Archiwalne zdjęcie.

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

PiotrZ
Posty: 711
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: PiotrZ »

Witam!
Bardzo dziękuję koledze Mechanikowi TS za wyczerpujący opis moich zdjęć. Teraz przestały one być anonimowe, bo wiem co było głównym motywem dla fotografujących się osób (których nie znam).
Wypada jedynie żałować, że fotograf nie uwiecznił całego parowozu
Ja również żałuję, że „Bułgar” nie jest widoczny na zdjęciu w całości. Prawdopodobnie jednak fotograf celował prawidłowo, ale było to pierwsze (lub ostatnie?) zdjęcie na filmie i pomimo, że odbitka ma regularny format 6x9 cm, lewa część zdjęcia jest czarna. Myślę, że wielu z Was miało styczność z takim zjawiskiem, gdy zbyt „oszczędnie” założony do aparatu film miał uciętą pierwszą klatkę na negatywie. Ja z tego względu zwykle pierwsze zdjęcie robiłem „mało ważne”.

Natomiast zdjęcie parowozu O&K jest formatu pocztówkowego i dlatego zeskanowałem jeszcze raz tabliczkę na budce maszynisty, tym razem w maksymalnej rozdzielczości 4800dpi. Niestety napis jest nieczytelny. Może jednak dla Mechanika TS ten skan będzie pomocny przy identyfikacji parowozu z Kruszwicy.
Obrazek

Pozdrawiam
PiotrZ
Ostatnio zmieniony 12 maja 2008, 08:48 przez PiotrZ, łącznie zmieniany 2 razy.
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: Furia »

Ten wagon motorowy jest produkcji HCP, SBix, SBx albo SBCgix, wyprodukowany w 1934, albo troszkę później, ale na pewno nie wiele.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
fotki są z forum kolejowo-modelarskiego ;)
Ostatnio zmieniony 12 maja 2008, 08:46 przez Furia, łącznie zmieniany 1 raz.
ciekma
Posty: 75
Rejestracja: 20 sty 2007, 02:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: ciekma »

Na wszystkie wagony motorowe wołano wtedy "lux-torpeda", tak jak na odkurzacze wołało się "elektrolux", ale to oczywiście nie jest luxtorpeda, tylko zapewne jeden z wagonów motorowych produkowanych np. przez HCP.
Ale temat przedwojennych wagonów wydaje mi się głęboki i grząski jak woda na tym zdjęciu.

Może lepiej zostańmy na razie przy parowozach, oto zdjęcie zdjęcia TKt48, znalezionego w albumie u znajomych:
Obrazek
zapewne świeżo z fabryki, sądząc po wyglądzie.
Ostatnio zmieniony 12 maja 2008, 08:37 przez ciekma, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Trojan
Posty: 345
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:08
Lokalizacja: Skarżysko-Kam./Katowice
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: Trojan »

Jak temat się już tak rozkręcił to dam coś od siebie :) Fotka z moich zbiorów "wirtualnych". Głównym tematem miała być powódź ale w kadrze załapał się również jakiś wagon silnikowy.
Obrazek

Fotografia wykonana prawdopodobnie w maju 1939 roku w Skarżysku-Kam. z widokiem na linię Radom-Kielce. Niektórzy mówili że to słynna Luxtorpeda ale oczywiście na pierwszy rzut oka widać że to coś innego.

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 12 maja 2008, 08:35 przez Trojan, łącznie zmieniany 1 raz.
Mechanik TS
Posty: 10
Rejestracja: 04 maja 2008, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: Mechanik TS »

Tak, to ja.

Serdecznie pozdrawiam i proszę śmiało się o wszystko pytać.

Nawet o to: "co to ? " :D

W miarę możliwości i wiedzy postaram się odpowiedzieć.

Pozdrawiam serdecznie i proszę o dalsze zamieszczanie nowych-starych zdjęć!

Tadeusz
Irys
Posty: 32
Rejestracja: 20 cze 2006, 00:43
Lokalizacja: Stęszew
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: Irys »

Czyżby to był pan Tadeusz Suchorolski? Tak imponująca widza pasuje do tego nazwiska.
Mechanik TS
Posty: 10
Rejestracja: 04 maja 2008, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: archiwalne zdjęcia

Post autor: Mechanik TS »

Witam ponownie,

Wielkie dzięki za wspaniałe zdjęcia dla PiotraZ !
Bardzo lubię stare zdjęcia !

zacznę od drugiego, bo łatwiej zidentyfikować :
oczywiście jest to największy budowany w Polsce tendrzak dla kolei bułgarskich.
Posiadał on układ osi 1F2 i wyprodukowany został w ilości 12 sztuk przez fabrykę im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu (HCP) w 1931 roku. Na kolejach bułgarskich oznaczony początkowo serią 4, później przemianowany na serię 46. Egzemplarz uwieczniony na zdjęciu jest przed lub tuż po jeździe próbnej, gdyż ma założoną na zderzak tarczkę końca pociągu. Zatem zdjęcie jest wykonane na pewno w 1931 roku i zapewne na terenie zakładów HCP, o czym może świadczyć stojący z tyłu dźwig zakładowy oraz leżące przed belki drewniane, zapewne surowiec do produkcji fabrycznej. Parowóz jest jeszcze nie pomalowany i prócz ażurowego zgarniacza brakuje mu jeszcze wszystkich tabliczek kolei bułgarskich jak również tabliczek wytwórni HCP na cylindrach. Wypada jedynie żałować, że fotograf nie uwiecznił całego parowozu.

Teraz pierwsze zdjęcie, które sprawiło mi wielką radość !
Tutaj od razu muszę sprostować moich przedmówców, nie jest to parowóz pruskiej serii T3 i nie ma z tą serią nic wspólnego. Jest jedynie do niej podobny, ale tylko podobny.
Jest to typowy parowóz przemysłowy produkcji firmy Orenstein i Koppel z Berlina (O&K).
Zdjęcie sądząc po strojach pracowników wykonano jeszcze przed IWŚ.
I tu powód mej radości - otóż taki sam, jeśli nie dokładnie ten sam !! parowóz fotografowałem w 1970 roku na terenie Cukrowni "Kruszwica".
Wydaje mi się, że na 95% jest to ten sam parowóz, a powód mej pewności motywuję zastosowanym w tym parowozie stawidłem. Nie jest to stawidło Dżoja, jak napisał Kolega Irys, jest to własna konstrukcja firmy O&K opatentowana przez tę firmę w Cesarskim Urzędzie Patentowym w 1898 roku pod numerem 104045, a jest to stawidło systemu Klug, zwane niekiedy też systemem Linke. W stawidła Kluga firma O&K dość często wyposażała parowozy wąskotorowe, do wczesnych lat 20-tych. Z uwagi na bardzo prostą konstrukcję przy parowozach normalnotorowych stosowane było bardzo rzadko, można by rzec tytułem próby.
Mój problem ze 100% zdefiniowaniem parowozu na fotografii pochodzi stąd, że parowóz będący w posiadaniu Cukrowni "Kruszwica" wyposażony był w kocioł zastępczy o identycznych parametrach, a po tabliczkach firmowych na skrzyniach wodnych nie pozostało nawet śladu. Dodatkowo w papierach tej cukrowni znalazłem numer parowozu normalnotorowego, który został niewątpliwie mylnie odczytany i wpisany do akt. Firma O&K zwana niekiedy potocznie: "wielką wytwórnią małych parowozów" , czytaj wąskotorowych, do lat 20-tych, czyli okresu montowania stawidła Kluga, wykonała bardzo niewiele trzyosiwych tendrzaków normalnotorowych. Po odrzuceniu egzemplarzy serii T3 i znanych typu T3 dla kolejek prywatnych zostaje tylko kilka egzemplarzy eksportowych. Parowóz widniejący na zdjęciu posiada nietypową dla firmy O&K tabliczkę firmową. Takie tabliczki, z większą ilością tekstu i w takim formacie firma O&K niekiedy instalowała właśnie na parowozach eksportowych.
Numer figurujący w aktach cukrowni po uwzględnieniu możliwości błędnego odczytu pasuje tylko do jednego parowozu. Ale jeszcze głowy nie dam, ze to on. Najpierw muszę być pewien czy ten parowóz prosto z wytwórni nie został wysłany do planowanego odbiorcy, czy też został przez Cukrownię "Kruszwica" odkupiony od adresata. A daleko nie było: z Moraw.

Serdecznie pozdrawiam

Tadeusz

PS. zdjęcie z Rumji, tak pisownia przedwojenna ! bardzo ładne, dziękuję za zamieszczenie
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: ArturSchŁ »

Irys
Posty: 32
Rejestracja: 20 cze 2006, 00:43
Lokalizacja: Stęszew
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: Irys »

Bez wątpienia jest to lok z rodziny T3. Bardziej zastanawiające jest stawidło jakie ma zamontowane. Wg mnie jest to stawidło "dżoja". Może się mylę, ale tylko to mi przychodzi do głowy.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: brovarek »

To duże to "królewski bułgar". Ciekawe, że bez charakterystycznych zgarniaczy z przodu. "Mały" wyglada jak Pr T3.
PiotrZ
Posty: 711
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: PiotrZ »

To i ja dorzucę „zagadki” do tego ciekawego wątku. Przedstawiam 2 stare fotografie, znalezione w albumach zmarłych przodków. Niestety zdjęcia są bez podpisu. To drugie zrobione prawdopodobnie w latach trzydziestych XXw. na terenie fabryki H.Cegielskiego w Poznaniu.
Obrazek Obrazek
Miłego oglądania, a znawców zapraszam do identyfikacji.
Pozdrawiam
PiotrZ
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: Mariusz »

Witamy Cię serdecznie na naszym forum.
Mechanik TS
Posty: 10
Rejestracja: 04 maja 2008, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: Mechanik TS »

Właśnie się zalogowałem na to forum.
Pozdrawiam wszystkich piszących i czytających.
Dziękuję również Mariuszowi za zamieszczenie i to w dobrej rozdzielczości tego pięknego zdjęcia.
Miło mi, że kolega Krzysztof /oelka/ mnie tutaj zacytował.
Co do samego zdjecia, to trudno coś dodać, wydaje mi się jednak, że wykonane gdzieś na terenie Prus, chyba że okres I WŚ to wtedy mogło by być bardziej na wschód.
Pozdrawiam i liczę na dalsze ciekawe nowe/stare fotografie.
Tadeusz
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: Mariusz »

Również się ucieszyłem, gdy je znalazłem.
Fajnie, że sprawiło tyle radości Wam.
Może dowiemy się czegoś więcej.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Archiwalne zdjęcie.

Post autor: oelka »

Mariusz pisze:Może ktoś znajdzie coś ciekawego na temat lokomotywy i wagonu tuż za nią?
Moja pierwsza uwaga jest taka, ze raczej napewno nie jest to rok 1937. Ani ubrania, ani typowo pruskie oznaczenie (wspomniany numer) na parowozie na to nie wskazuja.
A co do reszty, to pozwole sobie zacytowac Tadeusza Suchorolskiego, ktoremu pokazalem to zdjecie i jednoczesnie dziekuje za informacje:

Kod: Zaznacz cały

To parowóz typu G4.2, na PKP były jako Th3.
Godny uwagi jest hamulec Heberleina - linki i krążki na dachu budki.
Wagon za parowozem to typowy brankard towarowy.
Moim zdaniem też, zdjęcie wykonano dużo wcześniej niż ok.1937. Wczesne 
20-te lub nawet -naste.
Mariusz, bardzo sie ciesze, ze mogles nam zaprezentowac te bardzo ciekawe zdjecie.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 05 maja 2008, 09:10 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości