408s czyli Uacs

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 508
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Domiss »

T_Domagalski pisze: 26 cze 2023, 16:31 Od "zawsze", czyli wg mojej rachuby od połowy lat 70-tych :P , wagony te były jednolicie szare. Na zbiornikach miały tylko numery zbiorników (1-4).
Napis "Cement" był umieszczany na wagonie w konteście rodzaju ładunku, do którego był on przeznaczony. Oprócz tego z prawej strony wagonu, zgodnie z przepisami, była podana nazwa właściciela wagonu (wagony Uacs były wagonami "prywatnymi", tj. nie należały do PKP), w nazwie tej też zawierało się później słowo "CEMENT" (pełna nazwa pod koniec lat 80-tych brzmiała: Przedsiębiorstwo Transportu i Spedycji Cementu Luzem "CEMENT".).
Ale wszystkie te napisy były namalowane tą samą czcionką i tym samym kolorem, co pozostałe oznaczenia zgodne z UIC. Nie miały one charakteru loga.
Mam rysunki techniczne producenta (Fabryka Wagonów Świdnica) z 1977 roku, i rzeczywiście numeracja zbiorników jest na nich tak umieszczona, że na żadne logo miejsca nie ma. Jest miejsce na dane właściciela, tak jak pisze Tadziu. Późniejszych rysunków nie posiadam. Na tych, które posiadam są nanoszone zmiany do roku 1981 (wszystkie?) Skądś jednak pamiętam nazwę Cemet na wagonach - a na pewno nie było to obecne logo.
Wszystkie wpisy "dokumentujące" zmiany nazwy obecnej firmy Cemet S.A., które znalazłem w internetach są (1) niekompletne, ponieważ wpis dotyczy zmiany przedsiębiorstwa w spółkę aukcyjną, nie jest wprost napisane, jaka była poprzednia nazwa (jest poprzedni punkt sprzed kilkudziesięciu lat, ale to nie to samo) oraz (2) wszystkie opisy są mniej lub bardziej wierną kopią tego samego "oryginału", który mógł być pisany na potrzeby pijaru (więc niekoniecznie dokładnie historycznie z uwzględnieniem wszystkich przemian).
Być może to nadinterpretacja, ale na przytoczonym przeze mnie zdjęciu oznaczenia wagonu są białe, logo cemetu żółte, ale napis S.A. oraz numery zbiorników są granatowe i wyglądają na późniejsze od loga. No chyba, że to nie granat, ale zmęczony słońcem czarny. Tak czy siak inny kolor tych znaków (mnie) zastanawia. Nie jest to oczywiście żaden dowód funkcjonowania nazwy i loga Cemet (bez S.A.), ale raczej trop warty (dla mnie) sprawdzenia.
Co ciekawe ten kolor "jednolicie szary" był taki w obrębie jednego wagonu, ale nawet instrukcja producenta przewiduje malowanie prostokąta pod kratką na listy przewozowe na czarno wyłącznie dla koloru jasno-szarego (pisownia oryginalna; musiały zdarzać się różne odcienie szarego - być może dla różnych odbiorców).
W roku 1977 właściwym kodem wymiany był 51 (ale pytanie było o okres wcześniejszy, gdzie nie mam danych). Mnie interesuje tutaj koniec epoki IV i początek V, dlatego moje modele mają logo. We wcześniejszych epokach mogę sobie zrobić wagony 206S, choć na razie to muszę skończyć 408S, z których złożona jest zaledwie połowa (częściowo widać je na zdjęciach 408S Wojtka_Kraków z Czeladzi), więc pozostałe 206S oprócz prototypu sobie jeszcze poczekają.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: brovarek »

Czy wie ktoś może jaki był kod wymiany tych wagonów w latach 1968-1974?
Z różnych reprodukcji wynika, że modelarze stawiają na 21, 31 lub 33.
Wie ktoś może jak było na pewno np. wg dokumentacji?
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 471
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Ciora »

Tadziu, ale w historii firmy i na fotkach jest „CEMET”, nie „CEMENT”. Tak na marginesie.
Ale kwestia zasadnicza, o której piszesz: nie było w epoce IV loga na gruszkach, tylko pełna nazwa przedsiębiorstwa w formie napisów, małą czcionką.
Maciej
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 471
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Ciora »

Tadziu, ale w historii firmy i na fotkach jest „CEMET”, nie „CEMENT”. Tak na marginesie.
Ale kwestia zasadnicza, o której piszesz: nie było w epoce IV loga na gruszkach, tylko pełna nazwa przedsiębiorstwa w formie napisów, małą czcionką.
Maciej
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: T_Domagalski »

Domiss pisze: 26 cze 2023, 13:01na tego typu wagonach "od zawsze" (czyli realnie od drugiej połowy lat osiemdziesiątych) był jakiś napis "cemet",
Od "zawsze", czyli wg mojej rachuby od połowy lat 70-tych :P , wagony te były jednolicie szare. Na zbiornikach miały tylko numery zbiorników (1-4).
Napis "Cement" był umieszczany na wagonie w konteście rodzaju ładunku, do którego był on przeznaczony. Oprócz tego z prawej strony wagonu, zgodnie z przepisami, była podana nazwa właściciela wagonu (wagony Uacs były wagonami "prywatnymi", tj. nie należały do PKP), w nazwie tej też zawierało się później słowo "CEMENT" (pełna nazwa pod koniec lat 80-tych brzmiała: Przedsiębiorstwo Transportu i Spedycji Cementu Luzem "CEMENT".).
Ale wszystkie te napisy były namalowane tą samą czcionką i tym samym kolorem, co pozostałe oznaczenia zgodne z UIC. Nie miały one charakteru loga.
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 471
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Ciora »

Domiss pisze: 26 cze 2023, 13:01Gdzieś w międzyczasie było jeszcze tak: [Obrazek]
Pytanie z którego roku jest fotka? Logo inne niż to od Wojtka, ale nazwa już „Cemet S.A.”, a więc już po zmianie w 1992 roku (wcześniej (od 1978) było: Przedsiębiorstwo Transportu i Spedycji Cementu Luzem.
Maciej
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 508
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Domiss »

Gdzieś w międzyczasie było jeszcze tak:
Obrazek
Wydaje mi się, że na tego typu wagonach "od zawsze" (czyli realnie od drugiej połowy lat osiemdziesiątych) był jakiś napis "cemet", ale... pamięć ludzka jest zawodna, więc nie dam sobie za to uciąć nawet włosów ani paznokci.
Zdjęcie linkowane bezpośrednio z https://www.bsk.isdr.pl/wagony_u.php skąd pochodzi.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: brovarek »

Logo Cemet pojawiło się dopiero po zmianie nazwy firmy, czyli tak jak napisałeś. Wcześniej (4b-4c) na zbiornikach były numery kolejne zbiorników 1-4. Zerknij w wątek o tych wagonach na modelarstwo.info Albert Modell.
Powinien dać Ci pełną odpowiedź przynajmniej co do lat 1978-2023
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 471
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Ciora »

Witam!
Czy ktoś ma fotki tego wagonu z lat 70-80-tych? Interesuje mnie ep. IV b lub c i chodzi o logo firmy. To, które Wojtek prezentuje - "CEMET" funkcjonuje chyba dopiero od lat 90-tych lub nawet później (przekształcenia i zmiana nazwy przedsiębiorstwa). Dołączam link do strony firmy. Niestety tam starych fotek nie ma, jest za to krótko opisana historia, galeria i używany tabor. Czy logo było inne, czy w ogóle nie było go na gruszkach?
https://www.cemet.pl/pl/o-firmie/historia
Maciej
Wojtek_Kraków
Posty: 1614
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

Ogólnie jak jest zmontowany z drabinkami to tak ;)
Ale rozmontowany łatwo.nawet wtedy ten czarny pas.nie jest ciężki.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Ranger »

Wojtek_Kraków pisze: 20 cze 2023, 17:30 Całe dwa. Przy czym drugi jeżdżący.

Ale dzięki temu model śmiga bez problemów. Nie ma problemów.
W zasadzie wszystko jest plug&play.
Najdłużej trwa okalkowanie bo jest tego sporo.
Właśnie miałem o tym wspomnieć bo masz trochę powietrza pod spodem. Przynajmniej tak to wyglada.

To jest chyba ciężki wagon do malowania bo trzeba to maskować.
Wojtek_Kraków
Posty: 1614
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

Całe dwa. Przy czym drugi jeżdżący.

Ale dzięki temu model śmiga bez problemów. Nie ma problemów.
W zasadzie wszystko jest plug&play.
Najdłużej trwa okalkowanie bo jest tego sporo.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3942
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Ranger »

Wojtek_Kraków pisze: 20 cze 2023, 16:19
T_Domagalski pisze: 20 cze 2023, 15:59 Wojtek, a mógłbyś pokazać zdjęcie od podwozia? Jak rozwiązałeś kwestię ażurowej ramy i spodów zbiorników?

Ja jestem raczej zainteresowany zestawami do składania. Epoka IV, najlepiej a lub b.
Jasne, zrobię fotki.
Nie ma niestety ażurowej ramy 😞 Zdecydowałem się na taki krok gdyż podłoga jest pewnego rodzaju wzmocnieniem góry.
Największy problem druków 3d to niekontrolowane naprężenia a przez to wygięcia.
Ponieważ wypracowałem sobie swój sposób utwardzania druku na razie nie zauważyłem takiego problemu. Jednakże chuchając na zimne, wolę dokleić płytę podłogi by dodatkowo usztywnić konstrukcję.
Nawet myślałem przez chwilę o metalowej płycie.

Dodatkowo podłoga zakrywa kratownicę w środku.

Mniej więcej wygląda to tak:
20230508_180711.jpg

To jest jedną z poprzednich wersji.
Trochę pozmieniałem potem i podłoga wygląda tak

20230518_191325.jpg

Zbiorniki są puste od spodu.
Chce jeszcze zrobicnkilka małych zmian żeby łatwiej było ustawiać zbiorniki w linii ltakie małe pozycjonery).
Podziwiam Cię, że chciało Ci się to wszystko za każdym razem obrabiać bo przecież zrobiłeś ileś wagonów. Szacunek.
Wojtek_Kraków
Posty: 1614
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

20230620_165328.jpg
T_Domagalski pisze: 20 cze 2023, 16:54 Dzięki za wyjaśnienia.
Nie wiem dlaczego, ale założyłem błędnie, że podwozie jest blaszkowe. :roll: Poczekam w takim razie, co zaproponuje Konrad.
Jasne nie ma problemu. Każdy wybiera najbardziej optymalne rozwiązanie dla siebie.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: T_Domagalski »

Wojtek_Kraków pisze: 20 cze 2023, 16:19Nie ma niestety ażurowej ramy 😞
[...]
Największy problem druków 3d to niekontrolowane naprężenia a przez to wygięcia.
Dzięki za wyjaśnienia.
Nie wiem dlaczego, ale założyłem błędnie, że podwozie jest blaszkowe. :roll: Poczekam w takim razie, co zaproponuje Konrad.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Towarowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość