A co sie stało z tymi składami Hortexu? Swego czasu w Sochaczewie (lata90-92) widziałem jeden taki wagon przy magazynie na stacji (za płotem po prawej w kierunku Wawy).
Jakby ktoś miał fotki tego składu to zapodajcie.
Porównanie
Moderator: mod-Tabor
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
- oelka
- Moderator
- Posty: 2219
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Porównanie
Gro wagonow posiadanych przez Polske to wagony typow 4L, 201L, 202L, 202Lc budowane w ZNTK Ostrow Wielkopolski.maciej_kolej pisze:PKP jak zwykle charakteryzowało się indywidualnością i osobiście nie spotakłem się z przypadkiem korzystania z tych wagonów (jak jestem w błedzie prosze o sprostowanie).
Polska zakupila 134 wagony w VEB Waggonbau Dessau. Z tego PKP 93 dwuosiowe i 5 czterosiowych, a Hortex 5 pociagow zestawionych z wagonow ZB5 (lacznie 30 szt.), oraz 6 czterosiowych wagonow.
Ciekawe, ze w swoim czasie panowie z Peresveta zapewniali mnie o posiadaniu dokumentacji i opracwaniu modelu wagonu lodowni rodem z Hortexu albo PKP. Niestety modelu nie ma do dzis.
Znacznie wazniejsze niz jaki kolwiek program RWPG byly potrzeby Ukladu Warszawskiego. A ten wymagal istnienia wielkiej ilosci wagonow chlodni na zapleczu frontu. Jednak nie po to, aby dostarczac zolnierzom niosacym komunizm do krajow imperializmu mieso czy mrozonki, ale po to by bylo gdzie trzymac tych ktorzy zgineli podczas ataku na kraje Europy Zachodniej. Taktyka wojenna stosowana przez radzieckich generalow nigdy nie liczyla sie ze stratami w ludziach. W ten sposob wagony tego typu byly wykorzystywane przez ZSRR podczas wojny w Afganistanie, a znacznie bardziej wspolczesnych czasach podczas konfliktu w Czeczenii.Pod hasłem RWPG "Zawsze świeże owoce" stworzono program budowy parku wagonowego który sprostał by długodystansowym przewozom produktów spożywczych wymagających przechowywania w niskich temperaturach
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 09 lut 2008, 19:18 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- tydzial
- Posty: 892
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Porównanie
Lodownia to wagon z agregatem chłodniczym. Chłodnia (lodówka) to wagon z kanałem na suchy lód .
Ostatnio zmieniony 07 lut 2008, 21:04 przez tydzial, łącznie zmieniany 1 raz.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3252
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Porównanie
To wspaniały kawałek historii kolejnictwa w XX wieku. Pod hasłem RWPG (jak dodał Oelka) "Zawsze świeże owoce"
stworzono program budowy parku wagonowego który sprostał by długodystansowym przewozom produktów spożywczych wymagających przechowywania w niskich temperaturachch . Wagony lodownie (bo chyba tak należy o tym mówić) charakteryzowały np szerokimi wrotami załadunkowymi (szybka wymiana spaletyzowanych mrożonek i produktów), własne zasilanie agregatów małej mocy lub w składzie zasilanie z wagonu "matki" który posiadał przedział dla obsługi takiego składu, agregaty prądotwórcze oraz agregaty chłodnicze. Do programu właczono równiez starsze typy chłodni które miały obsługiwać mniejsze stacje. PKP jak zwykle charakteryzowało się indywidualnością
i osobiście nie spotakłem się z przypadkiem korzystania z tych wagonów (jak jestem w błedzie prosze o sprostowanie). W latach osiemdziesiątych ub. wieku widywałem te wagony w stanie fabrycznie nowym w pociągach tranzytowych w Grudziądzu.
http://www.kuehlwaggon.de/html/prospekte.html
http://www.kuehlwaggon.de/index.html
Co tygrysy lubia najbardziej
http://www.modellbau-kruschel.de/Kleins ... rbild.html
A tu ewolucja
http://vasutikocsi.freeweb.hu/jelleg/j1967.html
http://www.kuehlwaggon.de/html/prospekte.html
http://www.kuehlwaggon.de/index.html
Co tygrysy lubia najbardziej
http://www.modellbau-kruschel.de/Kleins ... rbild.html
A tu ewolucja
http://vasutikocsi.freeweb.hu/jelleg/j1967.html
- oelka
- Moderator
- Posty: 2219
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Porównanie
Czesc wagonow, szczegolnie do ruchu wewnetrznego i w krajach RWPG byla budowana zgodnie ze skarajnia OSZD, ktora jest wieksza od UIC. Troche informacji informacje o tych wagonach mozna znalezc na stronie Kühlzüge in alle Welt.Mariusz pisze:To mój pierwszy wagon tej firmy i zarządu kolejowego z szerokim torem !
Wieczorem dla unaocznienia sprawy sprobuje wygrzebac rozmiary jednej z chlodni kolei SZD produkowanych w Dessau.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 07 lut 2008, 21:02 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- WojTTek
- Posty: 465
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Porównanie
cóż, u ruskich jest skrajnia obszerniejsza.
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot], kuzynsamozlo i 1 gość




