Oświetlenie w wagonach

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: Samowarek »

Tutaj jest pokazane jak wygląda i co potrafi oświetlenie w DCC
http://sklep.avt.pl/p/pl/493799/oswietl ... ntazu.html
kratka1970
Posty: 6
Rejestracja: 26 lis 2011, 21:07
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: kratka1970 »

Marcin pisze:nie można kupić gotowych zestawów na koniec składu? zaraz nową elektrotechnikę wymyslicie
Można kupić gotowce, ale...
... koszt przedstawionego układu elektronicznego na moim schemacie do analoga to:
- mostek prostowniczy DF10: 1,00 PLN
- rezystor 1 kOhm: 0,60 PLN
- kondensator 470uF / 16V: 1,00 PLN
- dioda czerwona KINGBIGHT L2060HD / L2060HD 1,8 mm: 0,60 PLN
razem to: 3,60 PLN (dwie diody policzyłem)
Oczywiście nie liczę kosztu pracy, ale gotowca też samemu trzeba się wysilić troszkę aby zamontować (lutowanie paru drucików nie powinno zająć więcej niż 5 minut i pomijam ten "koszt" pracy)
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: Marcin »

nie można kupić gotowych zestawów na koniec składu? zaraz nową elektrotechnikę wymyslicie
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: ArturSchŁ »

krzysztof pisze:obawim się, że wydzielać tam będzie się znaczne ciepło...
Hmmm.
Na rezystorze 270 ohm spadek napięcia wynosi 3,3V - 3V =0,3 V, na 270 ohm daje to nam 1mA.
W DCC (ten układ jest TYLKO do DCC) mamy na rezystorze 680ohm : 16 - 3,3 = ok 12V / 680 => ok 2 mA stąd moc na tym rezystorze ok 3mA * 12V = 36mW, rezystor może być 1/4 W !!
BTW: rezystor powinien być jeszcze MNIEJSZY gdyż zaleca się by prąd Zenera był ok 10 razy większy od prądu obciążenia, tu jest tylko 2razy większy.
:)

Drugi schemat jest dla analoga, ale elektrolit musi być co najmniej na 12 * (pierwiastek z 2) Voltów !! ..czyli na 17V, a często bywa, że z trafa mamy 16 czy nawet 18 V (!!) więc polecam na napięcie >25 V.
Ostatnio zmieniony 08 sty 2012, 16:12 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 4 razy.
kratka1970
Posty: 6
Rejestracja: 26 lis 2011, 21:07
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: kratka1970 »

Alteo pisze:Nie widzę sensu montowania oświetlenia, które zasilane jest przez diodę prostowniczą /prostowanie połówkowe/. Aby oświetlenie działało prawidłowo do prostowania należy użyć mostków prostowniczych a opornik należy tak dobrać aby diody świeciły własciwie w analogu/12V/ i w DCC /16V i wiecej/. Nie występuje wtedy problem zmiany polaryzacji w analogu.
Uwzględniając powyższe uwagi czy w analogu dla oświetlenia końcowego składu taki schemacik się sprawdzi?
Załączniki
Schemat - oswietlenie konca skladu.JPG
Awatar użytkownika
Alteo
Posty: 637
Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
Lokalizacja: Rawicz

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: Alteo »

Nie widzę sensu montowania oświetlenia, które zasilane jest przez diodę prostowniczą /prostowanie połówkowe/. Aby oświetlenie działało prawidłowo do prostowania należy użyć mostków prostowniczych a opornik należy tak dobrać aby diody świeciły własciwie w analogu/12V/ i w DCC /16V i wiecej/. Nie występuje wtedy problem zmiany polaryzacji w analogu.
kratka1970
Posty: 6
Rejestracja: 26 lis 2011, 21:07
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: kratka1970 »

biker pisze:Zaglądnij tutaj:
http://as.rumia.edu.pl/tt/przerobki/
Witam. Bazą mojego schematu był właśnie schemat z linka powyżej. Zastanawiam się jednak nad jedną sprawą - dla sterowania analogowego trochę bez sensu jest odcinanie napięcia na kondensator przy tzw. jeździe do tyłu. Jest to bowiem rzecz umowna - jak ustawimy odwrotnie lokomotywę na torach i zmienimy polaryzację zasilania to się okaże że skład nadal jedzie do przodu pomimo że lokomotywa "do tyłu". Wniosek wynikający z tego - czerwone światła końcowe składu zamontowane w ostatnim wagonie powinny świecić niezależnie od podanej polaryzacji napięcia na tory. Myślę że z mojego schematu w miejsce diody prostowniczej 1N4001 powinno się wstawić mostek prostowniczy DF10, a rezystor 680Ω zamienić na 1kΩ. Zastanawiam się nad sensem wpinania w taki układ diody Zenera?
Ostatnio zmieniony 07 sty 2012, 23:33 przez kratka1970, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1740
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: krzysztof »

obawim się, że wydzielać tam będzie się znaczne ciepło i albo diode Zenera szlag trafi albo plastik stopisz. nie pasuje mi do takiego spadku napięcia (z 12V na 3,3V) rezystor 680Ω - coś mi się wydaje że wiekszy powinien być (~1,5kΩ).
tak czy siak musisz ten układ przetestować poza wagonem i samemu określic czy wagonom nic nie grozi.
Ostatnio zmieniony 07 sty 2012, 12:10 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
biker
Posty: 412
Rejestracja: 18 lut 2008, 16:20
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: biker »

kratka1970
Posty: 6
Rejestracja: 26 lis 2011, 21:07
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: kratka1970 »

ArturSchŁ pisze:
Jacula pisze:Dwa pytania:
1. Co to jesr (Rz)?
Powyższy rysunek przedstawia oświetlenie końca pociągu. REZYSTOR (Rz) służy do utrzymywania przez diodę Zenera (Dz) stałego (niezależnie od napięcia na torach) napięcia 3,3 V dostarczanego dla diód LED (czerwonych, napięcie pracy ok 1,5 V).
Jacula pisze:2. Kondensator elektrolityczny?
Kondensatory są to elementy bierne, przeznaczone do magazynowania energii elektrycznej (ładunku). Są to dwie okładziny przedzielone materiałem izolacyjnym (dielektrykiem). Pojemność takich konstrukcji jest jednak mała i jeśli chcemy podtrzymać świecenie żaróweczki/LEDa dłużej to konieczne jest zastosowanie kondensatora o bardzo dużej pojemności. Kondensator SUCHY, czyli opisany powyżej, konieczną pojemność miałby gdyby miał wymiary np: 10cm x 10cm x 10cm - nie do przyjęcia. Dlatego opracowano technologię kondensatorów ELEKTROLITYCZNYCH czyli kondensatorów, w których materiał izolujący okładziny kondensatora jest mokry - np bibułka papierowa nasączona elektrolitem i wszystko zwinięte w rulon. Taki kondensator przypomina trochę ....akumulator samochodowy, tylko, że może się ładować/rozładowywać wielokrotnie w ciągu sekundy !!
Stąd już chyba jest jasne dlaczego MUSIMY go połączyć prawidłowo, zgodnie z polaryzacją elementu.
Witam, jestem nowym forumowiczem (to mój pierwszy post) i po przeczytaniu wszystkich (chyba) postów dotyczących oświetlenia LED wybrałem ten wątek moim zdaniem najbardziej pasujący do mojego dylematu. Przymierzam się do zabudowy oświetlenia końcowego wagonów towarowych i osobowych Y-ków na czerwonych LED-ach 1,8 mm. Proszę o poradę czy poniższy schemat sprawdzi się w praktyce, a jeśli nie to o uwagi dot. jego modyfikacji. J
Załączniki
Ledy-tyl_wagon_analog.jpg
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 881
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: brovarek »

Powołałeś sie na Darka, spróbuj właśnie u Niego. Z informacji i rzeczy , które pokazywał w Radomiu, wynika ,że podobne instalacje już istnieją. Myślę, że dodanie elektrolitów w wagonach jest mozliwe przy załozeniu okreslonej pojemności vs jakośc, wilekośc elektrolitów.
Gdzies na forum czytałem o mozliwosci automatycznej, "przypadkowej" zmianie rodzaju i miesjsca oświetlenia co na pewno urealni Twój sklad. Zmiany na poziomie manipulatora raczej bedą czasochłonne....
tuchol
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: tuchol »

Można i jedno i drugie 8)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: ArturSchŁ »

tuchol pisze:... że można zapalać/gasić światła na korytarzu ..., przedziałach, w kibelku.
IMHO: jest dość innych rzeczy do robienia na makiecie ... z samą jazdą, manewrami itd. To już lepiej wstawić dźwięki do loków lub wytwornicę dymu do parowozów.
:mrgreen:
Awatar użytkownika
kolejarz
Posty: 412
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:44
Lokalizacja: Łódź - Ksawerów
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: kolejarz »

Niestety nie.
W DCC wszystko co ma się załączać i gasić potrzebuje dekodera który daje sygnał ON/OFF
Także DCC wymaga całej masy dekoderów do różnych zastosowań.
tuchol
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Oświetlenie w wagonach

Post autor: tuchol »

Ja w DCC jestem cienki (dopiero wczoraj podłączyłem pierwszy skład) ale Darek robi dekodery takie że można zapalać/gasić światła na korytarzu (rzecz jasna w wagonie), przedziałach, w kibelku. Czy to mozna zrobić bez dekodera w wagonie?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 2 gości