wózki do Y BTTB a wózki Tilliga
Moderator: mod-Tabor
-
- Posty: 156
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
Re: wózki do Y BTTB a wózki Tilliga
Super. Dzięki Wam wiedza o o tych starszych modelach nie ginie!
- nikos68
- Posty: 141
- Rejestracja: 06 cze 2008, 00:03
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontakt:
Re: wózki do Y BTTB a wózki Tilliga
Blaszki były w zestawie z tego co pamiętam z dzieciństwa 

- krzysztof
- Posty: 1742
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: wózki do Y BTTB a wózki Tilliga
nie były na wyposażeniu wagonu - kupowało się je oddzielnie
dopisano:
miałem na myśli oddzielnie - nie z wagonem a z zestawem. dzięki za uściślenie Koledze z postu poniżej!
dopisano:
miałem na myśli oddzielnie - nie z wagonem a z zestawem. dzięki za uściślenie Koledze z postu poniżej!
Ostatnio zmieniony 17 gru 2011, 21:06 przez krzysztof, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Posty: 156
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
Re: wózki do Y BTTB a wózki Tilliga
Dzięki.
Więc wymiana A.1 na A.2 nie powinna być problemem jeśli sposób mocowania w obu przypadkach jest taki sam.
Jeszcze jedno. Czy takie blaszki w kształcie litery "Y" w wózkach typu A.2 były na wyposażeniu wagonu czy raczej w zestawie z listwą oświetleniową?
Więc wymiana A.1 na A.2 nie powinna być problemem jeśli sposób mocowania w obu przypadkach jest taki sam.
Jeszcze jedno. Czy takie blaszki w kształcie litery "Y" w wózkach typu A.2 były na wyposażeniu wagonu czy raczej w zestawie z listwą oświetleniową?
- krzysztof
- Posty: 1742
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: wózki do Y BTTB a wózki Tilliga
1. wózki A.1 były mocowane tak samo jak A.2.Marsal pisze:Jak były mocowane do podwozia wózki typu A.1 (opis w poście powyżej) - z metalowymi stopniami i niewymiennym sprzęgiem (Zeuke)?
Czy wózki typu A.2 (te najczęciej wypadające) zawsze były mocowane wewnątrz nadwozia takimi blaszkami biegnącymi od punktu mocowania wózka w stronę czoła wagonu i następnie pod sufit - nawet gdy wagon nie posiadał oświetlenia? Mam wagon, w którym są właśnie takie blaszki, ale nie ma listwy oświetleniowej. Zastanawiam się czy są one fabrycznym mocowaniem wózka, czy pozostałością po oświetleniu.
Pozdrawiam
2. to nie jest pozostałość po oświetleniu - fabrycznie tak było a listwę trzeba było dokupić oddzielnie.
-
- Posty: 156
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
Re: wózki do Y BTTB a wózki Tilliga
Jak były mocowane do podwozia wózki typu A.1 (opis w poście powyżej) - z metalowymi stopniami i niewymiennym sprzęgiem (Zeuke)?
Czy wózki typu A.2 (te najczęciej wypadające) zawsze były mocowane wewnątrz nadwozia takimi blaszkami biegnącymi od punktu mocowania wózka w stronę czoła wagonu i następnie pod sufit - nawet gdy wagon nie posiadał oświetlenia? Mam wagon, w którym są właśnie takie blaszki, ale nie ma listwy oświetleniowej. Zastanawiam się czy są one fabrycznym mocowaniem wózka, czy pozostałością po oświetleniu.
Pozdrawiam
Czy wózki typu A.2 (te najczęciej wypadające) zawsze były mocowane wewnątrz nadwozia takimi blaszkami biegnącymi od punktu mocowania wózka w stronę czoła wagonu i następnie pod sufit - nawet gdy wagon nie posiadał oświetlenia? Mam wagon, w którym są właśnie takie blaszki, ale nie ma listwy oświetleniowej. Zastanawiam się czy są one fabrycznym mocowaniem wózka, czy pozostałością po oświetleniu.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 17 gru 2011, 19:28 przez Marsal, łącznie zmieniany 1 raz.
- krzysztof
- Posty: 1742
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: wózki do Y BTTB a wózki Tilliga
tych typów było więcej, napiszę co pamiętam:
A. ze wzgledu na sposób wykonania i montażu:
1. metalowa konstrukcja ze stałym sprzęgiem, metalowymi stopniami włożona w plastikową imitację ramy i oddzielnymi klockami hamulcowymi - mocowana za pomocą metalowego elementu i długiej blaszki,
2. plastikowa konstrukcja (cały odlew) z wymiennym sprzęgiem mocowana jak p.1,
3. plastikowa konstrukcja (cały odlew) z wymiennym sprzęgiem mocowana za pomocą plastikowego trzpienia.
B. typ i zastosowanie wózka:
1. wózek nowszego typu - fabryczny brak jednego stopnia w jednym z wózków pocztowego - tutaj po prawej,
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=03810
2. wózek nowszego typu z prądnicą,
3. wózek nowszego typu bez prądnicy, tutaj widać oba B.2. i B.3.,
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=13621
4. wózek starszego typu (tylko w niektórych reko)
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=13640 .
jak rozebrać wózek opisany w A.3.?
niby proste ale łatwo ułamać takie odlewy dystansowe odpychające od ramy. trzpień z plastiku od góry ciężko wchodzi w wózek. trzeba go wyciągnąć. nie polecam ciągnięcia za wózek - ja stosuję leko rozchyloną pęsetę, która wpycham niczym widełki pod boki trzpienia - powoli wypycha ona trzpień z wózka.
A. ze wzgledu na sposób wykonania i montażu:
1. metalowa konstrukcja ze stałym sprzęgiem, metalowymi stopniami włożona w plastikową imitację ramy i oddzielnymi klockami hamulcowymi - mocowana za pomocą metalowego elementu i długiej blaszki,
2. plastikowa konstrukcja (cały odlew) z wymiennym sprzęgiem mocowana jak p.1,
3. plastikowa konstrukcja (cały odlew) z wymiennym sprzęgiem mocowana za pomocą plastikowego trzpienia.
B. typ i zastosowanie wózka:
1. wózek nowszego typu - fabryczny brak jednego stopnia w jednym z wózków pocztowego - tutaj po prawej,
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=03810
2. wózek nowszego typu z prądnicą,
3. wózek nowszego typu bez prądnicy, tutaj widać oba B.2. i B.3.,
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=13621
4. wózek starszego typu (tylko w niektórych reko)
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=13640 .
jak rozebrać wózek opisany w A.3.?
niby proste ale łatwo ułamać takie odlewy dystansowe odpychające od ramy. trzpień z plastiku od góry ciężko wchodzi w wózek. trzeba go wyciągnąć. nie polecam ciągnięcia za wózek - ja stosuję leko rozchyloną pęsetę, która wpycham niczym widełki pod boki trzpienia - powoli wypycha ona trzpień z wózka.
Ostatnio zmieniony 10 lis 2011, 20:38 przez krzysztof, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 156
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
Re: wózki do Y BTTB a wózki Tilliga
Czy istniały tylko dwa typy wózków do Y (Reko), tzn. pierwszy typ Zeuke z metalowymi stopniami, długimi osiami i montowanym na stałe sprzęgiem skrzynkowym oraz drugi BTTB w całości plastikowy, na krótkie osie i sprzęgiem na sprężynkę? Czy spotyka się również (fabryczne) wariacje ich wykonania, wiadomo jak w tamtych czasach bywało.
Jak są monotwane wózki tego drugiego rodzaju? Chciałbym rozebrać, ale nie uszkodzić. Widzę coś w rodzaju plastikowego nitu (tulejki) z otworkiem po środku na pręt ośwetlenia. Jak odłączyć wózek od podwozia?
Jak są monotwane wózki tego drugiego rodzaju? Chciałbym rozebrać, ale nie uszkodzić. Widzę coś w rodzaju plastikowego nitu (tulejki) z otworkiem po środku na pręt ośwetlenia. Jak odłączyć wózek od podwozia?
Ostatnio zmieniony 10 lis 2011, 11:12 przez Marsal, łącznie zmieniany 1 raz.
- krzysztof
- Posty: 1742
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: wózki do Y BTTB a wózki Tilliga
nie. od 1980 roku to są te same wózki.
metalowe uchwyty do kół, a raczej metalową podstawą wózka charakteryzowały się wózki zeuke (być może też te z pierwszego roku istnienia bttb). one miały też metalowe stopnie, nieodłączalne sprzęgi skrzynkowe i inne zamocowanie do wagonu.
metalowe uchwyty do kół, a raczej metalową podstawą wózka charakteryzowały się wózki zeuke (być może też te z pierwszego roku istnienia bttb). one miały też metalowe stopnie, nieodłączalne sprzęgi skrzynkowe i inne zamocowanie do wagonu.
-
- Posty: 403
- Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
wózki do Y BTTB a wózki Tilliga
Czy konstrukcja wózków do wagonów Y Tilliga czymś się różni od wózków BTTB (np. metalowe uchwyty do kół)?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Pawelec i 2 gości