Budowa nietypowych rozjazdów

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Odpowiedz sobie sam. Po za moimi, największe moduły łukowe Ostraka mają promień r=1500.
No tak to wiele wyjaśnia. Faktycznie nie ma sensu wprowadzać większego rozjazdu.
Dzisiaj ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu dostałem paczkę z wyciętymi podkładkami.

Obrazek Obrazek
Wszystko idealnie przycięte. Także myślę, że za kilka dni pokażę gotowy rozjazd.
Ostatnio zmieniony 16 sty 2010, 14:28 przez KamilW, łącznie zmieniany 2 razy.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: Kilkujadek »

KamilW pisze:Pytanie, czy jest sens bawić się w rozjazdy o skosach np. 1:12 lub tym bardziej 1:18,5, czy wystarczy wszystkim 1:9 :mrgreen: ??
Odpowiedz sobie sam. Po za moimi, największe moduły łukowe Ostraka mają promień r=1500.
Ostatnio zmieniony 16 sty 2010, 14:26 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
Gloow
Posty: 279
Rejestracja: 13 paź 2006, 16:25
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: Gloow »

padło na 1:12 R500 na tory główne zasadnicze, 1:9 R190 na tory główne dodatkowe i 1:7.5 lub 1:6.6 na tory boczne.
Uważam to za dobry pomysł. Prawdopodobnie przygarnął bym parę sztuk.
Ostatnio zmieniony 16 sty 2010, 14:26 przez Gloow, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Rzecz pierwsza, mam potwierdzenie wysyłki w poniedziałek gotowych elementów pod rozjazd 1:9 R190.
Pytanie, czy jest sens bawić się w rozjazdy o skosach np. 1:12 lub tym bardziej 1:18,5, czy wystarczy wszystkim 1:9 :mrgreen: ??
Chciałem też zasięgnąć informacji o rozjazdach o skosie 1:7.5, 1:6.6 i 1:4.8, który z nich najlepiej zrobić żeby był "komplet"??
Wymyśliło mi się coś takiego żeby (podobnie jak to zrobił Tillig) wypuścić 3 typy rozjazdów, wstępnie padło na 1:12 R500 na tory główne zasadnicze, 1:9 R190 na tory główne dodatkowe i 1:7.5 lub 1:6.6 na tory boczne.
Czekam na uwagi co do pomysłu.
Ostatnio zmieniony 16 sty 2010, 14:26 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Projekt "podkładki" dla poprawionej wersji 1:9 R190 poszedł do cięcia.

Obrazek
Wszystko idealnie zgodnie z rysunkiem technicznym rozjazdu przeniesione do naszej skali.
Różnica długości względem oryginału w skali wynosi 0,2 mm.
Teraz wszystko w rękach firmy, która zajmuje się cięciem.
Ostatnio zmieniony 14 sty 2010, 16:49 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Małe sprostowanie w kwestiach finansowych.
Obecne odlewy (jeśli ktoś jest zainteresowany) puszczę po 20 zł za sztukę żeby jak ktoś chce to żeby sobie popróbował montażu.
Co do poprawionej wersji to odlew belek + odlew imitacji napędu będzie kosztował około 40 zł (ostateczna cena będzie znana po wykonaniu formy).
Jeśli ktoś będzie chciał gotowy rozjazd to będzie to coś koło 100 zł (tu wiele zależy od ilości rozjazdów i kosztów wykonania narzędzi specjalnych - dlatego proszę o wstępne deklaracje ile osób było by zainteresowanych i jaką ilością czego (kit, gotowy, prawy, lewy) to będzie dla mnie bardzo pomocne).
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

W związku z tym, że w sprawie rozjazdów dostałem sporo pytań na maila to chciałbym kilka kwestii wyjaśnić.
Wczoraj zacząłem budować drugą dioramkę z rozjazdem w celu przygotowania instrukcji montażu, instrukcja będzie zrobiona do końca tygodnia.
Co do cen, to w wykonaniu bierzącym, koszt podkładów to 40 zł, w wersji "poprawionej" cena będzie ciut wyższa (więcej materiałów) ale myślę, że zamkniemy się w kwocie 60 zł za odlew belek.
Do tego dochodzi jeszcze zakup szyny flexowej i imitacja napędu.
Co do imitacji napędu to zastanawiam się nad tym czy nie wykonać kilku początkowych belek w wersji przedłużonej żeby umożliwić montaż na nich imitacji napędu i przy okazji do zestawu dorzucić też odlew imitacji napędu rozjazdu (prośba o pomoc w wyborze wersji).
Zastanawiam się też nad możliwością montażu tych rozjazdów i wysyłania gotowych do zamontowania ale jeśli to miało by wchodzić w gre to musiał bym równolegle zacząć przygotowywać przyrządy do szlifowania szyn (usprawni to pracę) i parę innych narzędzi specjalnych przydatnych przy seryjnym montażu.

Jeśli to nie problem to chciałbym tu przeprowadzić małą ankietę zapotrzebowania na tego typu rozjazdy (mowa o serii drugiej - poprawionej, jeśli można ją tak nazwać).
Niech każdy kto jest wstępnie zainteresowany napisze jaki rozjazd by go interesował (prawy, lewy), w jakich ilościach i czy zmontowany czy kit.
Da mi to pogląd na to w jakim kierunku prowadzić projekt (montaż seryjny czy raczej same kity i mniej więcej jakie ilości wchodzą w grę).

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i wszyscy będą zadowoleni to będziemy myśleć nad kolejnymi (podwójny i krzyżowy, a także o zwykłych krzyżówkach do kompletu).

Dioramkę z gotowym rozjazdem przywiozę na pewno na Sosnowiec tak więc każdy chętny będzie się miał okazję z nim zapoznać.

Jakby jeszcze coś było niejasne to proszę pytać.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Grzesiek podsunał mi bardzo dobry pomysł.
Muszę jednak przygotowac projekt i dać do wycięcia z plexi, jak tylko zrealizują zamówienie to kontynuuje prace.
Co do ceny to będę liczył jak powstanie finalna matka (wtedy będę wiedział ile silikonu potrzeba na formę i ile żywicy na jeden odlew), jeśli ktoś by potem chciał zmontowany to musiał bym przygotować jakieś "narzędzia specjalne - wzorniki" do szlifowania szyn, żeby móc takie coś na większą skalę robić możliwie jak najbardziej powtarzalnie.
Wszystko zależy od tego ilu będzie chętnych na ten i inne rozjazdy.
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: Paweł Basiński »

No właśnie - może jakiś patencik na zatrzaski - łączysz wtedy rozjazd z podtorzem, ale jak pisali wyżej - lepiej to zrealizować osobno.
Tylko wtedy masz 2 formy do odlewania - ale to już Twój problem :P

Paweł

PS
Rozjazd bardzo udany :) jaką przewidujesz kwotę za całość?
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: Kilkujadek »

Jeżeli pod szynami umieścisz "łączniki" podkładów to usztywnisz konstrukcję. Dodatkowo można spiłować nieco podkłady i w to miejsce zastosować jakąś podkładkę ale całość jak napisał Tadek, powinna być kompatybilna z wyrobami Tilliga.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Odlewanie z podkładką bardzo ułatwiło by cały proces budowy i odlewania.
Pozatym potem wszystko nie jest tak delikatne.
Najpierw więc zrobię wersje z podkładkami, a potem pomyślę jakby najlepiej zrobić wersję bez podkładek.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2057
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: T_Domagalski »

KamilW pisze:No tak ale czy i tak nie stosujemy wtedy podkładki korkowej pod torowisko?
Owszem, większość tak robi, ale nie jest to jedyne możliwe rozwiązanie. Równie dobrze można całą płytę torowiska podnieść o 3mm i kłaść tory bezpośrednio na niej. W przypadku rozjazdu pogrubionego o te 3mm będzie to już niemożliwe. No i odpadną też wszystkie konfiguracje typu rozjazd na moście, itp.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: KamilW »

Średni pomysł. Rozjazdy często leżą bezpośrednio na równiach stacyjnych, a ta 3mm podkładka będzie to uniemożliwiać.
No tak ale czy i tak nie stosujemy wtedy podkładki korkowej pod torowisko?
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2057
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: T_Domagalski »

KamilW pisze:...kolejną matkę wykonam na 3 mm podkładce która zastąpi pod tym rozjazdem korek (całość z żywicy).
Średni pomysł. :/ Rozjazdy często leżą bezpośrednio na równiach stacyjnych, a ta 3mm podkładka będzie to uniemożliwiać.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Budowa nietypowych rozjazdów

Post autor: Kilkujadek »

To jeszcze popraw wodzik iglic. Pod względem elektrycznym Twój rozjazd nie ma szans...
Proponuję taki bajer:
Obrazek
czyli dodatkową płytkę z laminatu z rozdzielonymi elektrycznie polami lutowniczymi dla cięgien.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości