Pędnie podziemne

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: tete »

Wracam do tematu, ale na sąsiednim forum znalazłem w temacie http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=23&t=730 kilka postów ze schematami prowadzenia pędni do napędu rygla. Może się komuś przyda. A oto kilka rysunków i zdjęcie zaczerpniętych z cytowanego forum ;) :
Obrazek

Pędnia równolegle do osi toru:
Obrazek
Pędnia do osi toru pod kątem:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 11 mar 2010, 09:10 przez tete, łącznie zmieniany 1 raz.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: tete »

Jak się dowiedziałem, zawsze jest jedna skrzynka ryglowa ze swoja oddzielną od napędu pędnią. Rygiel taki może ryglować rozjazd w dwóch albo w jednym położeniu iglic - to zależy od układu na danej stacji.

Ponadto uzyskałem informacje, że zaleca się, aby skrzynka ryglowa była po przeciwnej stronie niż napęd, bo wtedy suwaki ryglowe są krótsze - ale ustawienie po tej samej stronie co napęd nie jest niepoprawne - też może być, ale zamknięcie jest mniej pewne.

Co ciekawe: rygiel rozjazdu ryglowanego w dwóch kierunkach porusza jedna - ta sama pędnia - ale za pomocą dwóch sprzężonych "wajch" w nastawni...

Rygiel rozjazdu ryglowanego w jedną stronę - jedna pędnia i jedna dźwignia nastawcza.
Awatar użytkownika
Alteo
Posty: 637
Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
Lokalizacja: Rawicz

Re: Pędnie podziemne

Post autor: Alteo »

Na tyle co się orientuję to rygiel jest elementem przekładni.Uruchamiając przekładnie w pierwszej fazie otwiera się rygiel.Nastepnie przełożenie iglicy i na końcu następuje ryglowanie. Moze się mylę ale tak to wyglada w terenie.Rozmieszczenie latarni zalezy od uwarunkowań terenowych.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: tete »

T_Domagalski pisze:W Polanicy zwrotnice są również ryglowane i tam sytuacja jest podobna - rygle są po przeciwnej stronie niż napęd. A latarnie zwrotnicowe stoją (o ile pamiętam) raz po tej stronie, gdzie jest napęd, a raz obok rygla.
Czyli różnie może być. W każdym razie wnioskuję, że rygiel powinien mieć swoją oddzielną pędnie i naprężacz...
Ostatnio zmieniony 18 lis 2009, 15:51 przez tete, łącznie zmieniany 1 raz.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: tete »

Garinol pisze:A jednak znalazłem zdjęcie tej zwrotnicy ze Szlachty z ryglem
Extra. Dzięki !! :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 16 lis 2009, 10:48 przez tete, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2066
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: T_Domagalski »

miki pisze:Napędy są na międzytorzu, wskaźniki po zewnętrznej i skrzynki rygli również, obok "latarnii".
W Polanicy zwrotnice są również ryglowane i tam sytuacja jest podobna - rygle są po przeciwnej stronie niż napęd. A latarnie zwrotnicowe stoją (o ile pamiętam) raz po tej stronie, gdzie jest napęd, a raz obok rygla.
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: miki »

Trochę pod wpływem tej dyskusji przejrzałem swoje kwity i wyszły z nich niezłe kwiatki. Na przykład zagadka jak ryglowany jest anglik, bo nie widać, żeby miał dodatkową skrzynkę. Albo coś takiego ze stacji Niemojki (szlak dwutorowy): Napędy są na międzytorzu, wskaźniki po zewnętrznej i skrzynki rygli również, obok "latarnii". Dodatkowo w kilku przypadkach problem rozwiązano w najprostrzy sposób: półtrapez brany na ostrze przy jeździe po torze właściwym jest przestawiany ręcznie (ten drugi mechanicznie) i po prostu "zakluczony". I bądź tu mądry :mrgreen: Niestety, zdjęć nie wrzucę bo są na papierze a skanera nie mam. Musicie wierzyć na słowo...
Awatar użytkownika
Garinol
Posty: 121
Rejestracja: 31 paź 2006, 11:08
Lokalizacja: Smętowo
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: Garinol »

Witam

A jednak znalazłem zdjęcie tej zwrotnicy ze Szlachty z ryglem, ta linka biegnie do krążka załomowego i dalej do kolejnego po lewej stronie toru do Skórcza (ten nieczynny po lewej stronie) i dalej do nastawni
Obrazek
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 08 lis 2009, 08:06 przez Garinol, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Garinol
Posty: 121
Rejestracja: 31 paź 2006, 11:08
Lokalizacja: Smętowo
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: Garinol »

Witam

Niestety nie mam takiego zdjęcia, jak znajdę czas, to podejdę i zrobię, tylko wnętrze będzie niewidoczne. Zdjęcia jakie dałem, dotyczą nieczynnych w sumie urządzeń ze Szlachty, przy nieczynnej nastawni Sz1.

Pozdrawiam
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: tete »

Dzięki Garinol. Rewelacja. Widać też bebechy :D
O to mi chodziło.
A masz przypadkiem widok jak te linki idą ze skrzynek dalej - głównie z tej ryglowej, bo widać na fotce że coś ich ścieśnia, ale nie wiem co :-) ... Jeśli jest taka możliwość... jak nie masz to trudno - Te foty to i tak dużo ;) .
Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
Garinol
Posty: 121
Rejestracja: 31 paź 2006, 11:08
Lokalizacja: Smętowo
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: Garinol »

Witam

Z pośród zdjęć jakie u mnie przedstawiają widoczny mechanizm wykopałem to:
Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 06 lis 2009, 17:10 przez Garinol, łącznie zmieniany 1 raz.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: tete »

Paweł Basiński pisze:Przejrzę w domu swoje zapasy, ale podejrzewam, że innych fotek
PS
przyjrzyj album Tarczyn - może tam się coś zaplątało z pędni.
Dzięki Pawle.
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: Paweł Basiński »

Przejrzę w domu swoje zapasy, ale podejrzewam, że innych fotek nie będę miał ( jeżeli będą to z jakiegoś powodu ich nie wrzucałem - pewnie jakość była kiepska :) )

Oczywiście mogę zapodać oryginał jak potrzeba :)

Paweł

PS
przyjrzyj album Tarczyn - może tam się coś zaplątało z pędni.
tete
Posty: 805
Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: tete »

Każda fotka pokazująca przebiegi pędni oraz skrzynkę napędu i rygla z pewnością pomoże ;) dzięki.

Pawle, w zapodanym przez ciebie odnośniku (wyjąłem jedno zdjęcie - poniżej) cusik widać (jakby skrzynka ryglowa), ale na tyle daleko, że... za bardzo nie widać pędni do rygla ;) :
Obrazek

Ale dzięki za chęci!
Ostatnio zmieniony 06 lis 2009, 17:08 przez tete, łącznie zmieniany 1 raz.
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pędnie podziemne

Post autor: Paweł Basiński »

Może to trochę pomoże?

http://picasaweb.google.pl/yeazzik/StacjaMszczonow#

Troszkę tam jest fotek z przebiegiem pędni - słane bo słabe, ale zawsze ;)

Paweł
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość