Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
PiotrZ
Posty: 707
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: PiotrZ »

ciekma pisze:Otóż to - co jest lepsze, wyobrażenie sobie drutu czy powieszenie drutu o grubości rur kanalizacyjnych?
Według mnie, jeśli mam wyobrażać sobie drut jezdny, to mogę sobie również wyobrazić słupy trakcyjne, czyli tak jak mamy to dziś, gdy po makiecie modułowej jedzie ET22 lub BR103.
Moim zdaniem muszą być słupy i "rury kanalizacyjne", albo nic.
Awatar użytkownika
trucker
Posty: 231
Rejestracja: 09 lut 2008, 09:05
Lokalizacja: Żyrardów
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: trucker »

Dzięki za podesłanie strony.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10836
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: ArturSchŁ »

trucker pisze:Czy kolega oelka budował już słupy trakcyjne?
TU było.
:)
Awatar użytkownika
trucker
Posty: 231
Rejestracja: 09 lut 2008, 09:05
Lokalizacja: Żyrardów
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: trucker »

Czy kolega oelka budował już słupy trakcyjne? Jeśli tak to wdzięczny będę za wszelkie informacje, wszystkie znane mi kupne produkty raczej nie nadają się na mój moduł. Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 03 kwie 2009, 16:10 przez trucker, łącznie zmieniany 1 raz.
ciekma
Posty: 75
Rejestracja: 20 sty 2007, 02:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: ciekma »

gemol pisze:... najrozsądniejszym zapisem byłoby postawienie wyłącznie słupów bez sieci i jazda z opuszczonymi pantografami.
Otóż to - co jest lepsze, wyobrażenie sobie drutu czy powieszenie drutu o grubości rur kanalizacyjnych?
Co do pantografów, to wiem że ogranicza się zaczepem lub żyłką położenie pantografu,
tak aby się rozkładał ale jakiś mm poniżej wysięgników, których wysokość jest znormalizowana.
Ostatnio zmieniony 03 kwie 2009, 16:10 przez ciekma, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2066
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: T_Domagalski »

:arrow: krańcowy słup w odległości 150mm (1/2 siatki modularnej),
Uściślę jeszcze, że chodzi oczywiście o odległość od płaszczyzny czoła modułu. Z racji odwracalności modułów dotyczy to też każdego końca modułu - i tego, który kiedyś był uznawany za "wschodni", i tego który był "zachodni".
Oznacza to, że każde miejsca łączenia dwóch modułów zelektryfikowanych byłoby maskowane znormalizowanym sztywnym przęsłem sieci o długości 300mm. Najlepiej, żeby sposób zawieszenia takiego przęsła umożliwiał niwelację niedokładności rzędu +/- 2mm.
Ostatnio zmieniony 02 kwie 2009, 12:26 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10836
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: ArturSchŁ »

T_Domagalski pisze: :arrow: krańcowy słup w odległości 150mm (1/2 siatki modularnej),
:arrow: trakcja na modułach szlakowych musi być demontowalna, z możliwością ustawienia słupów po obu stronach toru linii jednotorowej,
:arrow: jazda pojazdami trakcyjnymi będzie odbywać się z opuszczonymi pantografami lub zablokowanymi tak, aby nie dotykały sieci.
Wydaje mi się to bardzo dobrym DRAFTEM zapisu.
:)

Tylko jedna uwaga:
mówiąc: "trakcja na modułach szlakowych musi być " masz na myśli szlak JEDNOTOROWY ...

[dopisane:]
no tak na końcu zdania :)
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2066
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: T_Domagalski »

gemol pisze:Gdyby nie było to problematyczne i dało się unormować, jestem przekonany, że na modułach czeskich i niemieckich sieć trakcyjna byłaby dość powszechna. Nie jest, a przecież modelarstwo kolejowe jest u nich znacznie bardziej rozwinięte.
Dokładnie to samo pisałem na początku tej dyskusji...

Jak na razie widzę tylko takie rozwiązanie:
:arrow: krańcowy słup w odległości 150mm (1/2 siatki modularnej),
:arrow: trakcja na modułach szlakowych musi być demontowalna, z możliwością ustawienia słupów po obu stronach toru linii jednotorowej,
:arrow: jazda pojazdami trakcyjnymi będzie odbywać się z opuszczonymi pantografami lub zablokowanymi tak, aby nie dotykały sieci.

Ad. 1. Dostosowanie do siatki to najlepszy pomysł. Nawet "kostka" 300x300mm da się wtedy zelektryfikować. A że nie będą pasować produkty fabryczne - no cóż, to i tak pikuś w porównaniu z resztą problemów...
Ad. 2. Decyzja o "zelektryfikowaniu" danego szlaku będzie podejmowana przed zlotem przez projektanta makiety. Właściciel modułu będzie zobowiązany do dostosowania trakcji na module do tych ustaleń.
Ad. 3. Pojazdy trakcyjne i tak MUSZĄ pobierać zasilanie wyłącznie z szyn, choćby ze względu na fakt istnienia nie zelektryfikowanych stacji technicznych. Nie ma też powodu, żeby narażać ewentualną sieć na zerwanie spowodowane nieprawidłową współpracą z pantografem. Ponadto umożliwi to budowanie bardziej realistycznych elementów sieci (delikatniejszych i mniej przeskalowanych).
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1040
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: drlukasz »

ArturSch pisze:A po co zostały opisane profile przejściowe, elektryka na banankach, wysokość nóg itd ??
W tym samym celu w którym zdefiniowano np. standardy "rozszycia" kabla ethernetowego. Ustalono w ten sposób uniwersalne zasady łączenia ze sobą różnych elementów składających się na całość makiety.
ArturSch pisze:DZIŚ !!
...ale czy dlatego, że jeszcze nie ma zapisów dotyczących sieci trakcyjnej, ma jej NIGDY nie być na modułach sTTandardowych ??
Realia takie są dziś i pewnie jeszcze bardzo długo.
Nie widzę "stad" chętnych do budowy makiety modułowej, którzy rzucili by się na budowę szlaku i stacji na których elektryfikacja byłaby uzasadnioną.
Brak zapisów nie zamyka jednocześnie drogi do powstania takich modułów. Oznacza tylko, że nikt na chwilę obecną nie miał zamiaru/chęci/potrzeby zajmowania się tymi sprawami. Jeśli zostanie osiągnięty pewien określony, akceptowalny dla wszystkich stan ustaleń, to czemu nie.
ArturSch pisze:Magistrali 4-torowej też nie ma ...i nie będzie ??
Wyjątkowo muszę się zgodzić. Nie ma i nie sądzę, by kiedykolwiek powstała. ;)

Wracając do sieci trakcyjnej, chciałbym przypomnieć, że jakoś tak się dziwnie składa, że nasza makieta sTTandardowa modeluje polską rzeczywistość - i to modeluje jak najbardziej dokładnie. Jeśli ktoś z piewców elektryfikacji makiety modułowej pokaże mi elementy sieci trakcyjnej, które spełnią następujące wymogi:
- są odwzorowaniem polskich konstrukcji słupów, zawiesi i samych drutów trakcyjnych i lin nośnych
- są dostępne powszechnie i za w miarę sensowną cenę
- są wystarczająco wytrzymałe, by jedno dotknięcie nie spowodowało ich zniszczenia
- są nieprzeskalowane - zarówno jeśli chodzi o słupy i ich osprzęt, jak i (przede wszystkim) o drut jezdny i linę nośną razem z zawieszkami
- dają się łatwo połączyć ruchomymi elementami "międzymodułowymi", które na dodatek będą na tyle elastyczne i wytrzymałe, że ruchy makiety (np. z powodu szturchnięcia jej przez przechodzącego pod makietą czy widza) nie spowodują trwałego odkształceniu lub zerwania
to obiecuję, że moje moduły zostaną zelektryfikowane.
Ostatnio zmieniony 02 kwie 2009, 10:51 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
gemol
Posty: 1054
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: gemol »

Myślę, że najrozsądniejszym zapisem byłoby postawienie wyłącznie słupów bez sieci i jazda z opuszczonymi pantografami. Odpadłby problem łączenia sieci - podkreślę - znacznie przeskalowanej i przez to psującej efekt. Podobnie rzecz ma się ze słupami telegraficznymi, które stawia się, ale bez drutów /chyba, że w obrębie modułów wielosegmentowych, np. stacyjnych/.
Gdyby nie było to problematyczne i dało się unormować, jestem przekonany, że na modułach czeskich i niemieckich sieć trakcyjna byłaby dość powszechna. Nie jest, a przecież modelarstwo kolejowe jest u nich znacznie bardziej rozwinięte.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: oelka »

Paweł Basiński pisze:A Viessmann dlatego, że jest bardziej dostępny w Polsce niż inne produkty.
W dobie sklepów internetowych, oraz łatwości podróżowania do innych krajów kwestia dostępności, lub jej braku, robi się bardzo względna. Założenie, ze wszyscy będą korzystać z produktów jednego producenta jest bardzo złym założeniem.
Mnie z kolei do szczęścia nie jest potrzebny żaden producent. Wystarczy moja głowa i moje dwie ręce :)

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 02 kwie 2009, 10:49 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10836
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: ArturSchŁ »

drlukasz pisze:... dla mnie i tak wszelkie "patyczaki" mogą nie istnieć.
Też kocham parowozy, ale to nie znaczy, że mam mieć klapki na oczach i nie zauważać innych.
:)
drlukasz pisze:Przewrotnie zapytam - po co?
A po co zostały opisane profile przejściowe, elektryka na banankach, wysokość nóg itd ??
Przewrotnie zapytam - po co ??
:)
drlukasz pisze:Bo takie są realia makiety modułowej...
DZIŚ !!
...ale czy dlatego, że jeszcze nie ma zapisów dotyczących sieci trakcyjnej, ma jej NIGDY nie być na modułach sTTandardowych ??
Magistrali 4-torowej też nie ma ...i nie będzie ??
Paweł Basiński
Posty: 583
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: Paweł Basiński »

A ja uważam, że na łuku będzie prościej o ile łuk 90° należy do jednego osobnika :lol:
Jak zauważyłem - zwykle zestawia się łuk 90° na imprezach.
Jeżeli zachowa się 1 słup w odległości 150mm od krawędzi modułu to dalej może sobie symetrycznie rozmieścić wg swojego uznania.
Ale od każdej reguły są wyjątki i może okazać się że coś co stanowi komplet 90•
trzeba będzie podzielić na 45° lub 30° - wtedy cała kalkulacja.....

A Viessmann dlatego, że jest bardziej dostępny w Polsce niż inne produkty.


Paweł
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: oelka »

ArturSch pisze:Ze strony Viessmann'a
Dobrze, ze podales te informacje.
Dla rownowagi konkurent czyli Sommerfeldt ma długości: 140, 160, 210, 250 i 350mm.
ktoś kto kupi cały osprzęt do sieci trakcyjnej u Sommerfelda w życiu się nie dopasuje do pomysłów niektórych dyskutantów.
Normy nie powinno opierać się na podstawie produktów jednej firmy.
Tak samo nie powinno sie narzucać szczegółów nie istotnych z punktu widzenia łączenia modułów.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2009, 20:53 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: mradwan »

ArturSch pisze:
Paweł Basiński pisze:Odstępy pomiędzy słupami 300mm.
Rozumiem, że ta wartość została wybrana zgodnie z podstawą sTTandardu : rozmiarem siatki „M” = 300 mm i ten wybór wydaje się być zasadny, jednak...
Trzeba też pamiętać, że dla łuku o promieniu 1200 mm odstęp między słupami nie powinien być większy (w systemie Viessmana) niż ok. 220 mm
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2009, 20:47 przez mradwan, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość