TKt 48-151 wygląda przy swoim większym bracie Ol 49 lśniącym nowymi farbami jak ubogi krewny. Dlatego postanowiono, że w ciągu najbliższych tygodni ma odzyskać fabryczną urodę.
Parowóz Ol 49 - większy i młodszy - wyremontowany został w 2004 roku. Częstochowianie mogą go oglądać co dzień, bo "parkuje" przy lokomotywowni na zapleczu ronda Mickiewicza. Jego odnawianiu sekundowała "Gazeta Wyborcza", przy okazji upominając się o drugą starą lokomotywę stojącą między budynkami obecnego klubu Depo i dworca PKP przy al. Wolności. Piękna maszyna TKt 48 ulokowana została w tym eksponowanym miejscu 17 listopada 1996 roku - dokładnie w 150. rocznicę uruchomienia Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Niestety, od tamtego czasu zdążyła już nieco przyrdzewieć. A na czerwonym lakierze, którym pokryto ją 11 lat temu, ktoś wyskrobał napisy, np. "klobucko" czy "Sylwia L"...
- Niestety, nie pomaga zabytkowi sąsiedztwo dyskoteki - wzdycha Fryderyk Kątny, wiceprezes Towarzystwa Miłośników Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. - Dobrze, że wczoraj pracownicy zdezynfekowali jego okolicę, bo - mimo że odgrodzony bandami - parowóz służył za toaletę (i nie tylko). Zresztą po 11 latach i tak czas na kosmetykę - choć poprzednie malowanie było porządne, skoro farba wytrzymała tyle lat.
W 1996 roku za robotę przy TKt wzięli się robotnicy z parowozowni pozaklasowej, teraz za sprawą naczelników Marka Bawora i Wojciecha Stachery do dzieła przystąpiła Sekcja Przewozów Regionalnych. Farby dał Albert Kazen z firmy RanAl produkującej i sprzedającej lakiery (zdaniem Kątnego biznesmen ten sympatyzuje ostatnio z miłośnikami kolei). Wczoraj zdemontowano i wywieziono do remontu reflektory stłuczone przez dyskotekowiczów.
- Teraz przystąpimy do skrobania lakieru i czyszczenia powierzchni - wyjaśnia Kątny. - Potem szpachlowanie i przygotowanie powierzchni pod malowanie - jak w samochodzie. Prace zajmą nam ze trzy tygodnie.
Zabytkowy parowóz był kiedyś własnością częstochowskiego węzła PKP. Tu jednak lokomotywy parowe wycofane zostały w 1976 roku i pojazd przekazano do innej lokomotywowni. W 1996 roku TKt 48-151 ściągnięto ponownie z Kępna, gdzie w latach 80. pracował na trasie do Ostrowa Wielkopolskiego. Jest to tzw. tendrzak: tender, czyli zasobnik na węgiel, ma zintegrowany w jednym nadwoziu z kotłem (nie ciągnie osobnego wagonika jak Ol 49). Numer wskazuje, że jest to model z 1948 roku - 151. egzemplarz. Ciągnął małe składy pasażerskie. Takie najpóźniej toczyły się na trasie do Kielc.
- Częstochowa była jednym z węzłów najdłużej wykorzystujących parowozy - przypomina Kątny. - Ja sam, choć jestem maszynistą, nie miałem już przyjemności obsługiwania lokomotywy parowej. Przyjemności, bo starsi koledzy z łezką w oku wspominają te maszyny, pomijając sam fakt, że nie były tak szkodliwe dla zdrowia jak dzisiejsze.
Źródło: Gazeta Wyborcza Częstochowa: http://miasta.gazeta.pl/czestochowa/1,3 ... 32855.html
Zrobią parowozowi zabieg kosmetyczny
Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
ODPOWIEDZ
Posty: 1
• Strona 1 z 1
- Fantomas
- Posty: 705
- Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
ODPOWIEDZ
Posty: 1
• Strona 1 z 1
Przejdź do
- Na początek
- ↳ Regulamin i inne przydatne wiadomości
- ↳ J.T.Z.
- ↳ Słownik
- TT-etka
- ↳ TT-KLUBY
- ↳ TT-Klub PL
- ↳ Sprawy TTC
- ↳ AKTT
- ↳ KŽM Trutnov
- ↳ Hornby TT:120
- ↳ PZMK
- ↳ Moja TT
- ↳ Makieta
- ↳ Przykłady / pomysły
- ↳ Mosty
- ↳ Budynki
- ↳ Pojazdy
- ↳ Plany budowli
- ↳ Plany taboru, pojazdów
- ↳ Makieta Modułowa
- ↳ Porady i techniki modelarskie
- ↳ Tematycznie
- ↳ Ależ, ...to bardzo proste
- ↳ Druk 3D
- ↳ COREL DRAW
- ↳ SCARM
- ↳ Elektronika / płytki PCB
- ↳ Warsztat i narzędzia
- ↳ Naprawy/przeróbki taboru
- ↳ Sprzęgi
- ↳ Koła/Ośki/Gumki
- ↳ Malowanie / zmywanie
- ↳ Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp
- ↳ Zieleń i ukształtowanie terenu
- ↳ Budynki, perony, lampy, mosty, tunele itd
- ↳ Poczytaj
- ↳ Podpatrzone
- ↳ Elektryka i DCC
- ↳ Systemy DCC
- ↳ Zimo
- ↳ ESU -NAVIGATOR
- ↳ Roco multiMAUS /Z21
- ↳ Lenz'e
- ↳ LocoNet/Digitrax, Fredi itd
- ↳ Tams Elektronik
- ↳ JMRI
- ↳ Rocrail
- ↳ Maerklin, PIKO i inne
- ↳ Porównania / Łączenie różnych
- ↳ YaMoRC / Digikeijs
- ↳ DigiTrains [HU]
- ↳ Railbox.pl
- ↳ DiY do makiety
- ↳ Arduino DCC
- ↳ Inne projekty
- ↳ Martinezo
- ↳ Nowości
- ↳ Next 18 (NEM622)
- ↳ Wireless is cool
- ↳ Jaki system DCC na początek ?
- ↳ Przeróbki na DCC
- ↳ Instrukcje po polsku
- ↳ Schematy, projekty
- ↳ Tabor
- ↳ Bank Modeli
- ↳ Lokomotywy
- ↳ Parowe
- ↳ Elektryczne
- ↳ Spalinowe
- ↳ Wagony
- ↳ Pasażerskie
- ↳ Towarowe
- ↳ Sety
- ↳ Zestawy trakcyjne
- ↳ Zabytkowe rarytasy
- ↳ Krótkie serie
- ↳ Porównania, Instrukcje
- ↳ Porównania
- ↳ Instrukcje
- ↳ Poradźcie CO KUPIĆ ??
- ↳ Producenci TABORU i nie tylko
- ↳ Zagraniczni producenci
- ↳ Polscy producenci
- ↳ Hugwa & wiygN
- ↳ Matu
- ↳ MOD-ART
- ↳ Świat Modeli
- ↳ Firma KLUBA
- ↳ EKA-model
- ↳ UMF
- ↳ FRED
- ↳ OMKIA
- ↳ Ostbahn
- ↳ TTiger
- ↳ A&S PROJEKT
- ↳ Reduced
- ↳ Nanofaktura
- ↳ RailScale
- ↳ Sklepy
- ↳ Allegro/eBay
- ↳ Giełdy
- ↳ Ogółem
- ↳ Zagraniczne linki
- ↳ Newsletter
- ↳ Imprezy
- ↳ Filmy, filmiki
- ↳ Literatura
- ↳ Czasopisma
- ↳ Programy
- ↳ TT-Cad
- ↳ GbbSoft
- Kolej
- ↳ Militaria na torach
- ↳ USA TT
- ↳ Kolej w skali 1:1
- ↳ Sanseny ...
- ↳ Galeria
- ↳ Bazy zdjęć w sieci
- ↳ Tabor
- ↳ PKP
- ↳ Parowe
- ↳ Elektryczne
- ↳ Spalinowe
- ↳ Wąskotorowe
- ↳ DB/DR
- ↳ Foto-ciekawostki
- ↳ składy (?)
- ↳ Historia
- ↳ Media o kolei
- Wszystko inne
- ↳ 1:32
- ↳ Funpage na facebooku
- ↳ sTTandard
- ↳ skalaTT.info
- ↳ FKTT
- ↳ TTNut
- ↳ DCC-WIKI
- ↳ norma.fremo.pl
- ↳ forum.n-orma.pl
- ↳ Forum "Z"
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 1 gość