Wapniarki i kwasiarki

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Wapniarki i kwasiarki

Post autor: Marcin »

Żaden problem. :D
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Wapniarki i kwasiarki

Post autor: DBv »

Ok, niech będzie odpompowanie, mój błąd:)
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Wapniarki i kwasiarki

Post autor: Marcin »

Oelka napisał:

"...To co wplynelo w najwiekszym stopniu na wycofanie tych wagonow bylo opanowanie budowy szczelnych zbiornikow ze stali kwasoodpornej...

Nie każdy kwas może być przewożony w zbiorniku ze stali kwasoodpornej, gdyż spowoduje jej przetrawienie. Np 70% kwas fluorowodorowy powoduje szybką korozję międzykrystaliczną stali kwasoodp. więc może być wożony tylko w zbiornikach wyłożonych polipropylenem lub całkowicie polipropylenowych.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Wapniarki i kwasiarki

Post autor: Marcin »

Dbv napisał:

"...Zarówna napełnianie i opróżnianie odbywało sie od góry, co oznacza, że przy opróżnianiu instalacja rozładunkowa musiała wytwarzać ciśnienie, które wypychało ciecz do góry (taka metoda stosowana jest równiez w niektórych cysternach równiez dzisiaj)....

Z praktyki wiem że kwasów nie wolno rozładowywać ciśnieniowo. Można je jedynie wypompować ze zbiornika. Nie wolno wytwarzac ciśnienia w pojemnikach z kwasami.
Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 976
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Wapniarki i kwasiarki

Post autor: Witek M. »

oelka pisze: [...] opanowanie budowy szczelnych zbiornikow [...]
... czyli opanowanie technologii spawania. I nie tylko stali kwasowej, ale tez np. aluminium, ktore takze wykorzystuje sie do budowy beczek przeznaczonych do przewozu niektorych srodkow chemicznych.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Wapniarki i kwasiarki

Post autor: oelka »

DBv pisze:Jeżeli chodzi o te kwasiarki z oferty TT, to taki rodzaj wagonów został wycofany z wielu względów. Były dość uciążliwe w eksploatacji i naprawach. Miały stosunkowo małą pojemność - same naczynia kamionkowe były dość ciężkie (i podatne na uszkodzenia), przez co całkowita ilość kwasu, jaka mogła być przewożona wagonem była ograniczona.
To co wplynelo w najwiekszym stopniu na wycofanie tych wagonow bylo opanowanie budowy szczelnych zbiornikow ze stali kwasoodpornej.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Wapniarki i kwasiarki

Post autor: DBv »

Jeżeli chodzio ten wagon z naczyniami kamionkowymi to znalazłem jedynie coś takiego:

http://as.rumia.edu.pl/tt/plany/mp74/020.jpg

To strona z NRDowskiego Modellbahnpraxis (1974 rok!). Widac na zdjęciu pomost i wysięgniki z przewodami. Osoba z obsługi wchodziła na pomosty w wagonie i podłączała przewód do oworów w pojemnikach.
Awatar użytkownika
WojTTek
Posty: 465
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Wapniarki i kwasiarki

Post autor: WojTTek »

a móżna prosić o jakieś fotki schematy tych urządzen do rozladunku ??
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Wapniarki i kwasiarki

Post autor: DBv »

Jeżeli chodzi o te kwasiarki z oferty TT, to taki rodzaj wagonów został wycofany z wielu względów. Były dość uciążliwe w eksploatacji i naprawach. Miały stosunkowo małą pojemność - same naczynia kamionkowe były dość ciężkie (i podatne na uszkodzenia), przez co całkowita ilość kwasu, jaka mogła być przewożona wagonem była ograniczona. ZTCP wagony budowy przedwojennej i powojenne typu 13S (12 pojemnikowe) miały w sumie 120hl pojemności (trochę więcej miały wagony póżniejszej konstrukcji z 14 pojemnikami [207S?]). Napełnianie i opróżninie było kłopotliwe, każde naczynie trzeba było oddzielnie podłączyć. Zarówna napełnianie i opróżnianie odbywało sie od góry, co oznacza, że przy opróżnianiu instalacja rozładunkowa musiała wytwarzać ciśnienie, które wypychało ciecz do góry (taka metoda stosowana jest równiez w niektórych cysternach równiez dzisiaj).
Jeżeli chodzi o wapniarki, to ładowanie odbywało się poprzez włazy umieszczone na dachu wagonu, rozadunek, tradycyjnie (jak np w węglarkach) poprzez drzwi boczne. Nie trzeba chyba dodawać, że takie rozwiązanie również urudniało znacznie sprawny rozładunek wagonu. Poza tym nie zawsze konstrukcja wagonu zapewniała dostateczną ochrone przed warunkami atmosferycznymi. Zwłaszcza w wagonach będących dłużej w eksploatacji górne pokrywy ulegały wypaczeniu, nie domykały się itp.
Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 976
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Wapniarki i kwasiarki

Post autor: Witek M. »

WojTTek pisze: [...] Jakie wagony w dzisiejszcyh czasach zasta˛pi?y znane nam TTkowiczom niemieckie wapniarki dwuosiowe oraz kwasiarki z budkami hamulcowych i pomostami? [...]
Zamiast wapniarek uzywa sie wagonow silosowych np. takich: http://www.allegro.pl/item115245308_cem ... jania.html , a zamiast kwasiarek - cystern (ze przypomne czeskiego Bolspeeda).
Awatar użytkownika
WojTTek
Posty: 465
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Wapniarki i kwasiarki

Post autor: WojTTek »

Jak się rozładowuje kwasiarki oraz wapniarki? Czy są do tego jakieś specjalne obiekty/ urządzenia? Jeżeli tak to jakie?
Jakie wagony w dzisiejszcyh czasach zastąpiły znane nam TTkowiczom niemieckie wapniarki dwuosiowe oraz kwasiarki z budkami hamulcowych i pomostami?
PS Jeśli można proszę o linki do stron w języku polskim aczkolwiek galerie niekonicznie muszą być w naszym ojczystym języku.
z góry dzienx
Ostatnio zmieniony 18 lip 2006, 11:49 przez WojTTek, łącznie zmieniany 3 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość