
Wagon służbowy zarządu kolejowego CSD serii Daa/Daak

2

Lisovna Plastickych Hmot Jicin, Jicin – Czechosłowacja/Republika Czeska

Zestaw do samodzielnego montażu

Cztery wypraski z czarnego tworzywa sztucznego oraz jedna z tworzywa przezroczystego, wykonane metodą wtrysku ciśnieniowego.

Model wielkoseryjny


CSD

IV

-

-

Model oferowany jest w zestawie umożliwiającym wykonanie jednej wersji modelu. Produkt oferowany jest jako zestaw do samodzielnego montażu stąd tez pozostawia modelarzowi pewną swobodę wyboru co od ostatecznego wyglądu wagonu.
W oparciu o omawiany zestaw małoseryjni producenci oferują model gotowy, wykonany z różnymi opisami i w różnym malowaniu. Przez pewien okres czasu model ten (jako gotowy) oferowany był również przez firmy Tillig i Loco

Model posiada charakterystyczne dla starszych modeli BTTB gniazdo sprzęgu. Umożliwia ono zamontowani standardowego sprzęgu BTTB. Do zestawu dołączono dwa rodzaje sprzęgu: czeski odpowiednik sprzęgu BTTB oraz sprzęg przypominający typ stosowany w modelach wielkości N.

ORYGINAŁ
Wagony służbowe typu Ds/Daak/Daa produkowane były w zakładach w Czeskiej Lipie w dwóch zasadniczych seriach począwszy od 1948 roku. Ich cechą charakterystyczną był rozstaw osi 6 metra i długość całkowita rzędu 10,7 metra. Wagony powszechnie wykorzystywano na sieci kolei czechosłowackich (a później również czeskich i słowackich) przy obsłudze pociągów zdawczych (tzw "manipulační vlak"). Jeszcze w 2008 roku, w chwili powstania, spółka ČD Cargo a.s. przejęła od ČD a.s. 160 egzemplarzy takich wagonów.
MODEL
Model 2-osiowego wagonu służbowego był kolejnym (po wagonie cysternie i wagonie osobowym Bi/Be) jakie pojawiły się w ofercie LPH Jicin. Podobnie jak w przypadku innych modeli produkcji LPH Jicin, pierwotnie zestaw obejmował wypraski z tworzywa sztucznego, kalkomanię, instrukcję oraz pudełko. W późniejszym okresie, częściej spotkać można było już wersje bez kalkomanii, jeszcze później również bez instrukcji czy pudełka.
Wszystkie części modelu są wykonane precyzyjnie. Nieco więcej można by wymagać od imitacji drewnianego poszycia - linie wgłębne są stosunkowo grube a całości troszkę brakuje odwzorowania drobniejszych elementów. Brak ten rekompensuje jednak świetne spasowanie wszelkich elementów. Podobnie jak i w innych modelach tego producenta zastrzeżenia mieć można do detali takich jak drabinki czy poręcze - również w przypadku tego modelu imitacja poręczy na pomoście nie została odzwierciedlona najlepiej. Element ten jest wykonany w sposób wprawdzie odzwierciedlający wygląd oryginału, jednak finezji wykonania zdecydowanie mu brakuje. Niestety - przy zamontowaniu tego oryginalnego elementu model nieco traci na wyglądzie...
Model posiada charakterystyczne dla starszych modeli BTTB gniazdo sprzęgu. Umożliwia ono zamontowanie standardowego sprzęgu BTTB. Do zestawu dołączono dwa rodzaje sprzęgu: czeski odpowiednik sprzęgu BTTB oraz sprzęg przypominający typ stosowany w modelach wielkości N.
Producent przewidział wykonanie zestawów kołowych z tworzywa – odpowiednie części umieszczone zostały na wypraskach. Co ciekawe po zmontowaniu, zapewniają one dostateczne właściwości ruchowe! W przypadku jednak, jeżeli wagon poruszać ma się po torach modelowych należałoby zamontować dostępne w handlu zestawy metalowe (najlepiej czernione), wtedy, nie będzie problemów z pokonywaniem modelowego skrzyżowania podwójnego.
Omawiany zestaw montażowy oferowany jest w umiarkowanej cenie, stanowić więc może ciekawe uzupełnienie dotychczas posiadanego taboru wagonowego. Przy prawidłowym montażu i właściwym malowaniu stanowić może ciekawy element każdego formowanego składu. Do zestawu nabyć można arkusik kalkomanii (zarząd CSD) oferowany przez firmę DETAIL.
Foto zestawu montażowego znajdziesz na stronach firm oferujących zestaw do sprzedaży:
http://www.robertkaczynski.is.net.pl/Pr ... o_06_B.jpg
zdjęcie zmontowanego modelu:


UWAGA: Zdjęcia zmontowanego modelu przedstawiają egzemplarz z barierką pomostu wykonaną samodzielnie.