Nasza obrotnica TT
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- rem125
- Posty: 72
- Rejestracja: 05 sty 2010, 19:09
- Lokalizacja: Jarocin
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
Odświeżając temat będę budował parowozownię Jarocińską której pomost obrotnicy ma 22 metry. Kupiłem już obrotnicę roco i będę ją przerabiał. Między innymi skok obrotu. Ponieważ zjazdy z obrotnicy do hal są w formie krzyżownic. Krzyżownice wykorzystam z części rozjazdów pomijając część iglic i opornic. Hala budynku będzie wykonana częściowo z kartonu (może uda się wykorzystać inny materiał) a częściowo z blach fototrawionych (bramy i okna).
Ostatnio zmieniony 13 maja 2012, 13:38 przez rem125, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 13
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:36
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
Długość pomostu - 200mm
Głębokość 15mm licząc od dna w najniższym punkcie do pomostu.
Tak to wygląda mniej więcej w prowizorce
Głębokość 15mm licząc od dna w najniższym punkcie do pomostu.
Tak to wygląda mniej więcej w prowizorce
Ostatnio zmieniony 27 mar 2009, 07:37 przez automaTTyk, łącznie zmieniany 1 raz.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2190
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
W 1:120 jeden metr to 8,33mm. A 2 centymetry to po przeliczeniu 2,4 metra, co wydaje się dość sporą głębokością. Nie wiem, jaka ma być średnica tej obrotnicy, ponieważ im mniejsza obrotnica, im mniejsza jest wysokość dźwigarów w jej przęśle, tym też płytszego można się spodziewać dołu do jej umiejscowienia.automaTTyk pisze:Czy 2cm w skali nie będzie za dużo?
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 26 mar 2009, 13:16 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 13
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:36
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
Jaka jest średnio głębokość obrotnicy - licząc od powierzchni pomostu do dna?
Czy 2cm w skali nie będzie za dużo?
Czy 2cm w skali nie będzie za dużo?
- Ranger
- Posty: 3850
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
Wiem i nawet mamy takie elementy z których można zrobić sobie np. podłogę do wagonu po odpowiednim docięciu blaszki.
Mimo wszystko jeśli mamy coś zaprojektować to potrzebne są fotki i pomiary. Z powietrza trudno wymyślić cokolwiek.
Mimo wszystko jeśli mamy coś zaprojektować to potrzebne są fotki i pomiary. Z powietrza trudno wymyślić cokolwiek.
- drlukasz
- Posty: 1042
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
Bez popadania w skrajnościRanger pisze:Prawda ale do różnych trzeba zrobić różne blaszki. To nie problem jesli tylko będzie dokumentacja.
Moim skromnym zdaniem
1. Wybór napędu (najlepiej gdyby był na tyle elastyczny, by można zastosować go do dowolnej wielkości obrotnicy (więc najlepszy byłby napęd realizowany nie jako zębatka na osi obrotu - bo im większa średnica, tym większy jednostkowy skok krawędzi obrotnicy, a co za tym idzie gorsza dokładność pozycjonowania).
2. Mając napęd - określenie głębokości dołu i co za tym idzie wysokości "blachownic" obrotnicy.
3. Przygotowanie uniwersalnego np. modułowego zestawu elementów na pomost i boczne "blachownice" - np z PCV, tworzywa spienionego. Pisząc o uniwersalności mam na myśli możliwość wykonania różnej średnicy obrotnicy. Kształt i wielkość elementów determinowałby napęd...
4. Fototrawionki - jak najbardziej, ale też w postaci "modułowej" np. segment barierek, kawałki blach ryflowanych na pomosty, budka obsługi, ewentualne blachy do naklejenia na konstrukcję (z nitowaniami itp.) - sam wiesz, że to są drobiazgi, które można bez problemu zrobić, unikając projektowania pod kątem przeniesienia napędu, montażu silnika itp. itd.
Ostatnio zmieniony 09 sty 2009, 16:09 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
Właśnie to miałem na myśli pisząc wyżej. Nie możemy mieć jednego modelu obrotnicy. Na małej stacyjce węzłowej, czy końcowej z parowozownią, mała obrotnica, na dużej stacji (Grzegorza Tetetkowo) odpowiednio duża obrotnica
- oelka
- Moderator
- Posty: 2190
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
ArturSch pisze:Proponuję uwzględnić długość BR18....
Największe obrotnice w Polsce miały 22 metry, co pozwalało obrócić np. Pu29. Przed wojna taka obrotnice posiadały Chojnice, ale była to rzadkość. Większość obrotnic mieściła się w granicach 20 metrów.Ranger pisze:Tak ale wypadało by zrobić ją jako odwzorowanie prawdziwej. Zatem weźmy największą istniejącą realnie. Wymiary trzeba wrzucić, fotki.
Projektując obrotnicę radzę się zastanowić nad układem torowym. Zaraz się okaże, że np. hala Auhagena może do niej nie pasować, ze względu na układ torów. I będzie zgrzyt zębów, tych, którzy nie chcą, czy nie mogą sobie samodzielne wykonać hali.
Druga sprawa, to kwestia gdzie można zastosować 22 metrową obrotnicę:
Już widzę stacje końcową na linii lokalnej z małą dwustanowiskową szopą i 22 metrowym potworem tuz przed nią...
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 09 sty 2009, 09:04 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- wojtek_
- Posty: 480
- Rejestracja: 31 mar 2007, 23:17
- Lokalizacja: swidnik
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
Na forum jest producent tego modelu:
http://www.hobbysta.pl/obrotnica-do-lok ... -1446.html
Świat Modeli h0_17
Skala: 1/87 (H0)
Model kartonowy do sklejenia.
"Model jest wzorowany na czynnej obrotnicy przy lokomotywowni wachlarzowej w Rybniku.
Zestaw zawiera: dwa tory do zabudowy na obrotnicy (Roco), tekturę o grubości 0,5, 1, i 2 mm oraz folię do okien.
Tor na obrotnicy posiada miejsce do podłączenia zasilania tak, aby model mógł być w pełni funkcjonalny na makiecie.
Do wykonania modelu potrzebne będą dodatkowo: tor tzw. "flex", cztery kółka H0 (n.p. ze starych wagonów). Model można wykonać takżę pomijając wyżej wymienione elementy - w wersji uproszczonej.
Nośność elementu, na którym zabudowany jest tor obrotnicy przekracza potrzebne wartości a sama długość toru - 305 mm pozwala na wjazd na obrotnicę najdłuższych modeli lokomotyw i parowozów używanych w Polsce. "
Powodzenia w realizacji pomysłu!!
pozdrawiam
wojtek jaroszuk
P.S.
mam jeszcze taki link, może się przyda:
http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_umbau_tt.htm
pzdr
wj
http://www.hobbysta.pl/obrotnica-do-lok ... -1446.html
Świat Modeli h0_17
Skala: 1/87 (H0)
Model kartonowy do sklejenia.
"Model jest wzorowany na czynnej obrotnicy przy lokomotywowni wachlarzowej w Rybniku.
Zestaw zawiera: dwa tory do zabudowy na obrotnicy (Roco), tekturę o grubości 0,5, 1, i 2 mm oraz folię do okien.
Tor na obrotnicy posiada miejsce do podłączenia zasilania tak, aby model mógł być w pełni funkcjonalny na makiecie.
Do wykonania modelu potrzebne będą dodatkowo: tor tzw. "flex", cztery kółka H0 (n.p. ze starych wagonów). Model można wykonać takżę pomijając wyżej wymienione elementy - w wersji uproszczonej.
Nośność elementu, na którym zabudowany jest tor obrotnicy przekracza potrzebne wartości a sama długość toru - 305 mm pozwala na wjazd na obrotnicę najdłuższych modeli lokomotyw i parowozów używanych w Polsce. "
Powodzenia w realizacji pomysłu!!
pozdrawiam
wojtek jaroszuk
P.S.
mam jeszcze taki link, może się przyda:
http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_umbau_tt.htm
pzdr
wj
- Ciamosław
- Posty: 493
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:08
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
20cm i BR18 201 wchodziłaby na styk (oczywiście od pierwszej do ostatniej osi, nie jako cały parowóz).
- Ranger
- Posty: 3850
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
Prawda ale do różnych trzeba zrobić różne blaszki. To nie problem jesli tylko będzie dokumentacja.
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
Czy 18 jest dłuższa od Pm36-2
Zdjęciami mogę się zająć
A dlaczego mamy jedną obrotnicę zbudować Małe stacyjki z małymi parowozowniami miały małe obrotnice
Napęd i sterowanie będzie te samo dla wszystkich.
Zdjęciami mogę się zająć
A dlaczego mamy jedną obrotnicę zbudować Małe stacyjki z małymi parowozowniami miały małe obrotnice
Napęd i sterowanie będzie te samo dla wszystkich.
- Ranger
- Posty: 3850
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
Ale mi chodzi o obrotnicę 1:1. Nie modele tylko realne przy parowozowniach.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10359
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
Jaki jest sens brać istniejącą, jeśli najdłuższa z możliwych do dostania loka będzie wystawała po centymetrze z każdej stronyRanger pisze:Zatem weźmy największą istniejącą realnie.
PS:
Nie wiem CZY będzie wystawała...
- Ranger
- Posty: 3850
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Nasza obrotnica TT
Tak ale wypadało by zrobić ją jako odwzorowanie prawdziwej. Zatem weźmy największą istniejącą realnie. Wymiary trzeba wrzucić, fotki.
Ostatnio zmieniony 08 sty 2009, 21:09 przez Ranger, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość