I bez urazy Koledzy - zadziwiające, że najwięcej do powiedzenia mają osoby posiadające znikomą ilość modułów szlakowych, a tych dotyczy ten temat.
Problem braku modułów szlakowych,
Moderator: mod-Makieta Modułowa
- 
				Kilkujadek
 - Posty: 3295
 - Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
 - Lokalizacja: Ciechanów
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Ot przyjemnie poczytać Ojca Dyrektora 
 
I bez urazy Koledzy - zadziwiające, że najwięcej do powiedzenia mają osoby posiadające znikomą ilość modułów szlakowych, a tych dotyczy ten temat.
			
			
									
																
						I bez urazy Koledzy - zadziwiające, że najwięcej do powiedzenia mają osoby posiadające znikomą ilość modułów szlakowych, a tych dotyczy ten temat.
- 
				gemol
 - Posty: 1055
 - Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
 - Lokalizacja: Radom
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Nie bardzo rozumiem. Raczej bym cię zachęcał.Ja tez chciałem zrobić skrzynki prostujące moje do profili MPx i szybko Gemol mnie wyleczył.
Od dawna uważam, że profil MP powinien być profilem podstawowym i jeśli ktoś używa innego, to powinien wykonać dodatkową skrzynkę doprowadzającą do tego profilu. Tylko w ten sposób dojdziemy do płynnych przejść.
Na chwilę obecną jest ok. 20 metrów modułów jednotorowych i ok. 15 metrów modułów dwutorowych - modułów, które choć raz pojawiły się na zlotach. Do tego 6 stacji i 2 stacje techniczne. Teoretycznie - gdyby na spotkaniu pojawiły się wszystkie, odległość między stacjami wyniosłaby ok. 5 metrów /ideałem byłoby drugie tyle/. W praktyce te odległości są mniejsze. Na radomskim zlocie makieta miała ok 40 m. długości, z czego więcej niż połowa przypadała na 5 stacji. Odcinki między stacjami miały średnio 4 m. Stworzenie z tego sensownego i płynnego w profilach układu w określonej przestrzeni jest praktycznie niewykonalne z powodu ograniczonego wyboru modułów.
					Ostatnio zmieniony 14 maja 2009, 10:23 przez gemol, łącznie zmieniany 1 raz.
									
			
																
						- 
				tete
 - Posty: 805
 - Rejestracja: 04 lis 2007, 20:08
 - Lokalizacja: Polska
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Jeśli chodzi o temat główny tego wątku, kwestia jest prosta.
1) Albo makieta będzie miniaturą prawdziwej kolei z (w miarę) realnymi proporcjami co do długości szlaku --- tutaj konieczne restrykcje przy planowaniu układu makiety dla zachowania wspomnianego realizmu
2) Albo każdy przywozi swoja stację i łączy się wszystko bez zachowania proporcji długości szlaku do stacji (np. stacja co 1 metr).
Co kto lubi i woli --- Wybór należy do organizatora
Rozumiem rzucanie się wszystkich początkujących na wykonywanie makiet stacji jako pierwszych makiet w ogóle (wiem, że każdy ambitnie chce zacząć). Trzeba jednak zaznaczyć, że przecież szlak też ma swój urok. Od tego należy zaczynać przygodę z modelarstwem kolejowym na makiecie, chociażby dla zebrania pierwszych praktyk.... późniejszego ewentualnego poprawienia wykonanych skrzynek (łatwiej to robić na czymś małym, niż na makiecie stacji). Skrzynki szlakowe zaczęłyby się może wówczas częściej pojawiać. Osobiście zacząłem przygodę z modułem szlaku i uważam, że to dobre podejście.
Może w sTTandardzie należy taką myśl umieścić "na zachętę", że poleca się początkującym modelarzom wykonanie skrzynek szlakowych na linii jednotorowej... ale sam nie wiem. Może sTTandard (norma) to nie jest miejsce na takie sformułowania.
			
			
									
																
						1) Albo makieta będzie miniaturą prawdziwej kolei z (w miarę) realnymi proporcjami co do długości szlaku --- tutaj konieczne restrykcje przy planowaniu układu makiety dla zachowania wspomnianego realizmu
2) Albo każdy przywozi swoja stację i łączy się wszystko bez zachowania proporcji długości szlaku do stacji (np. stacja co 1 metr).
Co kto lubi i woli --- Wybór należy do organizatora
Rozumiem rzucanie się wszystkich początkujących na wykonywanie makiet stacji jako pierwszych makiet w ogóle (wiem, że każdy ambitnie chce zacząć). Trzeba jednak zaznaczyć, że przecież szlak też ma swój urok. Od tego należy zaczynać przygodę z modelarstwem kolejowym na makiecie, chociażby dla zebrania pierwszych praktyk.... późniejszego ewentualnego poprawienia wykonanych skrzynek (łatwiej to robić na czymś małym, niż na makiecie stacji). Skrzynki szlakowe zaczęłyby się może wówczas częściej pojawiać. Osobiście zacząłem przygodę z modułem szlaku i uważam, że to dobre podejście.
Może w sTTandardzie należy taką myśl umieścić "na zachętę", że poleca się początkującym modelarzom wykonanie skrzynek szlakowych na linii jednotorowej... ale sam nie wiem. Może sTTandard (norma) to nie jest miejsce na takie sformułowania.
- 
				Kilkujadek
 - Posty: 3295
 - Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
 - Lokalizacja: Ciechanów
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
No właśnie... 
 
To może na przykładzie
 
Mam kaprys zrobić sobie górkę. Daję
MP2<>MG2| MG2<>MP2
			
			
									
																
						To może na przykładzie
Mam kaprys zrobić sobie górkę. Daję
MP2<>MG2| MG2<>MP2
- Ranger
 - Posty: 3965
 - Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
 - Lokalizacja: Lublin
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
A jak to sobie wyobrażasz, przecież nie zawsze da się wszystko tak spiąć aby akurat te profile które wymieniłeś wypadły w środku.Grzegorz TT pisze:aby profile MG2, MW2 i MN2 były zalecanymi profilami międzysegmentowymi, a nie czołowymi
Ja tez chciałem zrobić skrzynki prostujące moje do profili MPx i szybko Gemol mnie wyleczył.
					Ostatnio zmieniony 14 maja 2009, 09:56 przez Ranger, łącznie zmieniany 2 razy.
									
			
																
						- 
				Kilkujadek
 - Posty: 3295
 - Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
 - Lokalizacja: Ciechanów
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Wykonałem skrzynkę na profilu sTTandardowym  
Czy popełniłem w tym jakieś uchybienie obowiązującej normie
   
Od dawna apeluję o drobną zmianę zapisu normy aby profile MG2, MW2 i MN2 były zalecanymi profilami międzysegmentowymi, a nie czołowymi. Drobna różnica, a prostuje kilka tematów. Tadziu - nie zrozumiesz wszystkich problemów dwutoru bo go nie robisz. Weź także pod uwagę - nie każdy ma tyle samozaparcia, by z Junkersem na plecach wlec się po Polsce
			
			
									
																
						Czy popełniłem w tym jakieś uchybienie obowiązującej normie
Od dawna apeluję o drobną zmianę zapisu normy aby profile MG2, MW2 i MN2 były zalecanymi profilami międzysegmentowymi, a nie czołowymi. Drobna różnica, a prostuje kilka tematów. Tadziu - nie zrozumiesz wszystkich problemów dwutoru bo go nie robisz. Weź także pod uwagę - nie każdy ma tyle samozaparcia, by z Junkersem na plecach wlec się po Polsce
- T_Domagalski
 - Moderator
 - Posty: 2089
 - Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
 - Lokalizacja: Warszawa
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Relacje ze spotkań FREMO, którym się tak zachwycasz, są pełne takich samych "kwiatków". Jest tam też mnóstwo modułów niewykończonych lub pokrytych czymś, przy czym FALLER to relaks dla oczu.Grzegorz TT pisze: http://img13.imageshack.us/img13/7235/mfox1925.jpg
sTTandardowe spasowanie profili![]()
Swego czasu z lubością takie przykłady piętnował LL na Martelu.
P.S.
A swoja drogą, budując moduł, wiedziałeś że nikt inny nie ma profilu MW2, więc teraz nie podawaj go jako przykład "złego działania" sTTandardu.
					Ostatnio zmieniony 14 maja 2009, 09:54 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
									
			
																
						- trucker
 - Posty: 231
 - Rejestracja: 09 lut 2008, 09:05
 - Lokalizacja: Żyrardów
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Budynków i taboru ponoć jest sporo a ,,nudnych,, modułów szlakowych nie. Brak zachwytu u kolegi dopinguje mnie do większej staranności przy produkcji zieleni.Chętnie zobaczę tabor/budynki kolegi, bo jeśli chodzi o zieleń to jakoś mnie nic specjalnie nie zachwyciło. EOT
- 
				Kilkujadek
 - Posty: 3295
 - Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
 - Lokalizacja: Ciechanów
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Skoro mowa o kosztach - sprzedam około 40 sztuk różnych złączy DB w które wyposażyłem się planując budowę modułów.
Zapomniałem też dodać, że sTTandard dla naszych południowych jak i zachodnich sąsiadów, jest jak te przysłowiowe 89mm do Europy
			
			
													Zapomniałem też dodać, że sTTandard dla naszych południowych jak i zachodnich sąsiadów, jest jak te przysłowiowe 89mm do Europy
					Ostatnio zmieniony 13 maja 2009, 21:55 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
									
			
																
						- brovarek
 - Posty: 883
 - Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
 - Lokalizacja: Gliwice
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Pamiętam 2 lata temu w Radomiu spory ruch przy kółeczkach Charakterka...
			
			
									
																
						- drlukasz
 - Posty: 1041
 - Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
 - Lokalizacja: Częstochowa
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Myślę, że Piotr najlepiej to wszystko ujął.
sTTandard ewoluuje, zaczynał od udziwnionej wersji analogowej sterowania, teraz jest zgodny z FREMowską elektryką, rozróżniał strony świata modułów, obecnie założenie jest takie, że mamy obracalność modułów.
Może nie tyle błędem, co zbytnią dowolnością jest posiadanie takiej ilości profili czołowych (moim zdaniem zarówno wykop jak i nasyp nie są potrzebne), ale to też wykrystalizuje się.
Jest sporo rzeczy które powinny zostać domówione itd. ale te rzeczy "wychodzą w praniu", nie da się wszystkiego przewidzieć, nie da się objąć wszystkich możliwych problemów.
 
			
			
													sTTandard ewoluuje, zaczynał od udziwnionej wersji analogowej sterowania, teraz jest zgodny z FREMowską elektryką, rozróżniał strony świata modułów, obecnie założenie jest takie, że mamy obracalność modułów.
Może nie tyle błędem, co zbytnią dowolnością jest posiadanie takiej ilości profili czołowych (moim zdaniem zarówno wykop jak i nasyp nie są potrzebne), ale to też wykrystalizuje się.
Jest sporo rzeczy które powinny zostać domówione itd. ale te rzeczy "wychodzą w praniu", nie da się wszystkiego przewidzieć, nie da się objąć wszystkich możliwych problemów.
Widocznie kolega jest bardziej uzdolniony ode mnie, Szkoda, że nie mogę się o tym przekonać. Chętnie zobaczę tabor/budynki kolegi, bo jeśli chodzi o zieleń to jakoś mnie nic specjalnie nie zachwyciło. EOTtrucker pisze:To natura stworzyła te logiczne zasady którymi kolega się kieruje.wprowadzenie elementów które nie do końca poddają się logice i określonym zasadom, jest dla mnie trudne.
Przy jednym nieruszanym z domu module to faktycznie problemu nie ma. No, chyba, że ciągnik z avatara dostanie stosowny ładunek. Niestety nie wszyscy mają taki transporttrucker pisze:Ja nie mam takich problemów.lle modułów o szerokości 500mm zmieścisz do samochodu?
Czyli przy modułach widowiskowych co nie jest tożsame z modułami najlepszymi (bez urazy Panowie).trucker pisze:Czyli przy najlepszych modułach.Z własnego doświadczenia wiem, że najwięcej osób gromadzi się zawsze przy: stacjach, moście Tadka, modułach eremiTTy, wiadukcie Piotra.
					Ostatnio zmieniony 14 maja 2009, 09:53 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
									
			
																
						- 
				Kilkujadek
 - Posty: 3295
 - Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
 - Lokalizacja: Ciechanów
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
FREMO ma 25 lat 
 , a do czasu symetryzacji szlaku dwutorowego będą występowały uskoki, bo Gemol ratując imprezę wpadł na pomysł skręcenia niesymetrycznych. OK - sytuacja awaryjna, ale żeby z tego robić sTTandard 
 Obecnie w pełni sTTandardowy  profil wygląda jak durszlak 
 
Dla modułów dwutorowych było DB25+DB9
 
Teraz jest 2x2 tylko że jeżeli nikt mi nie zrobi na złość, to prędzej kaktus... niż ktoś zrobi trójkąt dla którego te 1x2 na dwutorze się przyda
			
			
									
																
						Dla modułów dwutorowych było DB25+DB9
Teraz jest 2x2 tylko że jeżeli nikt mi nie zrobi na złość, to prędzej kaktus... niż ktoś zrobi trójkąt dla którego te 1x2 na dwutorze się przyda
- 
				PiotrZ
 - Posty: 718
 - Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
 - Lokalizacja: Poznań
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Nie krytykowałbym ewolucji sTTandardu. Wersja 1.0 była przygotowana tylko na podstawie "teorii budowy modułów". Tadeusz spisał zasady (siatka modularna, profile, strona północna/południowa) i próbował przewidzieć kierunki rozwoju (kable wielożyłowe, sterowanie urządzeń dodatkowych, złączki DB25).
Kiedy na podstawie tej wersji powstało kilka modułów i odbyło sie kilka spotkań modularskich, pojawiła się naturalna konieczność rewizji sTTandardu. Bez sensu było sztywne trzymanie się wersji 1.0. Wprowadzono złącza banankowe i usytematyzowano okablowanie do sterowania cyfrowego.
Teraz przybywają kolejne moduły i pojawiają się kolejne problemy. Na zlotach nieważny okazał się zapis o stronach świata, a to spowodowało częstsze niedopasowanie profili. Był dyskutowany (ale nadal nie jest rozwiązany) problem symetryzacji niektórych profili, w szczególności MW. Dodatkowo z wczesniejszych postów wynika, że równiez zapis o szerokości modułów może być zmodyfikowany. Jednym słowem sTTandard musi się zmieniać, tak jak wszystkie inne standardy na świecie. W przeciwnym razie do dziś słuchalibyśmy radia tylko na falach AM, a dane komputerowe zapisywalibyśmy na dyskietkach 5¼".
Musimy jedynie mieć na uwadze, by zmian w sTTandardzie nie wprowadzać ad hoc, a dopiero po wnikliwej analizie argumentów ZA i PRZECIW, z zachowaniem jak największej kompatybilności z modułami już istniejącymi.
			
			
									
																
						Kiedy na podstawie tej wersji powstało kilka modułów i odbyło sie kilka spotkań modularskich, pojawiła się naturalna konieczność rewizji sTTandardu. Bez sensu było sztywne trzymanie się wersji 1.0. Wprowadzono złącza banankowe i usytematyzowano okablowanie do sterowania cyfrowego.
Teraz przybywają kolejne moduły i pojawiają się kolejne problemy. Na zlotach nieważny okazał się zapis o stronach świata, a to spowodowało częstsze niedopasowanie profili. Był dyskutowany (ale nadal nie jest rozwiązany) problem symetryzacji niektórych profili, w szczególności MW. Dodatkowo z wczesniejszych postów wynika, że równiez zapis o szerokości modułów może być zmodyfikowany. Jednym słowem sTTandard musi się zmieniać, tak jak wszystkie inne standardy na świecie. W przeciwnym razie do dziś słuchalibyśmy radia tylko na falach AM, a dane komputerowe zapisywalibyśmy na dyskietkach 5¼".
Musimy jedynie mieć na uwadze, by zmian w sTTandardzie nie wprowadzać ad hoc, a dopiero po wnikliwej analizie argumentów ZA i PRZECIW, z zachowaniem jak największej kompatybilności z modułami już istniejącymi.
- trucker
 - Posty: 231
 - Rejestracja: 09 lut 2008, 09:05
 - Lokalizacja: Żyrardów
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
To natura stworzyła te logiczne zasady którymi kolega się kieruje.wprowadzenie elementów które nie do końca poddają się logice i określonym zasadom, jest dla mnie trudne.
Ja nie mam takich problemów.lle modułów o szerokości 500mm zmieścisz do samochodu?
Czyli przy najlepszych modułach.Z własnego doświadczenia wiem, że najwięcej osób gromadzi się zawsze przy: stacjach, moście Tadka, modułach eremiTTy, wiadukcie Piotra.
					Ostatnio zmieniony 13 maja 2009, 20:59 przez trucker, łącznie zmieniany 1 raz.
									
			
																
						- 
				miki
 - Posty: 1271
 - Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
 - Lokalizacja: Pruszków
 - Kontakt:
 
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Aaaaaaleeeee o cooo chozzzzzi?Grzegorz TT pisze:sTTandardowe spasowanie profili
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość