Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
Moderator: mod-Elektryka i DCC
- golab
- Posty: 1359
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
troszkę to dziwna kombinacja, ale zadziałać zadziała. Tyle ze w BTTB był jeszcze kondenator równolegle z silnikiem. Obawiam się jednak że druciaki się nie zmieszczą (możesz nie zamknąć obudowy)
-
- Posty: 103
- Rejestracja: 11 sie 2007, 20:12
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
To w takim razie jak tylko będzie trochę czasu zmostkuję te dławiki i będę puszczał lokę po torach bacznie obserwując to co się z nią dzieje i temperaturę silnika. Jeżeli wszystko będzie ok to cudów nie ma - uszkodzona była płytka.
A w końcu nie dostałem odpowiedzi - a dławiki takie jakie były w BTTB można dać zamiast tych oryginalnych? Bo wtedy podłączyłbym silnik bezpośrednio do odbieraków, a płytka obsługiwałaby jedynie oświetlenie.
A w końcu nie dostałem odpowiedzi - a dławiki takie jakie były w BTTB można dać zamiast tych oryginalnych? Bo wtedy podłączyłbym silnik bezpośrednio do odbieraków, a płytka obsługiwałaby jedynie oświetlenie.
- golab
- Posty: 1359
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
owszem, pod warunkiem że zainstalowany jest dekoder. Jeśli jest tylko zaślepka, jasność świecenia zależna jest od napięcia w szynach. nie jest to taka różnica jak przy żarówce, ale zauważalna. No i diody w analogu zaczną świecić po przekroczeniu 2 lub 3 volttydzial pisze:Ano po to że w analogu masz zmienne napięcie a diody świecą z taką sama jasnością .
Ostatnio zmieniony 07 lut 2011, 18:15 przez golab, łącznie zmieniany 1 raz.
- golab
- Posty: 1359
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
Tak, włożenie dekodera rozwiąże problem. O ile problem to właśnie dławiki
Inaczej szlag trafi i dekoder 
A te elementy to jak pisał krzysztof - dławiki. Diody są stosowane w zaślepkach PIKO. Sam przerabiałem starszą wersję, gdzie światła świeciły tak samo bez względu na kierunek jazdy.
Dowód ? - proszę bardzo: w mojej 110 mam w miejscu płytki "po chamsku" zmostkowane piny do dekodera i oświetlenie zachowuje się poprawnie - czerwony tył i żółty przód, zgodnie z kierunkiem jazdy. Tak więc zaślepka o tym nie decyduje.
Jeśli nie dostaniesz nigdzie dławików SMD, w modelamanii są ceramiczne po jakieś 4 zł (takie jak przy Tilligowskich silnikach "kanciakach"), są mniejsze i powinny się zmieścić na płytce. W sklepie elektronicznym dostaniesz to samo 5x taniej


A te elementy to jak pisał krzysztof - dławiki. Diody są stosowane w zaślepkach PIKO. Sam przerabiałem starszą wersję, gdzie światła świeciły tak samo bez względu na kierunek jazdy.
Dowód ? - proszę bardzo: w mojej 110 mam w miejscu płytki "po chamsku" zmostkowane piny do dekodera i oświetlenie zachowuje się poprawnie - czerwony tył i żółty przód, zgodnie z kierunkiem jazdy. Tak więc zaślepka o tym nie decyduje.
Jeśli nie dostaniesz nigdzie dławików SMD, w modelamanii są ceramiczne po jakieś 4 zł (takie jak przy Tilligowskich silnikach "kanciakach"), są mniejsze i powinny się zmieścić na płytce. W sklepie elektronicznym dostaniesz to samo 5x taniej
Ostatnio zmieniony 01 lut 2011, 22:16 przez golab, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 103
- Rejestracja: 11 sie 2007, 20:12
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
W dalszym ciągu stwierdzam, że oświetlenie działa, a napęd nie :-D Część płytki odpowiedzialna za oświetlenie działa jak należy i tu wszystko jest OK. Spalone diody/dławiki czy co to tam jest należą do obwodu silnika.
A takie pytanie z innej beczki - czy założenie dekodera DCC rozwiązałoby problem
Bo skoro spalone elementy są na zaślepce analogowej... A przecież loka z dekoderem powinna normalnie jeździć także w analogu.
A takie pytanie z innej beczki - czy założenie dekodera DCC rozwiązałoby problem

Ostatnio zmieniony 01 lut 2011, 22:05 przez szynobus, łącznie zmieniany 3 razy.
- tydzial
- Posty: 892
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
Ano po to że w analogu masz zmienne napięcie a diody świecą z taką sama jasnością .
- krzysztof
- Posty: 1742
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
wylutowywałeś z układu (płytki)? bo jeżeli nie, to... takie sprawdzenie.tydzial pisze: ...to diody sprawdzałem w swoich lok...
a po co diody do sterowania oświetlenia realizowanego na diodach?
Ostatnio zmieniony 07 lut 2011, 18:14 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 103
- Rejestracja: 11 sie 2007, 20:12
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
Ale to nie mogą być elementy od świateł, bo światła świecą
To znaczy, że obwód świateł jest sprawny, problem jest z obwodem silnika 


- tydzial
- Posty: 892
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
W analogu do zmiany świecenia świateł z godnie z kierunkiem jazdy bo DCC to za to już odpowiada dekoder i te płytkę się wyłamuje albo wyciąga jak jest gniazdo
-
- Posty: 103
- Rejestracja: 11 sie 2007, 20:12
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
A czy w takim razie może mi ktoś wyjaśnić do czego one służą? Tak z czystej ciekawości ;-)
- tydzial
- Posty: 892
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
To nie są dławiki to co Tobie się spaliło to diody sprawdzałem w swoich lok. daję głowę na tych płytkach nie stosują dławików są w Taurusie Herkulesie Piko,a Tilig nie stosuje .
-
- Posty: 103
- Rejestracja: 11 sie 2007, 20:12
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
Dzięki za poradę, jak zdążę to jutro na pewno zrobię taki test, powinno to wiele wyjaśnićkrzysztof pisze:dokładnie tak. albo nawet pojeździł trochę bez obudowy czule wąchając i mierząc temperaturę silnikagolab pisze:Ja bym wymienił albo zmostkował dławiki i sprawdził płytke z silnikiem bez montowania w loce.![]()

Jak rozumiem dławiki starego typu (takie jak w lokach BTTB) też się nadają? Z tym, że nie wiem, czy wewnątrz jest tyle miejsca, żeby je zmieścić.krzysztof pisze:same dławiki możesz kupić oddzielnie, polutować od dołu, ale nie blisko obudowy - temperatura!!! co do wartości to podejrzewam, że są na obciążenie 300mA
W takim razie zakup nowej płytki trzeba na razie traktować jako ostateczność


Ostatnio zmieniony 07 lut 2011, 18:14 przez szynobus, łącznie zmieniany 1 raz.
- tydzial
- Posty: 892
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
Jeżeli ma symbol JP s41 to mostek greca .
- krzysztof
- Posty: 1742
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
dokładnie tak. albo nawet pojeździł trochę bez obudowy czule wąchając i mierząc temperaturę silnikagolab pisze:Ja bym wymienił albo zmostkował dławiki i sprawdził płytkę z silnikiem bez montowania w loce.

a ten element (tutaj nie jestem pewien) wygląda na mostek Graetz`a i odpowiada za sterowanie oświetleniem. ale nie jestem pewien!!! zdjęcie nie pokazuje całego układu ścieżek i mam tylko takie przypuszczenie oparte na wyglądzie tego elementu.
same dławiki możesz kupić oddzielnie, polutować od dołu, ale nie blisko obudowy - temperatura!!! co do wartości to podejrzewam, że są na obciążenie 300mA
Ostatnio zmieniony 07 lut 2011, 18:13 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
- golab
- Posty: 1359
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: Niespodziewana awaria nowozakupionej BR218
Tak jak napisał krzysztof - są to jednak dławiki, nie diody, diody znajdują się na płytkach z oświetleniem smd. Zasugerowałem się zaślepkami PIKO, które mają właśnie diody (tam zaślepka odpowiada za kierunkowość oświetlenia).
Poniżej fotka płytki z BR221, ale to bez znaczenia, bo jest ona taka sama. Widać tajemnicze symbole
T100K (dławik 10uH) i cyfry 2114 których znaczenia nie znam.

W każdym razie ze zdjęć można rozszyfrować jaki pin do czego dochodzi. Nie wiem tylko czym jest ustrojostwo pomiędzy dławikami, żadnych oznaczeń na nim nie ma
Na płytce jest jeszcze tylko jeden element, w innym miejscu, nie wiem co to i za co odpowiada.

Ja bym wymienił albo zmostkował dławiki i sprawdził płytke z silnikiem bez montowania w loce.
Poniżej fotka płytki z BR221, ale to bez znaczenia, bo jest ona taka sama. Widać tajemnicze symbole



W każdym razie ze zdjęć można rozszyfrować jaki pin do czego dochodzi. Nie wiem tylko czym jest ustrojostwo pomiędzy dławikami, żadnych oznaczeń na nim nie ma
Na płytce jest jeszcze tylko jeden element, w innym miejscu, nie wiem co to i za co odpowiada.

Ja bym wymienił albo zmostkował dławiki i sprawdził płytke z silnikiem bez montowania w loce.
Ostatnio zmieniony 07 lut 2011, 18:13 przez golab, łącznie zmieniany 4 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości