Przystanek Włoszczowa Północ

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2213
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: oelka »

maciej_kolej pisze:
Chodziło o linię ze Śląska do Trójmiasta służącą do przewożenia węgla...
I tak i nie. Pierwsza wersja miała połączyć Śląśk z Wybrzeżem z przeznaczeniem dla pociągów węglkowych. Pomysł okazał się jednak nie trafiony, gdyż istniała równolegle "Magistrala węglowa", oraz konieczne było by zbudowanie obwodnicy dla Warszawy. Postanowiono wykorzystać to co zbudowano jako początek linii dużych prędkości, celem połączenia Stolicy ze Śąskiem.
Pomysl zbudowania linii alternatywnej dla linii dawnej kolei warszawsko-wiedenskiej (DZWW) pojawil sie juz w okresie przedwojennym. W latach 50, powrocil, poniewaz zaczely sie problemy z przepustowoscia linii na Slask. Jednak nie doszlo do realizcji, poniewaz zmodernizowano linie dawnej DZWW. pomysl budowy linii duzych predkosci krazyl po glowach ludzi planujacych rozwoj kolei juz pod koniec lat 60. jednak nie mial najmniejszych szans na realizacje ze wzgledu na preferencje dla transportu towarowego, a szczegolnie wegla. Pomysl budowy CMK, przepchnieto juz za Gierka pod haslem szybszego i lepszego transportu wegla do centrum kraju. Koszt byl taki, ze linia musiala zostac przystosowana rowniez dla potrzeb ciezkiego transportu towarow. Docelowo linia miala zapewnic szybkie polaczenie poludnia kraju z Warszawa i Gdanskiem, jednak druga czesc CMK zaplanowana przez Wyszogrod, Plock, Sierpc, Brodnice do Prabut nie miala juz szczescia. Bylo juz po 1976 roku i skonczyl sie okres gierkowskiego "dobrobytu". Pamiatka po tej czesci CMK sa dodatkowe nasypy miedzy Korytowem, a Jaktorowem majace wyprowadzic tory w kierunku na Szymanow/Teresin. Dalej po drodze do Teresina mozna zobaczyc niedkonczone przepusty, oraz slupy pod wiadukty niezbudowanej autostrady A2 nad CMK. Ruch pociagow towarowych na CMK uruchomiono juz w momencie zbudowania jednego toru. Postawiono tymczasowe odstepowe posterunki z urzadzeniami mechanicznymi zabezpiecznia ruchu pociagow. W miare kontynowania budowy powstawal drugi tor, siec trakcyjna oraz przekaznikowe urzadzenia SRK. Pociagi ekspresowe po CMK pojechaly, po ukonczeniu tych prac. Jako pierwsze planowo zaczely kursowac Gornik i Krakus od 1 czerwca 1984.
Tak zrodziły się słynne szybkie połączenia W-wy z Krakowem i Katowicami, i tak jest do dziś. ;)
Szybkie polaczenia Warszawy i Slaska zrodzily sie tak naprawde znacznie wczesniej. O tego rodzaju polaczeniach mozna mowic juz w okresie przedwojennym, prowadzononych za pomoca wagonow motorowych. Po wojnie pociagi ekspresowe do Katowic od 1951 roku prowadzily wloskie wagony motorowe OM (SD80), a po elektryfikacji EZT - E58 (ED70). Pociagi korzystaly oczywiscie z linii d. DZWW.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3238
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: Maciej »

Fantomas pisze:
maciej_kolej pisze:Wszystko pieknie, a gdzie idea szybkich połaczeń dużych aglomeracji miejskich? Bo chyba po po to budowano CMK?
O ile sobie przypominam, to jednak nie po to budowano CMK, cytując za Wikipedią:
Wikipedia pisze:...Pierwotnie jej przeznaczeniem były przewozy towarowe i właśnie temu służyła zaraz po otwarciu...
Chodziło o linię ze Śląska do Trójmiasta służącą do przewożenia węgla...
I tak i nie. Pierwsza wersja miała połączyć Śląśk z Wybrzeżem z przeznaczeniem dla pociągów węglkowych. Pomysł okazał się jednak nie trafiony, gdyż istniała równolegle "Magistrala węglowa", oraz konieczne było by zbudowanie obwodnicy dla Warszawy. Postanowiono wykorzystać to co zbudowano jako początek linii dużych prędkości, celem połączenia Stolicy ze Śąskiem. Tak zrodziły się słynne szybkie połączenia W-wy z Krakowem i Katowicami, i tak jest do dziś. ;)
PawelD
Posty: 19
Rejestracja: 08 maja 2006, 08:13
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: PawelD »

Sorki, oko mi zjechało na post niżej, zwracam honor
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: miki »

PawelD pisze:miki napisał: "A rozpędzenie (wg źródeł telewizyjnych - ja się tam na tym nie znam) około 300zł. ......
Żeby było jasne ja tego nie pisałem
PawelD
Posty: 19
Rejestracja: 08 maja 2006, 08:13
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: PawelD »

miki napisał: "A rozpędzenie (wg źródeł telewizyjnych - ja się tam na tym nie znam) około 300zł.
Pan prezes nie wiedział, celowo zataił, czy telewizja kłamie??

A może to było semantyczne nadużycie"

A pan prezes wcale sie nie pomylił, bo tyle własnie kosztuje energia zużyta na rozruch. I nie jest to wzięte z sufitu, tylko poparte odpowiednimi badaniami i pomiarami. A tak w ogóle to informacje miał "od nas", czyli z mojego wydziału.
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: miki »

Według prezesa PKP Andrzeja Wacha, zatrzymywanie na stacji we Włoszczowie .......jest opłacalne dla kolei...........
No, prezesowi z pewnością się opłaca, bo dalej jest prezesem, kolei też się opłaca bo dalej ma prezesa, i tak dalej...dobro partii dobrem narodu!!
et22
Posty: 552
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: et22 »

zatrzymanie pociągu na stacji kosztuje od 32 do 42 zł
A rozpędzenie (wg źródeł telewizyjnych - ja się tam na tym nie znam) około 300zł.
Pan prezes nie wiedział, celowo zataił, czy telewizja kłamie??

A może to było semantyczne nadużycie :) :)
Awatar użytkownika
Fantomas
Posty: 705
Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: Fantomas »

maciej_kolej pisze:Wszystko pieknie, a gdzie idea szybkich połaczeń dużych aglomeracji miejskich? Bo chyba po po to budowano CMK?
O ile sobie przypominam, to jednak nie po to budowano CMK, cytując za Wikipedią:
Wikipedia pisze:...Pierwotnie jej przeznaczeniem były przewozy towarowe i właśnie temu służyła zaraz po otwarciu...
Chodziło o linię ze Śląska do Trójmiasta służącą do przewożenia węgla...
Ostatnio zmieniony 08 lis 2006, 16:20 przez Fantomas, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3238
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: Maciej »

[glow=red]Akcja rodzi reakcję oto informacja z portalu Onet.pl[/glow]
Według prezesa PKP Andrzeja Wacha, zatrzymywanie na stacji we Włoszczowie (Świętokrzyskie) pociągów jadących Centralną Magistralą Kolejową (CMK) z Krakowa do Warszawy jest opłacalne dla kolei, wbrew temu, co sądzą przeciwnicy decyzji w tej sprawie.

Przystanek na CMK we Włoszczowie pojawił się w rozkładzie jazdy PKP w połowie października br., po zbudowaniu nowoczesnego peronu i zmodernizowaniu włoszczowskiego torowiska. Inwestycja kosztowała 3 mln zł i w związku z tym wywołała falę krytyki władz kolei.

Jak wyjaśnił w środę w Kielcach prezes Wach, zatrzymanie pociągu na stacji kosztuje od 32 do 42 zł, w zależności od tego ile wagonów liczy skład. Od 16 października do 5 listopada na stacji we Włoszczowe PKP obsłużyły każdej doby średnio 31 pasażerów, którzy zapłacili za bilet do Warszawy po 37 zł - podał szef PKP. Kategorycznie zaprzeczył przy tym lansowanej przez niektóre media tezie, że "stacja we Włoszczowe służy dwóm pasażerom na dobę".

"Kolej jest dla społeczeństwa i dla pasażerów - także tych z Włoszczowy" - podkreślił prezes PKP podczas spotkania z kolejarzami w Kielcach. Dodał, że po 15 latach "degradacji" tego środka transportu w Polsce, w ciągu trzech kwartałów tego roku przewieziono o 5,5 mln pasażerów więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Dzięki kolejowo-samorządowej inwestycji we Włoszczowie (lokalne samorządy partycypowały kwotą 345 tys. zł), miasto uzyskało dogodne połączenie z Warszawą, Krakowem, Częstochową i Krynicą. Jak powiedział orędownik i patron przedsięwzięcia - minister w Kancelarii Premiera, Przemysław Gosiewski - "to, na co czekano od 30 lat, zrealizowane zostało w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku".

Podróż z liczącej 11 tys. mieszkańców Włoszczowy do Warszawy trwa 1,5 godziny. Postój pociągu na włoszczowskiej stacji może także skrócić trwającą trzy godziny podróż z Kielc do stolicy przez Radom; trzeba jednak w tym celu zbudować 7 km toru od Czarncy do Włoszczowy.

Na wniosek posłów opozycyjnej Platformy Obywatelskiej, Prokuratura Okręgowa w Warszawie sprawdza celowość wydatkowania publicznych pieniędzy na budowę włoszczowskiego peronu dla pociągów jadących CMK.


Wszystko pieknie, a gdzie idea szybkich połaczeń dużych aglomeracji miejskich? Bo chyba po po to budowano CMK? Jak tak dalej pójdzie to IC bedzie kursował na CMK jak osobowy :lol: Ech a Czesi maja te swoje Pendolino i mogą sie z nas obśmiać :roll:
Ostatnio zmieniony 08 lis 2006, 15:56 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3238
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: Maciej »

[glow=green]A oto kolejna porcja z portalu Onet.pl"[/glow]
Stacja we Włoszczowie pod lupą prokuratury
Prokuratura Okręgowa w Warszawie wystąpi do Polskich Kolei Państwowych S.A. o dokumentację budowy stacji PKP we Włoszczowie - w ramach postępowania sprawdzającego, prowadzonego z zawiadomienia posłów PO.
Poinformował o tym rzecznik warszawskiej prokuratury Maciej Kujawski. Dodał, że w postępowaniu sprawdzającym raczej nie będą wzywani autorzy zawiadomienia, bo "wszystko wskazuje na to, że ich wiedza wynika z przekazów medialnych".
Po doniesieniu o przestępstwie prokuratura prowadzi postępowanie sprawdzające, które kończy się albo wszczęciem formalnego śledztwa, albo odmową tego.
Pod koniec października posłowie PO skierowali zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przy budowie stacji w 11-tysięcznej Włoszczowie (Świętokrzyskie) - gdzie od niedawna zatrzymuje się ekspres relacji Warszawa-Kraków. Uroczystość zainaugurowania połączenia odbyła się z udziałem ministra w Kancelarii Premiera Przemysława Gosiewskiego, który jest liderem PiS w regionie świętokrzyskim. Media podawały, że inwestycja kosztowała ponad 3 mln zł.

"Szokująca jest wartość inwestycji ok. 3,5 mln zł w zestawieniu z liczbą podróżnych korzystających z nowej stacji. To przedsięwzięcie gospodarcze, realizowane przez spółki prawa handlowego, w ocenie posłów, członków sejmowej komisji infrastruktury, musi być źródłem strat" - napisano w zawiadomieniu. Wątpliwości posłów budzi sposób przygotowania i przeprowadzenia inwestycji, bo "nie zostały przedstawione żadne dokumenty ani analizy, na podstawie których podjęto decyzję".

Według rzecznika prasowego PKP S.A. Michała Wrzoska, koszt budowy peronu wyniósł 909 tys. zł; oświetlenie peronu - 156 tys. zł, zabudowa wiaty peronowej 43 tys. zł, wykonanie dojścia i pochylni dla niepełnosprawnych - 120 tys zł. Podkreślił, że część kosztów nie była związana z budową przystanku kolejowego, ale z pracami modernizacyjnymi drogi kolejowej, które byłyby wykonane niezależnie od budowy dworca
.

[/i]
Czerwek
Posty: 56
Rejestracja: 25 wrz 2006, 18:38
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: Czerwek »

miki pisze:
Czerwek pisze:Najgorsze jest to, że za wszystko płacą pasażerowie...
:shock: chyba dokładnie na odwrót. Tzw. cała reszta zrzuca się na tych pasażerów...
No póki co to ja jako pasażer płacę drożej za bilet Warszawa-Kraków...
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: miki »

Czerwek pisze:Najgorsze jest to, że za wszystko płacą pasażerowie...
:shock: chyba dokładnie na odwrót. Tzw. cała reszta zrzuca się na tych pasażerów...
Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 976
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: Witek M. »

Spokojnie, do wyborow jeszcze tylko tydzien, potem nasi drodzy politycy sie troche uspokoja ze swoimi pomyslami na ulepszenia...
Czerwek
Posty: 56
Rejestracja: 25 wrz 2006, 18:38
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: Czerwek »

No bez przesady...
Jeszcze trochę i każdy ekspres będzie sięzatrzymywał na każdej stacji... Ludziom sie w głowach przewraca...
Najgorsze jest to, że za wszystko płacą pasażerowie...
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Przystanek Włoszczowa Północ

Post autor: Mariusz »

Nie denerwuj się. Postaw się w roli mieszkańców tych miasteczek. Taniej jest zatrzymac Ex na wsi, niż uruchamiac osobny pociąg dla niej.
Znam przypadki poc. EC w Austrii które stają w mniejszych miejscowościach.
Tam nie ma innych pociągów i to jest problem. Ja bym uruchomił "kibla" i niech staje wszędzie, a i tak szybko by dojechali do stolicy!
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość