Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
Moderator: mod-Makieta Modułowa
-
- Posty: 584
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
O jeden odważny szlak przeciera
Próbuj i pokazuj rezultaty.
Paweł
Próbuj i pokazuj rezultaty.
Paweł
- KamilW
- Posty: 1076
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
Zabieram się teraz za budowę kilku modułów w szerokości 300mm. Mają być to moduły sTTandardowe o długości 600mm. Przygotuję "prototyp" sieci trakcyjnej na tych modułach, korzystając z produktów Viessmanna wg schematu: skrajne słupy 150 mm od krawędzi modułu. Zobaczę jak w praktyce uda się dorobić sieć na łączeniach modułów i pokażę jak to będzie wyglądało.
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
Tak tylko u Niemców większość semaforów kształtowych ma napędy elektryczne a nie pędnie.
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
To ciekawostkę napisałeś. Mamy SBL bez druta. Może ktoś ma zdjęcia
Osobiście jestem zwolennikiem sygnalizacji kształtowej-lepiej widoczna.
Niemcy zrobili nawet pewną krzyżówkę, stosując soczewki w przesłonach lamp semaforów kształtowych.
U nas kasowano sygnalizatory kształtowe głównie ze względów ekonomicznych, są droższe i trudniejsze w utrzymaniu.
Osobiście jestem zwolennikiem sygnalizacji kształtowej-lepiej widoczna.
Niemcy zrobili nawet pewną krzyżówkę, stosując soczewki w przesłonach lamp semaforów kształtowych.
U nas kasowano sygnalizatory kształtowe głównie ze względów ekonomicznych, są droższe i trudniejsze w utrzymaniu.
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 20 sty 2007, 02:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
Jak to nie? A przyspawanie sieci do pantografu? Bardzo realistyczne, hehe :)KamilW pisze:...po co w dobie usTTandaryzowania zasilania w systemie DCC dodatkowo utrudniać sobie życie podłączając prąd z sieci... żadnych dodatkowych efektów ani technicznych ani wizualnych nie osiągniemy...
Ale chętnie zobaczę moduły TT z siecią trakcyjną, może H0owcy czegoś się nauczą.
Co do mojego wcześniejszego pytania o istnienie SBL na polskiej linii niezelektryfikowanej, to jest precedens, na linii Węgliniec-Zgorzelec, co prawda VI epoka, dzięki porządnej modernizacji ze środków unijnych, za komuny to się głównie elektryfikowało trakcję, a sygnalizacja gdzieniegdzie do tej pory jest kształtowa.
Ostatnio zmieniony 14 maja 2009, 13:01 przez ciekma, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 403
- Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
Wydaje mi się, że większość lokomotyw ma zastrzeżenie w instrukcjach, że w DCC nie można stosować poboru prądu z pantografów. Może się jednak mylę.drlukasz pisze:5. Zapewnienie poprawnego odbioru prądu z drutu jezdnego (sygnał DCC musi docierać w sposób nieprzerwany do lokomotywy by uniknąć resetowania się dekodera)
Ostatnio zmieniony 14 maja 2009, 13:00 przez mradwan, łącznie zmieniany 1 raz.
- drlukasz
- Posty: 1042
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
Na takim spotkaniu proponuję spróbować rozwiązać choć część problemów przedstawionych przez mnie wcześniej. Jeśli zostaną one rozwiązane, to pomyślcie drodzy chcący sieci, kwestie o których pisze Gemol - montaż, składowanie, itp. itd.
Dyskusja, podobnie jak poprzednia jest kolejnym wątkiem z gatunku "a może by", nie popartym doświadczeniem
Dyskusja, podobnie jak poprzednia jest kolejnym wątkiem z gatunku "a może by", nie popartym doświadczeniem
-
- Posty: 1047
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
Widocznie niektórzy lubią kłopoty.po co w dobie usTTandaryzowania zasilania w systemie DCC dodatkowo utrudniać sobie życie podłączając prąd z sieci... żadnych dodatkowych efektów ani technicznych ani wizualnych nie osiągniemy, a tylko kłopot... no chyba, że czegoś nie wiem...
Teoretyczne rozważanie budowy sieci trakcyjnej na modułach uważam za jałowe. Proponuję, aby zainteresowani wykonali na kilku modułach sieć i ją przetestowali w praktyce /transport, montaż, demontaż, zachowanie taboru/ podczas jakiegoś zlotu roboczego i swoje uwagi przedstawili na forum. Takie opracowanie może być bazą do unormowania tego w "Sttandardzie".
Ostatnio zmieniony 14 maja 2009, 09:51 przez gemol, łącznie zmieniany 1 raz.
- KamilW
- Posty: 1076
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
Zapytam bo jednej rzeczy nie rozumiem, po co w dobie usTTandaryzowania zasilania w systemie DCC dodatkowo utrudniać sobie życie podłączając prąd z sieci... żadnych dodatkowych efektów ani technicznych ani wizualnych nie osiągniemy, a tylko kłopot... no chyba, że czegoś nie wiem...
- drlukasz
- Posty: 1042
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
W razie chęci zasilania z wykorzystaniem trakcji, na dobry początek kilka problemów do rozwiązania:
1. Sposób doprowadzenia zasilania do drutu jezdnego.
2. Elastyczne/luźne zawiesie między modułami.
3. Sposób sekcjonowania zasilania w tym samym miejscu co w szynie (na połączeniu międzymodułowym).
4. Sposób na zapewnienie czystości i dobrego kontaktu drutu jezdnego i odbieraka.
5. Zapewnienie poprawnego odbioru prądu z drutu jezdnego (sygnał DCC musi docierać w sposób nieprzerwany do lokomotywy by uniknąć resetowania się dekodera)
6. Eliminacja iskrzenia.
Przy jednoczesnym zachowaniu wymogu "jak największego realizmu modelowanej infrastruktury kolejowej".
1. Sposób doprowadzenia zasilania do drutu jezdnego.
2. Elastyczne/luźne zawiesie między modułami.
3. Sposób sekcjonowania zasilania w tym samym miejscu co w szynie (na połączeniu międzymodułowym).
4. Sposób na zapewnienie czystości i dobrego kontaktu drutu jezdnego i odbieraka.
5. Zapewnienie poprawnego odbioru prądu z drutu jezdnego (sygnał DCC musi docierać w sposób nieprzerwany do lokomotywy by uniknąć resetowania się dekodera)
6. Eliminacja iskrzenia.
Przy jednoczesnym zachowaniu wymogu "jak największego realizmu modelowanej infrastruktury kolejowej".
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1910
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
Jest problem, skoro chcecie mieć możliwość zasilania loków z tejże sieci...ArturSch pisze:Jak sieci nie ma, to nie ma problemu
Chyba dawno nie było Cię na jakimś zlocieArturSch pisze:...pozwala na zmianę trakcji na stacji (opuszczenie pantografów, przypięcie Ludmiły ) i dalszą jazdę szlakiem bez sieci trakcyjnej.
W warunkach bojowych, kiedy jest pośpiech, ludzie włażą Ci na plecy, a gawiedź nieustannie próbuje pomacać Twoje drzewka, te wszystkie wydumane w zaciszu fotela operacje, jak podnoszenie i opuszczenie pantografów, na zlocie nie mają racji bytu!
Wystarczającym problemem jest samo rozczepianie wagonów, które już nieraz skończyło się skoszeniem jakiegoś wskaźnika lub tablicy. A Ty chcesz, żeby ktoś jeszcze w tych warunkach gmerał przy pantografach i delikatnej sieci?
Rozumiem miłośników charakterystycznego "szelestu" pantografu sunącego po sieci, ale takie rzeczy to najwyżej po godzinach i na specjalnie w tym celu przetestowanych odcinkach sieci.
Norma musi przede wszystkim zagwarantować bezpieczeństwo taboru i makiet, a dopiero potem efekty wizualne.
- brovarek
- Posty: 870
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
Kolegen to bicie piany. Ogólnie na wszystkich imprezach modułowych jeździ się na opuszczonych o 2-3 mm pantografach. Nie każdy chce Vismanna czy inne takie. A co jak ktoś sobie zrobi trakcję za 5 tys złotych z wolframowymi drucikami i jakieś nie przymierzając piko wyrwie takie cudo??
W domciu działająca- czyt zbierająca prąd jest cool, na spotkaniach tylko jako atrapa. No bo jak to ma działać Chyba, że na wyłączonych z ruchu zlotowego taboru, odcinkach.
W domciu działająca- czyt zbierająca prąd jest cool, na spotkaniach tylko jako atrapa. No bo jak to ma działać Chyba, że na wyłączonych z ruchu zlotowego taboru, odcinkach.
Ostatnio zmieniony 13 maja 2009, 12:44 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10359
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
Jak sieci nie ma, to nie ma problemuT_Domagalski pisze:A co z modułami technicznymi, gdzie z oczywistych powodów sieci być nie może?
Problem pojawia się na styku modułu z trakcją i bez.
Wydaje mi się rozsądne przyjęcie zasady, że moduły z trakcją powinny stanowić całość (w sensie pewnego odcinka drogi), przykładowo stacja - szlak - stacja, najmniejszy : pojedyncza stacja.
Trudno sobie wyobrazić, że z jednej strony lokomotywa jedzie z podniesionym pantografem (dotyka drutu), sieć się kończy (na łączeniu modułów), pantograf strzela w górę (mniej lub bardziej łagodnie). Jadąc w drugą stronę podniesiony ...zaczepia o sieć trakcyjną wjeżdżając na moduł z siecią.
Ograniczenie odcinków "usieciowionych" do całych bloków, pozwala na zmianę trakcji na stacji (opuszczenie pantografów, przypięcie Ludmiły ) i dalszą jazdę szlakiem bez sieci trakcyjnej.
Pozatym, wtrącenie pojedynczego modułu (lub kilku) z siecią na szlaku, jest możliwe pod warunkiem nie używania jej (jazda z opuszczonymi pantografami) - to niczemu nie przeszkadza, a do fotostopów może być przydatne.
- trucker
- Posty: 227
- Rejestracja: 09 lut 2008, 09:05
- Lokalizacja: Żyrardów
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
Jeśli już się uda rozwiązać problem sieci trakcyjnej na modułach wystarczy zelektryfikować dwie odpowiednie stacje będące odpowiednio początkiem i końcem omawianego szlaku. Na modułach pojawią się podstacje trakcyjne, kabiny sekcyjne lokomotywownie typowe dla trakcji elektrycznej, odcinki sieciowe z pociągami pogotowia- trochę mnie poniosło odżyły wspomnienia wybaczcie.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1910
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.
oelka pisze:Ja uważam, że sieć ma być przejezdna, czyli że da się jechać lokomotywą elektryczną pobierając prąd z sieci i nie uszkodzić odbieraka.
A co z modułami technicznymi, gdzie z oczywistych powodów sieci być nie może?ArturSch pisze:...dopuszcza się zasilanie z trakcji (bo może ktoś zechce sobie tamtędy zasilać).
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości