Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED
Moderator: mod-Tabor
- fred3rg
- Posty: 362
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- Sudovia
- Posty: 333
- Rejestracja: 11 lip 2008, 21:28
- Lokalizacja: Suwałki
- Kontakt:
Re: Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED
Jak zmusiłeś blaszki, aby tak się same zawijały
- fred3rg
- Posty: 362
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED
Mechanizm został nieco zmieniony. Teraz inaczej składa się gniazdo sprzęgu. Myślę, że łatwiej
Poniżej link do animacji przedstawiającej sposób montażu mechanizmu. Dokładnie jest to wersja do wagonów Gags:
KLIK
Poniżej link do animacji przedstawiającej sposób montażu mechanizmu. Dokładnie jest to wersja do wagonów Gags:
KLIK
- fred3rg
- Posty: 362
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED
Co do rozwoju i przyszłości projektu:
Ostatnio trawione mechanizmy były niemal identyczne jak opisana wersja 1.2, ale zrobione z blachy o 50% grubszej, czyli 0,3mm. To powinno zapewnić większą odporność na sytuacje awaryjne, zderzenia itp. Po zmontowaniu działają OK.
Prawdopodobnie taka wersja znajdzie się w przygotowywanych wagonach Gags .
W najbliższej przyszłości planuję zmienić konstrukcję gniazda sprzęgu. Nie podoba mi się sposób gięcia. Mam pomysł jak go uprościć.
Chciałbym zrobić także wersję z regulacją wysokości gniazda, dla łatwego zastosowania w różnych wagonach, oraz wersję do wagonów 2 osiowych. Ale do tego trzeba całkowicie przeprojektować sprężynkę. Pomysły jak to zrobić są
Ostatnio trawione mechanizmy były niemal identyczne jak opisana wersja 1.2, ale zrobione z blachy o 50% grubszej, czyli 0,3mm. To powinno zapewnić większą odporność na sytuacje awaryjne, zderzenia itp. Po zmontowaniu działają OK.
Prawdopodobnie taka wersja znajdzie się w przygotowywanych wagonach Gags .
W najbliższej przyszłości planuję zmienić konstrukcję gniazda sprzęgu. Nie podoba mi się sposób gięcia. Mam pomysł jak go uprościć.
Chciałbym zrobić także wersję z regulacją wysokości gniazda, dla łatwego zastosowania w różnych wagonach, oraz wersję do wagonów 2 osiowych. Ale do tego trzeba całkowicie przeprojektować sprężynkę. Pomysły jak to zrobić są
Nie odpowiadam na wiadomości prywatne.
- fred3rg
- Posty: 362
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED
Połowy KKSów w wersji 1.2 już nie ma. Starsze dorzucam do poćwiczenia gięcia. To chyba dobre zastosowanie dla nich. Nowe gnie się łatwiej
Nie odpowiadam na wiadomości prywatne.
- daraśekp
- Posty: 982
- Rejestracja: 22 mar 2010, 19:58
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
- fred3rg
- Posty: 362
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED
Do skonstruowania własnego mechanizmu krótkiego sprzęgu skłoniła mnie potrzeba zamocowania sprzęgów we własnych modelach. Można co prawda kupić mechanizmy firmy Peho, a od niedawana także Tilliga, ale ceny mnie nie zachęciły, a Tillig nie wszędzie pasuje. Są na rynku bardzo fajne i nieduże mechanizmy H0 produkcji Gutzold'a, ale kosztują jeszcze więcej
Chciałem także zmodernizować kilka starych modeli BTTB, a także bardziej współczesne, jak czeskiej firmy Detail. W tych ostatnich sprzęg jest mocowany bez sprężynki, czyli wychylony nie wraca sam do położenia środkowego...
Ponieważ KKS był mi potrzebny przede wszystkim do 4osiowych węglarek, najpierw zbudowałem mechanizm pasujący tylko do wagonów na wózkach. To dało mi sporo miejsca w porównaniu z wagonami 2 osiowymi i pozwoliło użyć prosty drut stalowy Φ ok 0,2mm w charakterze sprężynki. Ze względu na twardość takiego drutu, musi on mieć długość ok 20mm. Ustawienie go w poprzek osi wagonu pozwala na uzyskanie pewnego napięcia wstępnego, dzięki czemu sprzęg nie pozostaje raczej w pozycji lekko wychylonej, tylko wraca do środka.
Pierwsze mechanizmy powstały już dość dawno i miały sporo niedociągnięć. Podczas testów na zlotach bywały problemy z wyskakiwaniem dyszla z korpusu mechanizmu. Na szczęście udało mi się pozbyć większości wad i ostatnio działały już prawidłowo
Cały mechanizm składa się z 3 elementów. 2 trawione + drucik.
W tej chwili mam trochę wytrawionych takich mechanizmów. Jeśli ktoś jest zainteresowany kontakt: fred3rg(malpa)o2.pl Do wyczerpania zapasów cena 7zł za parę.
Jest też jeszcze kilka kompletów starszych mechanizmów, wymagających dolutowania 3 dodatkowych kawałków blachy, dla poprawnego działania. Trochę trudniej je wygiąć. cena 5zł za parę do wyczerpania zapasów.
Do montażu wystarczy nożyk i szczypce. Po wygięciu KKS wymaga trochę lutowania. Ale nie jest ono trudne. Trudność w montażu polega na wykonaniu wszystkich gięć we właściwą stronę i nie zawsze wychodzi to za pierwszym razem. Zwykle po wygięciu jednego, reszta już się udaje Zatem dodaję jeden na zapas do popsucia
Podstawowa wadą przedstawionego KKS'u jest brak regulacji wysokości gniazda, bo był on projektowany pod konkretny model. Np w Brombergu i 4 osiowych chłodniach podłoga jest na tyle wysoko, że między nią a KKS'em zmieści się jeszcze spory kawałek "czegoś". Ja przymierzam się do wypełnienia wolnej przestrzenie poxiliną. Zobaczymy co z tego wyjdzie.
Link do galerii pokazującej montaż mechanizmu: część 1 część 2
Ostatnie zdjęcie w drugiej galerii pokazuje pierwszy prototyp, który wymagał poprawek.
Chciałem także zmodernizować kilka starych modeli BTTB, a także bardziej współczesne, jak czeskiej firmy Detail. W tych ostatnich sprzęg jest mocowany bez sprężynki, czyli wychylony nie wraca sam do położenia środkowego...
Ponieważ KKS był mi potrzebny przede wszystkim do 4osiowych węglarek, najpierw zbudowałem mechanizm pasujący tylko do wagonów na wózkach. To dało mi sporo miejsca w porównaniu z wagonami 2 osiowymi i pozwoliło użyć prosty drut stalowy Φ ok 0,2mm w charakterze sprężynki. Ze względu na twardość takiego drutu, musi on mieć długość ok 20mm. Ustawienie go w poprzek osi wagonu pozwala na uzyskanie pewnego napięcia wstępnego, dzięki czemu sprzęg nie pozostaje raczej w pozycji lekko wychylonej, tylko wraca do środka.
Pierwsze mechanizmy powstały już dość dawno i miały sporo niedociągnięć. Podczas testów na zlotach bywały problemy z wyskakiwaniem dyszla z korpusu mechanizmu. Na szczęście udało mi się pozbyć większości wad i ostatnio działały już prawidłowo
Cały mechanizm składa się z 3 elementów. 2 trawione + drucik.
W tej chwili mam trochę wytrawionych takich mechanizmów. Jeśli ktoś jest zainteresowany kontakt: fred3rg(malpa)o2.pl Do wyczerpania zapasów cena 7zł za parę.
Jest też jeszcze kilka kompletów starszych mechanizmów, wymagających dolutowania 3 dodatkowych kawałków blachy, dla poprawnego działania. Trochę trudniej je wygiąć. cena 5zł za parę do wyczerpania zapasów.
Do montażu wystarczy nożyk i szczypce. Po wygięciu KKS wymaga trochę lutowania. Ale nie jest ono trudne. Trudność w montażu polega na wykonaniu wszystkich gięć we właściwą stronę i nie zawsze wychodzi to za pierwszym razem. Zwykle po wygięciu jednego, reszta już się udaje Zatem dodaję jeden na zapas do popsucia
Podstawowa wadą przedstawionego KKS'u jest brak regulacji wysokości gniazda, bo był on projektowany pod konkretny model. Np w Brombergu i 4 osiowych chłodniach podłoga jest na tyle wysoko, że między nią a KKS'em zmieści się jeszcze spory kawałek "czegoś". Ja przymierzam się do wypełnienia wolnej przestrzenie poxiliną. Zobaczymy co z tego wyjdzie.
Link do galerii pokazującej montaż mechanizmu: część 1 część 2
Ostatnie zdjęcie w drugiej galerii pokazuje pierwszy prototyp, który wymagał poprawek.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość