Ciekawa strona o wagonach.... trochę starszych:
http://www.vbv-bs.de/fahrzeuge_reisewaggons.htm
Poszukuję sympatyków, znawców, specjalistów kolei DR ep. IV
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
- DBv
- Administrator
- Posty: 1951
- Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
- Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
- Kontakt:
Re: Die Städteexpresszüge der DR część 1
Jeżeli chodzi o wagony restauracyjne, jakie były poczatkowo eksploatowane to były to wagony bazujące na konstrukcji wagonów Reko. Krótkie (18,7 metra), cechujące sie nienajlepszymi właściwościami biegowymi. Co ciekawe, początkowo nie były one lokowane w środku składu (pomiędzy grupą wagonów 1 i 2klasy).
Ostatnim wagonem w malowaniu kremowo pomarańczowym StEx był wagon Bomz283 (51802135014-6), ktory już z logo DBAG w składach lokalnych w okolicach Gery kursował jeszcze w 1998roku.
Cały skład wagonów 1 i 2 klasy i wagonu restauracyjnego można zestawić z modeli oferowany ch przez Tilliga!. Na dodatek za całkiem przyzwoitą cenę (są to wagony Y i Reko czyli stosunkowo tanie). Odradzam dodatkowe umieszczanie w składzie wagony Halberstadt, który zupełnie odbiega tak wymiarowo jak i pod wzgledem ilości detali od wymienionych już modeli. Poza tym był on wykorzystywany w pózniejszym okresie jedynie jako wagon "dodatkowy".
Ostatnim wagonem w malowaniu kremowo pomarańczowym StEx był wagon Bomz283 (51802135014-6), ktory już z logo DBAG w składach lokalnych w okolicach Gery kursował jeszcze w 1998roku.
Cały skład wagonów 1 i 2 klasy i wagonu restauracyjnego można zestawić z modeli oferowany ch przez Tilliga!. Na dodatek za całkiem przyzwoitą cenę (są to wagony Y i Reko czyli stosunkowo tanie). Odradzam dodatkowe umieszczanie w składzie wagony Halberstadt, który zupełnie odbiega tak wymiarowo jak i pod wzgledem ilości detali od wymienionych już modeli. Poza tym był on wykorzystywany w pózniejszym okresie jedynie jako wagon "dodatkowy".
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 17:55
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Die Städteexpresszüge der DR część 1
No to tym razem proponuję powałkować temat Die Städteexpresszüge der DR.
Na początek część pierwsza.
źródło
Od października do grudnia 1976 roku DR sukcesywnie wprowadzała pociągi ekspresowe zwane z niemiecka Städteexpres. Pociągi te operowały pomiędzy głównymi miastami NRD a Berlinem i były objęte całkowitą rezerwacją miejsc. Wagony jakie były użyte do tego rodzaju pociągów pochodziły z VEB Waggonbau Bautzen z przeznaczeniem dla kolei CSD, a które nie zostały odebrane przez zamawiającego. Pomalowano je na kolor kremowo pomarańczowy z szarym dachem. Wagony pierwszej jak i drugiej klasy miały po dziewięć sześciomiejscowych przedziałów. Pociągi zestawiane były z sześciu do ośmiu wagonów drugiej klasy, czterech lub pięciu wagonów klasy pierwszej oraz dopasowanego kolorystycznie osiemnastometrowego wagony restauracyjnego produkcji Raw Halberstadt. W pierwszym okresie planowano po jednym połączeniu dziennie w dni robocze oprócz sobót (tak, tak kiedyś w soboty też się pracowało) pomiędzy głównymi miastami NRD i Berlinem jak i w przeciwnym kierunku.
Ex 100/107 "ELSTERTAL" Gera – Leipzig - Berlin od 01.11.1976,
Ex 121/126 "STOLTERA" Rostock - Berlin od 15.11.1976,
Ex 131/136 "PETERMÄNNCHEN" Schwerin - Berlin od 08.12.1976 – bez zatrzymania,
Ex 141/146 "BÖRDE" Magdeburg - Berlin od 29.11.1976 – w pierwszych latach pociąg ten nie zatrzymywał się na stacji Potsdam, przystanek wprowadzono później
Ex 150/157 "RENNSTEIG" Meiningen - Suhl - Erfurt - Halle - Berlin od 25.10.1976
- od maja 1984 roku pociąg ten wciąż zatrzymywał się w Arnstadt na zmianę lokomotywy, toteż od tego czasu pociąg ten był dzielony.
Ex 172/175 "SACHSENRING" Zwickau/Sachsen - Karl-Marx-Stadt - Berlin od 22.11.1976,
Ex 170/177 "ELBFLORENZ" Dresden - Berlin od 15.11.1976.
Jeśli pojawiły się jakieś nieprawidłowości w tekście, to proszę o sprostowanie.
Na początek część pierwsza.
źródło
Od października do grudnia 1976 roku DR sukcesywnie wprowadzała pociągi ekspresowe zwane z niemiecka Städteexpres. Pociągi te operowały pomiędzy głównymi miastami NRD a Berlinem i były objęte całkowitą rezerwacją miejsc. Wagony jakie były użyte do tego rodzaju pociągów pochodziły z VEB Waggonbau Bautzen z przeznaczeniem dla kolei CSD, a które nie zostały odebrane przez zamawiającego. Pomalowano je na kolor kremowo pomarańczowy z szarym dachem. Wagony pierwszej jak i drugiej klasy miały po dziewięć sześciomiejscowych przedziałów. Pociągi zestawiane były z sześciu do ośmiu wagonów drugiej klasy, czterech lub pięciu wagonów klasy pierwszej oraz dopasowanego kolorystycznie osiemnastometrowego wagony restauracyjnego produkcji Raw Halberstadt. W pierwszym okresie planowano po jednym połączeniu dziennie w dni robocze oprócz sobót (tak, tak kiedyś w soboty też się pracowało) pomiędzy głównymi miastami NRD i Berlinem jak i w przeciwnym kierunku.
Ex 100/107 "ELSTERTAL" Gera – Leipzig - Berlin od 01.11.1976,
Ex 121/126 "STOLTERA" Rostock - Berlin od 15.11.1976,
Ex 131/136 "PETERMÄNNCHEN" Schwerin - Berlin od 08.12.1976 – bez zatrzymania,
Ex 141/146 "BÖRDE" Magdeburg - Berlin od 29.11.1976 – w pierwszych latach pociąg ten nie zatrzymywał się na stacji Potsdam, przystanek wprowadzono później
Ex 150/157 "RENNSTEIG" Meiningen - Suhl - Erfurt - Halle - Berlin od 25.10.1976
- od maja 1984 roku pociąg ten wciąż zatrzymywał się w Arnstadt na zmianę lokomotywy, toteż od tego czasu pociąg ten był dzielony.
Ex 172/175 "SACHSENRING" Zwickau/Sachsen - Karl-Marx-Stadt - Berlin od 22.11.1976,
Ex 170/177 "ELBFLORENZ" Dresden - Berlin od 15.11.1976.
Jeśli pojawiły się jakieś nieprawidłowości w tekście, to proszę o sprostowanie.
- DBv
- Administrator
- Posty: 1951
- Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
- Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
- Kontakt:
Re: Poszukuję sympatyków, znawców, specjalistów kolei DR ep. IV
Jak najbardziej. A jakiś konkretny problem się pojawia? Może da sie coś wyjaśnić.
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 17:55
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Poszukuję sympatyków, znawców, specjalistów kolei DR ep. IV
Dziękuję za rzeczowe wyjaśnienia. Zastanawiam się nad następnym tematem. Czy są wogóle chętni nad kontynuowaniem zagadnień poruszanych w tym temacie?
- DBv
- Administrator
- Posty: 1951
- Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
- Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
- Kontakt:
Re: Poszukuję sympatyków, znawców, specjalistów kolei DR ep. IV
Przypuszczam, że pojawiło się to wraz z wprowadzeniem oznaczenia UIC, czyli z początkiem IV epoki (ok.1970roku). Osobiście bowiem nie spotkałem się z przypadkiem, aby wagon miał takie logo (tzn tylko napis DR) bez oznaczeń UIC. Co do czarnego koloru ramy pojazdu, to możliwe, ze w początkowym okresie epIV, tzn przełom 60/70tych mogły pojawić sie przypadki, że wagony posiadającego jeszcze czarną ramę już miały nowy napis/logo DR.holo pisze:Dzięki bardzo za informacje. Miałbym jeszcze pytanie dotyczące zmian w malowaniu wagonów DBv, DBx, DBvq. Interpretując zdjęcia, na które udało mi się natrafić w sieci, można chyba stwierdzić, że na początki były one malowane na kolor oliwkowo zielony, bodajże z czarnym spodem, oraz dużym napisem DEUTSCHE REICHSBAHN (oferowane zarówno w TT, jak i w H0).
Brak fotek
Potem miast całej nazwy, pojawił się sam napis DR opasany jakby skrzydłami (poziome linie). Od którego mniej więcej było to roku?
Przykład TU Rok 1985.
i TU - wraz z członem sterowniczym. Rok 1979.
To jest rodzynek z Rostoku, nie należy tego malowania wiązać z typowymi kolorami taboru DR.holo pisze:Potem były w takich kolorach:
TU - widać tu także te dwa niesymetryczne okienka w czole.
Doppelstockgliederzug. Pięcioczłonowy, występujący w dwóch wersjach (generacjach), dodatkowo uzupełniany o piętrowy wagon bufetowy (!) i piętrowy wagon bagażowy (!).holo pisze:A to jest zdaje się ten wynalazek, który ma być pozostawiony na inną okazję:
Zdjęcie jedno
i drugie - lata 1979 - 1980.
Najlepiej, jak odeślę to bardzo ciekawego wątku, jaki pojawił się na temat tych konstrukcji (i w ogóle na temat wagonów piętrowych) tutaj:
http://www.virtuelle-bahnwelt.de/index. ... wtopic=566
Dodam tylko, jako ciekawostkę, ze piętrowy wagon bagażowy wykorzystywany był jeszcze na początku lat 80-tych i można go było spotkać nawet w składach lokalnych z 2, 3-osiowymi Reko (!).
Czyli po prostu Doppelstockwagen, ewentualnie Doppelstockeinzelnwagen (serie DBv (i pochodne) to Doppelstockwagenzug, a DGB to Doppelstockgliederzug).holo pisze: A na koniec wagon pojedynczy (Ein Doppelstock-Standardsitzwagen). Klik. - rok 1978. Potem, malowali je chyba na coś w rodzaju brązu.
Doppelstockwagen na początku produkcji malowane były tak samo jak inne wagony pietrowe, tzn Gruen/Grau z logo DR na ścianach bocznych. Wraz z wprowadzeniem schematu Gruen/Elfenbein/Rehbraun na wagonach osobowych (jako pierwsze seryjnie nosiły je wyprodukowane przez RAW Halberstadt w 1979 roku wagony serii Bmee - Z2), nowe kolory pojawiły się również na wagonach DBmu. Był to kolor brązowy jasny (cały wagon, drzwi) oraz znany już Elfenbein (pas okienny). Nieliczne egzemplarze w takim schemacie malowania miały jeszcze dodatkowo pomalowaną na kolor czarny ramę. Inne malowanie tych wagonów występowało jedynie w Berlinie (Sputnik), gdzie stosowano kolory Rot/Elfenbein/Grau. Inne kolory tych wagonów w normalnej eksploatacji nie występowały.
Na etapie prototypu pojedyncze egzemplarze natomiast malowane były na kolory niebieski/szary oraz jasno brązowy z Elfenbein, z ta różnica w stosunku do opisanego wcześniej późniejszego schematu seryjnego, drzwi miały kolor czerwony, a rama pojazdu była ciemnobrązowa. Również malowanie Sputnik, poprzedzone było kolorystycznymi eksperymentami (dominował tu kolor biały).
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 17:55
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Poszukuję sympatyków, znawców, specjalistów kolei DR ep. IV
Dzięki bardzo za informacje. Miałbym jeszcze pytanie dotyczące zmian w malowaniu wagonów DBv, DBx, DBvq. Interpertując zdjęcia, na które udało mi się natrafić w sieci, można chyba stwierdzić, że na początki były one malowane na kolor oliwkowo zielony, bodajże z czarnym spodem, oraz dużym napisem DEUTSCHE REICHSBAHN (oferowane zarówno w TT, jak i w H0).
Brak fotek
Potem miast całej nazwy, pojawił się sam napis DR opasany jakby skrzydłami (poziome linie). Od którego mniejwięcej było to roku?
Przykład TU Rok 1985.
i TU - wraz z członem sterowniczym. Rok 1979.
Potem były w takich kolorach:
TU - widać tu także te dwa niesymetryczne okienka w czole.
A to jest zdaje się ten wynalazek, który ma być pozostawiony na inną okazję:
Zdjęcie jedno
i drugie - lata 1979 - 1980.
A na koniec wagon pojedynczy (Ein Doppelstock-Standardsitzwagen).
Klik. - rok 1978. Potem, malowali je chyba na coś w rodzaju brązu.
Jeśli coś pomyliłem, to proszę mnie sprostować.
Brak fotek

Potem miast całej nazwy, pojawił się sam napis DR opasany jakby skrzydłami (poziome linie). Od którego mniejwięcej było to roku?
Przykład TU Rok 1985.
i TU - wraz z członem sterowniczym. Rok 1979.
Potem były w takich kolorach:
TU - widać tu także te dwa niesymetryczne okienka w czole.
A to jest zdaje się ten wynalazek, który ma być pozostawiony na inną okazję:
Zdjęcie jedno
i drugie - lata 1979 - 1980.
A na koniec wagon pojedynczy (Ein Doppelstock-Standardsitzwagen).
Klik. - rok 1978. Potem, malowali je chyba na coś w rodzaju brązu.
Jeśli coś pomyliłem, to proszę mnie sprostować.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2214
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Poszukuję sympatyków, znawców, specjalistów kolei DR ep. IV
Historia zaczyna sie jeszcze przed II wojna swiatowa, w postaci zespolu BC6s zbudowanego dla linii Hamburg-Lubeka-Travemünde. Zespol skladal sie z dwoch wagonow polaczonych dwuosiowym wozkiem Jacobsa. Predkosc maks. 120km/h, dlugosc zespolu 46,14 m. Zbudowane zostaly w Görlitz. W wagonach byly miejsca 2 i 3 klasy.holo pisze:Jesteśmy już na nowym forum, zatem proponuję rozpocząć dyskusję. Na początek proponuję wagony piętrowe - odpowiednik naszej Bip'y. Jaka była historia tych wagonów, gdzie występowały i jak ewaluowało ich malowanie.
W 1952 roku wykorzystujac doswiadczenia z budowy wagonow serii BC6s, zbudowano czterowagonowe zespoly serii DBv (DC13). Predkosc maksymalna 100km/h, klasa 2 i 3, oswietlenie zarowkowe 24V z turbogeneratora lokomotywy, pozniej przebudowane na switlowkowe z wlasnej pradnicy. Dlugosc zespolu 73,4 m. Miejsc 901. Wnetrze od naszej Bipy z pierwszej dostawy roznilo sie ukladem lawek w skrajnym przedsionku wagonu skrajnego, gdzie na srodku byla dluga lawka ustawiona wzdluz wagonu.
W 1954 roku zbudowano zespol dwuwagonowy serii DBx (DC7) o predkosci maksymalnej 115km/h. Miejsc 438. Uklad wnetrza byl identyczny jak w Bipach z pierwszej dostawy. Czyli waska poprzeczna lawka w przedsionku skrajnym, oraz uklad lawek dwuosobowych i trzyosobowych.
W 1961 roku wyprodukowano kolejna partie czteroczesciowych zespolow DBv (DB13). Zewnetrznie roznily sie oknami w scianie czolowej. Zamiast trzech byly dwa: waskie z przedzialu sluzbowego i szerokie z jednej dwoch tam umieszczonych toalet (druga miala okno z boku). Predkosc maksymalna 115km/h, miejsc 360.
Na koniec 1970 roku zbudowano zespol DBvq (DBvqe). Czteroczesciowy zespol posiadal jeden wagon skrajny wyposazony w kabine sterownicza. Predkosc maksymalna 120km/h. Ilosc miejsc 796. Dlugosc zespolu 73,4 m.
Zespoly pietrowe DGBe (DGB12), oraz DGBq pozostawmy na inna okazje. Jest to inna, choc bardzo interesujaca konstrukcja.
Duzo informacji mozna dostac korzystajac z
banku wagonow
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 17:55
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Poszukuję sympatyków, znawców, specjalistów kolei DR ep. IV
Jesteśmy już na nowym forum, zatem proponuję rozpocząć dyskusję. Na początek proponuję wagony piętrowe - odpowiednik naszej Bip'y. Jaka była historia tych wagonów, gdzie występowały i jak ewaluowało ich malowanie.
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 17:55
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Poszukuję sympatyków, znawców, specjalistów kolei DR ep. IV
Witajcie.
Nazywam się Bartek, mam 28 lat i jestem z Gdyni. Reprezentuję troche mniej idealną skalę i mam nadzieję, że nie zostanę za to zlinczowany. Jako, że bolą mnie braki taborowe PKP skłaniam się w kierunku DR, z racji tego, że miałem z nią niewieką styczność w dzieciństwie (kolejka PIKO i katalog z modelami i zdjęciami). Na tym forum znalazłem świetne opracowanie dotyczące lokomotyw. Poszukuję informacji dotyczących wagonów (głównie pasażerskich) oraz, a może przede wszystkim informacji dotyczących sygnalizacji, wyglądu stacji i innych urządzeń kolejowych. W przyszłości chciałbym zbudować makietę stacji położonej nieopodal granicy z PRL, tak aby tabor DR i PKP mógł się ze sobą w jakiś sposób mieszać.
Tak więc poszukuję osób o podobnym zboczeniu, celem wymiany, poszerzenia, ustystematyzowania itp informacji dotyczącyk kolei Niemieckiej Republiki Demokratycznej z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku.
Ostatnio zmieniony 12 kwie 2006, 22:49 przez holo, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości