Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
-
- Posty: 364
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Doprecyzowując
4L - oznaczenie przed przenumerowaniem Slms
201L - oznaczenie przed przenumerowaniem Sls. Tu mała uwaga to nie jest chłodnia tylko wagon izotermiczny do przewozu "chłodziwa" czyli suchego lodu. W efekcie bardzo różni się od typowego np 4L bo nie ma komór na lód w związku z czym nie ma drzwiczek i drabinek na czołach.
W obu przypadkach orły zlikwidowano decyzja z 1959 czyli z wagonów powinny zniknąć najpóźniej do 1962 (pierwsza rewizja po decyzji)
202L - oznaczenie przed przenumerowaniem Slms Odnośnie ryfli to od początku je miały tyle że 6 na ścianę. W trakcie produkcji wprowadzono modyfikację zwiększając liczbe do 14 z tym że nie wiązało się to (o ile wiem) ze zmiana typu. Prawdopodobnie dotyczyło tylko będącego w owym okresie w produkcji 202Lc/1.
Co do podobieństwa konstrukcji to największy problem to dach. U nas jest to jeden łuk (dla 4L to R1079,5 mm po zewnętrznej powierzchni blachy) a model ma dwa, więc wygląda nieco inaczej.
4L - oznaczenie przed przenumerowaniem Slms
201L - oznaczenie przed przenumerowaniem Sls. Tu mała uwaga to nie jest chłodnia tylko wagon izotermiczny do przewozu "chłodziwa" czyli suchego lodu. W efekcie bardzo różni się od typowego np 4L bo nie ma komór na lód w związku z czym nie ma drzwiczek i drabinek na czołach.
W obu przypadkach orły zlikwidowano decyzja z 1959 czyli z wagonów powinny zniknąć najpóźniej do 1962 (pierwsza rewizja po decyzji)
202L - oznaczenie przed przenumerowaniem Slms Odnośnie ryfli to od początku je miały tyle że 6 na ścianę. W trakcie produkcji wprowadzono modyfikację zwiększając liczbe do 14 z tym że nie wiązało się to (o ile wiem) ze zmiana typu. Prawdopodobnie dotyczyło tylko będącego w owym okresie w produkcji 202Lc/1.
Co do podobieństwa konstrukcji to największy problem to dach. U nas jest to jeden łuk (dla 4L to R1079,5 mm po zewnętrznej powierzchni blachy) a model ma dwa, więc wygląda nieco inaczej.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Tak, przynajmniej w TT nie powinno być większych różnic. Różnice mogą być w drobnych elementach w rodzaju klap w ścianach czołowych, czy bocznych, albo drzwiach - ilość zawiasów, sposób otwierania, czy wspomniany już wcześniej rodzaj hamulca, urządzenia cięgłowe, ewentualnie wentylatory - np. ze zdjęć widać, że prototyp 4L nie posiadał wentylatorów Fletnera.zeno pisze:Czyli chłodnie 4L; 201L a nawet 202L (wczesna wersja, bez ryfli) mogą być modelowane na chłodni Tilliga w IIIep. i nie będzie to większym błędem.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 10 lut 2009, 18:59 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 267
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
- Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Dyskusja na FM odnośnie wagonu chłodni zrobionej przez DRACUL'ę
Czyli chłodnie 4L; 201L a nawet 202L (wczesna wersja, bez ryfli) mogą być modelowane na chłodni Tilliga w IIIep. i nie będzie to większym błędem.Krzysztof Koj pisze:A jeśli chodzi o typ tego wagonu, jest to... 202L , z pierwszej dostawy (rok bud. 1960), jeszcze gładki - podobnie jak budowane bezpośrednio wcześniej w ZNTK Ostrów chłodnie typu 5L i 5L/1 dla JZ.
To właśnie pierwsze (gładkie!) wagony 202L (a było ich niewiele) dostosowane były do prędkości 120 km/h, czyli były... ss!
Trzeba przyznać, że model całkiem dobrze "udaje" gładką chłodnię 202L i nie można zaliczyć go do "wyrobów polonikopodobnych", a ze względu na swoją konstrukcję - nie mógłby "udawać" ani chłodni typu 4L, ani 201L
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Artykul mogę podesłać wieczorem. W artykule A. Lubki, sprawdzonym przez K. Koja model Tilliga opisany jest jako chłodnia 4L.zeno pisze:Model Tilliga to udawany 201L czy 4L? Nie znam artykułu z SK10/2006. Dodatkowo z tabelki można wyczytać, że chłodziwem w Slms był lód suchy lub lód wodny. Lód suchy oznaczony jest pasem niebieskim. Jak oznaczone było chłodzenie lodem wodnym?
Model Tilliga to wschodnioniemiecki wagon zbudowany według dokumentacji UIC, podobnie i polskie chłodnie z lat 50/60. W związku z tym polskie wagony 4L, 201L i 202L - z pierwszej serii są niemal identyczne: 6600 rozstaw osi, 11740mm długości całkowitej i gładkie ściany. Dopiero późniejsze wersje chłodni 202L posiadały ściany ryflowane - najpierw 6, a potem 14 ryfli. Rożnice między wagonami są nie rzucające się w oczy: nawskrośne urządzenia cięgłowe, oraz hamulce Westinghouse'a w 4L i 201L.
Na Martelu jest na ten temat dyskusja w wątku o produkcji Drakuli. M. in. wypowiada sie tam i Drakula i K. Koj.
A co do niebieskiego paska, to jeśli wagon przystosowany był do chłodzenia suchym lodem, to równocześnie i lodem mokrym. Kwestia, jakie kostki lodu załadowano do wagonu i jakiej potrzebowano temperatury.
Nie ma szczególnych oznaczeń dla wagonów chłodzonych lodem mokrym.
Chłodnia 203L i 203La nie posiadała paska, ale za to była wyposażona w agregat chłodzący.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 10 lut 2009, 11:28 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 267
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
- Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Trudno przewidzieć co kto ma w domu, dlatego zapytałem na forum. Przynieść możesz.Pawelec pisze:Zeno gapo jedna, czemu nie zgłosiłeś się do mnie. Numer Świata Kolei o który pytasz mam w domu. Jak chcesz mogę przynieść na najbliższe spotkanie.
oelka pisze: tej tabelki mozna wyczytac serie literowa: Sls dla wagonu 4L i Slms dla 201L.
A tymczasem opisywany w SK10/2006 model Tilliga majacy odzwierciedlac wagon typu 4L oznaczony jest jako:
705 284
Slms
Jego glowna wada jest brak niebieskiego skosnego pasa przy prawym dolnym narozniku, informujacego o wykorzystaniu suchego lodu, jako medium chlodzacego.
Model Tilliga to udawany 201L czy 4L? Nie znam artykułu z SK10/2006. Dodatkowo z tabelki można wyczytać, że chłodziwem w Slms był lód suchy lub lód wodny. Lód suchy oznaczony jest pasem niebieskim. Jak oznaczone było chłodzenie lodem wodnym?TT Club Polska pisze:Widoczny jest brak niektórych oznaczeń typowych dla chłodni. (Niebieski skośny pas na brzegu pudła – oznaczający wagony z medium chłodzącym w postaci suchego lodu) Jest to model niemieckiego wagonu przypominający wagony typu 201L lub 4L.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Z tej tabelki można wyczytać serie literowa: Sls dla wagonu 4L i Slms dla 201L.zeno pisze:[url=http://www.zkmk.pl/zkmk/zeno/chlodnia/images/thumbnails/tnChlodniePKP.jpg]Obrazek[/url]
źródło: http://www.covalus.ovh.org/wnumery/zal2.html
Z tego wynika, że interesujących mnie chłodni 4L (lata 1957-59) wyprodukowano 397 szt. a chłodni 201L (lata 60) wyprodukowano 10szt.
A tymczasem opisywany w SK10/2006 model Tilliga mający odzwierciedlać wagon typu 4L oznaczony jest jako:
705 284
Slms
Jego główną wadą jest brak niebieskiego skośnego pasa przy prawym dolnym narożniku, informującego o wykorzystaniu suchego lodu, jako medium chłodzącego.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 10 lut 2009, 10:37 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 487
- Rejestracja: 05 kwie 2007, 22:25
- Lokalizacja: Sz-n Śródmieście/Podjuchy
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Zeno gapo jedna
, czemu nie zgłosiłeś się do mnie. Numer Świata Kolei o który pytasz mam w domu. Jak chcesz mogę przynieść na najbliższe spotkanie.

-
- Posty: 267
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
- Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Czas edycji minął 

źródło: http://www.covalus.ovh.org/wnumery/zal2.html
Z tego wynika, że interesujących mnie chłodni 4L (lata 1957-59) wyprodukowano 397 szt. a chłodni 201L (lata 60) wyprodukowano 10szt.
Teraz kwestia zdobycia rzeczywistego oznaczenia

Tomasz Czapik pisze:Ja mam taką listę chłodni z Ostrowa:
1L (31W) - lata 47-48, budował też Zastal
2L i 3L - chyba tylko projekty lub prototypy
4L -lata 57-59 [prototyp opracowany chyba w 1954]
5L - dla Jugosławii
201L - rok 57 [ale czy była produkcja?]
202L - lata 61-63 - 944 sztuki
202L/1 - lata 63-66 - 740 sztuk
202Lc - lata 66-77 - 5932 sztuki
To było kompilowane z różnych źródeł, więc mogą być błędy.[...]
Powyższe przytoczenia pochodzą ze strony http://www.modelarstwo.info/component/o ... 69#msg2069mlody pisze:W zasadzie kol.Tomasz Czapik już odpowiedział Duży uśmiech widać, że "źródło" to samo ! Celowo zawęziłem lata do okresu 1957-77, ponieważ wykaz zakładowy obejmuje ten okres. Inny wykaz opracowany przez ostrowskie CBK wspomina o produkcji chłodni 1L,2L i 3L jednak nie wiem czy wykonano je w Ostrowie. Mogę tylko podać ich ilości i lata budowy - może komuś się ta informacja przyda. 1L - 47/6szt, 48/164szt, 49/40szt. 2L - 54/1szt. 3L - 55/2szt. Pozostałe typy zgadzają się (ilości również). Oprócz wymienionych przez T.Czapika typów wykonano: 4L - 57-59/397szt, 5L - 59-60/50szt, 5L/2 - 60-61/150szt, 201L - 60/10szt, 202L/1A - 64/1szt, 203L - 67/1szt, 204L - 68/2szt, 203La - 69/1szt. Ogółem w latach 1957 - 1977 wybudowano 8228 wagonów chłodni.
Tak więc gratuluję i czekamy na kolejne pytanie kol.Tomasza. Pozdrawiam.

źródło: http://www.covalus.ovh.org/wnumery/zal2.html
Z tego wynika, że interesujących mnie chłodni 4L (lata 1957-59) wyprodukowano 397 szt. a chłodni 201L (lata 60) wyprodukowano 10szt.
Teraz kwestia zdobycia rzeczywistego oznaczenia

-
- Posty: 267
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
- Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
- Kontakt:
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Myślę, że się da to zrobić. Muszę tylko przekopać moje archiwumzeno pisze:Ma ktoś z kolegów możliwość udostępnienia artykułu ze ŚWIATA KOLEI...

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 09 lut 2009, 14:37 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 267
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
- Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Ma ktoś z kolegów możliwość udostępnienia artykułu ze ŚWIATA KOLEI 2006/10 - KATALOG MODELI – pt. "Wagon chłodnia typu 4L" autorstwa Krzysztof Koj, Arkadiusz Lubka?
Przepraszam za post pod postem.
Przepraszam za post pod postem.
-
- Posty: 267
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
- Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Już sprawdziłem.oelka pisze:Zorientuj się jakie chłodnie i jak przemalowywał w H0 "Dracula".

źródło: http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.ph ... 2odnia+PKP
To epoka IVa. - rew.12.9.1973 waż 11.9.73.
Ostatnio zmieniony 09 lut 2009, 08:41 przez zeno, łącznie zmieniany 2 razy.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Zorientuj się jakie chłodnie i jak przemalowywał w H0 "Dracula".zeno pisze:Poszukuję oznaczeń PKP w III ep.chłodni 201L lub 4L.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 09 lut 2009, 08:09 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 267
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
- Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
ok ale... rocketman wykorzystał identyczne/podobne(?) oznakowanie na wagonie popularnej "mydelniczki"
.
Poniżej komentarz tego oznakowania wykorzystane na modelu oferowanym przez Tilliga.

Poniżej komentarz tego oznakowania wykorzystane na modelu oferowanym przez Tilliga.
Krzysztof Koj pisze:Ten model nie odpowiada oryginałowi :!: Ten model mógłby całkiem dobrze odpowiadać oryginałowi wagonu tupu 4L , gdyby nie ów nieszczęsny numer wagonu 705 200, który niefortunnie został umieszczony na tym modelu, a także gdyby nie inne oznaczenia umieszczone na tym modelu bez sensu, czyli bez znajomości rzeczy.
Publikując retuszowane (przez pana Hilarego Kniata) zdjęcie chłodni typu 4L z "Katalogu wagonów towarowych" wyd. MK 1973, rocketman wpadł w pułapkęsądząc, że nareszcie ma szansę udowodnić "identyczność" robionych przez siebie przemalowanek z oryginałem... Niestety, żeby robić takie przemalowanki też trzeba sporo wiedzieć, inaczej wyjdzie... kiszka
, czyli to co wyszło w tym przypadku. A wcale nie musiało tak być...
Ostatnio zmieniony 09 lut 2009, 08:08 przez zeno, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 825
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Chłodnia PKP III ep. - oznaczenia
Są kalki na Allegro
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość