Dlatego wg nowych założeń magistrala DCC nie będzie mieszana z liniami silnoprądowymi. Przeczytaj uważnie moje i GBB postulaty - dotychczasowa magistrala będzie zawierała tylko linie silnoprądowe (szyny i akcesoria), które są wspólne dla obu systemów zasilania (analog/DCC). Magistrala sygnałowa DCC (x-pressnet, czy jakaś inna, wybrana na potrzeby sTTandardu) będzie ciągnięta niezależnie, czy to skrętka komputerową, czy czymś innym, co będzie zabezpieczało przed powstawaniem indukcji.Grzegorz TT pisze:Jeżeli między przewodami silnoprądowymi znajdzie się x-pressnet może to spowodować problemy w działaniu DCC.
Oczywiście jeżeli te przewody znajdą się na jednym złączu i w takiej konfiguracji.
Magistrala elektryczna na modułach
Moderator: mod-Makieta Modułowa
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
Ano tylko tyle że magistrala nie będzie wykorzystana przy analogu, natomiast może być problem w DCC z indukcją. Jeżeli między przewodami silnoprądowymi znajdzie się x-pressnet może to spowodować problemy w działaniu DCC.
Oczywiście jeżeli te przewody znajdą się na jednym złączu i w takiej konfiguracji.
Oczywiście jeżeli te przewody znajdą się na jednym złączu i w takiej konfiguracji.
-
- Posty: 1271
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
Więc co znaczy to
Proponuję nie robić pełnej symetrii ponieważ na długim odcinku może to mieć wpływ na funkcjonowanie magistrali DCC
- gbbsoft
- Moderator
- Posty: 2027
- Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
Czy myślisz, że w obecnych czasach da się oddzielnie wymyśleć standard dla analogu, a oddzielnie dla DCC? Nie lepiej zrobić jeden dla obu systemów?
-
- Posty: 1271
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
Mieszasz
ATSW Martel pokazywał jakiś superprosty wielki zasilacz, który sam "uciągnął" całą makietę pod DCC

mówimy o analogu i jeszcze nie doszliśmy do zasilaniaGrzegorz TT pisze:Zasilanie – proponuję nie opierać się na jednym wielkim zasilaczu.....

Znowu mówimy o analogu. Co ma rozmieszczenie przewodów we wtyczce do działania magistrali DCCGrzegorz TT pisze:Proponuję nie robić pełnej symetrii ponieważ na długim odcinku może to mieć wpływ na funkcjonowanie magistrali DCCmiki pisze:Jeżeli pełna symetryzacja to może puścić zasilanie skrajnymi pinami (1 i 13 chyba ) równolegle do odpowiedniej szyny a dalsze linie kolejnymi pinami "do wewnątrz" . Wtedy żadnych pomyłek już być nie może

Ostatnio zmieniony 15 mar 2007, 19:31 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
Zasilanie – proponuję nie opierać się na jednym wielkim zasilaczu ponieważ:
1) w razie jego awarii padnie wszystko
2) nie wiem jaką musiałby posiadać moc aby zasilić jednocześnie kilka lokomotyw i co będzie jeżeli na szlak trafią jeszcze do tego wagony z oświetleniem żarówkowym
3) przy zastosowaniu wielu można użyć znacznie cieńszych i tańszych przewodów np. YTDY

YTDY 14x0,6
Mocowanie luźnych kabli:

Listwa kablowa PCV.

Uchwyt do mocowania rur PCV z zatrzaskiem.
1) w razie jego awarii padnie wszystko
2) nie wiem jaką musiałby posiadać moc aby zasilić jednocześnie kilka lokomotyw i co będzie jeżeli na szlak trafią jeszcze do tego wagony z oświetleniem żarówkowym
3) przy zastosowaniu wielu można użyć znacznie cieńszych i tańszych przewodów np. YTDY

YTDY 14x0,6
Mocowanie luźnych kabli:

Listwa kablowa PCV.

Uchwyt do mocowania rur PCV z zatrzaskiem.
Proponuję nie robić pełnej symetrii ponieważ na długim odcinku może to mieć wpływ na funkcjonowanie magistrali DCCmiki pisze:Jeżeli pełna symetryzacja to może puścić zasilanie skrajnymi pinami (1 i 13 chyba ) równolegle do odpowiedniej szyny a dalsze linie kolejnymi pinami "do wewnątrz" . Wtedy żadnych pomyłek już być nie może
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
O czymś podobnym myślę...miki pisze:Jeżeli pełna symetryzacja to może puścić zasilanie skrajnymi pinami (1 i 13 chyba ) równolegle do odpowiedniej szyny a dalsze linie kolejnymi pinami "do wewnątrz" . Wtedy żadnych pomyłek już być nie może
A jeśli chodzi o semafory i tarcze, to myślę, że musi istnieć możliwość wyprowadzenia ich dalej, poza moduł stacyjny. Oczywiście nie będzie to przymusem, tylko dodatkową możliwością. Opcjonalna, dodatkowa magistralka byłaby ciekawym rozwiązaniem tylko, że...
...nie należy przeginać z poziomem jej komplikacji, bo bedzie jak z dotychczasowymi liniami sterującymi - będzie realizowana wg "widzimisię" budowniczego.A wtedy sterowanie semaforem świetlnym odbywałoby się przez jakiś dekoder 3 -> 5 + z uwzględnieniem sygnałów pulsujących...
- WM-MODEL
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
Eeeee... pwnie dlatego, że była to taka mała prowizorkawhosho pisze: Już ktoś kiedyś (WM-Model ?) pokazywał fotki z Czech gdzie z pod modułów zwisały kilometry lużnych kabli do jakiejś lokalnej elektronwni i cetrali...

Ale już idzie ku lepszemu, porządek się robi

1.Tak wygląda we FREMO połączenie elektryczne modułu:

Z każdej strony 2 bananki: wtyk i gniazdo. Bez jakichkolwiek rozróżnień na strony czy cuś.
Moduły stacyjne mają elektryke własną, całkowicie niezależną od innych kabelków (patrz niżej) wykonywaną przez właściciela i nikt inny w to nie ingeruje. Jedynie to, że maksymalne napięcie doprowadzane do modułu nie może być wieksze niż 24V i na końcach mają mieć takie bananki jw.
Inne kabelki:
2.DCC -we FREMO Loconet, za pomoca LN-Box'ów, takie pudełko z kilkoma gniazdami RJ ileśtam,

Sterująca centralka jest na "stanowisku dowodzenia" DCC.
3.Linia telefoniczna: każda stacja ma telefon i swój własny numer, centrala telefoniczna jest na "stanowisku dowodzenia DCC".
4.Zegar: podobnie jak telefon jest jedna centrala sterująca zegarem, wszystkie inne zegary są więc zsynchronizowane.
Tak że w sumie jedno połączenie między modułami i trzy przewody poza nimi. Wszystkie te połączenia są od siebie niezależne.
Może i to wygląda prymitywnie dla niektórych, ale w październiku 2006 w Alsfeld, na 25-lecie FREMO połączono w ten sposób 1000 (tysiąc) metrów makiety w H0. Z kilkunastu krajów.
Jakby każdy chciał, tak jak TeTe-bojz albo inni w PL mieć własną normę, powstałby jedynie... ten... nooo... totalny bajzel co najwyżej

A ile byłoby różnych przejściówek...
Władek
Ostatnio zmieniony 15 mar 2007, 15:52 przez WM-MODEL, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 362
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
- Lokalizacja: Warszawa-Wola
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
Panowie spokojnie.
już raz była poruszana sprawa jednakowych złączy po obu stronach modułu.
Musicie pamiętać że gniazda D25 nie są symetryczne. Zanim zapędzicie się
w dalszą dyskusję rozrysujcie sobie dwa moduły z torami i podłączeniem ich
do gniazd, i sprawdźcie co się będzie działo jak będziecie obracać moduły
względem siebie. Ile będzie zwarć, lub jakie będzie trzeba stosować kable
przejściowe.
już raz była poruszana sprawa jednakowych złączy po obu stronach modułu.
Musicie pamiętać że gniazda D25 nie są symetryczne. Zanim zapędzicie się
w dalszą dyskusję rozrysujcie sobie dwa moduły z torami i podłączeniem ich
do gniazd, i sprawdźcie co się będzie działo jak będziecie obracać moduły
względem siebie. Ile będzie zwarć, lub jakie będzie trzeba stosować kable
przejściowe.
-
- Posty: 1271
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
No właśnie, życie to pokazało zdaje się już po moich dywagacjach (chyba jeszcze na FM) że trochę bez sensu jest ciągnięcie pełnej magistrali poza semafor i ew tarczę. Wtedy padł argument o furtce do wmontowania modułu pomiędzy nie. Jak ostatnio przypomniałem o tej możliwości, to od razu posypały się gromy....chichot historii.Życie pokazuje, że dpowiedzialność za działanie semafora musi leżeć wyłącznie na budowniczych stacji i semafora a nie na "szeregowym" budowniczym szlaku, który ma to gdzieś...
Proponuję zapis - semafory (i ew tarcze - do dyskusji) znajdują się w obrębie jednego modułu
-
- Posty: 1271
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
Jeżeli pełna symetryzacja to może puścić zasilanie skrajnymi pinami (1 i 13 chyba ) równolegle do odpowiedniej szyny a dalsze linie kolejnymi pinami "do wewnątrz" . Wtedy żadnych pomyłek już być nie możeT_Domagalski pisze: Połączenie obu rozwiązań (zmiana znaczenia szyn i typów gniazd) daje bardzo dobry efekt. Po prostu pomiędzy stykami dla szyn lewej i prawej musi być zrobiony w module przeplot. Ale ZAWSZE TAKI SAM - i stąd nie będzie już pomyłek i upierdliwości z dodatkowymi przejściówkami....
Ostatnio zmieniony 15 mar 2007, 15:06 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
No cóż... Ideałem byłoby usymetryzowanie modułów 2-torowych, ale biorąc pod uwagę ilość już powstałych modułów 2-torowych - jest to obecnie niemożliwe. Z resztą obecna asymetria ma swoje zalety - daje możliwość łączenia modułów 1-torowych z 2-torowymi.miki pisze:co z istniejącymi modułami 2-torowymi ( i bynajmniej - nie mówię tu o sobie )??. Choć symetryzacja jest chyba najlepszym wyjściem
Połączenie obu rozwiązań (zmiana znaczenia szyn i typów gniazd) daje bardzo dobry efekt. Po prostu pomiędzy stykami dla szyn lewej i prawej musi być zrobiony w module przeplot. Ale ZAWSZE TAKI SAM - i stąd nie będzie już pomyłek i upierdliwości z dodatkowymi przejściówkami.miki pisze:na profilu szyna lewa staje się prawą i odwrotnie.
[...]
Nareszcie - stary pomysł, kiedyś już upadł, jestem absolutnie za. Przypominam, że u siebie mam wyłącznie żeńskie gniazda, postawiłem na odpowiednie przejściówki, co z kolei prowadziło do komicznych pomyłek żeńsko-męskich (Bytom)
Tak jest niby do tej pory - linie sterujące w magistrali. Ale "opór materii" jest tak duży, że nie ma co na nie liczyć - po prostu ludzie nie ciągną tych przewodów i już. Życie pokazuje, że dpowiedzialność za działanie semafora musi leżeć wyłącznie na budowniczych stacji i semafora a nie na "szeregowym" budowniczym szlaku, który ma to gdzieś...miki pisze:To usankcjonowanie prowizorki. Jeżeli w magistrali zostaje 16V dla akcesoriów to do obsługi semafora + tarczy wystarczą max 3 przewody. W razie stosowania styku torowego dochodzą jeszcze 2. Raptem 5
Ostatnio zmieniony 15 mar 2007, 14:51 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 1271
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
Wcisnąłeś się między profile. Patrzysz w lewo i widzisz szynę lewą i prawą. A teraz patrzysz w prawo i szyna która "tam" była lewą "tu" jest już prawa i na odwrót. Paniał? czy rysować. Patrząc na profil od strony segmentu masz tą samą historię.gbbsoft pisze:Prawdę mówiąc nie rozumiem...
Ups, zapomniałem, że istnieją jakieś takie cuda.....zatrzymałem się na kształtowych. No dobra, nie będę się czepiał, ale dalej zostaje to prowozorką....A wtedy sterowanie semaforem świetlnym odbywałoby się przez jakiś dekoder 3 -> 5 + z uwzględnieniem sygnałów pulsujących
Ostatnio zmieniony 15 mar 2007, 14:40 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 815
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
Chodzi mi o to że 3 przewody według dotychczasowych porpozycji uwzględniały sterowanie jedynie semaforami kształtowymi, i to na wiekowych mechanizmach. Gdy np. chcę u siebie postawić przed stacją semafor 5-komorowy będzie to wymagało istalacji (dekoderka) pozwalającego wysterowac go zgodnie ze sttandardem (dotychczas był to impuls o długości 0,5 sek. na konkretne wyprowadzenie semafora kształtowego)...
Ostatnio zmieniony 15 mar 2007, 14:38 przez whosho, łącznie zmieniany 1 raz.
- gbbsoft
- Moderator
- Posty: 2027
- Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Magistrala elektryczna na modułach
Czy możecie jakoś jasniej...whosho pisze:A wtedy sterowanie semaforem świetlnym odbywałoby się przez jakiś dekoder 3 -> 5 + z uwzględnieniem sygnałów pulsujących...


Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość