To jeszcze troche historii oryginału na podstawie "Transpresowskich " książek
VT 175 był w swoim czasie dumą NRD, a przede wszystkim kolei DR. Zakłady z Görlitz zbudowały wzorem projektu przedwojennego wysokiej klasy pociąg, była to też odpowiedź na pociąg TEE kolei DB. Wagony te wzięły udział w programie prestiżowych połączeń międzynarodowych NRD.
Były produkowane od 1963 roku przez VEB Waggonbau Goerlitz. Prototyp został wyposażony w dwa 900-konne silniki (wiemy że moc ich podnoszono) znane z lokomotyw BR 118. Pociąg mógł rozwijać prędkość do 160 kilometrów na godzinę. Starsze oznaczenia odwołują się do VT (dla pojazdów/wagonów motorowych z silnikiem spalinowym), 18 (do 1800 KM) i 16 (do 160 km / h). W produkcji seryjnej przeszedł wiele zmian dotyczących wyposażenia. Ciągle podnoszona w nim standardy podróży. Składy mogły być zespalane sprzęgiem samoczynnym. Stanowiło to pewne ograniczenia, gdyż pociągi te mogły pracować tylko samodzielnie, stało się to też przyczyną krytyki i ich kursowanie często zarzucano np. w 1977 roku. Jednak zwiększone potrzeby pasażerów w ruchu międzynarodowym powodowały, że składy te ciągle cieszyły się uznaniem. Oprócz ośmiu jednostek pracowało sześć dodatkowych składów pośrednich (VME), zbudowano dodatkowe głowice napędowe i kilka wagonów rezerwowych.
BR 175 jest często postrzegana jako rywal projektu kolei DB TEE, chodzi o podobny pociąg VT 11.5 byłej Niemieckiej Kolei Federalnej (DB). Presja była wielka, a tradycje w budowie tego typu pociągów istniały po podziale Niemiec i w RFN i w NDR. Już przed II W.Ś. istniały projekty i makiety pociągów spalinowych dużych prędkości. Nawiązywały one do wcześniejszych projektów, jak chociażby słynny "Latający Hamburczyk". Jednostki te jednak były za małe.
Oferta kolei DR z pomocą BR 175 przewidywała prestiżowe połączenia stolicy NDR z krajami ościennymi z wyjątkiem RFN. Podpisano umowy ze Skandynawami, Austrią i Czechosłowacją. Pojawiły się już dziś słynne pociągi jak Neptun Berlin Kopenhaga, Berlinaren Berlin - Malmo, klasyczna Vindobona z Berlina do Wiednia (okresowo przez Prahę), Karlex z Berlina do Kralowych Warów, dodatkowo uruchomiono połączenie z Lipska do Kralowych Warów pociągiem BR 175 o nazwie Karola, po wycofaniu BR 175 z ruchu międzynarodowego skierowano je do ruchu krajowego.
Kultowe trasy BR 175
Berlinaren: Berlin-Malmö (Royal Line)
Neptun: Berlin-Kopenhaga (Warnemünde-Gedser prom)
Vindobona: Berlin-Praga-Wiedeń
Karlex: Berlin-Carlsbad
Karola: Leipzig-Karlovy Vary
W zawiązku z kryzysem paliwowym władze DDR rozpoczęło żmudny, ale skuteczny proces elektryfikacji kolei DR. BR 175 zostało stopniowo odsuwane od połączeń międzynarodowych od 1981 do 1985 roku można je było spotkać coraz częściej w połączeniach krajowych, pociągi te pracowały do 1988 roku.
Na początku lat 90 tych ubiegłego wieku pozostało kilka pociągów BR 175; (175 019, 313, 413, 014 i 2 VME), który służył jako eksponat muzeum kolei DR. W Niemczech pozostało kilka egzemplarzy, w różnym stanie technicznym, min BR 175 013 (w Wittenberdze).
Na stacji Berlin-Lichtenberg, stoi jako drugi w dobrym stanie BR 175 015-016, który jest Utrzymywany przez grupę pasjonatów. Trzeci pociąg (BR 175 005-006, ex Jugendzug "Ernst Thalmann") stoi jako eksponat nieczynny, na stałe w Muzeum Kolejnictwa Chemnitz-Hilbersdorf, skład kwalifikuje się do restauracji, obok stoi złom BR 175 009-011.
Pociągi BR 175 miały ciekawe malowanie, chciało by się powiedzieć "oszczędne", analizując to zagadnienie. na targi w Lipsku tabor zawsze wyróżniał się malowaniem i tak było w przypadku VT 18:16:01 (stare oznaczenie). Potem już wszystkie malowano pociągi malowano w zasadniczym układzie dach szary, pudło- bok - kremowy pas i poniżej okien czerwony pas. Dodawano układy niebieskich bądź kremowych pasków/linii. Ciekawe to i nietuzinkowe, tak samo jak przepisy UIC odnoszące do taboru w Europie, a w przypadku BR 175 jakby ...nie
To tak po w skrócie
