Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: Samowarek »

Tu jest OK! ale Ty masz diody więc napięcia niestety diody nie przepuszczą (pod tzw. włos) :mrgreen: z Twojego schematu prawa strona :cry:
Jeżeli to wszystko masz to sprawdz przez montaż próbny
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 22:27 przez Samowarek, łącznie zmieniany 1 raz.
kapitanwasyl
Posty: 126
Rejestracja: 14 lis 2009, 10:53
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: kapitanwasyl »

Więc jak wytłumaczyć to ? 6620 ??

Chyba że przekaźnik i przerwa przed nim powinna znaleźć się na drugiej szynie ??? jeszcze nie sprawdzałem czy przerwa w obwodzie między diodami na tej samej szynie uniemożliwi przepływ prądu ale raczej nie bo za zasilanie lokomotywy w jednym z wybranych kierunków jazdy odpowiadała dioda za loką a nie przed , przynajmniej w moim podłączeniu .




Obrazek
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 22:24 przez kapitanwasyl, łącznie zmieniany 3 razy.
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: Samowarek »

Wszystko dobrze ale na rys. masz przerwę przed przekażnikiem czasowym (zlikwiduj ją lub wstaw diodę)bo układ nie będzie działał :/
kapitanwasyl
Posty: 126
Rejestracja: 14 lis 2009, 10:53
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: kapitanwasyl »

Tak można w analogu najpierw spowolnić lokę , zatrzymać na stacji i znowu odjechać z małą a potem normalną prędkością nie dotykając zasilacza :)
Załączniki
forum 3.jpg
(21.96 KiB) Pobrany 4235 razy
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: Paweł Basiński »

Jeśli są 3 paski to są to diody prostownicze typu BYP150 na napięcie 800V

Paweł
kapitanwasyl
Posty: 126
Rejestracja: 14 lis 2009, 10:53
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: kapitanwasyl »

Noooo tak ale u mnie paski są 3 niebieskie , tu wiem że 2 ale mniejsza o to . to podłączenie które zrobiłem , jest na obrazku już działa w obie strony tzn. loka jeździ i wte i we wte wolniej pomiędzy przewą w szynie :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 21:12 przez kapitanwasyl, łącznie zmieniany 2 razy.
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: Samowarek »

Tak to są diody :mrgreen:a paski są dwa (niebieskie) w środku ten czarny to nie pasek tylko część obudowy
Podłączenie co narysowałeś jest OK! jeżeli podłączysz to samo ale odwrotnie to będzie działać w drugą stronę czyli tylko kup więcej sztuk (są tanie) niekoniecznie takie jak te (doradzą w sklepie jak powiesz granice napięć w jakich będą używane) więc działaj i pochwal się jak wszystko wyszło.Pozdrawiam :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 21:02 przez Samowarek, łącznie zmieniany 2 razy.
kapitanwasyl
Posty: 126
Rejestracja: 14 lis 2009, 10:53
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: kapitanwasyl »

Działa w jedną stronę i właśnie dla tego myślałem że to diody ...

To coś wygląda tak , tylko te paski ma 3 :


Obrazek
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 20:37 przez kapitanwasyl, łącznie zmieniany 2 razy.
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: Samowarek »

Już nie mogłem wnosić poprawek bo mi czas się skończył a mam zapytanie jeżeli to ustrojstwo działa w jedną stronę to diody o ile w obie to oporniki :/
kapitanwasyl
Posty: 126
Rejestracja: 14 lis 2009, 10:53
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: kapitanwasyl »

Czyli to nie diody ? myślałem... :/ one są wylutowane z zasilacza antenowego tv :mrgreen: są czarne równowalcowate tylko mała poprawka paski są niebieskie :/ :/ :mrgreen:
Załączniki
Forum2.jpg
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 20:21 przez kapitanwasyl, łącznie zmieniany 4 razy.
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: Samowarek »

Rezystory (nowsza nazwa)to inaczej oporniki (dawniejsza nazwa)czyli to samo :mrgreen:
Z wyglądu są to chyba jak mówisz oporniki (metalizowane) około 1-2Wata mocy ale co do oznaczenia to kolorów pasków jeżeli jest brązowy 3x to jest 110 omów jeżeli 3x czerwony to jest 2,2 kilooma :/
Jeżeli niebieskie 3X to 6,6 megaoma ale moim zdaniem chyba będą to diody o wysokim przebiciu napięcia bo oporniki o tak wysokiej wartości to chyba nie będą a że mają kolor czarny (obudowa z plastiku)to będą diody
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 20:25 przez Samowarek, łącznie zmieniany 4 razy.
kapitanwasyl
Posty: 126
Rejestracja: 14 lis 2009, 10:53
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: kapitanwasyl »

Przed przeczytaniem waszych odpowiedzi , z braku rezystorów pogrzebałem w moich śmieciach i metodą prób i błędów znalazłem odpowiednie oporniki i nie wiem co to jest są takie jak na obrazku , podłączone w taki właśnie sposób :shock: Działa w obie strony , nie przegrzewają się zainstalowane w szynach szeregowo zmniejszają prąd etapami :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Rewelka !
Szkoda tylko że to nie szyny modelowe a bettungsy bo trzeba przecinać szynę i montować pod spodem a tak wystarczyłby tor z przerwą i opornik w podłączenia przewodów .

Na obrazku pojedynczy odcinek dla jazdy w obie strony
Załączniki
Forum2.jpg
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 20:07 przez kapitanwasyl, łącznie zmieniany 2 razy.
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: Samowarek »

Zapomniałeś że tor zasilany jest na całym okręgu czyli takie same napięcie będzie z jednej strony jak i z drugiej strony czyli masz spadek,spadek,spadek napięcia i skok do napięcia wyjściowego jakie było na początku (w tym konkretnym wypadku) czyli niby takie proste a ???
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 17:17 przez Samowarek, łącznie zmieniany 1 raz.
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: Furia »

By jeszcze sprawę uprościć to lepiej wykorzystać same diody prostownicze. Lutujesz je szeregowo i masz spadek napięcia. Każda dioda to 0,7V mniej. Jeżeli wlutujesz równolegle, ale w drugą stronę, taki sam łańcuszek, to zadziała ci w dwie strony bez problemu i nic nie spalisz. Schemat:

==============|================|== (tor)
|....................................................|
|--|<---|<---|<---|<---|<---|<---|<--|
\-->|--->|--->|--->|--->|--->|--->|--/
kapitanwasyl
Posty: 126
Rejestracja: 14 lis 2009, 10:53
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: kapitanwasyl »

No więc poproszę o jakiś link albo dokładne oznaczenie potrzebnych tranzystorów i rezystorów .
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 16:11 przez kapitanwasyl, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości