
Wapniarki i kwasiarki
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: Wapniarki i kwasiarki
Żaden problem. 

- DBv
- Administrator
- Posty: 1951
- Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
- Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
- Kontakt:
Re: Wapniarki i kwasiarki
Ok, niech będzie odpompowanie, mój błąd:)
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: Wapniarki i kwasiarki
Oelka napisał:
"...To co wplynelo w najwiekszym stopniu na wycofanie tych wagonow bylo opanowanie budowy szczelnych zbiornikow ze stali kwasoodpornej...
Nie każdy kwas może być przewożony w zbiorniku ze stali kwasoodpornej, gdyż spowoduje jej przetrawienie. Np 70% kwas fluorowodorowy powoduje szybką korozję międzykrystaliczną stali kwasoodp. więc może być wożony tylko w zbiornikach wyłożonych polipropylenem lub całkowicie polipropylenowych.
"...To co wplynelo w najwiekszym stopniu na wycofanie tych wagonow bylo opanowanie budowy szczelnych zbiornikow ze stali kwasoodpornej...
Nie każdy kwas może być przewożony w zbiorniku ze stali kwasoodpornej, gdyż spowoduje jej przetrawienie. Np 70% kwas fluorowodorowy powoduje szybką korozję międzykrystaliczną stali kwasoodp. więc może być wożony tylko w zbiornikach wyłożonych polipropylenem lub całkowicie polipropylenowych.
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: Wapniarki i kwasiarki
Dbv napisał:
"...Zarówna napełnianie i opróżnianie odbywało sie od góry, co oznacza, że przy opróżnianiu instalacja rozładunkowa musiała wytwarzać ciśnienie, które wypychało ciecz do góry (taka metoda stosowana jest równiez w niektórych cysternach równiez dzisiaj)....
Z praktyki wiem że kwasów nie wolno rozładowywać ciśnieniowo. Można je jedynie wypompować ze zbiornika. Nie wolno wytwarzac ciśnienia w pojemnikach z kwasami.
"...Zarówna napełnianie i opróżnianie odbywało sie od góry, co oznacza, że przy opróżnianiu instalacja rozładunkowa musiała wytwarzać ciśnienie, które wypychało ciecz do góry (taka metoda stosowana jest równiez w niektórych cysternach równiez dzisiaj)....
Z praktyki wiem że kwasów nie wolno rozładowywać ciśnieniowo. Można je jedynie wypompować ze zbiornika. Nie wolno wytwarzac ciśnienia w pojemnikach z kwasami.
- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Wapniarki i kwasiarki
... czyli opanowanie technologii spawania. I nie tylko stali kwasowej, ale tez np. aluminium, ktore takze wykorzystuje sie do budowy beczek przeznaczonych do przewozu niektorych srodkow chemicznych.oelka pisze: [...] opanowanie budowy szczelnych zbiornikow [...]
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Wapniarki i kwasiarki
To co wplynelo w najwiekszym stopniu na wycofanie tych wagonow bylo opanowanie budowy szczelnych zbiornikow ze stali kwasoodpornej.DBv pisze:Jeżeli chodzi o te kwasiarki z oferty TT, to taki rodzaj wagonów został wycofany z wielu względów. Były dość uciążliwe w eksploatacji i naprawach. Miały stosunkowo małą pojemność - same naczynia kamionkowe były dość ciężkie (i podatne na uszkodzenia), przez co całkowita ilość kwasu, jaka mogła być przewożona wagonem była ograniczona.
Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
- DBv
- Administrator
- Posty: 1951
- Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
- Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
- Kontakt:
Re: Wapniarki i kwasiarki
Jeżeli chodzio ten wagon z naczyniami kamionkowymi to znalazłem jedynie coś takiego:
http://as.rumia.edu.pl/tt/plany/mp74/020.jpg
To strona z NRDowskiego Modellbahnpraxis (1974 rok!). Widac na zdjęciu pomost i wysięgniki z przewodami. Osoba z obsługi wchodziła na pomosty w wagonie i podłączała przewód do oworów w pojemnikach.
http://as.rumia.edu.pl/tt/plany/mp74/020.jpg
To strona z NRDowskiego Modellbahnpraxis (1974 rok!). Widac na zdjęciu pomost i wysięgniki z przewodami. Osoba z obsługi wchodziła na pomosty w wagonie i podłączała przewód do oworów w pojemnikach.
- WojTTek
- Posty: 465
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Wapniarki i kwasiarki
a móżna prosić o jakieś fotki schematy tych urządzen do rozladunku 

- DBv
- Administrator
- Posty: 1951
- Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
- Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
- Kontakt:
Re: Wapniarki i kwasiarki
Jeżeli chodzi o te kwasiarki z oferty TT, to taki rodzaj wagonów został wycofany z wielu względów. Były dość uciążliwe w eksploatacji i naprawach. Miały stosunkowo małą pojemność - same naczynia kamionkowe były dość ciężkie (i podatne na uszkodzenia), przez co całkowita ilość kwasu, jaka mogła być przewożona wagonem była ograniczona. ZTCP wagony budowy przedwojennej i powojenne typu 13S (12 pojemnikowe) miały w sumie 120hl pojemności (trochę więcej miały wagony póżniejszej konstrukcji z 14 pojemnikami [207S?]). Napełnianie i opróżninie było kłopotliwe, każde naczynie trzeba było oddzielnie podłączyć. Zarówna napełnianie i opróżnianie odbywało sie od góry, co oznacza, że przy opróżnianiu instalacja rozładunkowa musiała wytwarzać ciśnienie, które wypychało ciecz do góry (taka metoda stosowana jest równiez w niektórych cysternach równiez dzisiaj).
Jeżeli chodzi o wapniarki, to ładowanie odbywało się poprzez włazy umieszczone na dachu wagonu, rozadunek, tradycyjnie (jak np w węglarkach) poprzez drzwi boczne. Nie trzeba chyba dodawać, że takie rozwiązanie również urudniało znacznie sprawny rozładunek wagonu. Poza tym nie zawsze konstrukcja wagonu zapewniała dostateczną ochrone przed warunkami atmosferycznymi. Zwłaszcza w wagonach będących dłużej w eksploatacji górne pokrywy ulegały wypaczeniu, nie domykały się itp.
Jeżeli chodzi o wapniarki, to ładowanie odbywało się poprzez włazy umieszczone na dachu wagonu, rozadunek, tradycyjnie (jak np w węglarkach) poprzez drzwi boczne. Nie trzeba chyba dodawać, że takie rozwiązanie również urudniało znacznie sprawny rozładunek wagonu. Poza tym nie zawsze konstrukcja wagonu zapewniała dostateczną ochrone przed warunkami atmosferycznymi. Zwłaszcza w wagonach będących dłużej w eksploatacji górne pokrywy ulegały wypaczeniu, nie domykały się itp.
- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Wapniarki i kwasiarki
Zamiast wapniarek uzywa sie wagonow silosowych np. takich: http://www.allegro.pl/item115245308_cem ... jania.html , a zamiast kwasiarek - cystern (ze przypomne czeskiego Bolspeeda).WojTTek pisze: [...] Jakie wagony w dzisiejszcyh czasach zasta˛pi?y znane nam TTkowiczom niemieckie wapniarki dwuosiowe oraz kwasiarki z budkami hamulcowych i pomostami? [...]
- WojTTek
- Posty: 465
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Wapniarki i kwasiarki
Jak się rozładowuje kwasiarki oraz wapniarki? Czy są do tego jakieś specjalne obiekty/ urządzenia? Jeżeli tak to jakie?
Jakie wagony w dzisiejszcyh czasach zastąpiły znane nam TTkowiczom niemieckie wapniarki dwuosiowe oraz kwasiarki z budkami hamulcowych i pomostami?
PS Jeśli można proszę o linki do stron w języku polskim aczkolwiek galerie niekonicznie muszą być w naszym ojczystym języku.
z góry dzienx
Jakie wagony w dzisiejszcyh czasach zastąpiły znane nam TTkowiczom niemieckie wapniarki dwuosiowe oraz kwasiarki z budkami hamulcowych i pomostami?
PS Jeśli można proszę o linki do stron w języku polskim aczkolwiek galerie niekonicznie muszą być w naszym ojczystym języku.
z góry dzienx
Ostatnio zmieniony 18 lip 2006, 11:49 przez WojTTek, łącznie zmieniany 3 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość