Bardzo to niejasne i nie do końca zgodne z faktami
1. Początkowo ruch odbywał się na zasadzie tzw. "berła" - na danej linii mogło się znajdować wyłącznie jedno "berło" wręczane maszyniście przez zawiadowcę stacji wyprawiającej pociąg. Zdawano je po dotarciu do nast. posterunku ruchu na której można było zwolnić konkretny przebieg.
2. Bezpośrednio od "berła", czy jak piszesz "sztafety" przeskakujesz do telegrafu, pomijając sygnalizację optyczną - telegrafy ramieniowe.
3. Sygnalizacja akustyczna (używana zresztą do dziś, zawarta w E1) - sygnalizowanie dźwiękami dzwonków elektrycznych wyprawienia pociągu itp.
4. Telegraf elektryczny - eliminował wady telegrafu optycznego. (problemy z widocznością, mała odległość między stacjami)
5. Telefony MB - "na korbkę", w tym także aparaty przenośne. Mufy kablowe montowane były zwykle przy semaforach na szlaku. Na niektórych liniach do dziś są widoczne słupki z oznaczeniem "T" - telefon, w których niegdyś montowano mufy.
6. Telefony CB - klasyczna łączność telefoniczna, oparta o centrale telefoniczne, odbywająca się w wydzielonej, niepublicznej sieci telekomunikacyjnej. Obecnie coraz częściej granica między siecią kolejową a publiczną jest niezauważalna.
7. Radiołączność
8. Przyszłością łączności i sygnalizacji jest ERTMS, tzw. ERTMS/GSM-R i ERTMS/ETCS
http://tktelekom.pl/index.php?id=124&ppid=&tid=1019
Co do radiołączności, to może by tak Kolega zweryfikował swoje informacje w oparciu min. o obowiązujące przepisy?
http://kolej.krb.com.pl/r12/r12.html - tu mamy pełną informację o zasadach radiołączności i sposobie jej prowadzenia...
Info rozszerzone:
Łączność odbywa się w paśmie UKF
Tryb pracy (*nazwy wyjaśnione na końcu) Simplex, Duosimplex Odstęp kanałowy - 12,5 kHz, modulacja FM
Częstotliwości radiołączności pociągowej
kanał 1 - 150,100 MHz
kanał 2 - 150,150 MHz
kanał 3 - 150,225 MHz
kanał 4 - 150,325 MHz
kanał 5 - 150,375 MHz
kanał 6 - 150,450 MHz
kanał 7 - 150,575 MHz
kanał 8 - 150,500 MHz - kanał ratunkowy używany w razie katastrof kolejowych oraz normalnie używany przez dyspozytorów lokomotywowni
Radiołączność drogowa - 150,200 MHz
Radiołączność zasilania elektroenergetycznego:
kanał 1 - 150,175 MHz
kanał 2 - 150,250
kanał 3 - 150,475
kanał 4 - 150,700
Do podsłuchania rozmów wystarczy najprostszy skaner częstotliwości.
Wywołanie wyłącznie danego maszynisty to już rozwiązania z zakresu GSM-R, ewentualnie GSM

(tzn. telefonu komórkowego). Jeśli byłoby tak jak piszesz, to uruchomienie radiostopu mogłoby zahamować wyłącznie konkretny skład... A tak niestety nie jest...
SŁOWNICZEK
Semidupleks (duosimplex) - rodzaj łączności radiowej w której nadawanie i odbiór odbywa się różnych częstotliwościach (na różnych kanałach). W tym samym czasie można albo mówić albo słuchać.
Simpleks - rodzaj łączności radiowej w której nadawanie i odbiór odbywa się na tej samej częstotliwości (na tym samym kanale). W tym samym czasie można albo mówić albo słuchać.