Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

Awatar użytkownika
Ciamosław
Posty: 493
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:08
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Post autor: Ciamosław »

Gloow pisze: ...a wiadomo, że w PL pociągi jeżdżą ostrożnie i powoli.
A wykolejeń i awarii i tak jest chyba więcej :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 31 sie 2009, 16:38 przez Ciamosław, łącznie zmieniany 1 raz.
Gloow
Posty: 279
Rejestracja: 13 paź 2006, 16:25
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Post autor: Gloow »

... na pantografach połówkowych rejestruje się znacznie mnie oderwań ślizgacza od sieci,...
Jednak jak sądzę jest to problem chyba dużych prędkości, a wiadomo, że w PL pociągi jeżdżą ostrożnie i powoli.
Ostatnio zmieniony 31 sie 2009, 14:59 przez Gloow, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
merry
Posty: 303
Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Post autor: merry »

ArturSch pisze:.. Z-ka powinna być tańsza od eNki, ta od TT, ta od H0, ta od 0 ... itd.
Czyli mamy do czynienia z daleko posuniętą niezwykle kosztowną miniaturyzacją?
No tak, teraz to się trzyma kupy ... ;)
Ostatnio zmieniony 31 sie 2009, 14:58 przez merry, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10854
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Post autor: ArturSchŁ »

merry pisze:... czemu połówkowe są trzykrotnie droższe, skoro są co najmniej dwukrotnie mniejsze?
Na tej samej zasadzie Z-ka powinna być tańsza od eNki, ta od TT, ta od H0, ta od 0 ... itd.
:mrgreen:
Awatar użytkownika
merry
Posty: 303
Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Post autor: merry »

Krzysiek pisze:Słyszałem od Cargowców, że pantograf połówkowy (dobry pantograf) jest trzykrotnie droższy od klasycznego ....
Ciekawość, czemu połówkowe są trzykrotnie droższe, skoro są co najmniej dwukrotnie mniejsze?

Czy ich produkcja wymaga jakiejś technologii kosmicznej, czy komponentów importowanych?
Ostatnio zmieniony 31 sie 2009, 14:32 przez merry, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Krzysiek
Posty: 99
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:31
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Post autor: Krzysiek »

Pantografy połówkowe, albo jak kto woli jednoramienne, mają o wiele lepsze parametry dynamiczne. Badania wykazały, że na pantografach połówkowych rejestruje się znacznie mnie oderwań ślizgacza od sieci, a co za tym idzie znacznie lepiej współpracują one z siecią i zapewniają lepszy pobór prądu.

Słyszałem od Cargowców, że pantograf połówkowy (dobry pantograf) jest trzykrotnie droższy od klasycznego (na PKP AKP-4e lub 55ZW). Stąd niechęć do stosowania na naszych kolejach.

Niemniej już coraz częściej widać loki z połówczakami. Ostatnio pojawiły się nawet na niektórych siódemkach - budyniach. Fotki można znaleźć na necie.

Pozdrawiam.
makieciarz
Posty: 627
Rejestracja: 14 kwie 2006, 09:52
Lokalizacja: Görlitz
Kontakt:

Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Post autor: makieciarz »

Odp:
1. O niższą masę i koszt pantografu
2. Mniej łączeń, załamań elementów ruchomych, łożyszk, punktów smarowania etc.
3. W razie uszkodzenia łamie sie jak patyk i leży lub jest jeden punkt "rwania sieci" a nie 4 jak w tradycyjnym.
4. Koszt, u nas regeneruje się stary pantograf i zakłada a nie kupuje nowy. Jeśli jednostka jest nowa lub loko ma być testowana to wówczas zakłada sie połowkowe pantografy. No i o ile "inwestor" za to zapłaci.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 590
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Post autor: BarTTmań »

Dzięki Koledzy. Wrzuciłem Wam po punkcie.
Ale z w/w informacji wynika, że te odbieraki montowane są dopiero od niedawna (tzn. w nowych i remontowanych) lokach, a pomysł i tak jest (jak prawie zawsze) niemiecki... :(

Pozwólcie, że będę drążył dalej:

- Czy chodzi tylko o niższą masę ?
- Na czym polega wyższa niezawodność pantografu połówkowego ?
- Dlaczego "w razie uszkodzenia nie powoduje takich zniszczeń sieci" jak dwuramienny ?
- Skoro wszystko powyższe jest prawdą, to dlaczego u nas to nadal coś (mimo wszystko) rzadkiego, a helmuty stosują je już ponad 20 lat (albo i więcej) ?

Z góry dziękuję,

Bartek. :D
Awatar użytkownika
Piotr Sekuła
Posty: 113
Rejestracja: 05 cze 2009, 18:39
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Post autor: Piotr Sekuła »

Pantografy połówkowe są na: EP09, EM10, ET22, EU43, EN61, ED73, ED74, EN81. Oczywiście w/w loki i EZT moga mieć zamontowane pantografy połówkowe zarówno jednostkowo, jak i w całej serii produkcyjnej.
Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 574
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Post autor: Kolejka »

Ja często pantografy połówkowe widuję na ET22 a ostatnimi czasy też na ET41.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Post autor: oelka »

BarTTman pisze:... dlaczego inne koleje (...) stosują w elektrowozach odbieraki połówkowe ...
Odbierak połówkowy ma lżejszą i bardziej niezawodną konstrukcję, od typowego tzw "kolejowego". Lepiej współpracuje z siecią trakcyjną i w razie uszkodzenia nie powoduje takich zniszczeń sieci jak "kolejowy".
W Polsce odbieraki połówkowe pojawiają się już na lokomotywach elektrycznych i zespołach trakcyjnych. Głownie zresztą produkcji Stemmanna.

A tu przykład w postaci EN95 z WKD:
Obrazek

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 23 sty 2010, 02:25 przez oelka, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 590
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Pantografy połówkowe - dlaczego ?

Post autor: BarTTmań »

Witam.
Mam pytanko, które nurtuje mnie od dawna, ale nie wiem gdzie szukać odpowiedzi.
Może Ktoś z Kolegów pomoże ?

Mianowicie chodzi mi o to, dlaczego inne koleje (głównie Niemcy) stosują w elektrowozach odbieraki połówkowe (jednoramienne), które nie są w ogóle stosowane przez PKP (ja w każdym razie u nas takowych nie widziałem). ??
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość