Eksploatacja bocznic kolejowych

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Eksploatacja bocznic kolejowych

Post autor: oelka »

WM-MODEL pisze:Poza tym są instrukcje wewnątrzkolejowe, dokumenty wewnetrzne PKP, zawierające szczegłówe ustalenia, pewnie również i interesujących Cię zagadnień.
Niestety, zazwyczaj nie są one ogólnie dostępne, lecz przy odrobinie wysiłku...
Do czesci z nich mozna latwo dotrzec przez Kolejowa Strone Przepisowa choc to co sie tam znajduje dotyczy glownie torow zarzadzanych przez PLK, to w przypadku bocznicy da sie to zastosowac, co najwyzej z pewnymi uproszczeniami. Glownie zajrzalbym do E1 i do instrukcji o prowadzeniu ruchu pociagow R1 (choc w przypadku bocznicy jest to troche na wyrost), a dokladnie do rozdzialu VIII.
Do instrukcji sa tam tez zamieszczone aktualizacje obecnie obowiazujace.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Eksploatacja bocznic kolejowych

Post autor: WM-MODEL »

A myslałem, że chodzi o makietę :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Co innego sygnalizacja na kolei a co innego np. "warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie". Cytat z Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w tej sprawie, poz. 987, nr Dz.U. nie pamietam.

W realu mają zastosowanie akty prawne w randze ustaw, rozporządzeń itp. np. stąd: http://isip.sejm.gov.pl/prawo.nsf/WWW-h ... nd=549#549
Wyszukaj sobie, co Cię interesuje.

Poza tym są instrukcje wewnątrzkolejowe, dokumenty wewnetrzne PKP, zawierające szczegłówe ustalenia, pewnie również i interesujących Cię zagadnień.
Niestety, zazwyczaj nie są one ogólnie dostępne, lecz przy odrobinie wysiłku...

Władek
therion
Posty: 2
Rejestracja: 02 sie 2006, 21:57
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

uściślenia

Post autor: therion »

witam i dziękuję za info, chciałbym nieco sprecyzować, mam bocznicę kolejową na terenie firmy, około 100 km, wiele torów, rozjazdów i budowli inżynieryjnych, jeden z torów prowadzi przez wiadukt kolejowy (nad torami PKP), wiadukt został wyłączony z ruchu z uwagi na konieczność przeprowadzenia remontu i zorganizowane są na ten czas objazdy, remont się odwleka, bocznica jest wynajęta obcej spółce, przeglądałem regulamin bocznicy opracowany przez tą spółkę ale nie ma w nim opisanych procedur długotrwałego wyłączenia z eksploatacji części bocznicy, wiadukt nie jest w żaden sposób oznakowany ani trwale zablokowany i zastanawiam się czy nie istnieją jakieś ogólne przepisy (nie wewnętrzne wynikające z regulaminu bocznicy) które regulują sposób technicznego wyłączenia, oznakowania, które spółka zarządzająca bocznicą powinna respektować w opisanej sytuacji
p.s. ciekawe to wszystko, może zostanę mimowolnie miłośnikiem kolejnictwa :D
pozdrawiam
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Eksploatacja bocznic kolejowych

Post autor: WM-MODEL »

Na bocznicy zakładowej, na wyłączonym z ruchu odcinku toru nikt nie będzie też budował kozła oporowego ani sypał "poduszek" z piaseczku Obrazek
Chyba że to będzie zmiana na stałe, ale wtedy nazwie się to "skrócenie" toru.
Co zostanie niewątpliwie ujete w "Regulaminie..." j.w.

A propos blokady z podkładów: najprościej, to jeden prostopadle położony na szynach, drugi położony na tym podkładzie i oparty pomiędzy szynami, od strony mozliwego najazdu oczywiście. Wszystko pospinane klamrami lub połączone łubkami.

Władek
Ostatnio zmieniony 03 sie 2006, 17:22 przez WM-MODEL, łącznie zmieniany 1 raz.
Mike
Posty: 90
Rejestracja: 20 cze 2006, 19:14
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Re: witam i pytam :) prośba o pomoc do znawcy

Post autor: Mike »

WM-MODEL pisze:
therion pisze:...wyłączyć z eksploatacji część bocznicy kolejowej (zakładowej) podkr. moje . Chodzi mi o sposób ewentualnego oznakowania, ustawienia blokad itp...
To co tu wszyscy rysujecie, jest oznakowaniem miejsca niebezpiecznego, wyłaczonego z ruchu na szlaku jednotorowym, gdy:
"-powstała przeszkoda dla jazdy na tym torze,
-zaistniał wypadek...
-nastapiła konieczność ściągnięcia ze szlaku pociągu...
-zachodzi nagła konieczność wykonania robót uniemożliwiających jazdę pociągu po tym torze,
-pociąg ratunkowy, roboczy albo ciężki pojazd pomocniczy ma się zatrzymać na szlaku w celu wykonania pracy"

Podparłem się książką B. Gajdy "Technika ruchu kolejowego"

Dla bocznicy zakładowej wystarczy sygnał D1, w nocy oświetlony. Ewentualnie skrzyżowane podkłady przymocowane trwale do szyn. Jak potrzeba -zaryglowanie zwrotnicy w odpowiednim położeniu.
Bocznice zakładowe mają własny "Regulamin prowadzenia ruchu...", nie prowadzi się na nich ruchu planowego, powiadamia się wykonujących manewry o wyłączeniu toru (odcinka) z ruchu.
Na pewno nie stawia się tarcz ostrzegawczych :mrgreen:

Władek
Napisałem o Tarczy D0 na podstawie tego co napisał pan Krzysztof"oelka".
Czyli bardziej poprawna jest teoria zawarta w 3 poście w tym temacie?
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: witam i pytam :) prośba o pomoc do znawcy

Post autor: WM-MODEL »

therion pisze:...wyłączyć z eksploatacji część bocznicy kolejowej (zakładowej) podkr. moje . Chodzi mi o sposób ewentualnego oznakowania, ustawienia blokad itp...
To co tu wszyscy rysujecie, jest oznakowaniem miejsca niebezpiecznego, wyłaczonego z ruchu na szlaku jednotorowym, gdy:
"-powstała przeszkoda dla jazdy na tym torze,
-zaistniał wypadek...
-nastapiła konieczność ściągnięcia ze szlaku pociągu...
-zachodzi nagła konieczność wykonania robót uniemożliwiających jazdę pociągu po tym torze,
-pociąg ratunkowy, roboczy albo ciężki pojazd pomocniczy ma się zatrzymać na szlaku w celu wykonania pracy"

Podparłem się książką B. Gajdy "Technika ruchu kolejowego"

Dla bocznicy zakładowej wystarczy sygnał D1, w nocy oświetlony. Ewentualnie skrzyżowane podkłady przymocowane trwale do szyn. Jak potrzeba -zaryglowanie zwrotnicy w odpowiednim położeniu.
Bocznice zakładowe mają własny "Regulamin prowadzenia ruchu...", nie prowadzi się na nich ruchu planowego, powiadamia się wykonujących manewry o wyłączeniu toru (odcinka) z ruchu.
Na pewno nie stawia się tarcz ostrzegawczych :mrgreen:

Władek
Mike
Posty: 90
Rejestracja: 20 cze 2006, 19:14
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Re: witam i pytam :) prośba o pomoc do znawcy

Post autor: Mike »

WojTTek pisze:
Mike pisze:PS. Lh to droga hamowania
Zamknięty odcinek toru.
Z filipem wiemy ze LH to cos innego znaczy !!
No to może skan z E1:

Obrazek

PS.W poprzednim poście pomieszało mi się i powinno być
W rolach głównych(od dołu):
Tarcza D0
Tarcza D1
Zamknięty odcinek toru

PS.Lh to Droga Hamowania
Ostatnio zmieniony 03 sie 2006, 15:33 przez Mike, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
WojTTek
Posty: 465
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: witam i pytam :) prośba o pomoc do znawcy

Post autor: WojTTek »

Mike pisze:PS. Lh to droga hamowania
Zamknięty odcinek toru.
Z filipem wiemy ze LH to cos innego znaczy !!
Mike
Posty: 90
Rejestracja: 20 cze 2006, 19:14
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Re: witam i pytam :) prośba o pomoc do znawcy

Post autor: Mike »

oelka pisze:
therion pisze:...
Zgodnie z instrukcja o sygnalizacji E1 zamkniecie odcinka toru nalezy osygnalizowac sygnalami drogowymi D0 i D1.
Krzysztof
Zapomniałem o tarczy D0 :evil:

Ale coś na podstawie E1 wyrysowałem:
Obrazek

W rolach Głownych(od dołu):
Tarcza D0
Tarcza D1

PS. Lh to droga hamowania
Zamknięty odcinek toru.
Ostatnio zmieniony 03 sie 2006, 11:28 przez Mike, łącznie zmieniany 1 raz.
Mike
Posty: 90
Rejestracja: 20 cze 2006, 19:14
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Re: witam i pytam :) prośba o pomoc do znawcy

Post autor: Mike »

oelka pisze:
therion pisze:...
Zgodnie z instrukcja o sygnalizacji E1 zamkniecie odcinka toru nalezy osygnalizowac sygnalami drogowymi D0 i D1.
Krzysztof
Zapomniałem o tarczy D0 :evil:

Ale coś na podstawie E1 wyrysowałem:
Obrazek
Filip
Posty: 343
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:48
Lokalizacja: Kartuzy
Kontakt:

Re: Eksploatacja bocznic kolejowych

Post autor: Filip »

Z tego co sam zauwazylem to jeszcze blokuje sie zwrotnice aby nie mozna bylo jej przelozyc.
Sorki za brak pliterek.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: witam i pytam :) prośba o pomoc do znawcy

Post autor: oelka »

therion pisze:Witam, poszukuję informacji i trafiłem tu podczas poszukiwań, byłbym wdzięczny gdyby ktoś z Was mógł powiedzieć mi w jaki sposób, zgodnie z prawem/przepisami należy wyłączyć z eksploatacji część bocznicy kolejowej (zakładowej). Chodzi mi o sposób ewentualnego oznakowania, ustawienia blokad itp.
Zgodnie z instrukcja o sygnalizacji E1 zamkniecie odcinka toru nalezy osygnalizowac sygnalami drogowymi D0 i D1. Przy okazji warto zajrzec i do innych przepisow w postaci instrukcji i rozporzadzen na Kolejowej Stronie Przepisowej. A o zamknieciu toru na bocznicy w konkretnym miejscu jej dlugosc nalezy poinformowac jej uzytkownikow i ewentualnie najblizszy posterunek lub stacje, ktora obsluguje ruch na i z tej bocznicy. Wlasciel bocznicy powinien raczej miec regulamin pracy na bocznicy, gdzie zapisane powinny byc tez sprawy zwiazane z prowadzeniem ruchu i ewenetualnym zamknieciem ruchu.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Mike
Posty: 90
Rejestracja: 20 cze 2006, 19:14
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Re: Eksploatacja bocznic kolejowych

Post autor: Mike »

To co pokazałeś wojtku pasuje bardziej do zabezpieczania czynych bocznic przed zjazdem luźno sojących wagonów na tory główne, a do zabezpieczania zamkniętych na jlepiej Ustawić tablicę D1 w takiej odległosci aby skład mógł wyhaamowac i nie wjechać na zamkniętą bocznice, dalej zapobiegawczo( :/ ) można ustawić kozioł oporowy i jak się da usypać przednim taką "poduszkę" aby tam w ostateczności zatrzymał się skład, a dalej można już zdemontować szyny.


PS.Jezeli się mylę to proszę mnie poprawić. :oops:
Ostatnio zmieniony 02 sie 2006, 23:24 przez Mike, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
WojTTek
Posty: 465
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Eksploatacja bocznic kolejowych

Post autor: WojTTek »

therion
Posty: 2
Rejestracja: 02 sie 2006, 21:57
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Eksploatacja bocznic kolejowych

Post autor: therion »

Witam, poszukuję informacji i trafiłem tu podczas poszukiwań, byłbym wdzięczny gdyby ktoś z Was mógł powiedzieć mi w jaki sposób, zgodnie z prawem/przepisami należy wyłączyć z eksploatacji część bocznicy kolejowej (zakładowej). Chodzi mi o sposób ewentualnego oznakowania, ustawienia blokad itp.
pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelką pomoc
therion
Ostatnio zmieniony 03 sie 2006, 23:25 przez therion, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 1 gość