Porównanie

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Porównanie

Post autor: Marcin »

A co sie stało z tymi składami Hortexu? Swego czasu w Sochaczewie (lata90-92) widziałem jeden taki wagon przy magazynie na stacji (za płotem po prawej w kierunku Wawy).
Jakby ktoś miał fotki tego składu to zapodajcie.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2219
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Porównanie

Post autor: oelka »

maciej_kolej pisze:PKP jak zwykle charakteryzowało się indywidualnością i osobiście nie spotakłem się z przypadkiem korzystania z tych wagonów (jak jestem w błedzie prosze o sprostowanie).
Gro wagonow posiadanych przez Polske to wagony typow 4L, 201L, 202L, 202Lc budowane w ZNTK Ostrow Wielkopolski.
Polska zakupila 134 wagony w VEB Waggonbau Dessau. Z tego PKP 93 dwuosiowe i 5 czterosiowych, a Hortex 5 pociagow zestawionych z wagonow ZB5 (lacznie 30 szt.), oraz 6 czterosiowych wagonow.
Ciekawe, ze w swoim czasie panowie z Peresveta zapewniali mnie o posiadaniu dokumentacji i opracwaniu modelu wagonu lodowni rodem z Hortexu albo PKP. Niestety modelu nie ma do dzis.
Pod hasłem RWPG "Zawsze świeże owoce" stworzono program budowy parku wagonowego który sprostał by długodystansowym przewozom produktów spożywczych wymagających przechowywania w niskich temperaturach
Znacznie wazniejsze niz jaki kolwiek program RWPG byly potrzeby Ukladu Warszawskiego. A ten wymagal istnienia wielkiej ilosci wagonow chlodni na zapleczu frontu. Jednak nie po to, aby dostarczac zolnierzom niosacym komunizm do krajow imperializmu mieso czy mrozonki, ale po to by bylo gdzie trzymac tych ktorzy zgineli podczas ataku na kraje Europy Zachodniej. Taktyka wojenna stosowana przez radzieckich generalow nigdy nie liczyla sie ze stratami w ludziach. W ten sposob wagony tego typu byly wykorzystywane przez ZSRR podczas wojny w Afganistanie, a znacznie bardziej wspolczesnych czasach podczas konfliktu w Czeczenii.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 09 lut 2008, 19:18 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
tydzial
Posty: 892
Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
Lokalizacja: Szczecin Pogodno
Kontakt:

Re: Porównanie

Post autor: tydzial »

Lodownia to wagon z agregatem chłodniczym. Chłodnia (lodówka) to wagon z kanałem na suchy lód .
Ostatnio zmieniony 07 lut 2008, 21:04 przez tydzial, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3252
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Porównanie

Post autor: Maciej »

To wspaniały kawałek historii kolejnictwa w XX wieku. Pod hasłem RWPG (jak dodał Oelka) "Zawsze świeże owoce" :D stworzono program budowy parku wagonowego który sprostał by długodystansowym przewozom produktów spożywczych wymagających przechowywania w niskich temperaturachch . Wagony lodownie (bo chyba tak należy o tym mówić) charakteryzowały np szerokimi wrotami załadunkowymi (szybka wymiana spaletyzowanych mrożonek i produktów), własne zasilanie agregatów małej mocy lub w składzie zasilanie z wagonu "matki" który posiadał przedział dla obsługi takiego składu, agregaty prądotwórcze oraz agregaty chłodnicze. Do programu właczono równiez starsze typy chłodni które miały obsługiwać mniejsze stacje. PKP jak zwykle charakteryzowało się indywidualnością :lol: i osobiście nie spotakłem się z przypadkiem korzystania z tych wagonów (jak jestem w błedzie prosze o sprostowanie). W latach osiemdziesiątych ub. wieku widywałem te wagony w stanie fabrycznie nowym w pociągach tranzytowych w Grudziądzu.
http://www.kuehlwaggon.de/html/prospekte.html
http://www.kuehlwaggon.de/index.html
Co tygrysy lubia najbardziej
http://www.modellbau-kruschel.de/Kleins ... rbild.html
A tu ewolucja
http://vasutikocsi.freeweb.hu/jelleg/j1967.html
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2219
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Porównanie

Post autor: oelka »

Mariusz pisze:To mój pierwszy wagon tej firmy i zarządu kolejowego z szerokim torem !
Czesc wagonow, szczegolnie do ruchu wewnetrznego i w krajach RWPG byla budowana zgodnie ze skarajnia OSZD, ktora jest wieksza od UIC. Troche informacji informacje o tych wagonach mozna znalezc na stronie Kühlzüge in alle Welt.
Wieczorem dla unaocznienia sprawy sprobuje wygrzebac rozmiary jednej z chlodni kolei SZD produkowanych w Dessau.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 07 lut 2008, 21:02 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
WojTTek
Posty: 465
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Porównanie

Post autor: WojTTek »

cóż, u ruskich jest skrajnia obszerniejsza.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Porównanie

Post autor: Mariusz »

Zakupiłem sobie lodownie Peresveta i tak zastanawiam się czy aby nie jest ona jednak za duża. Co myślicie o tym ? To mój pierwszy wagon tej firmy i zarządu kolejowego z szerokim torem !
Poniżej kilka zdjęć porównawczych:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Proszę Was bardzo o dyskusję.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot], kuzynsamozlo i 1 gość