Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10835
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: ArturSchŁ »

Jeśli miałby już pojawić się jakiś zapis, to tylko w formie ZALECENIA, zgodnie z tym co wyżej oelka napisał
że sieć ma być przejezdna, czyli że da się jechać lokomotywą elektryczną pobierając prąd z sieci i nie uszkodzić odbieraka. Ma spełniać określone parametry na końcach modułu
oraz, że : dopuszcza się zasilanie z trakcji (bo może ktoś zechce sobie tamtędy zasilać).

Nie ograniczałbym stosowania samorobnych czy fabrycznych elementów sieci, gdyż wskazanie konkretnego producenta/produktu jest aktualne tylko w momencie formułowania zapisu, a po czasie mogą być problemy z dostępem do niego (przykład mamy z trawą sTTandardową).
Tak samo stosowanie elementów sieci trakcyjnej BTTB nie może być zabronione, gdyż: każdy odpowiada za wygląd swojego modułu, może posiadać dużo elementów z NRD oraz może nie mieć umiejętności ani funduszy na drogie zakupy - nie twórzmy zapisów, które spowodują elitarność (w złym znaczeniu tego słowa), a raczej takie, które pozwolą KAŻDEMU dołączyć do zabawy. Dobrze, że będą moduły lepsze i gorsze - dzięki temu będziemy mogli uczyć się i podnosić poziom swoich prac (siła w różnorodności).

Chodzi nam przecież o to, by można było łączyć się bezproblemowo w dowolnej konfiguracji - po to przecież powstają zapisy sTTandardu.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: KamilW »

A jeżeli ktoś ma dość zdolności manualnych by wykonać całość samemu, to dlaczego ma być zmuszany do pakowania pieniędzy w produkt konkretnej firmy?
Po drugie dlaczego ma sobie na module przedstawiającym typowo polską kolej stawiać model sieci typowej dla Niemiec?
Masz słuszną rację, trochę pojechałem z moimi dywagacjami. W zasadzie głównym wymaganiem jakie musi być postawione jest możliwość połączenia dwóch modułów od dwóch różnych ludzi. A co kto zastosuje na module to już jego sprawa byle spełnić określone ogólne warunki techniczne, żeby tak jak mówisz dało się przejechać lokomotywą bez uszkodzenia jej czy modułu.
Ostatnio zmieniony 13 maja 2009, 08:32 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: oelka »

KamilW pisze:Mam taką małą uwagę do tych rozważań. Po pierwsze po co dawać same słupy i wyobrażać sobie sieć... jak to ktoś wcześniej powiedział, można wtedy i słupy sobie wyobrazić
Można sobie i całą makietę wyobrazić, jeśli pójść na całość.
Jeśli już iść w stronę trakcji to trzeba podobnie jak miało to miejsce przy matach trawiastych Fallera lub torach modelowych Tilliga, wybrać konkretny produkt (tu rozsądnie ze względu na dostępność było by wybrać Viessmana) i montować zarówno słupy jak i druty w wykonaniu producenta z możliwymi małymi modyfikacjami na przykład przy obniżaniu sieci przy mostach, w tunelach itp. Wtedy można też zadecydować czy pantograf ma się ślizgać po sieci czy nie. (nie sądzę żeby był problem ze zużywaniem elementów).
A jeżeli ktoś ma dość zdolności manualnych by wykonać całość samemu, to dlaczego ma być zmuszany do pakowania pieniędzy w produkt konkretnej firmy?
Po drugie dlaczego ma sobie na module przedstawiającym typowo polską kolej stawiać model sieci typowej dla Niemiec?
Ja uważam, że sieć ma być przejezdna, czyli że da się jechać lokomotywą elektryczną pobierając prąd z sieci i nie uszkodzić odbieraka. Ma spełniać określone parametry na końcach modułu, a reszta to problem budującego ją modelarza.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 13 maja 2009, 08:08 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: KamilW »

Mam taką małą uwagę do tych rozważań. Po pierwsze po co dawać same słupy i wyobrażać sobie sieć... jak to ktoś wcześniej powiedział, można wtedy i słupy sobie wybrazić. Po drugie wydaje mi się dość niekorzystne stosowanie sieci z cienkiego drutu nawojowego, a to z dwóch względów. Pierwszym jest to że jeśli ktoś z nas będzie chciał trakcję puścić pod nastawnią bramową lub mostem to sieć automatycznie też musi się obniżać, a pantograf spięty na stałe powiedzmy na 1 mm poniżej sieci będzie musiał jej dotknąć co jak pisaliście grozi zerwaniem. Druga sprawa to wykonanie, nie każdy ma tyle zdolności manualnych żeby wykonać sieć we własnym zakresie a to ogranicza jej stosowanie tylko do tych osób które będą potrafiły ją wykonać co też może nie być proste.
Jeśli już iść w strone trakcji to trzeba podobnie jak miało to miejsce przy matach trawiastych Fallera lub torach modelowych Tilliga, wybrać konkretny produkt (tu rozsądnie ze względu na dostępność było by wybrać Viessmana) i montować zarówno słupy jak i druty w wykonaniu producenta z możliwymi małymi modyfikacjami na przykład przy obniżaniu sieci przy mostach, w tunelach itp. Wtedy można też zadecydować czy pantograf ma się ślizgać po sieci czy nie. (nie sądzę żeby był problem ze zużywaniem elementów).
Kylogram
Posty: 27
Rejestracja: 21 sie 2007, 23:59
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: Kylogram »

Że się wtrącę.
ArturSch pisze:Całkowite opuszczenie pantografów jak i nie zakładanie sieci trakcyjnej moim zdaniem psuje cały efekt.
Wystarczy popatrzeć na tą świetną makietę górską: przy takim stopniu realizmu makiety, brak trakcji jest też.... realistyczny. Po prostu niedawno Sowieci ją ściągnęli i już.

I dlatego moim zdaniem złotym środkiem jest:
- sieć trakcyjna z cieniutkiego drutu, będąca atrapą więc (pantograf ciut poniżej niej)
- zasilanie tylko z szyn (przecież jest DCC, więc po co trzeci przewód).
Jeśli (o ile) będę robił trakcję, to tylko w ten sposób.
Ostatnio zmieniony 12 maja 2009, 07:45 przez Kylogram, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10835
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: ArturSchŁ »

Chciałbym zwrócić uwagę na pewną kwestię. Jeśli pantografy będą całkiem podniesione (bez łapania np. 1 mm poniżej drutu) to nie możemy stosować cienkich drutów na sieć trakcyjną. Zarówno BTTB jak i Viessmann'a przęsła sieci są solidne (=przeskalowana grubość) ponieważ MUSZĄ BYĆ SZTYWNE, tzn naciskający od dołu ślizgacz pantografu nie może podnosić przewodu do góry co by się działo przy przykładowo drucie nawojowym "zero, zero nic".

Chcąc pogodzić sprzeczne oczekiwania można by stosować na sieć trakcyjną bardzo cienki przewód nawojowy ale wtedy pantografy nie mogą go dotykać (bo zerwą) czyli powinny być uchwycone troszkę poniżej, jednak rozwiązanie takie wydaje mi się niepraktyczne.
Całkowite opuszczenie pantografów jak i nie zakładanie sieci trakcyjnej moim zdaniem psuje cały efekt.
Dla tych, którzy chcą zasilać lokomotywy ze sieci trakcyjnej pozostają niestety, jak to powiedział Tadeusz powyżej, tylko ..."rury kanalizacyjne", ku czemu z braku lepszego rozwiązania się skłaniam. Sztuką natomiast będzie takie zwaloryzowanie tych "rur" by nie szpeciły.
:P
Awatar użytkownika
trucker
Posty: 231
Rejestracja: 09 lut 2008, 09:05
Lokalizacja: Żyrardów
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: trucker »

Dla mnie biednego ,,analogowca,, sieć trakcyjna to duża pokusa , jednak na moduł szukałbym czegoś cieńszego, może struna od gitary. Puki co nie mam nawet słupów więc na razie problem z głowy.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: oelka »

T_Domagalski pisze:Czyli co? Jednak wolicie słupy + "rury kanalizacyjne" ??
Na makiecie kolejowej wiele elementów jest mniej lub więcej przewymiarowanych począwszy od szyn. I jakoś z nich nie rezygnujemy. A dla mnie cala esencja sieci trakcyjnej to odbierak pracujący pod drutem jednym: raz wyżej w innym miejscu niżej, ze względu na możliwości zawieszenia sieci.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 11 maja 2009, 08:34 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2066
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: T_Domagalski »

mradwan pisze:No ale to po prostu wygląda na krajobraz po wyzwoleniu przez Armię Czerwoną - druty już zdjęte, słupów jeszcze nie wycięli palnikami.
Czyli co? Jednak wolicie słupy + "rury kanalizacyjne" ??

P.S.
A tutaj macie "makietę modułową" z drutami... :P
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: mradwan »

T_Domagalski pisze:Dla odświeżenia wątku - poniżej zdjęcia z realistycznej makiety, gdzie stoją słupy trakcji, natomiast samych przewodów brak:
http://www.osterthun.com/4Einsatz/JD.htm
No ale to po prostu wygląda na krajobraz po wyzwoleniu przez Armię Czerwoną - druty już zdjęte, słupów jeszcze nie wycięli palnikami.
Ostatnio zmieniony 11 maja 2009, 08:32 przez mradwan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: oelka »

T_Domagalski pisze:Dla odświeżenia wątku - poniżej zdjęcia z realistycznej makiety, gdzie stoją słupy trakcji, natomiast samych przewodów brak:
http://www.osterthun.com/4Einsatz/JD.htm
No cóż, jak zobaczyłem te obrazki, to skojarzyła się mi ta makieta ze Sląską Koleją Górską po przejściu Armii Czerwonej i decyzji o wywiezieniu całego wyposażenia do ZSRR.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 11 maja 2009, 08:30 przez oelka, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2066
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: T_Domagalski »

Dla odświeżenia wątku - poniżej zdjęcia z realistycznej makiety, gdzie stoją słupy trakcji, natomiast samych przewodów brak:
http://www.osterthun.com/4Einsatz/JD.htm
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: oelka »

ciekma pisze:Ale drutów telegraficznych nie ma i nikomu to nie przeszkadza, nawet w H0 :)
Niektórym nie przeszkadza, a innym zdecydowanie tak.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 04 kwie 2009, 15:43 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: Mariusz »

Jak do tej pory, to zazwyczaj była najpierw elektryfikacja, a potem unowocześnianie usrk.
Dobre pytanie. Może ktoś coś ciekawego wyszuka.
ciekma
Posty: 75
Rejestracja: 20 sty 2007, 02:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: ciekma »

Ale drutów telegraficznych nie ma i nikomu to nie przeszkadza, nawet w H0 :)

A przy okazji, ponieważ w H0 też są plany budowy SBL, to ciekawi mnie, czy w rzeczywistości w Polsce istniała kiedykolwiek linia dwutorowa niezelektryfikowana z blokadą samoczynną?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość