[center]
Wspólnie z drŁukaszem chcemy zaprezentować Wam rezultaty naszych rozmów na temat magistrali elektrycznej oraz zaprosić do dyskusji na temat ewentualnych zmian w magistrali oraz co za tym idzie w treści sTTandardu.[/center]
Powodów do rozmów było kilka. Po pierwsze ilość linii magistrali (25) miała zapewnić dużą elastyczność, oraz umożliwić sterowanie różnymi elementami oddalonymi od "pulpitu". Podczas wszelkiej maści zlotów okazało się jednak, że spora część z nich jest zupełnie nie wykorzystywana, a część osób ogranicza elektryfikację skrzynek do podłącznia do wtyczek magistrali jedynie przewodów zasilających do szyn (z zebranych w ankiecie głosów wynika że
zaledwie 50% naszych modułów jest w pełni zelektryfikowana). Po drugie zauważliśmy, że pewne kwestie elektryczne nie są do końca wyjaśnione bądź też do tej pory niektóre rozwiązania nie zostały zaprezentowane.
Ponadto trzeba zauważyć że spora część popularnych norm w kwesti okablowanie narzuca zaledwie kilkuprzewodowe magistrale.
No i ostatni powód to DCC, które nieuchronnie wkracza w życie, i należałoby ustosunkować również to tego.
Oto proponowane przez nas rowiązania/poprawki.
Kablologia... czyli co zawiera magistrala
Tor modułu jednotorowego, tor zasadniczy modułu dwutorowego
Ta wersja, podobnie jak dotychczasowa, zakłada wykorzystanie kształtowej sygnalizacji, nie umożliwiając np. na semaforze świetlnym wjazdowym, oddalonym od stacji wyświetlenia niektórych kombinacji (np. sygnał zastępczy), ani użycia SBL czterostawnego.
Sygnalizacja realizowane jako 4 piny osobnej submagistrali gdzie tarcza ostrzegawcza łączona jest równolegle z semaforem. Konfiguracja układu/kolejność linii we wtykach wymaga jeszcze uzgodnienia.
( nazwa opis ilość pinów )
Semafor wolna Podanie napięcia powoduje podanie sygnału „wolna droga”
1
Semafor wolna ze zmniejsz. Prędkością Podanie napięcia powoduje podanie sygnału „wolna droga ze zmniejszoną prędkością”
1
Semafor stój Podanie napięcia powoduje podanie sygnału „stój”
1
Semafor zwrotny Przewód zwrotny sterowania semaforem
1
RAZEM 4 linie
( nazwa opis ilość pinów )
Zajmij szlak Podanie napięcia sygnalizuje zajęcie szlaku
1
Zwolnij szlak Podanie napięcia sygnalizuje zwolnienie szlaku
1
Zwrotny zajętości Przewód zwrotny sygnalizacji zajętości
1
RAZEM 3 linie
( nazwa opis ilość pinów )
Zasilanie akcesoriów 16V~ Napięcie 16V~, natężenie max. 1,5A
2 + 2 Linie zdublowane dla zwiększenia obciążalności
RAZEM 4 linie
(nazwa opis ilość pinów )
Tel 1 Telefon nr 1
1
Tel 2 Telefon nr 2
1
Tel wspólny Wspólny telefoniczny 1
RAZEM 3 linie
(nazwa opis ilość pinów )
Styk torowy styk torowy na środku modułu
1 Pojawienie się napięcia na linii sygnalizacyjnej oznacza zwarcie styku. Styki typu NO (normal open)
Zwrotny styków torowych Np. +12/16 V
1
RAZEM 2 linie
Wykorzystane jest 16 pinów złącza DB25 -> DB15

?
Tor dodatkowy modułu dwutorowego
(nazwa opis ilość pinów )
Semafor wolna Podanie napięcia powoduje podanie sygnału „wolna droga”
1 4 piny osobnej submagistrali
tarcza ostrzegawcza łączona równolegle z semaforem
Semafor wolna ze zmniejsz. prędkością Podanie napięcia powoduje podanie sygnału „wolna droga ze zmniejszoną prędkością”
1
Semafor stój Podanie napięcia powoduje podanie sygnału „stój”
1
Semafor zwrotny Przewód zwrotny sterowania semaforem
1
RAZEM 4
(nazwa opis ilość pinów )
Zajmij szlak Podanie napięcia sygnalizuje zajęcie szlaku
1
Zwolnij szlak Podanie napięcia sygnalizuje zwolnienie szlaku
1
Zwrotny zajętości Przewód zwrotny sygnalizacji zajętości
1
RAZEM 3
(nazwa opis ilość pinów )
Styk torowy Styk torowy na wschodniej krawędzi modułu
1 Pojawienie się napięcia na linii sygnalizacyjnej oznacza zwarcie styku. Styki typu NO (normal open)
Zwrotny styków torowych Np. +12/16 V
1 RAZEM 2
Wykorzystane 9 pinów złącza DB15 -> DB9

?
Opis projektu magistrali
Wszystkie sygnały niskoprądowe, lub nie ma wymogu niskich spadków napięć – można stosować zwykłą taśmę komputerową i łączówki międzymodułowe w postaci „przedłużaczy LPT”.
Wykorzystane w nazwach sygnałów określenia „zwrotny” należy rozumieć jako przewód zamykający lokalny obwód (wspólny przewód dla określonego obwodu).
Linie zasilania 16V~ muszą być przeprowadzone przez wszystkie moduły. Zdecydowano się na użycie napięcia przemiennego, ze względu na większą uniwersalność.
Zasilanie torów
Wtyki i gniazda XLR 4 pinowe, przewody wysokoprądowe o przekroju zalecanym 2,5mm2, minimalnym 1,5mm2.
Pin 1 – szyna N, zasilanie podstawowe
Pin 2 – szyna S, zasilanie podstawowe
Pin 3 – szyna N, zasilanie z sąsiedniej sekcji
Pin 4 – szyna S, zasilanie z sąsiedniej sekcji
Sygnalizacja zajętości szlaku
Na stacjach i posterunkach dla każdego kierunku zainstalowany zostałby taki oto układ bazujący na dwucewkowym przekaźniku bistabilnym z zestawm dwóch niezależnych zestyków. Zasada działania jest prosta. W momencie gdy chcemy wysłać z naszej stacji skład na szlak wciskamy przycisk "Zajmij. Na naszym pulpicie oraz na pulicie posterunku/stacji docelowej zapala się kontrolka informując że szlak został zajęty. Jest to jednoznaczne z zakazem wjazdu na szlak. Gdy pociag dociera do stacji obsługa stacji potwierdza ten fakt wciśnięciem na swoim pulpicie przycisku "Zwolnij" co powoduje wygaszenie zajętośći na pulpitach obu stacji. Natomiast w sytuacji gdy ktoś chce wysłać skład w kierunku naszej stacji a my niezezwalamy na to, wystarczy po zapaleniu się kontrolki "Zajęty" wcisnąć "Zwolnij".
Jest to o tyle dobre, że gdy zajmujemy szlak i wyślemy pociąg do kolejnej stacji, zwolnienie szlaku nastąpi "automatycznie" (przez dyżurnego następnej stacji). Po za tym jeśli chcemy, możemy na dowolnym module zainstalować podobny układ jak na środkowej części schematu pozwalający śledzić zajętośc szlaku (np. do automatyki przejazdów kolejowych). "ZA" przmawia też prostota układu.
Łączność telefoniczna
Powyższy układ pozwala zrealizowac łącznośc telefoniczną pomiędzy posterunkami. Zasada działania. Na stacji znajduje się jeden telefon. Dla każdego z sąsiednich posterunków/stacji na pulicie/centralce telefonicznej jest przycisk (i kontrolka LED) umożliwiający połącznie z wybranym kierunkiem. Wciśnięcie przycisku odpowiadającego stacji A powoduje wywołanie dyżurnego poprzez sygnał telefonu na jego stacji. Aby odebrać dyżurny stacji A wciska przycisk odpowiadający naszej stacji (wiem który dzięki podświetleniu odpowiedniej kontrolki). Po zakończeniu rozmowy wystarczy "wycisnąć" przycisk i odłozyć słuchawkę.
Układ pozwala na zaadaptowanie starych telefonów (choć nie tylko). Wystarczy ominąć "elektronikę" aparatu łącząc przewody ze słuchawki bezpośrenio do "centralki" wykonanej zgodnie z powyższym schematem. Całość zasilana będzie napęciem stałym o wartości 16V
To by było na tyle.
A teraz zapraszamy do konstruktywnej debaty