DCC i sieć trakcyjna

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10872
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: ArturSchŁ »

Krzysiek pisze:Nie dla iskrzenia, choć drobne iskierki są mile widziane :->
Pozwolę sobie dorzucić przysłowiowe 0,03PLN.
Iskrzenie oznacza przerwy w zasilaniu (iskra powstaje w momencie załącz/rozłącz). Temu zjawisku w DCC staramy się zapobiegać poprzez: czyste tory, układy UPS (np elektrolit).

Jeśli będziemy zasilać dekoder przez iskrzące złącza to możemy uzyskać nieoczekiwane efekty. I nie mam na myśli uszkodzenia dekodera, choć i to jest możliwe.
IMHO DCC i iskrzące pantografy to niezbyt rozsądne połączenie....
Awatar użytkownika
Krzysiek
Posty: 99
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:31
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: Krzysiek »

gbbsoft pisze:No pewnie... Najlepiej na forum... :lol:
Z wielką przyjemnością :-D
Niestety trochę czasu jeszcze ta przebudowa zabierze :-(
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: gbbsoft »

Krzysiek pisze:Jeśli ktoś byłby zainteresowany to chętnie się tymi doświadczeniami podzielę :-D
No pewnie... Najlepiej na forum... :lol:
Awatar użytkownika
Krzysiek
Posty: 99
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:31
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: Krzysiek »

ArJu pisze:Sam fakt, że elektrowóz pobiera prąd z pantografu, już jest podniecający....
I tu jest samo sedno!!! Mnie po prostu "rajcuje" to, że e-lok pobiera prąd z sieci trakcyjnej i kropka. Mam nadzieję, że zostanę dobrze zrozumiany, bo przecież na tym forun są głównie maniacy kolejnictwa w dobrym tego słowa znaczeniu :-D
grabol pisze:Więc to wszystko dla iskrzenia?
Nie dla iskrzenia, choć drobne iskierki są mile widziane :->

Pewne doświadczenia z siecią trakcyjną na makiecie (w analogu) mam. Jeśli sieć jest dobrze zrobiona, to tych iskrzeń wcale dużo nie jest.
Jeśli chodzi o DCC, to doświadczeń jeszcze wielkich nie mam, a co do współpracy z siecią trakcyjną jeszcze żadnych. Tak jak pisałem na początku przebudowuję sieć trakcyjną i do wybudowania zostały mi jeszcze 4 zawieszenia poprzeczne. Czekam na drut mosiężny i przewody sieci trakcyjnej, bo mi zabrakło. Jak już wybuduję, to na 100% przetestuję DCC we współpracy z siecią górną. Jeśli ktoś byłby zainteresowany to chętnie się tymi doświadczeniami podzielę :-D

Ale się rozpisałem...
Pozdrawiam

PS. Nie spodziewałem się że ten temat będzie cieszył się takim zainteresowaniem!!! Tym bardziej się cieszę.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: gbbsoft »

ArJu pisze:Iskrzenie zaś zapewnić przez zasilanie przez sieć trakcyjną i pantograf zabudowanej w lokomotywie grzałki, czyli np. odpowiedniego rezystora (odpowiednia rezystancja, moc, itp.).
:brawo: :lol: :lol: :idea:

PS. Dodajcie trochę emikonek.... ;-)
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2006, 23:46 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
ArJu
Posty: 488
Rejestracja: 07 kwie 2006, 23:19
Lokalizacja: Wrocław / Warszawa
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: ArJu »

kolejarz pisze:
grabol pisze:A ja tak z czystej ciekawosci zapytam Krzysia, po co chce zasilac elektrowozy z trakcji i jakie powstana w wyniku tego zalety w porownaniu z niezasilaniem elektrowozow z trakcji.
A ja odpowiem...jeśli można
Sam fakt, że elektrowóz pobiera prąd z pantografu, już jest podniecający....
A do tego nocne iskry na łączeniach trakcji, rozjazdach itp... gdy pantograf po nich sunie...
To jest bardzo ładny widok, tak jak parowóz jadący powoli na stacje z ładnym składem...
Miodzik dla oczu!!
grabol pisze:Dzieki za odpowiedz. Wydaje mi sie ze w normalnych systemach nie mozna zrobic w ten sposob, ze prad idzie trzema przewodami, tzn w szynach i z sieci trakcyjnej. Wpadl mi natomiast troche niecodzienny pomysl ktory usuwa wade o ktorej wspomina Martinezo a zarazem umozliwia iskrzenie.
Więc to wszystko dla iskrzenia?! To może nie kombinować nic w dziedzinie zasilania DCC i zrobić to, jak nakazuje sztuka, czyli dwiema szynami dostarczyć sygnał do dekodera, a z niego PWM do silnika. Iskrzenie zaś zapewnić przez zasilanie przez sieć trakcyjną i pantograf zabudowanej w lokomotywie grzałki, czyli np. odpowiedniego rezystora (odpowiednia rezystancja, moc, itp.).
Pozdrawiam,
ArTTur
grabol
Posty: 4
Rejestracja: 09 kwie 2006, 17:11
Lokalizacja: Świat
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: grabol »

Witam,
Oczywiscie pod pojeciem "przekaznik" niekoniecznie rozumiem cos takiego jak cewka i dwa styki. Bardziej mam na mysli cos czym mozna sterowac pradem przekazywanym z danego zrodla. Czyms takim jest np wzmacniacz tranzystorowy. W przypadku wysokich czestotliwosci oczywiscie nie mozna stosowac przekaznikow elektromagnetycznych i jest to dla mnie oczywiste dlatego dziwi mnie Twoj tok myslenia. Wiec jak to mowi Wisniewski aby byla jasnosc:

Mam na mysli oddzielenie przewodu ostatniego elementu, ktory podaje prad na silnik i zasilenie go z sieci trakcyjnej. Wydaje mi sie ze caly uklad dekodera pracuje na niskich pradach natomiast tuz przed wyprowadzeniem pradu na silnik jest cos w stylu "modul wiekszej mocy". Jezeli daloby sie technicznie oddzielic przewod ktorym ten modul dostaje prad ktory nastepnie kieruje na silnik to byla cala sztuczka. Byc moze jest to tylko przeciecie sciezki na plytce drukowanej i podlaczenie tego przewodu do siec trakcyjnej. Nie wiem tylko czy jest to technicznie wykonalne bo w tym nie siedze. Jezeli jednak jest to niewykonalne ( bo caly uklad jest scalony w jedna kosc) to nic prostrzego jak dac TRANZYSTOROWY przekaznik pomiedzy silnik, dekoder a siec trakcyjna.
Co z kompensacja obciazenia - nie wiem. Prawdopodobnie w przypadku zewnetrznego tyranzystorowego przekaznika nie bedzie mozliwa ale to tez nie jest pewna.

I jeszcze schemacik:

Obrazek

http://img234.imageshack.us/my.php?imag ... er25qy.png

zaznaczam ze korzystam z materialow:
http://www.dcc.terramail.pl/loco.php3
pozdrawiam
grabol

PS: wydaje mi sie ze mozna zrobic to jeszcze prosciej - po prostu odlaczyc diode D4 od przewodu i wprowadzic w tym miejscu zworke. W przypadku spalinowozow i parowozow ta zworka bedzie zwarta na stale. Dla elektrowozow w tym miejscu bedzie podlaczny przelacznik ktory decyduje o zasilaniu z sieci trakcyjnej lub z szyn. Czyli cala sprawa sprowadza sie do przeciecia jednej nozki diody :-D lub wprowadzeniu zworki na plytce dekodera.

pozdrowka
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: gbbsoft »

martinezo pisze:Przyjacielu - jak juz bedziesz wiedzial na czym polega w DCC (czy w innych zastosowaniach) sterowanie silnika przez PWM to bedziesz wiedzial o co tu chodzi.....
Twoim zdaniem dekoder ma CO podawac i JAK za posrednictwem przekaznika na silnik ?

PWM w dekoderach (lepszych, w gorszych 15Hz-8kHz) ma czestotliwosc okolo 20-40kHz.....
Przekaznik wiec bedzie mial ciekawa prace...
i chyba dwa przekazniki..... jazda przod/tyl.
Kompensacja obciazenia ? :(
Obroty silnika zaleza od wypelnienia impulsow nie od napiecia - co zrobi przekaznik ?
Przy takiej czestotliwosci: 1) - zapnie na stale, 2) - spali sie....

Wiec ?
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: gbbsoft »

grabol pisze:Wydaje mi sie ze zostalem chyba nie do konca dobrze zrozumiany. Idea jest bardzo prosta. Do torow idzie tak samo prad jak dotychczas. Caly system jest idealnie taki sam. Jedyna roznica polega na tym, ze pomiedzy dekoderem a silnikiem jest przekaznik. Dekoder podaje napiecie na przekaznik a nie na silnik. Przekaznik przekazuje napiecie z sieci trakcyjnej na silnik. Nie widze zadnych przeszkod ani w swieceniu wagonikow ani w niczym innym. No moze w tym ze nalezaloby taki przekaznik opracowac.

BTW prawdopodobnie rachunek rozniczkowo-calkowy tez byl kiedys ciekawostka :D
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: gbbsoft »

MAXO17 pisze:Tak ciekawostka ale o oświetleniu wagonikówto chyba może zapomnieć, bo nie widzę możliwości przeciągania napięcia z loka- no i te światełka końcowe. o ułatwtwaniu życia - czyli świecących zakończeniach torów itp

a szkoda
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: gbbsoft »

martinezo pisze:Sygnal idzie w obu torach - to jest prad wiec aby sygnal byl uzyteczny trzeba dwoch przewodow/torow - roznica potencjalow byc musi ;)

W DCC sygnal i zasilanie to jedno.....
Sygnal jest zawarty a raczej moduluje napiecie zasilajace.
Po to zrobiono DCC - dwa tory z sygnalem i zasilaniem.
Jasne ze mozna rozdzielic.
Trzeba wtedy (najprosciej) puscic do dekodera cztery przewody....
Lub trzy, ale wtedy wazne jest ustawienie loka we wlasciwym kierunku na torach - elektrycznie (wspolna masa).

Generalnie - temat typu ciekawostka ;)
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: gbbsoft »

grabol pisze:Dzieki za odpowiedz. Wydaje mi sie ze w normalnych systemach nie mozna zrobic w ten sposob, ze prad idzie trzema przewodami, tzn w szynach i z sieci trakcyjnej. Wpadl mi natomiast troche niecodzienny pomysl ktory usuwa wade o ktorej wspomina Martinezo a zarazem umozliwia iskrzenie. Chodzi mi mianowicie o rozdzielenie sygnalu ktory zawiera w sobie ramke dekodera oraz prad dla silnika elektrowozu. Innymi slowy - dekoder odbiera ramke z idealnie czystych torow i w zwiazku z tym nie modbiera zaklocen. Silnik natomiast jest zasilany z jednej szyny oraz z sieci trakcyjnej. Wymagaloby to jednak opracowania ukladow ktore pozwolilyby na taki tryb pracy. Nie slyszalem o takich ukladach ani o pracach nad nimi. Chociaz dla zdolnego elektornika chyba nie byloby problemem opracowanie cos w ksztalcie przekaznika pomiedzy dekoderem a silnikiem. Dekoder podaje napiecie nie na silnik, tylko na przekaznik. Przekaznik natomiast przekazuje prad z sieci trakcyjnej na silnik. To by bylo cos w rodzaju przelotki pomiedzy regularnym dekoderem a silnikiem elektrowozu i siecia trakcyjna. Tylko nie wiem czy nie pojawia sie jakies inne problemy przy okazji.
pozdrawiam
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: gbbsoft »

kolejarz pisze:a w takim razie:
czy sygnał dcc idzie jednym torem czy oby-dwoma??
bo jeśli jednym, to sygnał na tor i wtedy trakcja może iskrzyć.
Ja nie posiadam dcc tylko analog, więc u mnie nie ma takich problemów...
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: gbbsoft »

martinezo pisze:Witam

Iskry......
Dla oczu moze i miodzio...
A wiesz co bedzie robil dekoder z tymi iskrami, a raczej przez nie ?!

DCC WYMAGA czystych torow, idealnych stykow.
Inaczej sa/beda klopoty.....
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: DCC i sieć trakcyjna

Post autor: gbbsoft »

kolejarz pisze:
grabol pisze:A ja tak z czystej ciekawosci zapytam Krzysia, po co chce zasilac elektrowozy z trakcji i jakie powstana w wyniku tego zalety w porownaniu z niezasilaniem elektrowozow z trakcji.
A ja odpowiem...jeśli można
Sam fakt, że elektrowóz pobiera prąd z pantografu, już jest podniecający....
A do tego nocne iskry na łączeniach trakcji, rozjazdach itp... gdy pantograf po nich sunie...
To jest bardzo ładny widok, tak jak parowóz jadący powoli na stacje z ładnym składem...
Miodzik dla oczu!!
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości