Lokomotywa WR360 w składzie Panzerzug 29

Wojskowe klimaty na kolei, historia, także modele itd.

Moderatorzy: Maciej, mod-Kolej w skali 1:1

Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 8154
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Has thanked: 30 times
Been thanked: 16 times
Kontaktowanie:

Lokomotywa WR360 w składzie Panzerzug 29

Postautor: ArturSchŁ » 15 paź 2016, 19:56

ARMOURED TRAIN USE. A WR360 locomotive was recorded as being used on an Armoured Train, being Panzerzug 29. There is published photographic evidence of this, though none I have seen for quite for some time. (There were pictures on a web site that have since been removed). This train (along with 5 other steam powered armoured trains) were all converted to russian broad gauge so that they could exploit the russian train network once Barbarossa commenced in June 1941. Panzerzug 29 was involved in the initial battle over the Bug River, and advanced into Russia during the summer and autumn of 1941. By January 1942 it was west of Kaluga, not far from Moscow, and was cut off in the russian winter counter offensive. Relief or withdrawl being impossible, it was blown up by its crew to prevent its capture, and was struck off the Order of Battle in February 1942.
[Źródło]
Okazuje się że V36 były także użyte jako napęd pociągów pancernych, więc nie służyły tylko do przetaczania. Sześć PZ 26-31 maiło napęd WR 360 C.
Przechwytywanie.JPG

[Źródło: Wolfgang Sawodny w "German Armored Trains In WW II", s. 16]
Były to pociągi głownie do przewozu piechoty, niedoposażone w działa, bez wystarczającej osłony i kompletnie nieprzystosowane do operacji w zimie.

Ciekawa jest jego historia.
Panzerzug 29 (jak 5 innych) zostały przystosowane do ruchu po szerokim torze przed atakiem na Rosję w czerwcu 1941.
Jako część Grypy Środek, brał udział w pierwszej bitwie nad Bugiem, przekroczył Bug mostem w Terespolu, potem latem i jesienią 1941 przeniesiony dalej w głąb Rosji. W styczniu 1942 roku znajdował się na zachód od Kaługi, w pobliżu Moskwy i tam został odcięty podczas rosyjskiej zimowej kontrofensywy. Nie mogąc wyrwać się, został wysadzony przez załogę, aby zapobiec jego przejęciu przez Rosjan w lutym *) 1942 roku.

*) Wolfgang Sawodny w "German Armored Trains In WW II" podaje datę zniszczenia PZ 29: 13 stycznia 1942.


Wróć do „Militaria na torach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość