Projekt stacji

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

Ok,wielkie dzięki! :D Nigdzie wcześniej nie spotkałem się z wytłumaczeniem istoty stosowania bliźniaczych podrozjazdnic, nawet w tej słynnej książce Łączyńskiego ta sprawa jest przemilczana. Dobra zabieram się dalej do projektowania teraz reszty zwrotnicy i całego trapezu :D
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: T_Domagalski »

mareks pisze:Jeżeli chodzi o bliźniacze podkłady, bazowałem na rysunku rozjazdu 1:9-190 z iglicami szynowo sprężystymi i tam na połaczeniu iglic i szyn skrzydłowych są podwójne podrozjazdnice.
Drugie miejsce bliźniaczych podrozjazdnic jest w okolicy środka geometrycznego rozjazdu. Czy to źle?
Dobra, troche teorii. ;) Rozjazd składa się z trzech zasadniczych elementów - zwrotnicy, szyn łączących i krzyżownicy ( http://trainz.krb.com.pl/?o-rozjazdach,64 ). W rozjeździe ze złączami podpartymi w miejscu łączenia każdego z tych elementów oraz reszty torów znajdują się bliźniacze podrozjazdnice. W rozjeździe zwyczajnym są 4 takie miejsca. Natomiast w rozjeździe ze złączami wiszącymi lub w wersji spawanej takich bliźniaczych podrozjazdnic nie ma w ogóle.
Błędem twoich wcześniejszych projektów było to, że uwzględniałeś w rozjazdach tylko niektóre bliźniacze podrozjazdnice. Teraz wygląda, że jest OK. A miejsce łączenia zwrotnicy z szynami łączącymi nie ma związku ze środkiem geometrycznym rozjazdu.
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

Wprowadziłem kilka zmian.
1) Zmieniłem sposób połączenia szyn z wiszących na podparte .
2) Aby nie stosować krótkiej wstawki prostej pomiędzy szynami zastosowałem rozwiązanie stosowane przy połączeniu torów o rozstawie poniżej 4m -> wydłużenie szyny tocznej (tak jest w książce Rozjazdy kolejowe)
3)Uwzględniłem propozycje Tadeusza

http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... lenew.jpg/

Jeżeli chodzi o bliźniacze podkłady, bazowałem na rysunku rozjazdu 1:9-190 z iglicami szynowo sprężystymi i tam na połaczeniu iglic i szyn skrzydłowych są podwójne podrozjazdnice.
Drugie miejsce bliźniaczych podrozjazdnic jest w okolicy środka geometrycznego rozjazdu.Czy to źle ?
Niestety nie mam polskiego rysunku rozjazdu 1:6,6, jedynie jaki mam to pruski ale tam w żadnym typie rozjazdu nie stosuje się bliźniaczych.

Poniżej przedstawiam studio połączenia równoległego z użyciem rozjazdów 1:7,5-190 i powiem Wam,że też rewelacji nie ma jeżeli chodzi o długość wstawki prostej mniej więcej wyszła podobnie jak przy 1:6,6

http://imageshack.us/photo/my-images/22 ... lestu.jpg/

Trochę słabo widać ....
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: KamilW »

Masz racje Tadeuszu ze przy tej odleglosci pomiedzy torami nie da sie uzyc rozjazdow o skosie 1:6,6 jesli chce sie w 100% trzymac prawidlowej geometrii.
Rysunki pochodza z Albumu Rozjazdow Normalnotorowych.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: T_Domagalski »

KamilW pisze:Wg mnie tak to przejście powinno być zrealizowane dla rozjazdów o skosie 1:6,6 i promieniu 190m..
Trochę słabo to wygląda pod względem geometrycznym. :/ Łuki torów zwrotnych nakładają się na siebie na odcinku między zakreślonymi łączeniami. A powinno być jeszcze miejsce na wstawkę prostą. Przy takim rozstawie torów to zmieściły by się tam co najwyżej odpowiedniki rozjazdów 1:7,5.
mareks pisze:W którym miejscu ty widzisz bliźniacze podrozjazdnice ?
Zaznaczyłem na czerwono, korzystając z Twojego ostatniego projektu. A na niebiesko najlepszy wg mnie układ podrozjazdnic w miejscu połączenia rozjazdów.
Załączniki
mareks1.jpg
Ostatnio zmieniony 30 gru 2012, 08:47 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

Co to masz za rysunek ? Możesz go udostępnić w całości ? Jaka jest odległość od początku krzyżownicy do końca rozjazdu (k) ?
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: KamilW »

Bardzo przepraszam za słabą jakość ale lepiej nie dałem rady tego zrobić.

Obrazek

Wg mnie tak to przejście powinno być zrealizowane dla rozjazdów o skosie 1:6,6 i promieniu 190m.
Pomarańczowym kolorem przekreśliłem łączenia szyn których nie powinno być, w kółkach masz zaznaczone te które powinny pozostać.
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

T_Domagalski pisze:Ale tam wciąż są te bliźniacze podrozjazdnice... W dodatku jakoś tak głupio, pod samą krzyżownicą... :?
Niestety taki jest urok rozjazdu 1:6,6 w połączeniu ~4,5m. W którym miejscu ty widzisz bliźniacze podrozjazdnice ?
Odległość pomiędzy nimi to ~5mm (600mm)
Ostatnio zmieniony 29 gru 2012, 12:31 przez mareks, łącznie zmieniany 1 raz.
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

No oczywiście standardowa :D 36mm
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: KamilW »

Napisz jaka ma być u Ciebie odległość między osiami torów.
Wezmę swoje rysunki rozjazdów 1:6,6 R=190m i spróbuję przygotować rysunek przejścia.
Ostatnio zmieniony 29 gru 2012, 11:43 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: T_Domagalski »

mareks pisze:Jeszcze raz nowy rysunek z zaznaczonym na czerwono połączeniem torów ..
Ale tam wciąż są te bliźniacze podrozjazdnice... W dodatku jakoś tak głupio, pod samą krzyżownicą... :?
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

Jeszcze raz nowy rysunek z zaznaczonym na czerwono połączeniem torów

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0cc ... 3c2f5.html

Teraz chyba jest już wszystko jasne :)
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

Do Tadeusza
Nie chodziło mi o podwójne w sensie długości, lecz o "bliźniaki", czyli dwie podrozjazdnice skręcone ze sobą razem, stanowiące podparcie pod złączem. Przyjrzyj się, jak to jest u Kamila.
Doskonale wiem o czym piszesz, nie wiem czy przyjrzałeś się mojej następnej modyfikacji( nie wiem czemu nie widać miniaturki rysunków tylko link), gdzie zniknęły bliźniaki a pojawiły się dwa krótkie podkłady pomiędzy którymi będzie połączenie wiszące szyn.Załączam jeszcze raz rysunek może teraz będzie widać.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7db ... 03e66.html

Do AviaTTora
A ja proponuje wycieczkę na stację w połączeniu z fotografowaniem-myslę,że to najwięcej wyjaśni
Zrobiłem wycieczkę na tory (zdjęcie zostało załączone) wcześniej.... :)

Do KamilaW
Co do projektu Twojej stacji, jeśli tak jak doczytałem planujesz wykonywać rozjazdy ponownie to proponuję wykonać je wg rysunków którejś z typowo polskich konstrukcji. (na promień 190m na przykład jeśli zależy Ci na miejscu możesz zrobić skos 1:6,6)
Wtedy też można fajnie wykonywać przejścia już podczas projektowania rozjazdów.
Właśnie tak robię jak piszesz : zwrotnica 1:6,6 R=140m i połączenie jest wkomponowane w rozjazd .Jak tylko skończę projektować wrzucę rysunki do oceny.
Ostatnio zmieniony 29 gru 2012, 10:44 przez mareks, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: KamilW »

Dobra i ja się trochę wczytałem.
Według tego co podaje P. Łączyński stosowane były przy przejściach 3,5 i 4,0 metrowych podrozjezdnice które obejmowały 3 tory.
Z tym, że pewnie jak mówi Tadeusz było to rozwiązanie bardzo kłopotliwe w serwisowaniu i przy okazji pierwsze j poważniejszej naprawy któregoś z rozjazdów mogło być usuwane.
Co do projektu Twojej stacji, jeśli tak jak doczytałem planujesz wykonywać rozjazdy ponownie to proponuję wykonać je wg rysunków którejś z typowo polskich konstrukcji. (na promień 190m na przykład jeśli zależy Ci na miejscu możesz zrobić skos 1:6,6)
Wtedy też można fajnie wykonywać przejścia już podczas projektowania rozjazdów.
Awatar użytkownika
aviaTTor
Posty: 654
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
Lokalizacja: czestochowa
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: aviaTTor »

A ja proponuje wycieczkę na stację w połączeniu z fotografowaniem-myslę,że to najwięcej wyjaśni :>
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 2 gości