AVIA:
DOKŁADNA NAZWA MODELU
Samochód ciężarowy skrzyniowy AVIA
ILOŚĆ OSI
2
DOKŁADNA NAZWA PRODUCENTA MODELU
AP-Modely (Ales Pavlas), Havirov – Republika Czeska
FORMA
Zestaw do samodzielnego montażu
TECHNOLOGIA/MATERIAŁ
Odlew żywiczny, w tym jedna część odlana z materiału przezroczystego.
CHARAKTER PRODUKCJI
Model krótkoseryjny
NUMER KATALOGOWY MODELU
01 00
EPOKA
III - IV
ELEMENTY SPECYFICZNE
Brak
DOSTĘPNOŚĆ INNYCH WERSJI MODELU
Produkt oferowany jest jako zestaw do samodzielnego montażu stąd tez pozostawia modelarzowi pewną swobodę wyboru co od ostatecznego wyglądu pojazdu.
W oparciu o omawiany zestaw małoseryjni producenci oferują model gotowy, wykonany w charakterystycznym niebieskim malowaniu.
Model oferowany ponadto w następujących wersjach:

wersja pomocy drogowej (laweta na podwoziu Avia) - numer katalogowy 02 00

wersja pożarnicza (samochód pożarniczy na podwoziu Avia) - numer katalogowy 33 00
http://ap-modely.wz.cz/pictures/avia_hasici1.jpg

wersja furgon (samochód Avia z zabudową) - numer katalogowy 01 00

!UWAGA!!! Model oferowany jest pod tym samym numerem katalogowym co opisywana wersja skrzyniowa.
http://ap-modely.wz.cz/pictures/avia_skrin.jpg
WNĘTRZE
Model nie posiada odwzorowania wnętrza. Ze względu na specyficzną metodę produkcji samodzielne wykonanie jego elementów jest niemożliwe.
ELEMENTY RUCHOME
Producent nie przewiduje wykonania ruchomych elementów w modelu.
UWAGI
ORYGINAŁ
W 1967 roku zakupiono we francuskiej firmie Renault Saviem licencję na produkcję ciężarówek o ładowności od 1,5 do 3,0 tony. Produkcja licencyjna rozpoczęła się już w roku kolejnym. Oferowane był podstawowe modele A15, A30 i A20, które w roku 1983 przeszły pewną modernizację i odtąd oznaczane były jako A 21 i A31. Pojazdy te produkowane buły praktycznie do lat 90-tych, kiedy firma Avia została przejęta przez koncern Daewoo, a dotychczasowe modele uległy dość poważnym zmianom. Pojazdy Avia do dziś stanowią dość charakterystyczny element w krajobrazie drogowym Czech, Słowacji czy Polski.
MODEL
Elementy modelu zapakowano w niewielki foliowy woreczek. Do zestawu dołączona krótką instrukcję montażu poszczególnych części. Niestety w trakcie montażu instrukcja ta na niewiele się przydaje. Po pierwsze jest mało czytelna, nie wyjaśnia nic ponad to czego można domyśleć się samemu. Po drugie, jest nieaktualna, przedstawia bowiem montaż modelu, w którym elementy kabiny wykonane były zupełnie inną technologią i wymagały innego montażu. W efekcie większość części przed sklejeniem należy dokładnie spasować i ustalić ich wzajemne położenie. Prawidłowemu sklejeniu modelu na pewno nie sprzyja zbyt duża jak na tak mały pojazd liczba części. Wykonanie tylnych resorów jako części oddzielnych naprawdę można sobie było darować. Utrudnia to jedynie zachowanie prawidłowej geometrii całości.
Zmontowany model, po przyrównaniu do innych pojazdów TT wydaje się być nieco za mały. Dotyczy to zwłaszcza kabiny kierowcy, która jest nieco za niska. Nieścisłość tą, producent zdaje się chciał skorygować poprzez podniesienie samego dachu, zaburzyło to jednak trochę prawidłowe proporcje pojazdu.
Biorąc pod uwagę, że omawiany zestaw montażowy oferowany jest w umiarkowanej cenie, stanowić on może ciekawe uzupełnienie pojazdów na makiecie. Tym bardziej, że wybór modeli pojazdów drogowych jest w TT dość ograniczony.
Foto modelu znajdziesz tu:
oraz na stronie producenta:
www.ap-modely.wz.cz