Czaplewo Pomorskie

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: KrzyszTTof »

Mariusz pisze:Bardzo interesujący projekt i sprytnie przemyślany. Podoba mi się. Stacja będzie ciekawa i funkcjonalna.
A gdzie jest ten rozebrany kierunek ?? To ulubiony temat dla mnie.
Ciężko dotrzeć do jakiejś dokumentacji, ale z tego co udało mi się ustalić, było to kiedyś tak:

Obrazek

Wskazują na to także ślady w terenie (no dobra - będą wskazywać...) :mrgreen: ;)
Ostatnio zmieniony 28 sie 2007, 14:53 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: T_Domagalski »

KrzyszTTof pisze:Wyliczać dalej? ;)
OK, wiem, zawsze znajdzie się jakiś "wyjątek potwierdzający regułę"... ;)
Choć akurat każda z podanych stacji jest wyraźnie większa, niż planowany moduł.

Aczkolwiek i tak chętnie poznałbym przeznaczenie poszczególnych torów na Twojej stacji, bo dla części z nich jest ono dla mnie niejasne...
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: KrzyszTTof »

Misiek pisze:czy stacja Goleniów albo Lipusz, mają w przeliczeniu 324metry od wjazdu do wyjazdu?
Hehe... dobre, dobre....

Odpowiem tak - nic nie stoi na przeszkodzie, aby kolejnymi modułami przedłużać moją stację w przyszłości i to beż absolutnie żadnej ingerencji w już zbudowane moduły - takie było też założenie projektu.
Ostatnio zmieniony 09 wrz 2007, 15:43 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: Mariusz »

Bardzo interesujący projekt i sprytnie przemyślany. Podoba mi się. Stacja będzie ciekawa i funkcjonalna.
A gdzie jest ten rozebrany kierunek ?? To ulubiony temat dla mnie.
Urok stacji polega często na tym, że nie wjedziesz z każdego toru na każdy.
I żeby nie strzelic byka podczas przyjmowania pociągu, trzeba myślec na jaki tor wjechac, aby potem wyjechac tam gdzie było planowane. Tymbardziej, że Twoja stacja "nie powstaje" teraz !! Tylko kilkadziesiąt lat wstecz !!
Może jakiś projekt poglądowy całości ??
Podejrzewam, że jeśli nie przedłużysz swojej stacji tak aby zajmowała kilka Twoich pokoi to przeniesiesz się z "modułowej do makiety". :mrgreen:
Pozdrawiam i życzę powodzenia. Mam nadzieję na wspólną zabawę kiedyś ;)
A czy szlaki makiet modułowych mają kilka-kilkanaście km w skali ?? !!
Takie komentarze uważam za zbędne !!
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1703
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: Misiek »

czy stacja Goleniów albo Lipusz, mają w przeliczeniu 324metry od wjazdu do wyjazdu?
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: KrzyszTTof »

T_Domagalski pisze:Ponadto, jak na taki duży węzeł to brakuje grupy torów postojowych dla pociągów towarowych, grupy torów odstawczych zarówno towarowych jak i osobowych. :/
Naprawdę, wg mnie jest to bardziej mała stacyjka przelotowa na linii 2-torowej niż jakikolwiek węzeł...
Popatrzmy dla przykładu na stację Goleniów. Stacja na linii dwutorowej (Szczecin Dąbie - Świnoujście) z odchodzącymi dwoma liniami jednotorowymi (obecnie z jedną jednotorową) - czyli kiedyś 4 kierunki, teraz 3. Cała stacja to raptem dwa perony (trzy tory przy peronach), dwa tory postojowe dla towarowych i jeden tor przy placu ładunkowym. Żadnych grup odstawczych tam nie znajdziesz.

Idźmy dalej - Lipusz. Stacja na linii jednotorowej (Kościerzyna - Chojnice) z odejściem linii jednotorowej do Bytowa. Czyli stacja trzykierunkowa (jak mój plan). Trzy tory przy peronach + dwa boczne. Żadnych postojowych o odstawczych. Jest za to mała szopa kilkustanowiskowa (też takową planuję). Jadąc od Kościerzyny zrealizujesz przebiegi tylko na dwa z trzech torów przy peronach (to w kontekście "brakujących" przebiegów).

Tutaj widać to bardzo ładnie - w lewo linia do Bytowa, w prawo do Kościerzyny.
http://www.fotokolej.pl/data/media/80/KLK0229.jpg

Wyliczać dalej? ;)
Ostatnio zmieniony 28 sie 2007, 11:39 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: T_Domagalski »

KrzyszTTof pisze:Po lewej stronie jest wyjście dwutorowe ze stacji, ale w założeniu są to dwie linie jednotorowe.
Jeśli tak, to w głowicy brakuje torów, umożliwiających realizację wszystkich wymaganych przebiegów.
KrzyszTTof pisze:Mały węzeł trzykierunkowy. Kiedyś był czwarty kierunek,...
Ponadto, jak na taki duży węzeł to brakuje grupy torów postojowych dla pociągów towarowych, grupy torów odstawczych zarówno towarowych jak i osobowych. :/
Naprawdę, wg mnie jest to bardziej mała stacyjka przelotowa na linii 2-torowej niż jakikolwiek węzeł...
Ostatnio zmieniony 28 sie 2007, 10:19 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: KrzyszTTof »

T_Domagalski pisze:Czegos nie rozumiem. Twój układ torów bardziej pasuje do stacji na linii dwutorowej.
Po lewej stronie jest wyjście dwutorowe ze stacji, ale w założeniu są to dwie linie jednotorowe. Po prawej stronie, tor wychodzący z anglika to dojazd do "szopy" na kolejnym module w przyszłości (stąd narysowana tam jest Tz, tylko słabo ją widać na tej wilelkości rysunku)
Ostatnio zmieniony 28 sie 2007, 10:18 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: T_Domagalski »

KrzyszTTof pisze:...chyba najtrafniejsze rozwiązanie to stacja na drugorzędnej linii jednotorowej...
Czegos nie rozumiem. Twój układ torów bardziej pasuje do stacji na linii dwutorowej.
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: KrzyszTTof »

whosho pisze:Z technicznego punktu widzenia wydaje sie byc w porzadku. Ciekawy projekt! Czy zdecydowales sie juz na osadzenie stacji w jakiejs konkretnej czasoprzestrzeni ?
Więc tak - najlepiej żeby była to czasoprzestrzeń jak najbardziej uniwerslana, aby mogły po stacji przemykać pociągi zarówno w IV jak i V epoce, a może i III żeby nie wyglądała dziwnie. Czyli chyba najtrafniejsze rozwiązanie to stacja na drugorzędnej linii jednotorowej, po której śmigają pociągi osobowe, a raz na dobe przeleci jakiś sezonowy pośpiech. Z towarowych śmigają zdawki, ale i tranzyt się trafi. Stacja, na której od czasu II wojny św. nie robiono żadnej dużej modernizacji. Klimat wschodnich niemiec lub północno-zachodniej Polski. Mały węzeł trzykierunkowy. Kiedyś był czwarty kierunek, ale po wojnie rosjanie rozebrali. Ogólnie ujmując - coś tak jak np. Korzybie w połowie lat 90.

.
Ostatnio zmieniony 27 sie 2007, 20:35 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
whosho
Posty: 815
Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: whosho »

Z technicznego punktu widzenia wydaje sie byc w porzadku. Ciekawy projekt! Czy zdecydowales sie juz na osadzenie stacji w jakiejs konkretnej czasoprzestrzeni ? :)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: ArturSchŁ »

KrzyszTTof pisze:... staram się unikać lutowania do szyn, które są wmontowane w podkłady, bo (...) kończy się to zawsze podtopieniem podkładów
Jest pewna metoda, ale w odniesieniu do rozjazdów do samodzielnego złożenia.
Chodzi o to by przed całkowitym złożeniem rozjazdu fragment toru, do którego chcemy przylutować przewód, wpierw pobielimy (pilniczek, pasta lutownicza, cyna - nie za dużo ! ), a w złożonych rozjazdach lutujemy KRÓTKO, BARDZO KRÓTKO, punktowo lutownicą z cienkim grotem (by się zmieścić pomiędzy podkładami).
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: KrzyszTTof »

Papcio pisze:Bolączka gotowych rozjazdów. Zawsze przed przyklejeniem rozjazdu dodatkowo wzmacniam połączenie blaszki z krzyżownicą podlutowując nieco. Problem od razu znika.
Właśnie staram się unikać lutowania do szyn, które są wmontowane w podkłady, bo z doświadczenia zdobytego przy budowie poprzednich makiet parę lat temu (w tym H0) wiem, że kończy się to zawsze podtopieniem podkładów - a to już nie wygląda ładnie.

Będę eksperymentował w tej materii z klejem przewodzącym - o wynikach dam znać.
Ostatnio zmieniony 27 sie 2007, 16:55 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 2 razy.
BarTT
Posty: 294
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: PL
Kontakt:

Re: Czaplewo Pomorskie

Post autor: BarTT »

Interesujący i dość skomplikowany projekt! Powodzenia!
Oczywiście nie obyło się bez pierwszych problemów - po tym jak klej pod rozjazdami ładnie wysechł, od jednego z nich odpadła sobie blaszka kontaktowa do zasilania krzyżownicy (rozjazdy EW2).
Bolączka gotowych rozjazdów. Zawsze przed przyklejeniem rozjazdu dodatkowo wzmacniam połączenie blaszki z krzyżownicą podlutowując nieco. Problem od razu znika.
Ostatnio zmieniony 28 sie 2007, 09:23 przez BarTT, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Czaplewo Pomorskie

Post autor: KrzyszTTof »

No i udało mi się w końcu rozpocząć pierwsze prace na moją makietą. Powstaje stacyjka, o roboczej nazwie "CZAPLEWO POMORSKIE". Schemat popełniony w TT-CAD i AutoCAD wygląda tak:
Obrazek

Stacja zajmuje trzy moduły: dwa 350 x 900 i jeden 500 x 900. Wiem że nie są to wymiary sTTandardowe, ale zostały wymuszone posiadaną przestrzenią i możliwościami. Natomiast kolejne skrzynki (po obu stronach stacji) będą na swoich końcach już w 100% kompatybilne ze sTTandardem.

Front robót to obecnie skończone skrzynki i rozpoczętę układanie torowiska na skrzynce prawej. Oczywiście nie obyło się bez pierwszych problemów - po tym jak klej pod rozjazdami ładnie wysechł, od jednego z nich odpadła sobie blaszka kontaktowa do zasilania krzyżownicy (rozjazdy EW2).

W założeniach wszystko będzie budowane tak, aby stację można było złożyć także tylko z zewnętrznych modułów.

Obecnie czekam na paczuszkę z rozjazdami krzyżowymi.

.
Ostatnio zmieniony 11 sty 2009, 11:17 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 3 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości