Magistrala elektryczna na modułach

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ

Czy masz wykonaną magistralę elektryczną na swoich modułach

Tak, na module aktywnym
3
10%
Tak, na module pasywnym
7
23%
Tak, ale tylko niektóre linie magistrali
6
19%
Nie.
15
48%
 
Liczba głosów: 31

Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: T_Domagalski »

Grzegorz TT pisze:Jeżeli między przewodami silnoprądowymi znajdzie się x-pressnet może to spowodować problemy w działaniu DCC.
Oczywiście jeżeli te przewody znajdą się na jednym złączu i w takiej konfiguracji.
Dlatego wg nowych założeń magistrala DCC nie będzie mieszana z liniami silnoprądowymi. Przeczytaj uważnie moje i GBB postulaty - dotychczasowa magistrala będzie zawierała tylko linie silnoprądowe (szyny i akcesoria), które są wspólne dla obu systemów zasilania (analog/DCC). Magistrala sygnałowa DCC (x-pressnet, czy jakaś inna, wybrana na potrzeby sTTandardu) będzie ciągnięta niezależnie, czy to skrętka komputerową, czy czymś innym, co będzie zabezpieczało przed powstawaniem indukcji.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: Kilkujadek »

Ano tylko tyle że magistrala nie będzie wykorzystana przy analogu, natomiast może być problem w DCC z indukcją. Jeżeli między przewodami silnoprądowymi znajdzie się x-pressnet może to spowodować problemy w działaniu DCC.
Oczywiście jeżeli te przewody znajdą się na jednym złączu i w takiej konfiguracji.
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: miki »

Więc co znaczy to
Proponuję nie robić pełnej symetrii ponieważ na długim odcinku może to mieć wpływ na funkcjonowanie magistrali DCC
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: gbbsoft »

Czy myślisz, że w obecnych czasach da się oddzielnie wymyśleć standard dla analogu, a oddzielnie dla DCC? Nie lepiej zrobić jeden dla obu systemów?
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: miki »

Mieszasz
Grzegorz TT pisze:Zasilanie – proponuję nie opierać się na jednym wielkim zasilaczu.....
mówimy o analogu i jeszcze nie doszliśmy do zasilania :mrgreen: ATSW Martel pokazywał jakiś superprosty wielki zasilacz, który sam "uciągnął" całą makietę pod DCC
Grzegorz TT pisze:
miki pisze:Jeżeli pełna symetryzacja to może puścić zasilanie skrajnymi pinami (1 i 13 chyba ) równolegle do odpowiedniej szyny a dalsze linie kolejnymi pinami "do wewnątrz" . Wtedy żadnych pomyłek już być nie może
Proponuję nie robić pełnej symetrii ponieważ na długim odcinku może to mieć wpływ na funkcjonowanie magistrali DCC
Znowu mówimy o analogu. Co ma rozmieszczenie przewodów we wtyczce do działania magistrali DCC :/
Ostatnio zmieniony 15 mar 2007, 19:31 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: Kilkujadek »

Zasilanie – proponuję nie opierać się na jednym wielkim zasilaczu ponieważ:
1) w razie jego awarii padnie wszystko
2) nie wiem jaką musiałby posiadać moc aby zasilić jednocześnie kilka lokomotyw i co będzie jeżeli na szlak trafią jeszcze do tego wagony z oświetleniem żarówkowym
3) przy zastosowaniu wielu można użyć znacznie cieńszych i tańszych przewodów np. YTDY
Obrazek
YTDY 14x0,6
Mocowanie luźnych kabli:
Obrazek
Listwa kablowa PCV.
Obrazek
Uchwyt do mocowania rur PCV z zatrzaskiem.
miki pisze:Jeżeli pełna symetryzacja to może puścić zasilanie skrajnymi pinami (1 i 13 chyba ) równolegle do odpowiedniej szyny a dalsze linie kolejnymi pinami "do wewnątrz" . Wtedy żadnych pomyłek już być nie może
Proponuję nie robić pełnej symetrii ponieważ na długim odcinku może to mieć wpływ na funkcjonowanie magistrali DCC
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: T_Domagalski »

miki pisze:Jeżeli pełna symetryzacja to może puścić zasilanie skrajnymi pinami (1 i 13 chyba ) równolegle do odpowiedniej szyny a dalsze linie kolejnymi pinami "do wewnątrz" . Wtedy żadnych pomyłek już być nie może
O czymś podobnym myślę...

A jeśli chodzi o semafory i tarcze, to myślę, że musi istnieć możliwość wyprowadzenia ich dalej, poza moduł stacyjny. Oczywiście nie będzie to przymusem, tylko dodatkową możliwością. Opcjonalna, dodatkowa magistralka byłaby ciekawym rozwiązaniem tylko, że...
A wtedy sterowanie semaforem świetlnym odbywałoby się przez jakiś dekoder 3 -> 5 + z uwzględnieniem sygnałów pulsujących...
...nie należy przeginać z poziomem jej komplikacji, bo bedzie jak z dotychczasowymi liniami sterującymi - będzie realizowana wg "widzimisię" budowniczego.
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: WM-MODEL »

whosho pisze: Już ktoś kiedyś (WM-Model ?) pokazywał fotki z Czech gdzie z pod modułów zwisały kilometry lużnych kabli do jakiejś lokalnej elektronwni i cetrali... :/
Eeeee... pwnie dlatego, że była to taka mała prowizorka ;) takie tam warsztatowe spotkanie Zababov'a.
Ale już idzie ku lepszemu, porządek się robi :mrgreen:

1.Tak wygląda we FREMO połączenie elektryczne modułu:
Obrazek
Z każdej strony 2 bananki: wtyk i gniazdo. Bez jakichkolwiek rozróżnień na strony czy cuś.
Moduły stacyjne mają elektryke własną, całkowicie niezależną od innych kabelków (patrz niżej) wykonywaną przez właściciela i nikt inny w to nie ingeruje. Jedynie to, że maksymalne napięcie doprowadzane do modułu nie może być wieksze niż 24V i na końcach mają mieć takie bananki jw.

Inne kabelki:
2.DCC -we FREMO Loconet, za pomoca LN-Box'ów, takie pudełko z kilkoma gniazdami RJ ileśtam, ;) podczepiane U-chwytem do skrzynki, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby na module stacyjnym zrobić jako "stałe". Podczepia się w odległości co kilka metrów, według uznania. Łączy się je w całość niejako "na miarę" zależnie od ustawienia makiety. Zwój zwykłego 6-żyłowego płaskiego przewodu, pudełko wtyczek i przyrząd do zaciskania, 3 minuty i kabelek gotowy.
Sterująca centralka jest na "stanowisku dowodzenia" DCC.

3.Linia telefoniczna: każda stacja ma telefon i swój własny numer, centrala telefoniczna jest na "stanowisku dowodzenia DCC".

4.Zegar: podobnie jak telefon jest jedna centrala sterująca zegarem, wszystkie inne zegary są więc zsynchronizowane.

Tak że w sumie jedno połączenie między modułami i trzy przewody poza nimi. Wszystkie te połączenia są od siebie niezależne.

Może i to wygląda prymitywnie dla niektórych, ale w październiku 2006 w Alsfeld, na 25-lecie FREMO połączono w ten sposób 1000 (tysiąc) metrów makiety w H0. Z kilkunastu krajów.
Jakby każdy chciał, tak jak TeTe-bojz albo inni w PL mieć własną normę, powstałby jedynie... ten... nooo... totalny bajzel co najwyżej :mrgreen:
A ile byłoby różnych przejściówek...

Władek
Ostatnio zmieniony 15 mar 2007, 15:52 przez WM-MODEL, łącznie zmieniany 1 raz.
andrzejc
Posty: 362
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
Lokalizacja: Warszawa-Wola
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: andrzejc »

Panowie spokojnie.
już raz była poruszana sprawa jednakowych złączy po obu stronach modułu.
Musicie pamiętać że gniazda D25 nie są symetryczne. Zanim zapędzicie się
w dalszą dyskusję rozrysujcie sobie dwa moduły z torami i podłączeniem ich
do gniazd, i sprawdźcie co się będzie działo jak będziecie obracać moduły
względem siebie. Ile będzie zwarć, lub jakie będzie trzeba stosować kable
przejściowe.
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: miki »

Życie pokazuje, że dpowiedzialność za działanie semafora musi leżeć wyłącznie na budowniczych stacji i semafora a nie na "szeregowym" budowniczym szlaku, który ma to gdzieś...
No właśnie, życie to pokazało zdaje się już po moich dywagacjach (chyba jeszcze na FM) że trochę bez sensu jest ciągnięcie pełnej magistrali poza semafor i ew tarczę. Wtedy padł argument o furtce do wmontowania modułu pomiędzy nie. Jak ostatnio przypomniałem o tej możliwości, to od razu posypały się gromy....chichot historii.
Proponuję zapis - semafory (i ew tarcze - do dyskusji) znajdują się w obrębie jednego modułu
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: miki »

T_Domagalski pisze: Połączenie obu rozwiązań (zmiana znaczenia szyn i typów gniazd) daje bardzo dobry efekt. Po prostu pomiędzy stykami dla szyn lewej i prawej musi być zrobiony w module przeplot. Ale ZAWSZE TAKI SAM - i stąd nie będzie już pomyłek i upierdliwości z dodatkowymi przejściówkami....
Jeżeli pełna symetryzacja to może puścić zasilanie skrajnymi pinami (1 i 13 chyba ) równolegle do odpowiedniej szyny a dalsze linie kolejnymi pinami "do wewnątrz" . Wtedy żadnych pomyłek już być nie może
Ostatnio zmieniony 15 mar 2007, 15:06 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: T_Domagalski »

miki pisze:co z istniejącymi modułami 2-torowymi ( i bynajmniej - nie mówię tu o sobie )??. Choć symetryzacja jest chyba najlepszym wyjściem
No cóż... Ideałem byłoby usymetryzowanie modułów 2-torowych, ale biorąc pod uwagę ilość już powstałych modułów 2-torowych - jest to obecnie niemożliwe. Z resztą obecna asymetria ma swoje zalety - daje możliwość łączenia modułów 1-torowych z 2-torowymi.
miki pisze:na profilu szyna lewa staje się prawą i odwrotnie.
[...]
Nareszcie - stary pomysł, kiedyś już upadł, jestem absolutnie za. Przypominam, że u siebie mam wyłącznie żeńskie gniazda, postawiłem na odpowiednie przejściówki, co z kolei prowadziło do komicznych pomyłek żeńsko-męskich (Bytom)
Połączenie obu rozwiązań (zmiana znaczenia szyn i typów gniazd) daje bardzo dobry efekt. Po prostu pomiędzy stykami dla szyn lewej i prawej musi być zrobiony w module przeplot. Ale ZAWSZE TAKI SAM - i stąd nie będzie już pomyłek i upierdliwości z dodatkowymi przejściówkami.
miki pisze:To usankcjonowanie prowizorki. Jeżeli w magistrali zostaje 16V dla akcesoriów to do obsługi semafora + tarczy wystarczą max 3 przewody. W razie stosowania styku torowego dochodzą jeszcze 2. Raptem 5
Tak jest niby do tej pory - linie sterujące w magistrali. Ale "opór materii" jest tak duży, że nie ma co na nie liczyć - po prostu ludzie nie ciągną tych przewodów i już. Życie pokazuje, że dpowiedzialność za działanie semafora musi leżeć wyłącznie na budowniczych stacji i semafora a nie na "szeregowym" budowniczym szlaku, który ma to gdzieś...
Ostatnio zmieniony 15 mar 2007, 14:51 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: miki »

gbbsoft pisze:Prawdę mówiąc nie rozumiem...
Wcisnąłeś się między profile. Patrzysz w lewo i widzisz szynę lewą i prawą. A teraz patrzysz w prawo i szyna która "tam" była lewą "tu" jest już prawa i na odwrót. Paniał? czy rysować. Patrząc na profil od strony segmentu masz tą samą historię.
A wtedy sterowanie semaforem świetlnym odbywałoby się przez jakiś dekoder 3 -> 5 + z uwzględnieniem sygnałów pulsujących
Ups, zapomniałem, że istnieją jakieś takie cuda.....zatrzymałem się na kształtowych. No dobra, nie będę się czepiał, ale dalej zostaje to prowozorką....
Ostatnio zmieniony 15 mar 2007, 14:40 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
whosho
Posty: 815
Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: whosho »

Chodzi mi o to że 3 przewody według dotychczasowych porpozycji uwzględniały sterowanie jedynie semaforami kształtowymi, i to na wiekowych mechanizmach. Gdy np. chcę u siebie postawić przed stacją semafor 5-komorowy będzie to wymagało istalacji (dekoderka) pozwalającego wysterowac go zgodnie ze sttandardem (dotychczas był to impuls o długości 0,5 sek. na konkretne wyprowadzenie semafora kształtowego)...
Ostatnio zmieniony 15 mar 2007, 14:38 przez whosho, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: gbbsoft »

whosho pisze:A wtedy sterowanie semaforem świetlnym odbywałoby się przez jakiś dekoder 3 -> 5 + z uwzględnieniem sygnałów pulsujących...
Czy możecie jakoś jasniej... :evil: Czy to dowcip, czy propozycja? :lol:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość