A wykolejeń i awarii i tak jest chyba więcejGloow pisze: ...a wiadomo, że w PL pociągi jeżdżą ostrożnie i powoli.
Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
- Ciamosław
- Posty: 493
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:08
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontakt:
Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Ostatnio zmieniony 31 sie 2009, 16:38 przez Ciamosław, łącznie zmieniany 1 raz.
-
Gloow
- Posty: 279
- Rejestracja: 13 paź 2006, 16:25
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Jednak jak sądzę jest to problem chyba dużych prędkości, a wiadomo, że w PL pociągi jeżdżą ostrożnie i powoli.... na pantografach połówkowych rejestruje się znacznie mnie oderwań ślizgacza od sieci,...
Ostatnio zmieniony 31 sie 2009, 14:59 przez Gloow, łącznie zmieniany 1 raz.
- merry
- Posty: 303
- Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Czyli mamy do czynienia z daleko posuniętą niezwykle kosztowną miniaturyzacją?ArturSch pisze:.. Z-ka powinna być tańsza od eNki, ta od TT, ta od H0, ta od 0 ... itd.
No tak, teraz to się trzyma kupy ...
Ostatnio zmieniony 31 sie 2009, 14:58 przez merry, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10989
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Na tej samej zasadzie Z-ka powinna być tańsza od eNki, ta od TT, ta od H0, ta od 0 ... itd.merry pisze:... czemu połówkowe są trzykrotnie droższe, skoro są co najmniej dwukrotnie mniejsze?
- merry
- Posty: 303
- Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Ciekawość, czemu połówkowe są trzykrotnie droższe, skoro są co najmniej dwukrotnie mniejsze?Krzysiek pisze:Słyszałem od Cargowców, że pantograf połówkowy (dobry pantograf) jest trzykrotnie droższy od klasycznego ....
Czy ich produkcja wymaga jakiejś technologii kosmicznej, czy komponentów importowanych?
Ostatnio zmieniony 31 sie 2009, 14:32 przez merry, łącznie zmieniany 1 raz.
- Krzysiek
- Posty: 99
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:31
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Pantografy połówkowe, albo jak kto woli jednoramienne, mają o wiele lepsze parametry dynamiczne. Badania wykazały, że na pantografach połówkowych rejestruje się znacznie mnie oderwań ślizgacza od sieci, a co za tym idzie znacznie lepiej współpracują one z siecią i zapewniają lepszy pobór prądu.
Słyszałem od Cargowców, że pantograf połówkowy (dobry pantograf) jest trzykrotnie droższy od klasycznego (na PKP AKP-4e lub 55ZW). Stąd niechęć do stosowania na naszych kolejach.
Niemniej już coraz częściej widać loki z połówczakami. Ostatnio pojawiły się nawet na niektórych siódemkach - budyniach. Fotki można znaleźć na necie.
Pozdrawiam.
Słyszałem od Cargowców, że pantograf połówkowy (dobry pantograf) jest trzykrotnie droższy od klasycznego (na PKP AKP-4e lub 55ZW). Stąd niechęć do stosowania na naszych kolejach.
Niemniej już coraz częściej widać loki z połówczakami. Ostatnio pojawiły się nawet na niektórych siódemkach - budyniach. Fotki można znaleźć na necie.
Pozdrawiam.
-
makieciarz
- Posty: 627
- Rejestracja: 14 kwie 2006, 09:52
- Lokalizacja: Görlitz
- Kontakt:
Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Odp:
1. O niższą masę i koszt pantografu
2. Mniej łączeń, załamań elementów ruchomych, łożyszk, punktów smarowania etc.
3. W razie uszkodzenia łamie sie jak patyk i leży lub jest jeden punkt "rwania sieci" a nie 4 jak w tradycyjnym.
4. Koszt, u nas regeneruje się stary pantograf i zakłada a nie kupuje nowy. Jeśli jednostka jest nowa lub loko ma być testowana to wówczas zakłada sie połowkowe pantografy. No i o ile "inwestor" za to zapłaci.
1. O niższą masę i koszt pantografu
2. Mniej łączeń, załamań elementów ruchomych, łożyszk, punktów smarowania etc.
3. W razie uszkodzenia łamie sie jak patyk i leży lub jest jeden punkt "rwania sieci" a nie 4 jak w tradycyjnym.
4. Koszt, u nas regeneruje się stary pantograf i zakłada a nie kupuje nowy. Jeśli jednostka jest nowa lub loko ma być testowana to wówczas zakłada sie połowkowe pantografy. No i o ile "inwestor" za to zapłaci.
- BarTTmań
- Posty: 597
- Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Dzięki Koledzy. Wrzuciłem Wam po punkcie.
Ale z w/w informacji wynika, że te odbieraki montowane są dopiero od niedawna (tzn. w nowych i remontowanych) lokach, a pomysł i tak jest (jak prawie zawsze) niemiecki...
Pozwólcie, że będę drążył dalej:
- Czy chodzi tylko o niższą masę ?
- Na czym polega wyższa niezawodność pantografu połówkowego ?
- Dlaczego "w razie uszkodzenia nie powoduje takich zniszczeń sieci" jak dwuramienny ?
- Skoro wszystko powyższe jest prawdą, to dlaczego u nas to nadal coś (mimo wszystko) rzadkiego, a helmuty stosują je już ponad 20 lat (albo i więcej) ?
Z góry dziękuję,
Bartek.
Ale z w/w informacji wynika, że te odbieraki montowane są dopiero od niedawna (tzn. w nowych i remontowanych) lokach, a pomysł i tak jest (jak prawie zawsze) niemiecki...
Pozwólcie, że będę drążył dalej:
- Czy chodzi tylko o niższą masę ?
- Na czym polega wyższa niezawodność pantografu połówkowego ?
- Dlaczego "w razie uszkodzenia nie powoduje takich zniszczeń sieci" jak dwuramienny ?
- Skoro wszystko powyższe jest prawdą, to dlaczego u nas to nadal coś (mimo wszystko) rzadkiego, a helmuty stosują je już ponad 20 lat (albo i więcej) ?
Z góry dziękuję,
Bartek.
- Piotr Sekuła
- Posty: 113
- Rejestracja: 05 cze 2009, 18:39
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Pantografy połówkowe są na: EP09, EM10, ET22, EU43, EN61, ED73, ED74, EN81. Oczywiście w/w loki i EZT moga mieć zamontowane pantografy połówkowe zarówno jednostkowo, jak i w całej serii produkcyjnej.
- Kolejka
- Posty: 574
- Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
- Lokalizacja: Tychy
- Kontakt:
Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Ja często pantografy połówkowe widuję na ET22 a ostatnimi czasy też na ET41.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2219
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Odbierak połówkowy ma lżejszą i bardziej niezawodną konstrukcję, od typowego tzw "kolejowego". Lepiej współpracuje z siecią trakcyjną i w razie uszkodzenia nie powoduje takich zniszczeń sieci jak "kolejowy".BarTTman pisze:... dlaczego inne koleje (...) stosują w elektrowozach odbieraki połówkowe ...
W Polsce odbieraki połówkowe pojawiają się już na lokomotywach elektrycznych i zespołach trakcyjnych. Głownie zresztą produkcji Stemmanna.
A tu przykład w postaci EN95 z WKD:

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 23 sty 2010, 02:25 przez oelka, łącznie zmieniany 2 razy.
- BarTTmań
- Posty: 597
- Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Pantografy połówkowe - dlaczego ?
Witam.
Mam pytanko, które nurtuje mnie od dawna, ale nie wiem gdzie szukać odpowiedzi.
Może Ktoś z Kolegów pomoże ?
Mianowicie chodzi mi o to, dlaczego inne koleje (głównie Niemcy) stosują w elektrowozach odbieraki połówkowe (jednoramienne), które nie są w ogóle stosowane przez PKP (ja w każdym razie u nas takowych nie widziałem).
Mam pytanko, które nurtuje mnie od dawna, ale nie wiem gdzie szukać odpowiedzi.
Może Ktoś z Kolegów pomoże ?
Mianowicie chodzi mi o to, dlaczego inne koleje (głównie Niemcy) stosują w elektrowozach odbieraki połówkowe (jednoramienne), które nie są w ogóle stosowane przez PKP (ja w każdym razie u nas takowych nie widziałem).
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości