
Oświetlenie wagonu
Moderator: mod-Elektryka i DCC
-
- Posty: 1452
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Oświetlenie wagonu
Znalazłem kontaktron . Czy o taki chodzi 

Ostatnio zmieniony 14 mar 2013, 22:37 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 1452
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Oświetlenie wagonu
Już próbowałem

Czy ktoś próbował znaleźć taki przekaźnik kontaktronowy bistabilny?
Ja próbowałem, to albo wycofany z produkcji, albo podobny, w sklepie zaproponował sprzedawca - za cenę 240 zł !?
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
Re: Oświetlenie wagonu
Przekaźnik kontaktronowy w oświetleniu wagonu nie może być zastosowany. Najlepiej będzie delikatnie z jednego przekaźnika wymontować kontaktron /co raczej nie będzie możliwe/ i sprawdzić czy będzie się przełączać magnesem. Jak tak to sam kontaktron będzie można wlutować tak jak powyżej napisałem.
Najlepiej będzie się udać do sklepu elektronicznego, sprecyzować swoje potrzeby a sprzedawca pomoże wybrać odpowiedni kontaktron cylindryczny.
Najlepiej będzie się udać do sklepu elektronicznego, sprecyzować swoje potrzeby a sprzedawca pomoże wybrać odpowiedni kontaktron cylindryczny.
-
- Posty: 1452
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Oświetlenie wagonu
Mówimy o czymś takim:przemekw pisze:Mam 16 takich o podobnym działaniu, ale na cewkę 1,5V (!). Zobacz proszę tu: zdjęcie 1 - tak wygląda, zdjęcie 4 - konfiguracja styków.
Wyniki wyszukiwania
Działa i trzyma, ale przełącza tylko w zależności od polaryzacji cewki. Czyli podajemy + i - na cewkę - przełącza, ale aby powrócić, na cewkę trzeba podać - i +. I tak na zmianę.
RAYEX ELECTRONIC R1-1A1200 - Przekaźnik: kontaktronowy; SPST-NO; Ucewki :12VDC; 1A; max250VDC
Ostatnio zmieniony 15 mar 2013, 17:24 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 1452
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Oświetlenie wagonu
Dzięki. Ale wydaje mi się, że tak nie będzie działało. Cewka chyba jest po to by przytrzymać styki na włączeniu i przez cewkę musi płynąć prąd. Teraz jak wyłączyć ?
Odwrócić magnez tak by "odpychał"?
Próbowałem znaleźć w sklepach kontaktron wł/wył, ale bez efektu.
Odwrócić magnez tak by "odpychał"?
Próbowałem znaleźć w sklepach kontaktron wł/wył, ale bez efektu.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
Re: Oświetlenie wagonu
W kontaktronie trzeba wykorzystać dwa styki, które są przełączne magnetycznie. Ten schemat to chyba jest od jakiegoś przekaźnika a nie kontaktronu. Nie widziałem to nie potrafię powiedzieć. Być może kontaktron jest przełączany cewką magnetyczną i nie nadaje się do wykorzystania w oświetleniu. Nie tak dawno jeden z kolegów zaprezentował oświetlenie włączane i wyłączane za pomocą magnesu / zeleżnie od przyłożonej polaryzacji/ kontaktron zmieniał położenie styku. Radzę poszukać. Można ten przekaźnik rozebrać i sprawdzić czy będzie magnes go przełączać.
Ostatnio zmieniony 14 mar 2013, 20:45 przez Alteo, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Posty: 1452
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Oświetlenie wagonu
A co z końcówkami 3 i 5 

- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
Re: Oświetlenie wagonu
Kontaktron ma wyłączać układ oświetlenia. Bez kontaktronu napięcie przemienne ze zbieraków z kół podłączone musi być pod zaciski układu oświetleniowego. Po położeniu na tory oświetlenie będzie działać cały czas. Aby uzyskać możliwość wyłączenia oświetlenia za pomocą kontaktronu w jeden z przewodów łączących zbieraki z układem oświetleniowym należy wlutować styki wyłącznika kontaktronu / wystarczy przeciąć jeden z przewodów pomiędzy zbierakiem a mostkiem i jedną końcówkę podlutować po 1 a drugą pod 7/.
-
- Posty: 1452
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Oświetlenie wagonu
A czy mogę prosić o graficzną odpowiedźAlteo pisze:Wyłącznik kontaktronu powinien być umiejscowiony przed mostkiem prostowniczym. Ze zbieraka napięcia na zacisk 1 - z zacisku 7 na DCC - z drugiego zacisku oświetlenia na drugi zbierak.

- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
Re: Oświetlenie wagonu
Wyłącznik kontaktronu powinien być umiejscowiony przed mostkiem prostowniczym. Ze zbieraka napięcia na zacisk 1 - z zacisku 7 na DCC - z drugiego zacisku oświetlenia na drugi zbierak.
-
- Posty: 1452
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Oświetlenie wagonu
Załóżmy, że mam taki kontaktron (czy się nadaje do dcc
) o parametrach:
Typ przekaźnika kontaktronowy
Konfiguracja styków SPST-NO
Napięcie cewki nominalne 12V DC
Prąd styków maks. 1A
Napięcie przełączane max 250V DC
Moc przełączana 10VA
Rezystancja cewki 1kΩ
Pobór mocy przez cewkę 144mW
Montaż PCB
Obudowa SIL
Rezystancja styków 150mΩ
Napięcie cewki min. 9V DC
Napięcie cewki maks. 20V DC
Temperatura pracy -40...85°C
Czas zadziałania 1ms
Czas zwolnienia 0.5ms
Materiał styku AgCdO
Wymiary zewnętrzne 19 x 5 x 7mm

Jak go połączyć z układem


Typ przekaźnika kontaktronowy
Konfiguracja styków SPST-NO
Napięcie cewki nominalne 12V DC
Prąd styków maks. 1A
Napięcie przełączane max 250V DC
Moc przełączana 10VA
Rezystancja cewki 1kΩ
Pobór mocy przez cewkę 144mW
Montaż PCB
Obudowa SIL
Rezystancja styków 150mΩ
Napięcie cewki min. 9V DC
Napięcie cewki maks. 20V DC
Temperatura pracy -40...85°C
Czas zadziałania 1ms
Czas zwolnienia 0.5ms
Materiał styku AgCdO
Wymiary zewnętrzne 19 x 5 x 7mm

Jak go połączyć z układem


- przemekw
- Posty: 223
- Rejestracja: 19 lis 2006, 13:26
- Lokalizacja: śląsk
- Kontakt:
Re: Oświetlenie wagonu
Mam 16 takich o podobnym działaniu, ale na cewkę 1,5V (!). Zobacz proszę tu: zdjęcie 1 - tak wygląda, zdjęcie 4 - konfiguracja styków.
Wyniki wyszukiwania
Działa i trzyma, ale przełącza tylko w zależności od polaryzacji cewki. Czyli podajemy + i - na cewkę - przełącza, ale aby powrócić, na cewkę trzeba podać - i +. I tak na zmianę.
Wyniki wyszukiwania
Działa i trzyma, ale przełącza tylko w zależności od polaryzacji cewki. Czyli podajemy + i - na cewkę - przełącza, ale aby powrócić, na cewkę trzeba podać - i +. I tak na zmianę.
-
- Posty: 1452
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Oświetlenie wagonu
A który wybrać i jak go połączyć z układem 

Ostatnio zmieniony 14 mar 2013, 14:48 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
- przemekw
- Posty: 223
- Rejestracja: 19 lis 2006, 13:26
- Lokalizacja: śląsk
- Kontakt:
Re: Oświetlenie wagonu
Ostatnio zmieniony 15 mar 2013, 17:22 przez przemekw, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość