chcesz taki układ, to zrób go przelotowym i potraktuj jako przystanek z ładownią. Na stacyjkę czołową niestety się nie nadaje, o czym napisano wcześniej. Stacje takie na liniach lokalnych miały przynajmniej 3 tory.
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
Robercie, z Twoim pomysłem jakoś kojarzy mi się stacja Leśna. Poszukaj jej planów i zdjęć i skopiuj to na czym Ci zależy.
- Misiek
- Posty: 1653
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
Jak to czytam to przypomina mi się od razu Wierchomla Wielka na kryniczance.
;-)
;-)
Ostatnio zmieniony 21 mar 2013, 08:15 przez Misiek, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 815
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
Co mi przypomniało że pare lat temu pewien jegomość zaczał budowę przystanu Wisła Obłaziec. Pomysl o tyle fajny, że:
- przystanek znajduje się na lekkim łuku - nie widziałem jeszcze takiego rozwiązania na żadnym zlocie
- dawniej z przystankiem sasiadował tor do załadunki kamieni (o ile dobrze pamiętam kamienie byly zsypywane z wagoników dojeżdżających do toru ładunkowego po skarpie z murem oporowym
- w sąsiedztwie przystanku jest przejazd strzeżony z rogatkami i sygnalizacją (efektowne)
- w niedużej odległosci od przejazdu jest most kolejowy.
Słowem calkiem sporo elementów przy prostym układzie torów
No i na dodatek bedzie z się jak połączyć z powstająca właśnie stacją Wisła Głębce
- przystanek znajduje się na lekkim łuku - nie widziałem jeszcze takiego rozwiązania na żadnym zlocie
- dawniej z przystankiem sasiadował tor do załadunki kamieni (o ile dobrze pamiętam kamienie byly zsypywane z wagoników dojeżdżających do toru ładunkowego po skarpie z murem oporowym
- w sąsiedztwie przystanku jest przejazd strzeżony z rogatkami i sygnalizacją (efektowne)
- w niedużej odległosci od przejazdu jest most kolejowy.
Słowem calkiem sporo elementów przy prostym układzie torów
No i na dodatek bedzie z się jak połączyć z powstająca właśnie stacją Wisła Głębce
- Misiek
- Posty: 1653
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
To jest mój pierwszy moduł po modyfikacjach ;-)
Wcześniej przed budynkiem była mijanka
(link do obrazka bo nie wiem czy się wklei zdjęcie http://www.pbase.com/misiek_m/image/71065806)
Może coś w ten dekiel?
Wydaje mnie się, tak ogólnie, że szopa na takim małym przystanku to przerost formy nad treścią.
Aczkolwiek - układ torowy Zwolakowa, tzn. Krokowej wskazuje co innego ;-) ( http://www.pbase.com/misiek_m/image/146557372 )
(widać tam szopę na końcu po lewej?)
Wcześniej przed budynkiem była mijanka
(link do obrazka bo nie wiem czy się wklei zdjęcie http://www.pbase.com/misiek_m/image/71065806)
Może coś w ten dekiel?
Wydaje mnie się, tak ogólnie, że szopa na takim małym przystanku to przerost formy nad treścią.
Aczkolwiek - układ torowy Zwolakowa, tzn. Krokowej wskazuje co innego ;-) ( http://www.pbase.com/misiek_m/image/146557372 )
(widać tam szopę na końcu po lewej?)
Ostatnio zmieniony 21 mar 2013, 17:50 przez Misiek, łącznie zmieniany 1 raz.
- aquirlan
- Posty: 366
- Rejestracja: 03 lis 2011, 13:44
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
Tak się zastanawiałem, czy nie przenieść szopy na lewą stronę, na górę, ale to chyba nic nie zmieni.
Całkiem fajna jest koncepcja Karola, ze szlakiem i bocznicą do tartaku + możliwością oblotu.
Taki układ, jaki wyrysowałem na początku, zakładał, że jest to linia boczna i stosunkowo mało używana, która prowadzi do małego miasteczka i w nim się kończy. Oblot składu osobowego miał być po torze pod magazynami tartaku i vice versa, ale z tego co piszecie wynika, że przy takim założeniu o realiźmie nie może być mowy, a na nim mi dosyć zależy.
Stacja ma być od początku do końca fikcyjna, ale jeśli nie wymyślę czegoś, co będzie wiarygodne i w miarę "trzymające się kupy", to będę musiał sięgnąć po istniejące plany i najwyżej je lekko zmodyfikować. Ostatecznie może być też przy szlaku, nie jako jego koniec. Nie chcę się natomiast porywać na skomplikowane układy torowe i zwiększać liczby skrzynek, bo to drastycznie obniża prawdopodobieństwo dokończenia, a nawet zaczęcia projektu (wszystko robię 100 km od domu, jak się trafi wolny weekend albo wakacje).
Całkiem fajna jest koncepcja Karola, ze szlakiem i bocznicą do tartaku + możliwością oblotu.
Taki układ, jaki wyrysowałem na początku, zakładał, że jest to linia boczna i stosunkowo mało używana, która prowadzi do małego miasteczka i w nim się kończy. Oblot składu osobowego miał być po torze pod magazynami tartaku i vice versa, ale z tego co piszecie wynika, że przy takim założeniu o realiźmie nie może być mowy, a na nim mi dosyć zależy.
Stacja ma być od początku do końca fikcyjna, ale jeśli nie wymyślę czegoś, co będzie wiarygodne i w miarę "trzymające się kupy", to będę musiał sięgnąć po istniejące plany i najwyżej je lekko zmodyfikować. Ostatecznie może być też przy szlaku, nie jako jego koniec. Nie chcę się natomiast porywać na skomplikowane układy torowe i zwiększać liczby skrzynek, bo to drastycznie obniża prawdopodobieństwo dokończenia, a nawet zaczęcia projektu (wszystko robię 100 km od domu, jak się trafi wolny weekend albo wakacje).
Ostatnio zmieniony 21 mar 2013, 17:44 przez aquirlan, łącznie zmieniany 1 raz.
- TittyTwister
- Posty: 269
- Rejestracja: 29 lis 2008, 20:24
- Lokalizacja: Ostrava
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
Hej Robert
ja się zgadzam z Grzesiem, bo chyba nie znasz się dobrze na budowaniu (w realu) stacji, to lepiej zrobić jakąś po realu, żeby nie zrobić błęd przeciw realicie czy logice. (jak ja )
W Polsce możno (było możliwe) mieć stacje 2torowe? U nas nie możno, i 2 torowe mogli być tylko mijanki (tam żadny ruch towarowy) i ładownie (na nich przystanek).
I bywało w Polsce tak, mieć ABW rozjazd na takiej malej stacji? To mi się wydaję, że napewno nie, bo po co ograniczać szybkosz do zakrętu, i chyba więcej by kosztował taki rozjazd.
Myśłę, że na internetu znajdzieś dużo rysunków czy zdjęć małych 3 torowych stacji, które istnieły, i zbudowany były do jakiegoś celu - więc potem układ torów miał sens. I też wielkość magazynu, placu ładunkowego itp.
Ja bym bardzo dużo poprzemyślał, co właściwie chcesz zrobić, Nie za szybko zbudować stacju, ale pozwoli poprzemyślać na co mi stać, ile miejsca mam (jak wielką mogę zbudować), czy mi zależy na realu czy na odpowiedzialności, czy po prostu na byłeczym jeździącym.
ja się zgadzam z Grzesiem, bo chyba nie znasz się dobrze na budowaniu (w realu) stacji, to lepiej zrobić jakąś po realu, żeby nie zrobić błęd przeciw realicie czy logice. (jak ja )
W Polsce możno (było możliwe) mieć stacje 2torowe? U nas nie możno, i 2 torowe mogli być tylko mijanki (tam żadny ruch towarowy) i ładownie (na nich przystanek).
I bywało w Polsce tak, mieć ABW rozjazd na takiej malej stacji? To mi się wydaję, że napewno nie, bo po co ograniczać szybkosz do zakrętu, i chyba więcej by kosztował taki rozjazd.
Myśłę, że na internetu znajdzieś dużo rysunków czy zdjęć małych 3 torowych stacji, które istnieły, i zbudowany były do jakiegoś celu - więc potem układ torów miał sens. I też wielkość magazynu, placu ładunkowego itp.
Ja bym bardzo dużo poprzemyślał, co właściwie chcesz zrobić, Nie za szybko zbudować stacju, ale pozwoli poprzemyślać na co mi stać, ile miejsca mam (jak wielką mogę zbudować), czy mi zależy na realu czy na odpowiedzialności, czy po prostu na byłeczym jeździącym.
- brovarek
- Posty: 869
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: Stacja Lipowa
Na razie wygląda to na mijankę, lub na bocznicę, a nie na stację, M
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość