Magistrala elektryczna na modułach

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ

Czy masz wykonaną magistralę elektryczną na swoich modułach

Tak, na module aktywnym
3
10%
Tak, na module pasywnym
7
23%
Tak, ale tylko niektóre linie magistrali
6
19%
Nie.
15
48%
 
Liczba głosów: 31

miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: miki »

Hola! panowie nie mylimy zasilania akcesoriów ze sterowaniem?? Zasilanie miało być ~16V bo większość popularnych gadżetów typu napędy na tym chodzi a sterowanie (styk torowy) =16V. Dodatkowym warunkiem było galwaniczne oddzielenie źródeł tego napięcia. Czyli teoretycznie 4 przewody, ale !!! wydaje mi się mało prawdopodobne, by ktoś zbudował na module semafor, licząc na styk torowy na module sąsiednim. Wtedy puszczanie =16 V traci sens, bo to każdy zapewni sobie we własnym zakresie na własnym module ( o ile ma na nim jakiś styk).

Co do puszczenia zasilania szyn oddzielnym kablem z XLR, nie widzę przeszkód, i tak u mnie sygnały idą taśmą a prąd do szyn kablami głośnikowymi. Kwestia zmiany gniazdek na końcach drutów
Ostatnio zmieniony 05 lut 2007, 13:04 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
andrzejc
Posty: 362
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
Lokalizacja: Warszawa-Wola
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: andrzejc »

Tadziu ustaliliśmy 16V= a nie 12V= bo to za mało.
Natomiast ja też jestem przeciwny rozdzielaniu zasilania od pozostałych sygnałów.
Takie rozdzielenie wprowadza dodatkowe kable.
Natomiast nie ma nic o DCC.
Jeśli mielibyśmy robić rewolucję w magistrali to starej bym nie ruszał, jest dobra
i sprawdziła się na kilku imprezach, a pomyślałbym o dodaniu magistrali DCC.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: T_Domagalski »

Moje zastrzeżenia, tak na gorąco:

:arrow: Jakis czas temu ustaliliśmy, ze głównym napięciem zasilania automatyki (np. do sterowania semaforów) bedzie napięcie 16V=. Dlaczego więc to napięcie zostało usunięte z projektu nowej magistrali?
:arrow: Nie rozumiem, do czego miałyby służyc nowe linie opisane jako "styki torowe",
:arrow: Dlaczego w nowej magistrali są przewidziane 2 linie telefoniczne (+masa), skoro między dwoma stacjami wystarczy tylko jedna linia tel.?
:arrow: Jestem przeciwny rozbijaniu magistrali na dwa osobne gniazda (XLR i komputerowe DB) - to dopiero będzie upierdliwość pomontowac to wszystko: 4 gniazda w jednym module :/ . Jeżeli już zaistnieje koniecznośc wymiany obecnych gniazd na inne, to wyłącznie na coś uniwersalnego - może na Euro (SCART)?
:arrow: Jeśli juz zmieniamy filozofię magistrali, to należy zrezygnowacć z pojęcia "północna i południowa" szyna, lecz wprowadzić przeplot, uniezależniający połączenia między modułami od ich położenia.
:arrow: GrzegorzTT wyraził wątpliwośc, czy "...mamy zamiar zasilać odcinki kilkudziesięciometrowe". Moja odpowiedź brzmi - Tak, z każdym rokiem długośc naszej makiety rośnie i powinno się wziąc pod uwagę sprawność zasilenia tego z jednego zasilacza lub jednego boostera przy ustalaniu przekrojów przewodów.
Ostatnio zmieniony 05 lut 2007, 16:09 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: Mariusz »

Twój pomysł to nic innego jak to o czym pisałem wcześniej. Istota działania jest ta sama, tylko nazwy inne. A zależności niech sobie buduje ten kogo na nie stac. Opisana blokada liniowa z 3 blokami opiera się na 4 kabelkach. 3 plusy i 1 masa. Ot to wszystko.
A jak ładnie brzmi. Kolejowo! Jak jesteś zainteresowany szczegółami to proszę na gg. Udostępnię wszystkie materiały jakie znajdę.
whosho
Posty: 815
Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: whosho »

Tak jak napisałem - "ZA przemawia prostowa i funkcjionalność układu". Wymaga mniej lini w magistrali i spełnia te same funkcje. Po za tym nie wiem czy każdy jest na tyle biegły w tych sprawach że poradzi sobie ze zbudowaniem pulpitu pełnego uzależnieni... Koszt jego wykonania zamknie się kwotą 10 zł...
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: Mariusz »

Wiem, że są wśród nas automatycy kolejowi i dziwię się, że nie zajmują stanowiska w tym temacie.
Zaintrygował mnie sposób prowadzenia pociągów. To przypomina przecież blokadę liniową jaką stosuje się na kolei.
Uważam, że warto zastosowac kolejowe rozwiązania w miniaturowej kolei. Jeszcze bardziej będzie ona realistyczna, a i nie trzeba wymyślac tego co wymyślono już w XIX wieku.
Linia jednotorowa:
blok pozwolenia POZ decyduje kto wyprawia pociągi-zamyka semafory sąsiedniej stacji jeśli jest u nas, jeśli sąsiednia stacja chce do nas jechac musimy go oddac, czyli zablokowac u siebie
blok początkowy PO zabezpiecza wyprawiony pociąg z naszej stacji do sąsiedniej, współpracuje z blokiem KO na sąsiedniej stacji
blok końcowy KO zabezpiecza wyprawiony pociąg do naszej stacji ze sąsiedniej i współpracuje z blokiem PO sąsiedniej stacji
Czyli: aby wyjechac pociągiem od nas do kogoś, musimy miec blok POZ u nas i wolny szlak, czyli bloki PO i KO wolne-odblokowane.
Wyprawiamy pociąg z naszej stacji i blokujemy blok PO a u sąsiada blokuje się blok KO
Pociąg dojechał do sąsiada i on blokuje u siebie blok KO a u nas odblokowuje się blok PO i znowu możemy jechac.
Gdy sąsiad chce jechac do nas to my zablokowujemy u siebie blok POZ a u sąsiada się on odblokowuje i umożliwia wyprawianie pociągów do nas.
Linia dwutorowa z ruchem jednokierunkowa działa tak samo, ale nie ma bloku POZ gdyż każda stacja dysponuje swoim prawym torem do sąsiada i obsługuje tylko bloki PO i KO.
Jeśli chcemy miec ruch dwukierunkowy na linii dwutorowej to zasada działania takiej blokady jest jak dla dwóch linii jednotorowych. A więc dwa kpl bloków POZ, PO i KO.
Bawic się w blokadę liniową możemy tylko dla informacji, ale wprowadzając uzależnienia semaforów swoich stacji możemy miec wierną kopię tego co na PKP.
Pracowałem przy tym 4 lata i coś jeszcze pamiętam, ale są z nami fachowcy!
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: Paweł Basiński »

Dużo gniazd i wtyczek = dużo problemów!

Całość można uprościć do 1 wtyczki DB25 ( cała magistrala zarówno 1 jak i 2 torowa ) oraz osobne gniazda zasilania ( tak dla bezpieczeństwa aby czegoś nie popalić przy podłączaniu ) tylko dlaczego akurat gniazda i wtyki XLR 4 ? - te są typowymi gniazdami do sygnałów - próbowałeś upchnąć 4 sztuki przewodów 2.5 mm² do tego gniazda :D

i zgodzę się z Grzegorzem - na zasilanie spokojnie 1mm² wystarczy - co chcesz tą elektrownią zasilać? :D

ale generalnie jestem za uporządkowaniem magistrali, a ponieważ mam zamiar wykonać kabelkologię na swoich modulikach to się na razie wstrzymam z tym tematem.
Może jakiś komplet kabelkologi i podłączeń jeszcze by się przydał w postaci schematów wszystkich elementów ( wtyczek i gniazd sygnałowych i prądowych )

pozdrawiam
Paweł
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: Kilkujadek »

Moim zdaniem na DB 25 powinny znaleźć się podstawowe przewody dla linii 2-torowej + jakieś dodatkowe np. komunikacja między modułami. Mam zamiar stosować pełne DCC i stosowanie 4 gniazd i 4 wtyków na wszystkich modułach uważam za zbędne.
Do zasilania proponuję przewody o przekroju 1mm , chyba że mamy zamiar zasilać odcinki kilkudziesięciometrowe :mrgreen: .
Ostatnio zmieniony 02 lut 2007, 21:31 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
whosho
Posty: 815
Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
Kontakt:

Magistrala elektryczna na modułach

Post autor: whosho »

[center]Wspólnie z drŁukaszem chcemy zaprezentować Wam rezultaty naszych rozmów na temat magistrali elektrycznej oraz zaprosić do dyskusji na temat ewentualnych zmian w magistrali oraz co za tym idzie w treści sTTandardu.[/center]

Powodów do rozmów było kilka. Po pierwsze ilość linii magistrali (25) miała zapewnić dużą elastyczność, oraz umożliwić sterowanie różnymi elementami oddalonymi od "pulpitu". Podczas wszelkiej maści zlotów okazało się jednak, że spora część z nich jest zupełnie nie wykorzystywana, a część osób ogranicza elektryfikację skrzynek do podłącznia do wtyczek magistrali jedynie przewodów zasilających do szyn (z zebranych w ankiecie głosów wynika że zaledwie 50% naszych modułów jest w pełni zelektryfikowana). Po drugie zauważliśmy, że pewne kwestie elektryczne nie są do końca wyjaśnione bądź też do tej pory niektóre rozwiązania nie zostały zaprezentowane.
Ponadto trzeba zauważyć że spora część popularnych norm w kwesti okablowanie narzuca zaledwie kilkuprzewodowe magistrale.


No i ostatni powód to DCC, które nieuchronnie wkracza w życie, i należałoby ustosunkować również to tego.

Oto proponowane przez nas rowiązania/poprawki.

Kablologia... czyli co zawiera magistrala

Tor modułu jednotorowego, tor zasadniczy modułu dwutorowego

Ta wersja, podobnie jak dotychczasowa, zakłada wykorzystanie kształtowej sygnalizacji, nie umożliwiając np. na semaforze świetlnym wjazdowym, oddalonym od stacji wyświetlenia niektórych kombinacji (np. sygnał zastępczy), ani użycia SBL czterostawnego.
Sygnalizacja realizowane jako 4 piny osobnej submagistrali gdzie tarcza ostrzegawcza łączona jest równolegle z semaforem. Konfiguracja układu/kolejność linii we wtykach wymaga jeszcze uzgodnienia.

( nazwa opis ilość pinów )
Semafor wolna Podanie napięcia powoduje podanie sygnału „wolna droga” 1
Semafor wolna ze zmniejsz. Prędkością Podanie napięcia powoduje podanie sygnału „wolna droga ze zmniejszoną prędkością” 1
Semafor stój Podanie napięcia powoduje podanie sygnału „stój” 1
Semafor zwrotny Przewód zwrotny sterowania semaforem 1
RAZEM 4 linie

( nazwa opis ilość pinów )
Zajmij szlak Podanie napięcia sygnalizuje zajęcie szlaku 1
Zwolnij szlak Podanie napięcia sygnalizuje zwolnienie szlaku 1
Zwrotny zajętości Przewód zwrotny sygnalizacji zajętości 1
RAZEM 3 linie

( nazwa opis ilość pinów )
Zasilanie akcesoriów 16V~ Napięcie 16V~, natężenie max. 1,5A 2 + 2 Linie zdublowane dla zwiększenia obciążalności
RAZEM 4 linie

(nazwa opis ilość pinów )
Tel 1 Telefon nr 1 1
Tel 2 Telefon nr 2 1
Tel wspólny Wspólny telefoniczny 1
RAZEM 3 linie

(nazwa opis ilość pinów )
Styk torowy styk torowy na środku modułu 1 Pojawienie się napięcia na linii sygnalizacyjnej oznacza zwarcie styku. Styki typu NO (normal open)
Zwrotny styków torowych Np. +12/16 V 1
RAZEM 2 linie

Wykorzystane jest 16 pinów złącza DB25 -> DB15 ???


Tor dodatkowy modułu dwutorowego

(nazwa opis ilość pinów )
Semafor wolna Podanie napięcia powoduje podanie sygnału „wolna droga” 1 4 piny osobnej submagistrali

tarcza ostrzegawcza łączona równolegle z semaforem
Semafor wolna ze zmniejsz. prędkością Podanie napięcia powoduje podanie sygnału „wolna droga ze zmniejszoną prędkością” 1
Semafor stój Podanie napięcia powoduje podanie sygnału „stój” 1
Semafor zwrotny Przewód zwrotny sterowania semaforem 1
RAZEM 4

(nazwa opis ilość pinów )
Zajmij szlak Podanie napięcia sygnalizuje zajęcie szlaku 1
Zwolnij szlak Podanie napięcia sygnalizuje zwolnienie szlaku 1
Zwrotny zajętości Przewód zwrotny sygnalizacji zajętości 1
RAZEM 3

(nazwa opis ilość pinów )
Styk torowy Styk torowy na wschodniej krawędzi modułu 1 Pojawienie się napięcia na linii sygnalizacyjnej oznacza zwarcie styku. Styki typu NO (normal open)
Zwrotny styków torowych Np. +12/16 V 1 RAZEM 2

Wykorzystane 9 pinów złącza DB15 -> DB9 ???

Opis projektu magistrali

Wszystkie sygnały niskoprądowe, lub nie ma wymogu niskich spadków napięć – można stosować zwykłą taśmę komputerową i łączówki międzymodułowe w postaci „przedłużaczy LPT”.

Wykorzystane w nazwach sygnałów określenia „zwrotny” należy rozumieć jako przewód zamykający lokalny obwód (wspólny przewód dla określonego obwodu).

Linie zasilania 16V~ muszą być przeprowadzone przez wszystkie moduły. Zdecydowano się na użycie napięcia przemiennego, ze względu na większą uniwersalność.

Zasilanie torów

Wtyki i gniazda XLR 4 pinowe, przewody wysokoprądowe o przekroju zalecanym 2,5mm2, minimalnym 1,5mm2.

Pin 1 – szyna N, zasilanie podstawowe
Pin 2 – szyna S, zasilanie podstawowe
Pin 3 – szyna N, zasilanie z sąsiedniej sekcji
Pin 4 – szyna S, zasilanie z sąsiedniej sekcji



Sygnalizacja zajętości szlaku

Obrazek

Na stacjach i posterunkach dla każdego kierunku zainstalowany zostałby taki oto układ bazujący na dwucewkowym przekaźniku bistabilnym z zestawm dwóch niezależnych zestyków. Zasada działania jest prosta. W momencie gdy chcemy wysłać z naszej stacji skład na szlak wciskamy przycisk "Zajmij. Na naszym pulpicie oraz na pulicie posterunku/stacji docelowej zapala się kontrolka informując że szlak został zajęty. Jest to jednoznaczne z zakazem wjazdu na szlak. Gdy pociag dociera do stacji obsługa stacji potwierdza ten fakt wciśnięciem na swoim pulpicie przycisku "Zwolnij" co powoduje wygaszenie zajętośći na pulpitach obu stacji. Natomiast w sytuacji gdy ktoś chce wysłać skład w kierunku naszej stacji a my niezezwalamy na to, wystarczy po zapaleniu się kontrolki "Zajęty" wcisnąć "Zwolnij".

Jest to o tyle dobre, że gdy zajmujemy szlak i wyślemy pociąg do kolejnej stacji, zwolnienie szlaku nastąpi "automatycznie" (przez dyżurnego następnej stacji). Po za tym jeśli chcemy, możemy na dowolnym module zainstalować podobny układ jak na środkowej części schematu pozwalający śledzić zajętośc szlaku (np. do automatyki przejazdów kolejowych). "ZA" przmawia też prostota układu.


Łączność telefoniczna

Obrazek

Powyższy układ pozwala zrealizowac łącznośc telefoniczną pomiędzy posterunkami. Zasada działania. Na stacji znajduje się jeden telefon. Dla każdego z sąsiednich posterunków/stacji na pulicie/centralce telefonicznej jest przycisk (i kontrolka LED) umożliwiający połącznie z wybranym kierunkiem. Wciśnięcie przycisku odpowiadającego stacji A powoduje wywołanie dyżurnego poprzez sygnał telefonu na jego stacji. Aby odebrać dyżurny stacji A wciska przycisk odpowiadający naszej stacji (wiem który dzięki podświetleniu odpowiedniej kontrolki). Po zakończeniu rozmowy wystarczy "wycisnąć" przycisk i odłozyć słuchawkę.

Układ pozwala na zaadaptowanie starych telefonów (choć nie tylko). Wystarczy ominąć "elektronikę" aparatu łącząc przewody ze słuchawki bezpośrenio do "centralki" wykonanej zgodnie z powyższym schematem. Całość zasilana będzie napęciem stałym o wartości 16V


To by było na tyle. :mrgreen: A teraz zapraszamy do konstruktywnej debaty :idea:
Ostatnio zmieniony 02 lut 2007, 21:01 przez whosho, łącznie zmieniany 3 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość