Parowozy Polskie.

Cała reszta o naszej skali

Moderator: mod-Ogółem

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
biegacz67
Posty: 349
Rejestracja: 19 kwie 2006, 16:50
Lokalizacja: Oxford
Kontakt:

Re: Parowozy Polskie.

Post autor: biegacz67 »

Dziękuje za konkretną i wyczerpującą odpowiedz to mnie w zupełności zadowala.

pozdrawiam biegacz67
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2190
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Parowozy Polskie.

Post autor: oelka »

biegacz67 pisze:Czyli do roku 1990 można było je jeszcze spotkać na polskich szlakach?
Szczątkowo można do dziś. Wolsztyn obsługuje planowe pociągi trakcją parową również obecnie, choć sytuacja taborowa jest tam obecnie tragiczna i nieraz zamiast parowozu można zobaczyć SU45, co też jest już rzadkością w ruchu lokalnym.
W latach 70. praktycznie wycofano z ruchu mniej liczne serie parowozów i lokomotywy przedwojenne. W latach 80. podstawą trakcji parowej były lokomotywy o rodowodzie wojennym, głównie Ty2 (BR52), Ty3/Ty43 oraz powojenne konstrukcje polskie Ty45, Ty51, Pt47, Ol49 i TKt48.
Do początku lat 90. dotrwało kilka miejsc, gdzie planowo prowadzono ruch trakcją parową. Najpierw elektryfikacja w latach 80., cięcia w ruchu lokalnym i stopniowa rezygnacja z militarnych aspektów działania kolei w pierwszej połowie lat 90. doprowadziły do tego, że jedynym miejscem, gdzie trakcja parowa jest wpisana w ruch planowy jest wspomniany już Wolsztyn, gdzie między innymi na stanie są cały czas Ol49 o numerach 23, 59, 99 (błędnie oznaczona jako 69) i 111, przeniesiona do Wolsztyna z Jaworzyny Śląskiej na początku 2002 roku, czy Pt47-65 i 112.
A poza Wolsztynem można to określić tak: Pt47 zakończyły służbę w 1988 roku, Ol49, TKt48 w pierwszej połowie lat 90., dla Ty3/Ty43 rok 1989, z wyjątkiem Ty43-123 i Ty3-2, które znalazły się w Wolsztynie. Dla Ty2 granicą jest rok 2000 i wygaszenie Ty2-406 w Wolsztynie.

Stosunkowo długo, do lat 90. parowozy pracowały w lokomotywowniach w Jaśle, Nowym Sączu, Przeworsku, Kluczborku, Kłodzku, Kępnie, Jarocinie, czy w Międzyrzeczu.

W przemyśle parowozy dotrwały do lat 90. między innymi na Kolejach Piaskowych. Ostanie parowozy typu "Śląsk" pracowały jeszcze w II połowie lat 90. (kopalnia "Porąbka-Klimontów" w 1995 TKp-5148 i TKp-5484)

Krzysztof
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 904
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: Parowozy Polskie.

Post autor: tydzial »

Nie do końca prawda do dziś w Wolsztynie prowadzą rozkładowo pociągi jest to polska atrakcja i raz do roku jest parada parowozów wspaniała impreza godna polecenia.
Awatar użytkownika
biegacz67
Posty: 349
Rejestracja: 19 kwie 2006, 16:50
Lokalizacja: Oxford
Kontakt:

Re: Parowozy Polskie.

Post autor: biegacz67 »

Czyli do roku 1990 można było je jeszcze spotkać na polskich szlakach?
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2560
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Parowozy Polskie.

Post autor: Mariusz »

W Pile pożegnaliśmy ostatni parowóz w 1990 roku.
http://www.st43.pl/4galery/details.php?image_id=223
Był to Ty2-1202
Awatar użytkownika
biegacz67
Posty: 349
Rejestracja: 19 kwie 2006, 16:50
Lokalizacja: Oxford
Kontakt:

Parowozy Polskie.

Post autor: biegacz67 »

Witam.
Do jakiegoś znawcy parowozów, mam takie pytanko.
Do jakich lat parowozy brały czynny udział w transporcie kolejowym? T.z.n. kiedy zjechał ze szlaku ostatni parowóz i jaki?
pozdrawiam biegacz67

Ps. Nie chodzi mi o parowozy zabytkowe.
Ostatnio zmieniony 23 lut 2011, 19:50 przez biegacz67, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogółem”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość