Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 976
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: Witek M. »

badys pisze:[...] wszystko razem ma być integralną całością [...]
Czyli jeden moduł złożony z 5 segmentów.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: T_Domagalski »

ArturSwider pisze:Oto zdjęcie. Jak widać nawet tu w "realu" skosy rozjazdu są bardzo duże.
Te skosy tylko wydają się takie duże z powodu użycia teleobiektywu. W rzeczywistosci wszystkie cechy rozjazdu wskazują, ze jest to rozjazd zwykły 1:9, R~190m, z prostą krzyżownicą.
W Kobierzycach zastosowano takie rozwizanie pewnie dlatego, że typowy trapez nie zmieściłby sie pomiędzy stacją a rozchodzącymi się w dwie różne strony dwoma jednotorowymi liniami kolejowymi.

Na linii dwutorowej z reguły nie stosuje sie takich skomplikowanych układów z dwóch powodów:
1. takie rozwiązanie jest droższe w budownie i utrzymaniu ze względu na dodatkowe skrzyżowanie pośrodku,
2. wymaga zastosowania odpowiednio szerokiego odstępu między torami, umozliwiającego zmieszczenie tego dodatkowego skrzyżowania.

Bywają oczywiście wyjątki, wymuszone przez lokalne warunki. Np. we Wrocławiu-Popowicach jest tez taka kombinacja ze skrzyżowaniem pośrodku, tylko że tam tory linii dwutorowej wychodzą ze stacji prosto na dwa osobne mosty, przerzucone nad Odrą, a odległośc między stacja a mostami jest za mała, zeby zmieścić normalny trapez. Ale, jak powiedziałem - jest to wyjątek.
badys
Posty: 53
Rejestracja: 06 lis 2006, 23:53
Lokalizacja: Ślonck
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: badys »

miki pisze: sprecyzuj. Czy budujesz kilka modułów czy stację, ktora powinna być traktowana ja integralna całość?
w planie jest budowa dwóch modułów dwutorowych po jednym na wjazd i wyjazd ze stacji, oraz 3 moduły samej stacji, wszystko razem ma być integralną całością

jeszcze jedno pytanie ten rozjazd może być wykorzystany czy nie zgodnie ze standartem
Ostatnio zmieniony 13 wrz 2008, 16:14 przez badys, łącznie zmieniany 1 raz.
ArturSwider

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: ArturSwider »

Hi,
Układ stacyjny z wykorzystaniem takiego "anglika" jest z powodzeniem zastosowany w Kobierzycach, stacji leżącej na trasie Wrocław - Sobótka.
Oto zdjęcie. Jak widać nawet tu w "realu" skosy rozjazdu są bardzo duże.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 wrz 2008, 16:13 przez ArturSwider, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: Mariusz »

Widzisz, jeśli chcesz budowac według sttandardu to musisz pozbyc się tego cacka.
Zgłaszam się na kupca. Będę potrzebował takie coś, gdyż nie stosuję się do sttandartu.
gemol
Posty: 1054
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: gemol »

ArturSch pisze:Przepraszam, ale mam pewną wątpliwość: moduł dwutorowy umożliwia DOWOLNE zasilenie obu torów, w szczególności pociągi mają prawo jechać w przeciwnych kierunkach. Jeśli zastosujemy "coś takiego jak na fotce" to oba tory będą zwarte, co stoi w opozycji do niezależności lini dwutorowej.
Jak z tym problemech myślisz sobie poradzić ...bez cięcia torów na serię odcinków izolowanych ?
Biorąc pod uwagę, że cały moduł stacyjny zasilany jest niezależnie od linii, nie ma potrzeby dodatkowego izolowania /cięcia/ zwrotnicy. Chyba że na stacji mają być niezależne przebiegi, ale wtedy komplikuje się cała elektryka.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: Kilkujadek »

miki pisze:Łamane iglice i wzięte na oko wymiary jednoznacznie wskazują na jakąś pochodną EW1, kto wie może tu jest nawet więcej niż 15 stopni...
Moim zdaniem 22,5° czyli totalna lipa kompletnie nie pasująca do założeń TT-standardu. Możliwe jest samodzielne zrobienie czegoś takiego z 4 rozjazdów EW3 gdzie można się pokusić o rozstaw międzytorowy 36mm ale to już „wyższa matematyka”. Zalecam podobnie jak Miki uproszczenie układu torowego czyli "trapez".
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: miki »

Łamane iglice i wzięte na oko wymiary jednoznacznie wskazują na jakąś pochodną EW1, kto wie może tu jest nawet więcej niż 15 stopni ?? Jednym słowem zgroza, choć sTTandard - poza ogólnyn zaleceniem, by w torach głównych nie używać rozjazdów o kącie skosu większym niż 12 stopni (EW3) - niczego nie narzuca

Co do kablologii i innej elektryki - pewnie to wygląda podobnie jak u Hugwy
http://norma.martel.pl/viewtopic.php?t= ... c&start=45
kilku modułów dwutorowych - konkretnie stacji
sprecyzuj. Czy budujesz kilka modułów czy stację, ktora powinna być traktowana ja integralna całość?

Ergo: ja bym to wyrzucił (sprzedał). Klasyczny trapez, spełniający dokładnie te same funkcje, na "eleganckich" rozjazdach EW3, z 4 razy mniej skomplikowaną elektryką zajmuje metr (100 cm). Wg mnie ,gra o te 60-70 cm mniej jest niewarta świeczki
ArturSwider

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: ArturSwider »

Hi,

Układ stacyjny z wykorzystaniem takiego "anglika" jest z powodzeniem zastosowany w Kobierzycach, stacji leżącej na trasie Wrocław - Sobótka.

Leży na głowicy zachodniej, gdzie szlak rozchodzi się do Niemczy i Sobótki.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: Mariusz »

Tak ja to widzę:
Obrazek
Koniecznie ta "krzyżówka" powinna byc oddzielona jakąś przeszkodą typu most-wiadukt od reszty stacji, wtedy bedzie to naturalnie wyglądac.
badys
Posty: 53
Rejestracja: 06 lis 2006, 23:53
Lokalizacja: Ślonck
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: badys »

ArturSch pisze: to oba tory będą zwarte, co stoi w opozycji do niezależności lini dwutorowej.
Jak z tym problemech myślisz sobie poradzić ...bez cięcia torów na serię odcinków izolowanych ?
odpowiedź szczera do bólu - nie wiem, widząc narastającą ilość problemów chyba sobie ten motyw odpuszczę, chociaż zawsze mogę prosić Was Szanowni Forumowicze o pomoc. (tak myślę)

a tu szkic tego co sobie wymyśliłem - bez zachowania skali proporcji kątów itp...
Obrazek
chyba nie do końca przemyślając całość bo stanąłem na różnicy szerokości torowisk, więc do elektryki nie doszedłem, zawsze jeszcze można dać czerwone na wysokości zwrotnicy krzyżowej na czas przejazdu jednego pociągu i odizolować tylko samą zwrotnicę krzyżową,
Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 976
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: Witek M. »

A jaki kąt/promień łuku mają te rozjazdy? Bo wyglądają dość tramwajowo (EW1?). Odnoszę wrażenie, że nie tylko osi torów są niezgodne ze sTTandardem.
whosho
Posty: 815
Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: whosho »

A odnośnie odległosi między osiami torów... prawdopodobnie najsensowniejszym rozwiązaniem będzie potraktowanie stacji jako jednego modułu zaczynającego się fragmentu szlaku dwutorowego (z poprawnymi odelgłościami pomiędzy osiami torów), następnie serii rozjazdów, gdzie w/w odległoś nie będzie juz nikogo odbchodziła, aż do właściwej stacji i dalej analogicznie... W końcu nikt nie będzie Ci nic podpinał w Twoją stację, a jedynie na skrajne końce...
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10871
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: ArturSchŁ »

badys pisze:mam ... koncepcję budowy ... modułów dwutorowych - ... - na której wjeździe chciałbym zamontować coś takiego jak na fotce,
Przepraszam, ale mam pewną wątpliwość: moduł dwutorowy umożliwia DOWOLNE zasilenie obu torów, w szczególności pociągi mają prawo jechać w przeciwnych kierunkach. Jeśli zastosujemy "coś takiego jak na fotce" to oba tory będą zwarte, co stoi w opozycji do niezależności lini dwutorowej.
Jak z tym problemech myślisz sobie poradzić ...bez cięcia torów na serię odcinków izolowanych ?
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Zwrotnica DGV krzyżowa podwójna

Post autor: Mariusz »

Tak, tak, potrzebny Twój schemat, bo tak każdy z nas będzie tworzył wedle swojej wizji.
Dla mnie osobiście zastosowanie tego w głowicy rozjazdowej stacji jest nieekonomiczne, a to dlatego, że nie daje oszczędności na długości drogi rozjazdowej. Gdyby zamiast dwóch rozjazdów z jednej strony były dwa angliki, to byłaby rewelacja.
Osobiście bym to zamontował tak, aby ten kpl rozjazdów był czymś "nie do zlikwidowania" oddzielony od reszty rozjazdów np: mostem, wiaduktem.
Wjeżdżamy w te przejście rozjazdowe, mosty i dalsza częśc stacji.
Osobiście planuję zamontowac to na podg gdzie krzyżują się dwie linie jednotorowe z bezkolizyjnym rozwiazaniem-przecięcie linii Gdynia-Kościerzyna i Kartuzy-Pruszcz Gd.
A jeśli chodzi o odległości pomiedzy osiami torów-no cóż, musisz miec to już na module "swoim" z jednej strony przynajmniej. A odchylenie toru jednego od drugiego zawsze się stosuje na wjazdach na stacje czy nawet przystanki osobowe.
W takich miejscach jest zawsze szersza skrajnia.
Takie rozwiazanie również widziałem w peronach w Amsterdamie. Tam często perony są dzielone na pół w ten sposób.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość