Stacja Lipowa

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1042
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: drlukasz »

Zjazd parowozu na szopę to konkretny proces.
Wjeżdżając na stanowisko lokomotywa powinna być kompletnie przygotowana do następnej służby.
Dlatego też powinieneś mieć w kolejności na torze dojazdowym - Punkt Kontrolny, oczystki z żurawiem do wyciągania wózków ze szlaką na hałdę, stanowisko poboru węgla i wody (można jednocześnie), jako kolejne mogło się pojawić stanowisko do poboru piasku. A potem już szopa...
Awatar użytkownika
aquirlan
Posty: 366
Rejestracja: 03 lis 2011, 13:44
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: aquirlan »

W związku z tym, że w pracach złapałem przestój (skrzynki są wykończone, ale brakuje mi czasu na poważniejsze zaczęcie tematu "tory", poza naniesieniem układu na powierzchnię makiety), to staram się zrobić drobne "zadania inne", czyli infrastrukturę.
I tutaj mam wątpliwość. Mam szopę jednostanowiskową auchagena z małymi boksami na węgiel. raczej nie potrzeba budować osobnego zasieku węglowego dla tak małej stacji, natomiast istotne dla mnie jest gdzie powinienem umieścić żuraw i kanał oczystkowy. Obydwa przy szopie (kanał oczystkowy na dojeździe do niej)?
Awatar użytkownika
Niejeden+
Posty: 305
Rejestracja: 06 mar 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: Niejeden+ »

Wkręty to bardzo dobry patent, ale nie konieczny. Jeżeli się na niego zdecydujesz to dla pewności wywierć otwory o minimalnie mniejszej średnicy.

Zamiast złączek izolacyjnych zastosuj przerwę, szyny w miejscu przerwy zamaluj farbą i klejem sekundowym przyklej do podkładów. Uzyskasz dużo lepszy efekt niż na złączkach.

Lutowanie przewodów na ułożonym torowisku jest prawie niemożliwe (dobre dogrzanie szyny powoduje deformacje łapek podkładów a niedogrzanie zimne luty) jeżeli wcześniej w wyznaczonych miejscach lutowania stopę szyny nie pobielisz cyną.
Ostatnio zmieniony 03 wrz 2013, 10:23 przez Niejeden+, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
aquirlan
Posty: 366
Rejestracja: 03 lis 2011, 13:44
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: aquirlan »

Dziękuję za Wasze sugestie. Chyba faktycznie położę korek. Na całej powierzchni stacji raczej położyć równo, bez docinania tylko pod torowisko/budynki? Co do mocowania na końcach - wkręty brzmią dobrze, ale trochę boję się wwiercania w czoło segmentów od góry, mimo że użyłem raczej dobrej sklejki. Poeksperymentuję na wolnym kawałku i zobaczymy co z tego wyjdzie.

Mam natomiast pytanie odnośnie samego układania torów: o czym ważnym, poza tym, że ma być równo, należy pamiętać? Chodzi mi szczególnie o rozjazdy: jakieś złączki izolujące, specjalne lutowanie?
mareks
Posty: 222
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: mareks »

Zastanawiam się też na patentem podpatrzonym u wrocławskich hazerowców - lutowania szyny do gwoździ wbitych w profil czołowy (oczywiście na odpowiedniej wysokości
Jak już, to wkręty, gwóźdź możesz wyciągnąć. U siebie zastosowałem wkręt 2x20. Po wkręceniu i obcięciu główki oszlifowałem wystającą część tak aby nie wychodziła poza stopkę szyny. Lutowane do szyny na paście od hydraulików
Ostatnio zmieniony 30 sie 2013, 11:39 przez mareks, łącznie zmieniany 2 razy.
Wicio
Posty: 209
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:33
Lokalizacja: Józefów
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: Wicio »

Korek im gęstszy tym lepszy, ładniej się tnie i nie kruszy. Na modułach szlakowych lutowałem końcówki szyn do wkrętów mosiężnych wkręconych w profil czołowy.
Przy modernizacji stacji technicznej tory kleiłem bezpośrednio na sklejkę, 3-4 skrajne podkłady mocno przyklejałem cyjanopanem a na koniec w tych podkładach zakraplałem cyjanopan aby przykleić szynę do podkładu. Jak widać z powyższych postów ilu wykonawców tyle różnych technik wykonania i materiałów.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2403
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: womo »

Ja kupuje korek w sklepach budowlanych. Jest tam taki do układania pod panele i ma 3mm. Ostatnio kupowałem też w jakimś sklepie samochodowym do wygłuszania chałasu. I ten był chyba lepszy (na pewno twardszy)
Sam ostatnio zaplanowałem skrzynki pod moduły, zwykły dwu-tor i chyba nie będę na nie dawał korka, ale nie będzie tam płyty na całości tylko wycinana pod samymi torami. Tak, że nie będzie problemu z profilowaniem terenu. Natomiast na górnym poziomie gdzie mam normalną makietę daję korek na całości pod tory jak chłopaki.
Jak chcesz modelować teren jeśli tor będzie leżał na płaskiej desce?

Przykładowe ceny korka, można znaleźć taniej
http://allegro.pl/podklad-korkowy-pod-p ... 02429.html
Jeden kawałek starcza na kilkadziesiąt modułów :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 29 sie 2013, 19:39 przez womo, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
aquirlan
Posty: 366
Rejestracja: 03 lis 2011, 13:44
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: aquirlan »

Januszu - coraz bardziej zaczynam myśleć o dojeżdżaniu na zloty, na których brałbym udział ze stacją, samochodem - z dwóch powodów: pierwszy to wygoda osobista, drugi to troska o efekt kilkumiesięcznej pracy. Tak naprawdę jedynym bezpiecznym miejscem do przewozu kilku skrzynek w pociągu jest przedział rowerowy.

Wracając natomiast do tematu korka - czy możecie podzielić się informacją gdzie kupujecie, w jakiej formie, cenie, oraz jakiej grubości (3mm, więcej)? Pomyślę też nad tekturą, chociaż stale korci mnie położenie torów bezpośrednio na desce. Zastanawiam się też na patentem podpatrzonym u wrocławskich hazerowców - lutowania szyny do gwoździ wbitych w profil czołowy (oczywiście na odpowiedniej wysokości)
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: jafrap »

brovarek pisze:ps. Nie zauwazylem na zadnym module szkodliwego wplywu korka
Może korek korkowi nie równy? No ale ok, dajmy już spokój z tym korkiem. A co do tego, że droższy to nie będę ukrywał. Fakt.
Pisze o tym korku bo słyszałem, że można trafić na jakaś jego odmianę, która puchnie nieco po nasączeniu klejem wikolowym... zresztą te odkształcenia to milimetry jednak w tej skali i te się liczą. Musiałbyś linijką sprawdzać. No ale ja tam wolę nie ryzykować - w końcu makietę robi się na lata - no i co też ważne - nie przepłacać w H0 :)
Ostatnio zmieniony 29 sie 2013, 14:02 przez jafrap, łącznie zmieniany 5 razy.
rokkor
Posty: 253
Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: rokkor »

jafrap pisze:Makieta H0 oraz makieta TT/TTe z profilami sTTandardowymi (zrobione 4 z 5 skrzynek)
Chylę czoła przed "bratem większym" praktykiem i ze względu na HO wskażę argument, który broni Twoje stanowisko; wadą korka jest fakt, że jest droższy, a więc w skali HO trzeba by go znacznie więcej niż w TT
jafrap pisze:odnoszę wrażenie, że drażni cię jak ktoś z poza kręgu spoTTkaniowego zabiera głos. J
Skądże, im głosów więcej tym lepiej - ja piszę tylko i wyłącznie o dobrych radach (jest to pojęcie zdecydowanie węższe).
Ostatnio zmieniony 29 sie 2013, 14:01 przez rokkor, łącznie zmieniany 2 razy.
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: jafrap »

rokkor pisze:Żeby dawać dobre rady, trzeba samemu być praktykiem.
Czy Ty nim jesteś ?
Jestem.
rokkor pisze:Nie zgłosiłeś swojej skrzynki na ogólnopolskie spotkanie w stosownym wątku, nie znalazłem Ciebie wśród autorów działu "Makieta modułowa" - więc proszę, wskaż jakie są Twoje (a nie PMM-HO) własne doświadczenia.
Makieta H0 oraz makieta TT/TTe z profilami sTTandardowymi (zrobione 3 z 5 skrzynek) oraz moduł szlakowy TT (do sprzedania). Aktualnie kolejna H0. TT/TTe do sprzedania bo jednak rezygnuję ze skali TT na rzecz H0. Nie zgłaszałem tej makiety na forum w sensie relacji z budowy, bo nie jest do końca skończona i chyba jej nie skończę z uwagi na to, co napisałem. Ale relację z budowy mam. Kiedyś fotki jej fragmentu wklejałem tu: http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=659&p ... &start=150 Generalnie nie wklejam relacji z czegoś, co mam nie skończone w 100% by takową relację zwieńczyć fotkami skończonego projektu.

No ale odnoszę wrażenie, że drażni cię jak ktoś z poza kręgu spoTTkaniowego zabiera głos. Jeśli jest taki nacisk, by osoby nie zgłaszające skrzynek i nie znane nie zabierały gosu w dyskusji to możecie mnie wywalić z tego forum.
rokkor pisze:Zaletą korka nie jest bynajmniej wyciszanie poruszania się taboru (po przyklejeniu korka traci on własności wyciszające), ale łatwość jego kształtowania, przycinania, montażu
...a z tym argumentem to się mogę zgodzić. Co nie zmienia faktu, że ja korka bym nie użył.
Ostatnio zmieniony 29 sie 2013, 14:00 przez jafrap, łącznie zmieniany 5 razy.
rokkor
Posty: 253
Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: rokkor »

jafrap pisze: W PMM-H0 już przećwiczyli ten temat i zdaje się, że wyleczyli się z korków i takich tam... taka moja sugestia .
Żeby dawać dobre rady, trzeba samemu być praktykiem.
Czy Ty nim jesteś ?
Nie zgłosiłeś swojej skrzynki na ogólnopolskie spotkanie w stosownym wątku, nie znalazłem Ciebie wśród autorów działu "Makieta modułowa" - więc proszę, wskaż jakie są Twoje (a nie PMM-HO) własne doświadczenia.
Jako praktyk (14 skrzynek) kładłem, kładę i będę kłaść tory na korku !!
Przez 4 lata użytkowania korka nie zauważyłem żadnych jego ujemnych stron w eksploatacji skrzynek, a w szczególności domniemanej nierówności podkładu korkowego. Zaletą korka nie jest bynajmniej wyciszanie poruszania się taboru (po przyklejeniu korka traci on własności wyciszające), ale łatwość jego kształtowania, przycinania, montażu i - co nie wszyscy biorą pod uwagę - późniejszego demontażu torów, a szczególnie wartościowych rozjazdów. Jak ktoś ma kilkanaście skrzynek albo - tak jak Robert - na zloTTy dojeżdża pociągiem, to każdy gram się liczy - porównajcie więc ciężar właściwy korka i drewna.
Ostatnio zmieniony 29 sie 2013, 11:23 przez rokkor, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2403
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: womo »

Kładę korek nie dlatego aby było ciszej. Dla mnie najlepszy sposób aby zrobić ładnie nasyp to dać korek. Próbowałem z piankami pod panele, tekturą , wycinanie w sklejce itp i jakoś najlepiej i najłatwiej pracuje mi się z korkiem.
Ale kto co lubi, jak znajdę coś równie dobrego i taniego jak korek to może zmienię technikę :mrgreen: Na razie decha, patex, korek, tory kropelką do korka co jakiś czas i na to szuter.
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: jafrap »

aquirlan pisze:Drugie pytanie - co w obrębie stacji kładziecie pod tory? Korek? Nic? Coś innego?
Korek to pomyłka. Ogólnie panuje jakiś korkowy szał z wyciszaniem składów. Pokażcie mi w rzeczywistości cichy skład który nawet szumu nie daje. Po drugie za jakiś czas możesz mieć nierówności na torze gdy korek z biegiem czasu zacznie pracować. Nie ma to jak goła prosta decha. W PMM-H0 już przećwiczyli ten temat i zdaje się, że wyleczyli się z korków i takich tam... taka moja sugestia - no, ale zrobisz jak chcesz.
Ostatnio zmieniony 29 sie 2013, 11:22 przez jafrap, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Niejeden+
Posty: 305
Rejestracja: 06 mar 2010, 15:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: Niejeden+ »

1)Wszystkie skrzynki zrobione są z 8 mm sklejki z pełną powierzchnią, każda skrzynka posiada wklejone 3 żebra wzmacniające konstrukcję i chroniące płytę przed pofalowaniem. Rozmieszczenie i wklejenie żeber następuje dopiero po ustaleniu położenia napędów. Wszystko sklejone jest klejem poliuretanowym. Skrzynka ma 80 mm wysokości, czyli płyta umieszczona jest na wysokości dna rowu. Łatwiej wyprofilować teren doklejając np, 5-10 mm pianki, styroduru, niż frezować płytę.
Ważne!! Jeżeli na wierzchniej stronie płyty będziesz korzystał z Wikolu lub farb wodnych, koniecznie zaimpregnuj tą warstwę. Płyta sklejki nie zaimpregnowana o wymiarach 500 x1200 x14 mm na którą przykleiłem 8 torów wikolem poszła w śmigło z odchyleniem 12 mm. Obecnie do klejenia torowiska, ślepej podsypki, szutru, używam kleju polimerowego.

2) Zamiast miękkiego korka stosuję zaimpregnowaną 3mm tekturę introligatorską.

3) Przed położeniem torów wszystkie skrzynki skręcone były w całość.
Z podkładów usuń pierwsze podkłady bez łapek
Wkładając szyny w podkłady, zwróć uwagę na zachowanie tego samego kierunku wszystkich podkładów (oznaczenia od spodu). Trafiłem taką partię podkładów, że przy poodwracanych podkładach, pomimo stosowania 12 mm aluminiowego profilu torowisko przypominało pognieciony sznurek.

Poprawnego i bezpiecznego cięcia szyn na skręconych skrzynkach jakoś sobie nie mogę wyobrazić.
Zasadnicza sprawa, czy będziesz kładł gotowe pomalowane szyny, czy malować będziesz po przyklejeniu do skrzynek. Przy nie malowanych szynach jeżeli na łączeniach skrzynek przykleisz 2 paski całych podkładów z wspólnymi szynami, a następnie usuniesz szyny, to idealne pasowanie w pionie i poziomie zapewnią ci przyklejone podkłady, w które po rozkręceniu skrzynek wsuniesz szyny o odpowiedniej długości.
Odpowiednią długość, szyn zwłaszcza na łukach uzyskuję stosując wzornik przylegający do czoła skrzynki, przez który przechodzi szyna. Obcięcie nadmiaru szyny wzdłuż linii zarysowania szyny wykonanej po wewnętrznej stronie wzornika gwarantuje jej odpowiednią długość.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość