Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
Moderator: mod-Makieta
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 19 sie 2008, 23:25
- Lokalizacja: Zakliczyn nad Dunajcem
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
Dobra wiem, o co wam chodzi wytłumaczę głębiej, o co chodzi mi z nacinaniem toru.
Ze względu, że robie na torach standardowych pod szyną mam przez cały czas kawałek plastiku.
Nacięcie miałoby polegać na obustronnym przecięciu szyn tak, aby były równo położone według przejeżdżającej kolejki.
Nacięcia takie na odcinku wracającym (jedno przy semaforze przed wjazdem, a drugie przy semaforze przy zwrotnicy).
Podłączenie dodatkowego zasilania na tym odcinku pozwoli na uniknięcie zwarcia.
Kiedy pierwszy odcinek będzie kierował lokomotywę do przejazdu pod stacją zasilanie na drugim odcinku będzie skierowane w kierunku jazdy wtedy na pierwszym odcinku należy zmienić polaryzacje toru na przeciwną, co spowoduje bez zwarciowy wyjazd kolejki z toru.
W innych miejscach nie widzę żadnego zwarcia, jeśli jest to zaznaczcie na którymś z obrazków albo napiszcie.
Jeśli coś jest nie jasne to chętnie odpowiem na wszystkie pytania.
A jeszcze jedno dzięki posuwającej się technice w torze można zrobić minimalne przerwy, co pozwoli na nie zatrzymywanie pociągu na linii przecięcia.
Ze względu, że robie na torach standardowych pod szyną mam przez cały czas kawałek plastiku.
Nacięcie miałoby polegać na obustronnym przecięciu szyn tak, aby były równo położone według przejeżdżającej kolejki.
Nacięcia takie na odcinku wracającym (jedno przy semaforze przed wjazdem, a drugie przy semaforze przy zwrotnicy).
Podłączenie dodatkowego zasilania na tym odcinku pozwoli na uniknięcie zwarcia.
Kiedy pierwszy odcinek będzie kierował lokomotywę do przejazdu pod stacją zasilanie na drugim odcinku będzie skierowane w kierunku jazdy wtedy na pierwszym odcinku należy zmienić polaryzacje toru na przeciwną, co spowoduje bez zwarciowy wyjazd kolejki z toru.
W innych miejscach nie widzę żadnego zwarcia, jeśli jest to zaznaczcie na którymś z obrazków albo napiszcie.
Jeśli coś jest nie jasne to chętnie odpowiem na wszystkie pytania.
A jeszcze jedno dzięki posuwającej się technice w torze można zrobić minimalne przerwy, co pozwoli na nie zatrzymywanie pociągu na linii przecięcia.
Ostatnio zmieniony 28 sie 2008, 08:34 przez 220w, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 190
- Rejestracja: 05 gru 2007, 12:59
- Lokalizacja: 3miasto
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
Żeby nie było zwarcia, to szyna po jednej stronie toru musi być podłączona do jednego bieguna zasilania, a druga do drugiego.
Jak położysz palec na jednej szynie i będziesz go przesuwać dalej i dalej, to powinieneś wrócić do tego samego miejsca na tej szynie. Jeśli wylądujesz na drugiej szynie, to jest źle.
A przykładowych układów jest multum, choćby tu:
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/tech.asp
Jak położysz palec na jednej szynie i będziesz go przesuwać dalej i dalej, to powinieneś wrócić do tego samego miejsca na tej szynie. Jeśli wylądujesz na drugiej szynie, to jest źle.
A przykładowych układów jest multum, choćby tu:
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/tech.asp
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 19 sie 2008, 23:25
- Lokalizacja: Zakliczyn nad Dunajcem
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
Dobra, więc powiedzcie jak ustawić te zwrotnice tak, aby nie powodowały zwarcia?
Chciałbym zrobić póki, co pętle, z co najmniej jednym wyjazdem.
A właśnie dajcie jakieś zdjęcia zwrotnic w skierowanej raz na jeden raz na drugi tor, bo nigdy nie miałem okazji trzymać takiej w reku.
Chciałbym zrobić póki, co pętle, z co najmniej jednym wyjazdem.
A właśnie dajcie jakieś zdjęcia zwrotnic w skierowanej raz na jeden raz na drugi tor, bo nigdy nie miałem okazji trzymać takiej w reku.
-
- Posty: 190
- Rejestracja: 05 gru 2007, 12:59
- Lokalizacja: 3miasto
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
Nie chodzi o wykolejenie, ale o możliwość podjazdu. Na zbyt stromym wzniesieniu lokomotywa może się ślizgać stojąc w miejscu.
No i Mariusz ma rację - będą zwarcia. Nie wyeliminujesz problemu tnąc szyny, gdyż każdy przejazd lokomotywy spowoduje zwarcie. Ponadto szkoda lokomotywy - zasilanie z jednego wózka będzie ją "napędzać" w jedną stronę, a z drugiego wózka w drugą.
(Można oczywiście pomyśleć układ automatycznego odcinania zasilania od fragmentów rozjazdów i automatycznej zmiany biegunowosci prądu zasilającego, ale nie warto.) Lepiej zrobic tradycyjny owal. A jak już bedzie prawidłowy układ torów, to Koledzy z pewnością pomogą porozstawiać semafory.
No i Mariusz ma rację - będą zwarcia. Nie wyeliminujesz problemu tnąc szyny, gdyż każdy przejazd lokomotywy spowoduje zwarcie. Ponadto szkoda lokomotywy - zasilanie z jednego wózka będzie ją "napędzać" w jedną stronę, a z drugiego wózka w drugą.
(Można oczywiście pomyśleć układ automatycznego odcinania zasilania od fragmentów rozjazdów i automatycznej zmiany biegunowosci prądu zasilającego, ale nie warto.) Lepiej zrobic tradycyjny owal. A jak już bedzie prawidłowy układ torów, to Koledzy z pewnością pomogą porozstawiać semafory.
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 19 sie 2008, 23:25
- Lokalizacja: Zakliczyn nad Dunajcem
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
Co mam przez to rozumieć, że kolejka na tym odcinku może się wykoleić, chce zauważyć, że na tym odcinku będzie zmniejszona prędkość.
Co do stacji, na razie nie planuje wielkich składów jeżdżących po tej makiecie.
Tak w ogóle, co myślicie o zmianie tego projektu tylko powiecie czy te semafory na mijankach są w porządku.
Co powiecie na taki schemacik:

Co do stacji, na razie nie planuje wielkich składów jeżdżących po tej makiecie.
Tak w ogóle, co myślicie o zmianie tego projektu tylko powiecie czy te semafory na mijankach są w porządku.
Co powiecie na taki schemacik:

Ostatnio zmieniony 25 sie 2008, 08:24 przez 220w, łącznie zmieniany 1 raz.
- Tempest
- Posty: 34
- Rejestracja: 06 lis 2007, 22:13
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
No to skoro biegnie POD mijankami nadal uważam, że podjazd od wyjazdu z tunelu do rozjazdu (zaznaczony na czerwono) jest zbyt krótki. Tak jaki i mijanki, na których mogą się minąć co najwyżej lokomotywy z jednym wagonem.Ten kawałek toru biegnie pod może tego nie widać, ale są tam tunele jeden za drugi przed (stacjom).
Ostatnio zmieniony 25 sie 2008, 08:23 przez Tempest, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 19 sie 2008, 23:25
- Lokalizacja: Zakliczyn nad Dunajcem
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
Ten kawałek toru biegnie pod może tego nie widać, ale są tam tunele jeden za drugi przed (stacjom).
Semafor umieściłem przed tunelem tylko dla tego, że na tym odcinku będzie potrzebne zwolnienie albo zatrzymanie kolejki, która potem wraca na tor wjazdowy, przed którym też jest semafor, ale ten będzie tylko zatrzymywał.
Tak samo chce zrobić z drugim przejazdem.
Co do zwarcia to natnę tor zaraz za zwrotnicom i kawałek dalej (na tym odcinku zaorzę osobne zasilanie) pozwoli to uniknąć zwarcia i pozwoli na łatwą kontrole kolejkom.
A tak po za wszystkim to gdzie mogę kupić jakąś tanią kolejkę albo wagon napędzający.
Semafor umieściłem przed tunelem tylko dla tego, że na tym odcinku będzie potrzebne zwolnienie albo zatrzymanie kolejki, która potem wraca na tor wjazdowy, przed którym też jest semafor, ale ten będzie tylko zatrzymywał.
Tak samo chce zrobić z drugim przejazdem.
Co do zwarcia to natnę tor zaraz za zwrotnicom i kawałek dalej (na tym odcinku zaorzę osobne zasilanie) pozwoli to uniknąć zwarcia i pozwoli na łatwą kontrole kolejkom.
A tak po za wszystkim to gdzie mogę kupić jakąś tanią kolejkę albo wagon napędzający.
Ostatnio zmieniony 25 sie 2008, 08:22 przez 220w, łącznie zmieniany 1 raz.
- Tempest
- Posty: 34
- Rejestracja: 06 lis 2007, 22:13
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
220w - czy niebieski tor w zakreślonym na brązowo koślawym kółku biegnie NAD tymi dwoma mijankami czy je przecina ? Jeśli biegnie NAD to jaka jest długość zaznaczonego na czerwono odcinka ?

-
- Posty: 23
- Rejestracja: 19 sie 2008, 23:25
- Lokalizacja: Zakliczyn nad Dunajcem
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
Jeśli chodzi o zwarcia to mam pomysł jak je wyeliminować, po prostu natnę tor w paru miejscach i wszystko będzie w porządku.
Sam zbuduje sobie układ zasilający i nawet wiem jak, siedzę trochę w elektronice i wiem jak się robi niektóre rzeczy.
Wymiar całej planszy to 170x170 bez tego górnego czerwonego(to plan na przyszłość)
Łuki to w większości 45°/286cm tylko nie liczne przy zwrotnicach to 22°/286cm
Peron będzie miał ok. 25 cm(jak nie więcej).
Tor będzie ustawiony na prawie równej powierzchni.
Tempest nie rozumiem za bardzo, o co ci chodzi jak chcesz to wyśle ci to w TTcad’zie (nie wiem, o który spadek ci chodzi morze zaznacz go jakoś).
Sam zbuduje sobie układ zasilający i nawet wiem jak, siedzę trochę w elektronice i wiem jak się robi niektóre rzeczy.
Wymiar całej planszy to 170x170 bez tego górnego czerwonego(to plan na przyszłość)
Łuki to w większości 45°/286cm tylko nie liczne przy zwrotnicach to 22°/286cm
Peron będzie miał ok. 25 cm(jak nie więcej).
Tor będzie ustawiony na prawie równej powierzchni.
Tempest nie rozumiem za bardzo, o co ci chodzi jak chcesz to wyśle ci to w TTcad’zie (nie wiem, o który spadek ci chodzi morze zaznacz go jakoś).
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
Czy Ty budujesz torowiska Maerklina
Przecież tam są ciągle zwarcia.

- Tempest
- Posty: 34
- Rejestracja: 06 lis 2007, 22:13
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
Jaka będzie długość peronu ? Jakie wymiary ma mieć cała makieta ?tor od środka ma służyć za stacje
Zanim zaczniesz ustawiać semafory przeanalizuj jeszcze raz ten układ.No, ale odbiegamy od tematu
Jakie są promienie łuków ? Patrząc na ten schemat zastanawiam się czy jest on realizowalny w 3D bo na płasko można sobie wszystko narysować. Zmierz/wylicz jaka będzie długość toru od rozjazdu na samej górze do powiedzmy połowy niebieskiego łuku po prawej. Obawiam się, że spadek będzie zbyt stromy i żadna lokomotywa nie będzie w stanie tam wjechać.
Ostatnio zmieniony 24 sie 2008, 08:38 przez Tempest, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 19 sie 2008, 23:25
- Lokalizacja: Zakliczyn nad Dunajcem
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
To mają być tylko mijanki tor od środka ma służyć za stacje albo miejsce oznaczone kwadratem u dołu.
Tak po za tym to zastanawiam się czy zrobić całość jako przystanek czy jako rozładunkownię, lub czy połączyć oba te rodzaje.
No, ale odbiegamy od tematu na rysunku poniżej kółkami z wypustkami oznaczyłem semafory, które umieszczę na makiecie.

Czy poprawnie umieściłem te na stacji czy trzeba coś w nich zmienić?
Tak po za tym to zastanawiam się czy zrobić całość jako przystanek czy jako rozładunkownię, lub czy połączyć oba te rodzaje.
No, ale odbiegamy od tematu na rysunku poniżej kółkami z wypustkami oznaczyłem semafory, które umieszczę na makiecie.

Czy poprawnie umieściłem te na stacji czy trzeba coś w nich zmienić?
Ostatnio zmieniony 24 sie 2008, 08:37 przez 220w, łącznie zmieniany 2 razy.
- Tempest
- Posty: 34
- Rejestracja: 06 lis 2007, 22:13
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
Hmm, te dwie mijanki po prawej stronie mają długość wystarczającą na zmieszczenie jedynie lokomotywy. Ich użyteczność jest więc praktycznie zerowa.
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 19 sie 2008, 23:25
- Lokalizacja: Zakliczyn nad Dunajcem
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
Ostatnio zmieniony 23 sie 2008, 22:53 przez 220w, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 23
- Rejestracja: 19 sie 2008, 23:25
- Lokalizacja: Zakliczyn nad Dunajcem
- Kontakt:
Re: Rozmieszczenie znaków i sygnalizacji na makiecie
W pierwszej chwili nie zauważyłem, ale da się zrobić jak to mówię polak potrafi.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość