Kilka pytan o DCC

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Kilka pytan o DCC

Post autor: ArturSchŁ »

Cobrix pisze:skoro w DCC tory zasilane sa non stop wagony tez beda swiecic caly czas.
Tak.
Cobrix pisze:Jezeli wiec odstawie wagony na bocznice i nie bede mial tam odcinka izolowanego to wagony beda wciaz swiecic - nie mam przeciez mozliwosci wylaczenia w nich oswietlenia nie stosujac w nich dekodera.
Tak. Ale PO CO chcesz w nich gasić światła ?? Dodatkowy dekoder - funkcyjny - też parę dych kosztuje. Czy nie lepiej za to kupić wagon ?
Witek M. pisze:Wlasnie koncze lutowac dekoder do Bipy - obsluga trzech niezaleznych wyjsc: jedno - oswietlenie wnetrza i dwa dla sygnalow konca pociagu.
OK, ale to zupełnie inna sprawa. To tak jak w głowicy ICE bez napędu. Chodzi o zmienne oświetlenie czołowe (plus oświetlenie wnętrza). Tylko musisz jeszcze pamiętać o zgrupowaniu dekodera w Bipie z dekoderem w lokomotywie, byś nie musiał ręcznie zmieniać świateł w Bipie gdy lok zacznie jechać w przeciwną stronę.
:)
Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 976
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Kilka pytan o DCC

Post autor: Witek M. »

ArturSch pisze:Tego nie rozumiem. Po kiego dekodery do wagonów/do sterowania oswietleniem ??
Pytanie zawiera odpowiedz. Wlasnie koncze lutowac dekoder do Bipy - obsluga trzech niezaleznych wyjsc: jedno - oswietlenie wnetrza i dwa dla sygnalow konca pociagu.
Ostatnio zmieniony 09 cze 2006, 14:56 przez Witek M., łącznie zmieniany 1 raz.
Filip
Posty: 343
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:48
Lokalizacja: Kartuzy
Kontakt:

Re: Kilka pytan o DCC

Post autor: Filip »

a ja się wtrącę: czy do sterowania 2 lokami + oświetlanie jednej bipy dwuczłonowej na bocznicy nie jest zbyt obciążające dla zwyczajnego dcc roco ?
Cobrix
Posty: 440
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:15
Lokalizacja: wlkp
Kontakt:

Re: Kilka pytan o DCC

Post autor: Cobrix »

ArturSch pisze:Tego nie rozumiem. Po kiego dekodery do wagonów/do sterowania oswietleniem ??
Hmm moze ja cos myle ale rozumiem to tak, ze skoro w DCC tory zasilane sa non stop wagony tez beda swiecic caly czas. Wlaczenie oswietlenia w loku odbywa sie przy pomocy dekodera poprzez odpowiedni rozkaz.
Jezeli wiec odstawie wagony na bocznice i nie bede mial tam odcinka izolowanego to wagony beda wciaz swiecic - nie mam przeciez mozliwosci wylaczenia w nich oswietlenia nie stosujac w nich dekodera. Moze jest jakis inne rozwiazanie - tego sie jeszcze nie doczytalem.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Kilka pytan o DCC

Post autor: ArturSchŁ »

Cobrix pisze:Jezeli wszystko razem swieci i jezdzi to (...) moze byc troche za duze obciazenie.
Prawda. Jeśli chcemy sterować samymi lokami to wystarczy Compact albo małe Roco. Ale jeśli do tego dodamy oświetlenie wagonów na wielu żaróweczkach to nam zasilania rzeczywiście brakuje i wtedy musimy zastosować centralkę o dużej wydajności prądowej np LZV100 (na KILKA Amperów).
Cobrix pisze:... nie chcialbym na poczatek kupowac dekoderow do wagonow tylko do sterowania oswietleniem.
Tego nie rozumiem. Po kiego dekodery do wagonów/do sterowania oswietleniem ??
Chyba, że chodzi o dekodery DO LOKOMOTYW, które standardowo mają wyjścia A i B do zasilania oświetlenia czołowego loków.
Cobrix
Posty: 440
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:15
Lokalizacja: wlkp
Kontakt:

Re: Kilka pytan o DCC

Post autor: Cobrix »

ArturSch pisze:Ale przecież na nie izolowanym odcinku skład będzie sobie stał z zapalonym oświetleniem - co to przeszkadza ??
Nie przeszkadza ale troche glupio wyglada oswietlony sklad na bocznicy. Poza tym mam sklad 4mwagenow, a drugi to 4czlonowa oswietlona bipa. Jezeli wszystko razem swieci i jezdzi to w analogu widze ze jest to jakies obciazenie dla Fz1 poniewaz loki jada ciut wolniej. Jezeli wiec na torach beda 2-3 inne sklady + dwa oswietlone osobowe na bocznicy to moze byc troche za duze obciazenie. A jak pisalem przejscie na DCC to beda spore wydatki i nie chcialbym na poczatek kupowac dekoderow do wagonow tylko do sterowania oswietleniem.


Jeszcze pytanie do Piotra. W ktorym miejscu pojawia sie Twoja GbbKolejka? Czy dobrze mysle ze jest ona alternatywa dla myszki, manipulatora czy jak tam zwal. Ulatwia sterowanie kilkoma lokami na raz, pozwala wysylac rozkazy do nich - czy takze konfigurowac? Czy w takim razie decydujac sie od razu na Twoj program moglbym odpusic sobie myszke i kupic osobno tylko zasilacz i booster czy jednak potrzebny jest na poczatek pelen zestaw a program jako dodatek?

Zestaw Lenz 100 to nr artykulu u Lenza 60100 tak?
Czy ten zestaw jest moze sprzedawany w komplecie z jakims zestawem taboru? Moze byloby taniej. Sam zestaw set 100 to jednak spory wydatek :(
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Kilka pytan o DCC

Post autor: gbbsoft »

Cobrix pisze:1. Czy w DCC nadal moge stosowac odcinki izolowane czy tory musza stanowic "elektrycznie" calosc?
Rozumiem, ze nie ma takiej potrzeby gdyz moge zatrzymac loka wydajac rozkazy adresowanego do niego podczas gdy inne beda w ruchu. Chodzi jednak o to, ze mam oswietlone wagony. Ze wzgledow finansowych na poczatek nie chce kupowac dekoderow do wagonow tylko po to by sterowac oswietleniem. Tak wiec odstawiajac sklad na bocznice (odcinek izolowany) po prostu moglbym starym analogowym systemem wylaczyc zasilanie tego odcinka zeby wagony nie swiecily. Tylko czy tak mozna. Wlaczenie skladu do ruchu wiazaloby sie oczywiscie najpierw z wlaczeniem zasilania w odcinku a potem wydaniem rozkazow do dekodera.

Tak, tylko światła w loku zgasną. Ale generalnie - tak.
Cobrix pisze:Z tym pytaniem zwiazana jest takze kwestia odcinkow izolowanych przy semaforach zasilanych przez nie (mam Viessmanny). Doczytalem sie ze najbardziej eleganckim rozwiazaniem byloby uzycie funkcji ABC. Czy jednak moglbym na poczatek zostawic tak jak mam? Tzn. semafor pokazuje sygnal stop wiec odcinek izolowany (jedna szyna) nie jest zasilany i lok sie zatrzymuje. Czy tez nie mozna tak zrobic i zatrzymaniem loka musi sterowac dekoder?
Tak. Bedzie działać jak w analogu - zatrzyma się natychmiast, bo nie będzie zasilania (o ile nie kupisz UPS'a)
Cobrix pisze:2. Sterowanie rozjazdami i semaforami. Tu chyba moge spokojnie zostawic tak jak mam czyli sterowanie z mojego pulpitu za pomoca przelacznikow?

Jak najbardziej tak
Cobrix pisze:3. Poczytalem o rozkazach CV (nie wiem czy dobrze to okreslilem). Rozumiem ze to cos ala konfiguracja loka czyli ustawienie jakis wartosci specyficznych dla kazdego loka, droga hamowania, sposob przyspieszania itp. Czy ta "konfiguracje" - ustawianie wartosci CV - mozna przeprowadzac kazda centralka czy tez robi sie to jakims wyspecjalizowanym oprogramowaniem ktore trzeba posiadac ekstra? Decydujac sie na zakup jakiegos zestawu DCC bede mogl to robic?
W większym lub mniejszym stopniu każda potrafi.
Roco - od CV1 do CV99, nie umie ustawiać pojedynczych bitów, robi to na głównej makiecie, z której trzeba zdjąć wszystkie loki (albo inaczej oddzielić jeden lok od reszty)
Lenz100 - od CV1 do CV255, umie ustawiać pojedyncze bity w CV, robi to na specjalnym torze do programowania, ale umie także ta głównej makiecie i to podczas ruchu i to bez potrzeby zdejmowania innych loków (tryb PoM). Dodatkowo na torze do programowania umie odczytywać CV.
Cobrix pisze:4. Na forum GbbKolejki wyczytalem ze CV11 okreśła maksymalny czas podczas którego dekoder będzie utrzymywał aktualną prędkość, bez otrzymania jakiegokolwiek poprawnego pakietu adresowanego do tego dekodera a potem loko zostanie zatrzymana. Nie bardzo rozumiem jak to dziala.
Proponuje nie zajmować się takimi duperelkami :-) Chodzi o to, że w standarcie jest powiedziane, żeby pakiet docierał do dekodera co 30msek. A tym CV można to zmienić. Prawdę mówiąc nie wiem po co?
Cobrix pisze:Jezeli chcialbym zeby loko jezdzila caly czas to musze co jakis czas(ten okreslony) wysylac do loka potwierdzenie rozkazu czy tez centralka robi to automatycznie?. Myslalem ze to dziala w ten sposob ze wydaje rozkaz jedz z predkoscia taka i taka - lok rozpedza sie wg ustawien CV do tej predkosci - i jezdzi do czasu az wydam polecenie stop.

Z twojego - użytkownika - punktu widzenia wygląda jak opisałeś. Z punktu widzenia komunikacji między centralką a dekoderem: centralka non-stop (a) nadaje jakieś pakiety, jak nie ma co, to jest pakiet "idle", który nic nie znaczy, i jest po to, aby dało się coś nadawać (b) oprócz tego powtarza non-stop ostatnie rozkazy do wszystkich znanych loków, tak że jak zdejmiesz lok z torów (odłaczysz od zasilania) i postawisz go spowrotem, to dość szybko (a nawet bardzo) dostanie on pakiet z jego ostatnią prędkością i kierunkiem jazdy i ustawianiami F1-F12 (dla F13-F20 jest powiedziane, że pakietów nie będzie, więc dekoder musi mieć pamięć nieulotną :-) )
Cobrix pisze:6. Sledze watek o zestawie Tilliga 01203. Pojawila sie tam informacja o nowym DCC Roco (nowe myszki?). Zestawu nie chcialbym kupowac poniewaz taboru mam na razie dosc. Co w takim kupic zeby miec zestaw do sterowania DCC i rozpoczac przygode i nauke z nim? Poczekac na to Roco czy cos Lenz'a? Co jest lepsze, bardziej przyszlosciowe?
Jezeli cię stać, to Lenz Set100. W przeciwnym wypadku jakiś zestaw, z którego niepotrzebne rzeczy sprzedaj na Allegro, to najtańsza wersja.
Cobrix pisze:7. I jeszcze konkretnie pytanie do Piotra. Na Martelu zwrocilem uwage ze ktos napisal o tym ze po Twojej ingerencji w loka sprawuje sie on znacznie lepiej. Ta ingerencja oznaczala konfiguracje przy pomocy wlasnie tych CV? Czy sa jakies instrukcje jak to wszystko poustawiac czy tez to kwestia doswiadczenia i umiejetnosci?
To pisał Arturo o wczorajszej wizycie u mnie. Ustawiliśmy CV49 i CV50, ponieważ tak miał napisane na kartce, którą mu napisała osoba, która ma taki lok (Trix). Więc to było połaczenie czyjegoś doświadczania z moim doświadczeniem i trochę szczęścia, bo w manipulatorze Trixa (Mobile Station) nie ma funkcji programowania innnych niż 5 podstawowych CV. A ja to zrobiłem za pomocą na szybko podłączonego zestawu Lenz'a Set100 (który już jest w walizce na wyjazd do Bielska :-) )

Problem polega głównie na tym, że jest kilkanaście CV standardowych, a pozostałe to prawie wolna amerykanka. Są one często (ale nie zawsze) opisane w instrukcji do dekodera (ew. Loka, ale napewno nie w instrukcji do manipulatora/centralki)
Cobrix pisze:8. Czy booster (to cos co wzmacnia sygnaly rozkazow) powinno sie dobierac w zaleznosci od wielkosci torowiska i ilosci lokow? Wyczytalem cos o podziale na bloki. Jezeli mam duzo torow czy musze miec kilka boosterow, jakis o wiekszej mocy czy tez wystarczy jeden?

Wychodzi na to, że przeciętny booster wystarcza na jakieś 4-6 loków.
Cobrix pisze:Na razie to najbardziej meczace mnie pytania. Z goru dziekuje za wszelkie odpowiedzi.
Przyjemnośc po mojej stronie. Może inni też coś dołożą...
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Kilka pytan o DCC

Post autor: ArturSchŁ »

Cobrix pisze:1. Czy w DCC nadal moge stosowac odcinki izolowane czy tory musza stanowic "elektrycznie" calosc?
Tak, możesz. Przy powrocie zasilania lok DCC płynnie rozpędza się do ostatnio ustawionej prędkości.
Ale przecież na nie izolowanym odcinku skład będzie sobie stał z zapalonym oświetleniem - co to przeszkadza ??

Cobrix pisze:2. Sterowanie rozjazdami i semaforami. Tu chyba moge spokojnie zostawic tak jak mam czyli sterowanie z mojego pulpitu za pomoca przelacznikow?
Oczywiście.
Cobrix pisze:3. Czy ta "konfiguracje" - ustawianie wartosci CV - mozna przeprowadzac kazda centralka ?
Standardowe centralki (Roco, Lenz) mają możliwość sterowania jak i programowania (choćby numer loka).
Cobrix pisze:4. Jezeli chcialbym zeby loko jezdzila caly czas to musze co jakis czas(ten okreslony) wysylac do loka potwierdzenie rozkazu czy tez centralka robi to automatycznie?.
IMHO niczego nie trzeba pilnować, nastawiona prędkość jest utrzymywana aż do zmiany nastawy - może Piotr coś więcej na ten temat.
Cobrix pisze:5. Z tego co wyczytalem ze wzgledu na wymiary lokow w TT jedynie pasujace do nich dekodery to tylko Gold mini Lenz'a, Roco lub te produkcji Martinezo? Czy jeszcze jakies pasuja? Gold mini maja funkcje ABC. Czy wszystkie maja mozliwosc sterowania oswietleniem? Nic wiecej raczej w TT chyba sie nie wykorzysta? Sprzegow automatycznych jeszcze nikt w TT nie wymyslil. Jakie dekodery byscie polecili ? Co byloby najbardziej rozsadnym zakupem?
Jak zajrzysz na moją stronkę są tam opisy zarówno Goldów jak i martinezo - wszystko zależy od wymiarów i ceny

sorki ...muszę lecieć.
:(
Cobrix
Posty: 440
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:15
Lokalizacja: wlkp
Kontakt:

Kilka pytan o DCC

Post autor: Cobrix »

Ubolewam nad tym, ze z przyczyn zawodowych nie bede mogl byc w Bielsku. Tak liczylem, ze bede mogl porozmawiac z Piotrem o DCC i rozwiac swoje watpliwosci ale niestety.
Dlatego chcialbym zadac pare pytan tutaj. Niewatpliwie Piotr jest guru w tej dziedzinie ale moze ktos inny bedzie takze potrafil udzielic mi odpowiedzi. O przejsciu na cyfre mysle juz od ponad pol roku ale mam obawy przed wdepnieciem w cos czego nie znam i z czym sam moge nie dac sobie rady. Od kilku dni czytam i czytam informacje na forach ale na kilka pytan nie moge znalezc odpowiedzi - moze po prostu sa banalne ale dla laika istotne :)

1. Czy w DCC nadal moge stosowac odcinki izolowane czy tory musza stanowic "elektrycznie" calosc?
Rozumiem, ze nie ma takiej potrzeby gdyz moge zatrzymac loka wydajac rozkazy adresowanego do niego podczas gdy inne beda w ruchu. Chodzi jednak o to, ze mam oswietlone wagony. Ze wzgledow finansowych na poczatek nie chce kupowac dekoderow do wagonow tylko po to by sterowac oswietleniem. Tak wiec odstawiajac sklad na bocznice (odcinek izolowany) po prostu moglbym starym analogowym systemem wylaczyc zasilanie tego odcinka zeby wagony nie swiecily. Tylko czy tak mozna. Wlaczenie skladu do ruchu wiazaloby sie oczywiscie najpierw z wlaczeniem zasilania w odcinku a potem wydaniem rozkazow do dekodera.
Z tym pytaniem zwiazana jest takze kwestia odcinkow izolowanych przy semaforach zasilanych przez nie (mam Viessmanny). Doczytalem sie ze najbardziej eleganckim rozwiazaniem byloby uzycie funkcji ABC. Czy jednak moglbym na poczatek zostawic tak jak mam? Tzn. semafor pokazuje sygnal stop wiec odcinek izolowany (jedna szyna) nie jest zasilany i lok sie zatrzymuje. Czy tez nie mozna tak zrobic i zatrzymaniem loka musi sterowac dekoder?


2. Sterowanie rozjazdami i semaforami. Tu chyba moge spokojnie zostawic tak jak mam czyli sterowanie z mojego pulpitu za pomoca przelacznikow?

3. Poczytalem o rozkazach CV (nie wiem czy dobrze to okreslilem). Rozumiem ze to cos ala konfiguracja loka czyli ustawienie jakis wartosci specyficznych dla kazdego loka, droga hamowania, sposob przyspieszania itp. Czy ta "konfiguracje" - ustawianie wartosci CV - mozna przeprowadzac kazda centralka czy tez robi sie to jakims wyspecjalizowanym oprogramowaniem ktore trzeba posiadac ekstra? Decydujac sie na zakup jakiegos zestawu DCC bede mogl to robic?

4. Na forum GbbKolejki wyczytalem ze CV11 okreśła maksymalny czas podczas którego dekoder będzie utrzymywał aktualną prędkość, bez otrzymania jakiegokolwiek poprawnego pakietu adresowanego do tego dekodera a potem loko zostanie zatrzymana. Nie bardzo rozumiem jak to dziala. Jezeli chcialbym zeby loko jezdzila caly czas to musze co jakis czas(ten okreslony) wysylac do loka potwierdzenie rozkazu czy tez centralka robi to automatycznie?. Myslalem ze to dziala w ten sposob ze wydaje rozkaz jedz z predkoscia taka i taka - lok rozpedza sie wg ustawien CV do tej predkosci - i jezdzi do czasu az wydam polecenie stop.

5. Z tego co wyczytalem ze wzgledu na wymiary lokow w TT jedynie pasujace do nich dekodery to tylko Gold mini Lenz'a, Roco lub te produkcji Martinezo? Czy jeszcze jakies pasuja? Gold mini maja funkcje ABC. Czy wszystkie maja mozliwosc sterowania oswietleniem? Nic wiecej raczej w TT chyba sie nie wykorzysta? Sprzegow automatycznych jeszcze nikt w TT nie wymyslil. Jakie dekodery byscie polecili ? Co byloby najbardziej rozsadnym zakupem?

6. Sledze watek o zestawie Tilliga 01203. Pojawila sie tam informacja o nowym DCC Roco (nowe myszki?). Zestawu nie chcialbym kupowac poniewaz taboru mam na razie dosc. Co w takim kupic zeby miec zestaw do sterowania DCC i rozpoczac przygode i nauke z nim? Poczekac na to Roco czy cos Lenz'a? Co jest lepsze, bardziej przyszlosciowe?

7. I jeszcze konkretnie pytanie do Piotra. Na Martelu zwrocilem uwage ze ktos napisal o tym ze po Twojej ingerencji w loka sprawuje sie on znacznie lepiej. Ta ingerencja oznaczala konfiguracje przy pomocy wlasnie tych CV? Czy sa jakies instrukcje jak to wszystko poustawiac czy tez to kwestia doswiadczenia i umiejetnosci?

8. Czy booster (to cos co wzmacnia sygnaly rozkazow) powinno sie dobierac w zaleznosci od wielkosci torowiska i ilosci lokow? Wyczytalem cos o podziale na bloki. Jezeli mam duzo torow czy musze miec kilka boosterow, jakis o wiekszej mocy czy tez wystarczy jeden?

Na razie to najbardziej meczace mnie pytania. Z goru dziekuje za wszelkie odpowiedzi.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość