
Kolej vs. Auto
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3239
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Kolej vs. Auto
Zapraszam na Słowację, do Bułgarii, Węgier i Rumunii. Naprawdę jesteśmy już daaaaaleko z naszym PKP - co gorsza cofamy się 

-
- Posty: 51
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 08:03
- Lokalizacja: Śląsk Cieszyński
- Kontakt:
Re: Kolej vs. Auto
Wystarczy przekroczyć granicę na odcinku Zebrzydowice - Petrovice u Karvine i zobaczyć jak wygląda inny kolejowy świat. Odbywane ostatnio przeze mnie wycieczki do Bohumina (hobby-shop
) obrazują to co pisałeś. Dworzec w Bohuminie jest po remoncie, aż miło popatrzyć. A u nas co ? Wycofano ostatnie pociągi osobowe relacji Zebrzydowice - Cieszyn, bo się nie opłaca. 


-
- Posty: 815
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
- Kontakt:
Kolej vs. Auto
Komentarz do artykulu z Onetu.. Warto przeczytac!!!
za: onet.pl... cytat...
Porównanie Polska - Czechy:
Powierzchnia: 313 tys. km kw. - 79 tys. km kw.
Liczba ludności: 38,4 miliona - 10,3 miliona
Liczba uruchamianych pociągów na dobę: 3802 - 7700
Liczba pasażerów przewiezionych przez kolej: 283 268 tys. - 171 984 tys.
Wydatki na infrastrukturę w latach 2000-2003 w mln Euro: 1159 - 2237
Dotacja w procentach przychodów operacyjnych przewoźników regionalnych: 5,9% - 20,3%
Udział dotacji w PKB: 0,08 - 0,38
Dane za: raporty roczne przedsiębiorstw kolejowych w: Przegląd komunikacyjny grudzień 2005, Karol Trammer: `Kolej dla Ludzi' w magazyn Obywatel nr 2 (22), Centrum Statystyki Kolejowej (, na podstawie: Kowalski B. `Funkjonowanie przewozów regionalnych w województwie mazowieckim' referat konferencyjny, Warszawa 2003 r.)
Równie żenująco wypada porównanie ilości państwowych dotacji do polskiej kolei w porównaniu do dotowania kolei w np. Niemczech, Holandii, Anglii itp. - logiczne, że odpowiednio doinwestowana kolei jest nowoczesna, szybka, wygodna i konkurencyjna.
POLSKA: WIELKI KRAJ - UPADAJĄCA I BIEDNA KOLEJ ? Społeczne i ekonomiczne aspekty rozwoju Polskich Kolei Państwowych Łączna długość linii kolejowych PKP: ok. 23.500 km Długość linii, po których kursują pociągi pasażerskie i towarowe: ponad 17.000 km Pod tym względem Polska należy do czołówki krajów Unii Europejskiej i... I na tym wskaźniku kończy się nasza europejska dominacja!
Koleje czeskie i austriackie, pięciokrotnie od nas mniejsze pod względem powierzchni kraju, liczby mieszkańców i długości linii, przewożą rocznie niemal 190 milionów pasażerów... Niemcy - 1,7 mld pasażerów, koleje brytyjskie - 959 milionów... W MINIONYM ROKU PKP PRZEWIOZŁY 283.267.800 PASAŻERÓW. (CZYLI 6 X MNIEJ NIŻ KOLEJE NIEMIECKIE, 3 X MNIEJ NIŻ BRYTYJSKIE)
Przychody kolei austriackich (543 mln EUR) są porównywalne z przychodami PKP (513 mln EUR), zaś KOLEJE NIEMIECKIE OSIĄGAJĄ PRZYCHODY NIEMAL DWUDZIESTOKROTNIE WYŻSZE NIŻ POLSCY PRZEWOŹNICY (9,6 MLD EUR); KOLEJE FRANCUSKIE - DWUNASTOKROTNIE WYŻSZE (6,2 MLD EUR), BRYTYJSKIE - DZIESIĘĆ RAZY WYŻSZE (5,6 MLD EUR).
Belgia, kraj dziesięciokrotnie mniejszy niż Polska osiąga przychody z przewozów pasażerskich po trzykroć wyższe niż kolej w Polsce - 918 milionów euro rocznie...
Ilość przejazdów w PKP przypadających na 1 mieszkańca jest najniższa spośród 10 czołowych europejskich kolei: w Austrii - 22 przejazdy, w Holandii i Niemczech - 20 przejazdów. A w Polsce - 7 przejazdów...
Średnio licząc każdy mieszkaniec naszego kraju odbywa rocznie najkrótszy w Europie przejazd kolejami - krótszy nawet niż jego sąsiedzi z Czech, Węgrzy czy Austriacy. Francuz przejeżdża średnio ponad 1200 kilometrów rocznie, Austriak 1017, Czech - 705, Węgier - 726, Polak - 521 kilometrów. O sześćdziesiąt kilometrów mniej niż dwa lata wcześniej...
Takie czynniki, jak: powierzchnia Polski, liczba mieszkańców, korzystny układ geograficzny kraju, kilka aglomeracji liczących od 500 tysięcy do 3 mln mieszkańców są wyjątkowo sprzyjające komunikacji kolejowej. Dlaczego zatem tak słabo wykorzystujemy nasze atuty?
W 51.078 wypadkach na drogach rannych zostało prawie 63,9 tys. osób - a zatem można powiedzieć, iż rany odnieśli wszyscy bez wyjątku mieszkańcy Leszna, powiatowego miasta w Wielkopolsce! Na krajowych drogach zginęło w minionym roku 5.640 osób. Dokładnie tylu mieszkańców liczy jedna z polskich gmin - Łączna w Świętokrzyskiem. 1 rok = 1 wymarła gmina... W latach 1989-2003 w wypadkach drogowych zginęły 99.663 osoby, a 1.004.970 osób odniosło rany. Łączna liczba wypadków drogowych: zabici: 68.601 osób ranni: 692.135 osób Wypadki w latach 1991-2000:
Łączna liczba WYPADKÓW KOLEJOWYCH: zabici: 5.917 (w tym z winy PKP: 85) osób ranni: 8.592 (w tym z winy PKP: 602) osoby
Średnio rocznie ginęło na drogach 6.860 osób. Na kolei - 592 osoby, głównie na przejazdach kolejowych w wyniku nieostrożności kierowców. Z winy PKP - średnio 8 osób.
Prawie 94% przewozów PKP odbywa się dzisiaj z wykorzystaniem trakcji elektrycznej. Kolej radykalnie zmniejszyła zużycie paliw płynnych do napędu lokomotyw, zastępując lokomotywy spalinowe elektrycznymi. Co to oznacza dla środowiska? Ani mniej, ani więcej: czystość. Po prostu. Do przewiezienia 1400 ton ładunku na dowolną odległość potrzeba: 200 samochodów typu Star albo 50 TIR-ów albo po prostu 1 POCIĄG. Do przewozu 1400 ton ładunku i pracy pełną mocą można użyć: 1 lokomotywy ST 43 - 367,5 kg paliwa/godzinę 234 samochodów STAR 200 - łącznie 5 791,5 kg paliwa/godzinę (zużycie ok. 16 razy więcej niż jedna lokomotywa) 175 samochodów JELCZ 315 - łącznie 6 335 kg paliwa/godzinę (zużycie ok. 17 razy więcej niż jedna lokomotywa) Emisja zanieczyszczeń emitowanych przez kolej do środowiska naturalnego jest zdecydowanie niższa niż w przypadku transportu drogowego, który odpowiedzialny jest za 80% zanieczyszczeń. Tlenem zużytym przez 1 samochód ciężarowy w ciągu 1 godziny jazdy mogłoby, w tym samym czasie, oddychać 200 osób. Przy przewozie 1400 ton ładunku karawana samochodów ciężarowych zużywa tlen niezbędny do życia 46.800 osób. Aż 5 drzew produkuje ilość tlenu niezbędną do pracy silnika 1 samochodu ciężarowego.
Według raportów Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, straty z tytułu kosztów wypadków drogowych wyniosły w 2003 roku 16,3 miliarda złotych. To 2,11 procent Produktu Krajowego Brutto! Połowa rocznego budżetu służby zdrowia. I jednocześnie, dla porównania, jest to ponad 30 razy więcej niż tegoroczna dotacja do kolejowych przewozów regionalnych! Taka kwota wystarczyłaby do zmodernizowania 4.500 kilometrów sieci kolejowej...
W POLSCE NADAL NIE WYCIĄGA SIĘ WNIOSKÓW Z FAKTU, ŻE NA ZMODERNIZOWANYCH TORACH POCIĄGI MOGĄ OSIĄGAĆ PRĘDKOŚĆ 160-200 KILOMETRÓW NA GODZINĘ (PRZYPOMNIJMY - DOZWOLONA PRĘDKOŚĆ JAZDY NA AUTOSTRADZIE: 130 KM/H). JUŻ DZIŚ Z WARSZAWY DO POZNANIA, KATOWIC I KRAKOWA POCIĄGI JADĄ NIEWIELE PONAD 2,5 GODZINY. CZYLI O DWIE GODZINY KRÓCEJ NIŻ SAMOCHODY! A jednocześnie, z powodu starej infrastruktury, jest jeszcze wiele odcinków pozwalających na jazdę z maksymalną prędkością... 20-40 km/h!
Tylko w pierwszych 9 miesiącach 2004 roku na polskim rynku pojawiło się 800 tysięcy używanych samochodów, sprowadzonych do Polski z Europy Zachodniej. Łącznie na drogach naszego kraju jeździ obecnie 15.900.000 pojazdów, w tym 11,2 mln samochodów osobowych i 2,2 mln ciężarowych. Ani jedna złotówka z akcyzy płaconej przy zakupie paliwa - w tym również przez PKP CARGO (do lokomotyw spalinowych) nie trafia do przewoźnika kolejowego!
Nakłady na rozwój infrastruktury:
W 2003 ROKU UDZIAŁ BUDŻETU PAŃSTWA W FINANSOWANIU INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ WYNIÓSŁ OK. 191 MILIONÓW ZŁOTYCH (PLAN NA 2005 ROK: 75 MLN...). WKŁAD ŚRODKÓW PUBLICZNYCH W FINANSOWANIE INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ W INNYCH KRAJACH EUROPEJSKICH (W MILIONACH EURO) - DANE Z 2001 ROKU: WŁOCHY; 1429,6 MLN EURO, HOLANDIA 953 MLN EURO, NIEMCY 838 MLN EURO, SZWECJA 463 MLN EURO, DANIA 349,2 MLN EURO, AUSTRIA 199,5 MLN EURO, POLSKA 44,4 MLN EURO,
Kolej to dużo niższe niż w przypadku innych środków transportu koszty zewnętrzne (związane z wypadkami, zanieczyszczeniem środowiska, zatłoczeniem systemów transportowych, hałasem, przekształceniami krajobrazu itp.)
Koszty zewnętrzne w przewozach towarowych na 1000 tono-km: SAMOLOTY 205 EURO; TIRY 87 EURO; KOLEJ 19 EURO;
Koszty zewnętrzne w przewozach pasażerskich na 1000 pasażero-km: SAMOCHODY OSOBOWE 87 EURO; SAMOLOTY 48 EURO; AUTOBUSY 39 EURO; KOLEJ 20 EURO
Procentowy udział poszczególnych rodzajów transportu w tworzeniu kosztów zewnętrznych ogółem: POJAZDY DROGOWE: 93,2 %; SAMOLOTY 4,8 %; KOLEJ 1,6 %, ŻEGLUGA 0,4%
Przewozy kolejowe mogą rozładować korki w ruchu drogowym, zapobiegając jeszcze większej degradacji zniszczonych polskich dróg.
Wybierzmy kolej!
slawni.wegetarianie@op.pl, 18.08.2006 16:44
za: onet.pl... cytat...
Porównanie Polska - Czechy:
Powierzchnia: 313 tys. km kw. - 79 tys. km kw.
Liczba ludności: 38,4 miliona - 10,3 miliona
Liczba uruchamianych pociągów na dobę: 3802 - 7700
Liczba pasażerów przewiezionych przez kolej: 283 268 tys. - 171 984 tys.
Wydatki na infrastrukturę w latach 2000-2003 w mln Euro: 1159 - 2237
Dotacja w procentach przychodów operacyjnych przewoźników regionalnych: 5,9% - 20,3%
Udział dotacji w PKB: 0,08 - 0,38
Dane za: raporty roczne przedsiębiorstw kolejowych w: Przegląd komunikacyjny grudzień 2005, Karol Trammer: `Kolej dla Ludzi' w magazyn Obywatel nr 2 (22), Centrum Statystyki Kolejowej (, na podstawie: Kowalski B. `Funkjonowanie przewozów regionalnych w województwie mazowieckim' referat konferencyjny, Warszawa 2003 r.)
Równie żenująco wypada porównanie ilości państwowych dotacji do polskiej kolei w porównaniu do dotowania kolei w np. Niemczech, Holandii, Anglii itp. - logiczne, że odpowiednio doinwestowana kolei jest nowoczesna, szybka, wygodna i konkurencyjna.
POLSKA: WIELKI KRAJ - UPADAJĄCA I BIEDNA KOLEJ ? Społeczne i ekonomiczne aspekty rozwoju Polskich Kolei Państwowych Łączna długość linii kolejowych PKP: ok. 23.500 km Długość linii, po których kursują pociągi pasażerskie i towarowe: ponad 17.000 km Pod tym względem Polska należy do czołówki krajów Unii Europejskiej i... I na tym wskaźniku kończy się nasza europejska dominacja!
Koleje czeskie i austriackie, pięciokrotnie od nas mniejsze pod względem powierzchni kraju, liczby mieszkańców i długości linii, przewożą rocznie niemal 190 milionów pasażerów... Niemcy - 1,7 mld pasażerów, koleje brytyjskie - 959 milionów... W MINIONYM ROKU PKP PRZEWIOZŁY 283.267.800 PASAŻERÓW. (CZYLI 6 X MNIEJ NIŻ KOLEJE NIEMIECKIE, 3 X MNIEJ NIŻ BRYTYJSKIE)
Przychody kolei austriackich (543 mln EUR) są porównywalne z przychodami PKP (513 mln EUR), zaś KOLEJE NIEMIECKIE OSIĄGAJĄ PRZYCHODY NIEMAL DWUDZIESTOKROTNIE WYŻSZE NIŻ POLSCY PRZEWOŹNICY (9,6 MLD EUR); KOLEJE FRANCUSKIE - DWUNASTOKROTNIE WYŻSZE (6,2 MLD EUR), BRYTYJSKIE - DZIESIĘĆ RAZY WYŻSZE (5,6 MLD EUR).
Belgia, kraj dziesięciokrotnie mniejszy niż Polska osiąga przychody z przewozów pasażerskich po trzykroć wyższe niż kolej w Polsce - 918 milionów euro rocznie...
Ilość przejazdów w PKP przypadających na 1 mieszkańca jest najniższa spośród 10 czołowych europejskich kolei: w Austrii - 22 przejazdy, w Holandii i Niemczech - 20 przejazdów. A w Polsce - 7 przejazdów...
Średnio licząc każdy mieszkaniec naszego kraju odbywa rocznie najkrótszy w Europie przejazd kolejami - krótszy nawet niż jego sąsiedzi z Czech, Węgrzy czy Austriacy. Francuz przejeżdża średnio ponad 1200 kilometrów rocznie, Austriak 1017, Czech - 705, Węgier - 726, Polak - 521 kilometrów. O sześćdziesiąt kilometrów mniej niż dwa lata wcześniej...
Takie czynniki, jak: powierzchnia Polski, liczba mieszkańców, korzystny układ geograficzny kraju, kilka aglomeracji liczących od 500 tysięcy do 3 mln mieszkańców są wyjątkowo sprzyjające komunikacji kolejowej. Dlaczego zatem tak słabo wykorzystujemy nasze atuty?
W 51.078 wypadkach na drogach rannych zostało prawie 63,9 tys. osób - a zatem można powiedzieć, iż rany odnieśli wszyscy bez wyjątku mieszkańcy Leszna, powiatowego miasta w Wielkopolsce! Na krajowych drogach zginęło w minionym roku 5.640 osób. Dokładnie tylu mieszkańców liczy jedna z polskich gmin - Łączna w Świętokrzyskiem. 1 rok = 1 wymarła gmina... W latach 1989-2003 w wypadkach drogowych zginęły 99.663 osoby, a 1.004.970 osób odniosło rany. Łączna liczba wypadków drogowych: zabici: 68.601 osób ranni: 692.135 osób Wypadki w latach 1991-2000:
Łączna liczba WYPADKÓW KOLEJOWYCH: zabici: 5.917 (w tym z winy PKP: 85) osób ranni: 8.592 (w tym z winy PKP: 602) osoby
Średnio rocznie ginęło na drogach 6.860 osób. Na kolei - 592 osoby, głównie na przejazdach kolejowych w wyniku nieostrożności kierowców. Z winy PKP - średnio 8 osób.
Prawie 94% przewozów PKP odbywa się dzisiaj z wykorzystaniem trakcji elektrycznej. Kolej radykalnie zmniejszyła zużycie paliw płynnych do napędu lokomotyw, zastępując lokomotywy spalinowe elektrycznymi. Co to oznacza dla środowiska? Ani mniej, ani więcej: czystość. Po prostu. Do przewiezienia 1400 ton ładunku na dowolną odległość potrzeba: 200 samochodów typu Star albo 50 TIR-ów albo po prostu 1 POCIĄG. Do przewozu 1400 ton ładunku i pracy pełną mocą można użyć: 1 lokomotywy ST 43 - 367,5 kg paliwa/godzinę 234 samochodów STAR 200 - łącznie 5 791,5 kg paliwa/godzinę (zużycie ok. 16 razy więcej niż jedna lokomotywa) 175 samochodów JELCZ 315 - łącznie 6 335 kg paliwa/godzinę (zużycie ok. 17 razy więcej niż jedna lokomotywa) Emisja zanieczyszczeń emitowanych przez kolej do środowiska naturalnego jest zdecydowanie niższa niż w przypadku transportu drogowego, który odpowiedzialny jest za 80% zanieczyszczeń. Tlenem zużytym przez 1 samochód ciężarowy w ciągu 1 godziny jazdy mogłoby, w tym samym czasie, oddychać 200 osób. Przy przewozie 1400 ton ładunku karawana samochodów ciężarowych zużywa tlen niezbędny do życia 46.800 osób. Aż 5 drzew produkuje ilość tlenu niezbędną do pracy silnika 1 samochodu ciężarowego.
Według raportów Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, straty z tytułu kosztów wypadków drogowych wyniosły w 2003 roku 16,3 miliarda złotych. To 2,11 procent Produktu Krajowego Brutto! Połowa rocznego budżetu służby zdrowia. I jednocześnie, dla porównania, jest to ponad 30 razy więcej niż tegoroczna dotacja do kolejowych przewozów regionalnych! Taka kwota wystarczyłaby do zmodernizowania 4.500 kilometrów sieci kolejowej...
W POLSCE NADAL NIE WYCIĄGA SIĘ WNIOSKÓW Z FAKTU, ŻE NA ZMODERNIZOWANYCH TORACH POCIĄGI MOGĄ OSIĄGAĆ PRĘDKOŚĆ 160-200 KILOMETRÓW NA GODZINĘ (PRZYPOMNIJMY - DOZWOLONA PRĘDKOŚĆ JAZDY NA AUTOSTRADZIE: 130 KM/H). JUŻ DZIŚ Z WARSZAWY DO POZNANIA, KATOWIC I KRAKOWA POCIĄGI JADĄ NIEWIELE PONAD 2,5 GODZINY. CZYLI O DWIE GODZINY KRÓCEJ NIŻ SAMOCHODY! A jednocześnie, z powodu starej infrastruktury, jest jeszcze wiele odcinków pozwalających na jazdę z maksymalną prędkością... 20-40 km/h!
Tylko w pierwszych 9 miesiącach 2004 roku na polskim rynku pojawiło się 800 tysięcy używanych samochodów, sprowadzonych do Polski z Europy Zachodniej. Łącznie na drogach naszego kraju jeździ obecnie 15.900.000 pojazdów, w tym 11,2 mln samochodów osobowych i 2,2 mln ciężarowych. Ani jedna złotówka z akcyzy płaconej przy zakupie paliwa - w tym również przez PKP CARGO (do lokomotyw spalinowych) nie trafia do przewoźnika kolejowego!
Nakłady na rozwój infrastruktury:
W 2003 ROKU UDZIAŁ BUDŻETU PAŃSTWA W FINANSOWANIU INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ WYNIÓSŁ OK. 191 MILIONÓW ZŁOTYCH (PLAN NA 2005 ROK: 75 MLN...). WKŁAD ŚRODKÓW PUBLICZNYCH W FINANSOWANIE INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ W INNYCH KRAJACH EUROPEJSKICH (W MILIONACH EURO) - DANE Z 2001 ROKU: WŁOCHY; 1429,6 MLN EURO, HOLANDIA 953 MLN EURO, NIEMCY 838 MLN EURO, SZWECJA 463 MLN EURO, DANIA 349,2 MLN EURO, AUSTRIA 199,5 MLN EURO, POLSKA 44,4 MLN EURO,
Kolej to dużo niższe niż w przypadku innych środków transportu koszty zewnętrzne (związane z wypadkami, zanieczyszczeniem środowiska, zatłoczeniem systemów transportowych, hałasem, przekształceniami krajobrazu itp.)
Koszty zewnętrzne w przewozach towarowych na 1000 tono-km: SAMOLOTY 205 EURO; TIRY 87 EURO; KOLEJ 19 EURO;
Koszty zewnętrzne w przewozach pasażerskich na 1000 pasażero-km: SAMOCHODY OSOBOWE 87 EURO; SAMOLOTY 48 EURO; AUTOBUSY 39 EURO; KOLEJ 20 EURO
Procentowy udział poszczególnych rodzajów transportu w tworzeniu kosztów zewnętrznych ogółem: POJAZDY DROGOWE: 93,2 %; SAMOLOTY 4,8 %; KOLEJ 1,6 %, ŻEGLUGA 0,4%
Przewozy kolejowe mogą rozładować korki w ruchu drogowym, zapobiegając jeszcze większej degradacji zniszczonych polskich dróg.
Wybierzmy kolej!
slawni.wegetarianie@op.pl, 18.08.2006 16:44
Ostatnio zmieniony 20 sie 2006, 20:16 przez whosho, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości